Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
azizy

Is dit een goede ph-meting van de aarde

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Na heel veel lezen ben ik toch wat onzeker geworden of mijn methode om de ph-waarde van de aarde vast te stellen wel juist is.

 

Wat ik heb gedaan:

 

Van verschillende plekken op worteldiepte een handje aarde genomen, dit goed gemengd en ontdaan van wortelresten en harde stukjes.

 

100 ml in een maatbeker

100 ml demiwater van ph 7.0 erbij

even roeren en uurtje afgedekt laten staan

 

meting gaf 5,4, verschil met demiwater is 1,6. Dan zou de aarde dus 6,2 moeten zijn.

 

Als dit bij benadering klopt, ben ik tevreden.

 

Alvast bedankt, Azizy

Share this post


Link to post
Share on other sites

het staat ook ergens op t forum volgens mij zit je goed dan nog een paar metingen doen en daar het gemiddelde van en dan zou het enigzins een betrouwbare meting moeten zijn maar precies zal t niet zijn denk k

beter gewoon een grond probe halen ben je van alle ellende af..

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

@agent orange:

 

Zodra het budget het toelaat ga ik zeker zo'n ding halen om van dit geklooi af te zijn. Maar als dit idd bij benadering klopt, is het wel ok. Ben nu bezig met meerdere metingen. Bedankt

 

@speedy weedy:

 

5,4 was de meting van de mix. Na berekening van gemiddelde komt er dus 6,2 uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk even logisch na azizy dan zie je de fout in je redenering

als voorbeeld

10 liter water aan zeg 100 graden mix je met

10 liter water aan zeg 0 graden

wat ga je dan meten 50 graden toch ...

 

Nu als je een mix hebt van ph7 en je medium zelf is ph 5

100ml van beide gemixd zou volgens de logica dan rond de ph 6 moeten meten je zal geen ph van 4 krijgen door ph5 en 7 te mengen het gemiddelde bereken je niet het gemiddelde is hetgeen je doet meten lijkt mij

 

Is een losse rekening om het duidelijk te maken natuurlijk maar dat is mijn logica erachter

Meet ook even je ph waarde van het demi water voor je doet mixen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Speedy, in theorie heb je wel gelijk wat betreft gemiddelde. Mijn demiwater is 7,0 en mijn meting 5,4. Als de meting het gemiddelde is dan is de aarde dus 3,8??? WTF

 

In dat topic staat juist dat je het verschil moet delen door 2 en dat bij je meting optellen. Anderen zeggen dat je 0,2 van je meting af moet trekken.

 

Eerlijk gezegd word ik er niet veel wijzer van dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de moeite eens genomen opzoek naar duidelijkheid in die link en na 6 pagina's van 7 jaar oud te hebben doorgelezen staat de vraag nog steeds open

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag het ja, bedankt hiervoor. Toch een beetje vreemd dat het nog steeds onduidelijk is. Leuk dat iedereen zo z'n eigen methode heeft, maar de uitkomst is wel nogal verschillend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit hier ook mee dus ik ga dit even volgen xp.

@azizy, hoe moet je bodemmonsters nemen bij de wortels? Moet ik echt gaan graven??

is hier geen andere manier voor

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

speedy weedy wat je zegt klopt niet helemaal, hier een quote van Xtreme:

 

als je een liter vloeistof met een pH van 5 mengt met een liter vloeistof met een pH van 7 dan is de pH van het mengsel geen 6. Een pH van 5 is 100 keer zuurder dan een pH van 7. De zuurtegraad wordt weergegeven in een positief en negatief logaritme.

 

kijk anders even in mijn la blanca gold kweekverslag hier beschrijft krasi een ph pen met meetprobe voor in de aarde direct te meten. meen dat het een blue lab meter was.

Edited by spacefrog2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gaf het aan als los voorbeeld space enkel om duidelijk te maken dat wnr je 5 en 7 mengt dat je nooit minder dan 5 kan meten;)

Maar je hebt indd gelijk het zal indd niet precies 6 zijn zoals wnr je je het water daadwerkelijk doet mengen je ook geen 50 graden mix zal bekomen ;)

 

De berekening of de beste manier om het te berekenen is ook nog geen uitsluitsel over blijkbaar ,de info in het topic erover stopte met wnr whazzuup aangaf dat hij eens een test zou doen met zo'n directe grond meter om te zien welke manier het beste is om het te berekenen via grond staaltje mix met demi water

 

Ik heb dat topic nog maar een bump gegeven om te kijken of die test ooit nog is gebeurd of niet ,anders moeten we krasi eens lief aankijken en vragen of hij die test wilt doen

Die grond meters zijn toch niet echt de goedkoopste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kweker1991: Voor mij was het makkelijk, omdat er nu geen planten staan. Als je het tussendoor wilt doen kun je een pijpje pvc nemen ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ook niet. Maar heb je al een meting gedaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bespaar je de moeite. Totaal niet serieus te nemen zon meting met demiwater etc.

 

Enige wat je kan doen is er euros tegenaan smijten en een ph grondmeter kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@azizy, nee ik heb de apparuut daarvoor nog niet. Wil ik gaan kopen maar zon dure meter die je direct in de grond kan steken is vor mij op dit moment nog te duur.

Het vreemde is dat ik er veel over lees van mensen die dit doen, maar ik kan nergens precies vinden hoe...

Ik ga denk ik gewoon me eigen theorie maar aanhouden.

Wat jij in het begin van dit topic zei over hoe je meet kan ik me wel in vinden, maar volgens mij klopt dit gemiddelde niet aangezien per 1.00ph de zuurtegraad 10x af of toe neemt.

maar met een formuletje moet dit op te lossen zijn toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...