Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

Temperatuur regelen (opties)

Recommended Posts

Hallo beste WF'ers. :innocent:

 

Rond Oktober/November 2013 ben ik compleet overgestapt naar GHE Aerofarms.

Mediumloos kweken vind ik super en ik wil het graag zo blijven doen. Maaar.....

 

Ik kweek in een Secret Jardin (240x120) met een 1500 m/3 afzuiging en semi inlaat (225 m/3 actief via airsock) en paar gaten open als passief. Afzuiger draait ongeveer op 30-40% gedimmed met een SMSCOM regelaar.

 

De ruimte waar mijn tent staat is een ongeisoleerd zolder en ik blaas uit via een schoorsteen. Er staan 3x 600 watt hps bulbs in de tent tijdens de bloei.

 

 

Even ter zaken.. in de zomer is het bij mij niet te doen, omgevingstemperatuur wordt al gauw +25 graden, afzuiger gaat op 80-90% en nog is het 30-32 graden in de tent. Met aarde wil dit nog eens net op het randje zijn om toch te lukken maar nu ik op aero zit zal dat zeker niet meer mogelijk zijn!

 

Waarom?.. Omdat elk GHE Aerofarm ook zijn eigen reservoir is, dat wil eens opwarmen, en zelfs nu met 19 graden buiten merk ik dat mijn voedingsoplossing wil stijgen naar 23-25 graden wat mijn plantjes zeker niet chill vinden, ik heb voorzichtig een paar systemen opengehaald en ik zie bruin wordend wortels. Na kort gesprek met iemand van GHE werd mij verteld dat het 2 dingen kan zijn:

1. Algen

2. Te warm water

 

Ik flush regelmatig of voeg toe aan mijn voedingsoplossing waterstofperioxide tegen algen, dat heeft normaal altijd geholpen tegen dit soort onrein, maar nu niet. Met een digitale aquariumthermometer de oplossing gemeten en kwam uit op 24 graden gemiddeld per bak.

GHE meneer zegt dat ideale temperatuur 18-19 moet zijn.

 

En nu?.... Er is een groot wit doek gespannen over mijn systemen, ik heb gaten erin geknipt waar elk plantje eruit komt, om te voorkomen dat de 'zonlicht' direct op de systemen schijnt en t water opwarmt, dit scheelt mij slechts 1 graad in de water temp.

 

 

Tot slot..

Om de omgevingstemperatuur lager te krijgen heb ik (ik denk) de volgende opties:

 

1. Cool Tubes aanschaffen (naast de normale afzuiging)

Weet iemand of dat veel zal schelen in temperatuur?

 

2. Overstappen naar een andere methode van kweken (eb/vloed systeem met slabs en een watertank buiten de tent met evt een chiller erop)

 

 

 

Ik vraag om jullie wijsheid :icecream: !! Alvast bedankt!

 

Greetz,

 

LED

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je de omgevingstemperatuur niet lager krijgen met een airco?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Optie 3 voedingsvat van je huidige setup met een chiller op temp houden is dat niet mogelijk als oplossing

Als enkel je voedingswater temp een probleem geeft ,lijkt mij dat toch de oplossing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Optie 3 voedingsvat van je huidige setup met een chiller op temp houden is dat niet mogelijk als oplossing

Als enkel je voedingswater temp een probleem geeft ,lijkt mij dat toch de oplossing

 

Mijn huidige setup bestaat uit 6 losse aerofarms, die zijn op geen enkel manier met elkaar verbonden. Dan zal ik dus 6 chillers moeten hebben wat mij een beetje te duur wordt.

 

 

Kun je de omgevingstemperatuur niet lager krijgen met een airco?

 

Ik heb het geprobeerd met een mobiele airco, hielp niet veel. Er wordt te veel lucht eruit gezogen dus de airco blijft overtoeren draaien en krijgt de temp niet zoals gewenst.

Edited by LED_KROKET

Share this post


Link to post
Share on other sites

je Aquafarms koppelen naar een chiller kan wel maar is dure oplossing (beetje chiller 350 pleuries).

 

Waarom niet op elke bak een rond naar vierkant haaks verloop waar je in het ronde een PC fan van 80 cm monteerd?

