Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

criticalwidow

Blumat tensio XL

Recommended Posts

Hoi,

 

 

Binnenkort ga ik werken met een tensio en een smartpot van 371ltr.

Nu wil ik wel eens weten of ik dan in plaats van de normale juist de grotere blumat moet aanschaffen.

Ik heb dan ook echt geen idee hoe deze dingen werken omdat ik normaal altijd de potten optil (oldscool) ;)

Maar het lijkt mij als je een diepere/grotere pot hebt dan je dan ook een langere/grotere meter nodig hebt of zit ik hier gewoon helemaal naast en is die xl meter voor de "volle grond" bedoeld?

 

Iemand die dit mij ken vertellen? Alvast bedankt :tu

 

 

 

CW

Share this post


Link to post