 

Wel ff nieuwe topplaten maken zodat je niet in orginele deksel gat voor dat rechthoekige stuk gaat maken (zonde vinnik) en dan de fan in de bak laten blazen. Als je dan een 'uitlaat' hebt krijg je een swamp cooler effect wat beter dan wat dan ook je water zal koelen al zal het niet veel gaan zijn (zeg graad of 2).

Van deze oplossing profiteerd je lv ook nog eens maar...

 

meer verdamping water dus invloed op ph en ec en waternivo ed in de bak dus opletten.

 

je hebt de hoogte.. maak een tafeltje waaronder de aerofarms passen en maak plantgaten en iets om deksel te klemmen tegen de tafel indien de farm eronder weg moet, beetje betonplex plaat van 18 zorgt voor veel koelte eronder.

 

je lampen komen dan wel gefxeerd aan plafond maar dan heb je wel een strakke setup onder al te veel poespas.

 

lullig met water spelen dat wat je ook doet die omgevingstemperatuur maar aan wil blijven nemen, bij mijn DWC was die swamp cooler de oplossing.

 

18C is wel de ondergrens hoor, 20-23C is een lekker badje voor ze, alles boven de 23C zie je ze naar lucht happen en krijgen nasties meer kans ook nog

 

enige andere is dan nog. 1200W erop ipv 1800W, gaat je erg veel schelen in die tent, 3x 400W is helemaal perfect :innocent:

win je ook nog wat terug voor je tafeltje aerofarms ding.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stap 1: zolder isoleren. Hoeft niet de allerdikste isolatie te zijn, maar dat mag wel. Al ram je d'r maar voor een paar tientjes tempex tegenaan. Zal allicht meer doen dan ongeisoleerd.

Stap 2: Grotere inblaas onderin de tent. Als dat niet direct een optie is: ditch die airsock, want dat houdt veels te veel lucht tegen.

 

Maw. als je je inblaas temp op max 20C krijgt en je verhouding tussen in en uit is goed, dan moet je dat water gewoon onder de 24C kunnen houden.

 

Als dat dan nog niet voldoende is

 

Stap 3: Kanaalkoeler op je inblaas zetten. Is dan wel handig als je dat op grondwater kan doen en je grondwater pomp aanstuurt met een frequentie controller die druk gestuurd is. Maw. kleine investering is dan gewenst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

Goed bedacht, alleen ben ik bang voor 2 dingen met die pc fans. 1 dat de wortels snel zullen uitdrogen waardoor de pompen 24/7 aan moeten staan wat inprincipe de watertemperatuur alleen maar omhoog zal doen gaan. 2 dat het eventueel wat licht naar binnen zal laten bij de wortelkamer.

 

De tafeltje idee lijkt me wel wat eerlijk gezegd, als ik een goeie frame kan maken en isoleren kan ik misschien zelfs een mini-koelkast erin proppen onder dat tafel met de deurtje eruit.. of iets dergelijks om het koel te houden in dat 'ruimte'. tnx !

 

 

@Ponix

Ik zal een grotere inblaas kunnen doen, maar als het in de zomer +24 graden omgeving/inblaastemperatuur is dan is dat toch ook niet helemaal nuttig meer.

Kanaalkoeler is bij mij geen optie denk ik, ik heb alleen een wasbak in de buurt (7-8 meter) maar als dat de hele tijd moet draaien krijg ik misschien gekke watermeter-standen. (geen idee of water duur is igg)

 

 

Ik lees over dat 3x 600watt in cooltubes vergelijkbaar is als 3x 400w zonder tubes.. Zal ik evt geen 4x 600watt met tubes erin kunnen knallen en een beetje fatsoenlijke inblazer door de tubes? Ik heb alleen geen idee of tubes werklijk de temperatuur drastisch omlaag kunnen krijgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe wil het licht via dat verloop in de bak schijnen... haaks.. ronde kant komt op je rand bak te hangen in de top plaat.

 

Bang dat je wortels uitdrogen?

Keertje vaker systeem laten lopen is dat ook opgelost volgens mij maar ben niet bekend met watergift op Aquafarms dus neem maar wat aan hier.

 

Tubes hebbie niks aan, ga dan voor 400W zonder tube en hang er daar 2 van neer op 120x120 (zie ook topic critical widow 2x400W in een DS120).

 

Ik zorg dat ik zo ergens in juni niks meer in de bloei heb staan, deze week start ik met de laatste ronde zodat ik eind juni als het vaker 20C + wordt geen gehannes heb, alleen de mamma s5 in leven houden onder 110W t8 en that's it (wel volle weckpotten om maand of 4 mee door te komen) en bakken knipafval vd ICE als backup.

 

Ook wel uit nood zomers doorgedraaid maar dat is zonder extra investeringen in koelers of co2 systemen ed nooit een succes geweest en ik daag mezelf op dat gebied ook niet meer uit met wat ik in huis heb aan spullen.

 

Als dit je allemaal niks lijkt dan doen wat ponix zegt en mogelijk een airco oid erbij omdat je geen kanaalding kunt doen maar nog veel beter zou het allemaal worden als je die tent ditcht en er een hok voor in de plaats laat komen.

Tenten en goede temperatuur beheersing is een verhaal apart, helemaal op sommige lokaties zoals zolders die minder geisoleerd zijn ed of kamertjes op het zuidwesten of noorden, beide eigen problematiek weer.

 

Bij mij kan ik geen 2 tenten (of 1 grote) met 2x600W draaien, gaat gewoonweg niet goed met klimaat, daarom overstap naar 2x 120x60 tentjes waar ik in de ene met bijna 600W IR draai en in de andere met t5 en nu wil het allemaal wel.

 

Soms wil je een rondje in een vierkantje proberen te krijgen omdat het zo logisch lijkt om er pas later achter te komen dat je dacht dat je rondje een vierkantje was zoiets en je meteen weet dat je een rondje moet gaan halen om het wel voor elkaar te krijgen.

 

Hydro in tenten.. ik doe het alleen maar met een medium iets (steenwol blok of pito) omdat je daarmee bjv. via eb&vloed veel minder gehannes hebt met temperaturen en lv waarden en eigenlijk alleen de drain in de gaten moet houden.

 

edit: wow wat een verhaal zeg, sry :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja misschien slim idee om in de zomer even niks te doen.. of Tneon of TL op te hangen voor uberlangzame-groei-scrog haha en als de hitte voorbij is weer de HPS erop en maar afbloeien. Misschien is dit wel de goedkoopste oplossing.

 

Gelukkig heb ik de aerofarms aangeschaft ipv een dure grote systeem anders had ik nu echt pijn in mijn portemonee. Die dingen zijn maar 50-60eu nieuw.

Ik dacht aan steenwol slabs met grote deense bodems en een blumat erin. Alleen moet ik mezelf nog inlezen wat betreft werken met steenwol en of dat ook als recirculerend gedaan zal kunnen worden aangezien ik geen drainput heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je draait met 3x600 ?

Waarom in de zomer dan niet 2 of 1 x 600 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje

 

Want mijn zolder wordt ligt zeer zon-gunstig en wordt soms benauwd heet in de zomer zonder enige lampen aan.

Mijn zolderverdieping bestaat uit 2 kamers en 1 grote gang/trap. Totale oppervlakte is rond de 20 m2 per kamer en gang van 10m2.

Het hele zooitje is ooit aangebouwd op 't dak van mijn huis en heeft 0 isolatie. Letterlijk houten balken met dakpannen bovenop. Eigenlijk helemaal geen goeie grow locatie lol maar ik heb verder niks tot mijn beschikking.

 

Anyways.. vandaar dat ik aan de tubes dacht want dat is het enige wat ik ken wat directe hitte hoort te verminderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gaan isoleren, buiten het kweken om een prima investering in je huis. Neem aan dat je in de winter flink moet bij verwarmen in de nacht?

 

Kost wel een beetje maar heb je ook wat.

 

Iedereen zonder opti moet in de zomer creatief zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar als het in de zomer +24 graden omgeving/inblaastemperatuur is dan is dat toch ook niet helemaal nuttig meer.

 

Maw. als je je inblaas temp op max 20C

 

Ga nou gewoon isoleren ipv inlezen over cocos slabs. ;) Als je eenmaal begint is het zo gepiept! En wat Johnny zegt, prima investering in je huis.

 

Je hoeft geen grote tuin te hebben om een putje te laten slaan, 'tis meer afhankelijk van je locatie. Bij mij in de buurt kan je met een schep nog water bereiken, maar da's niet overal het geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...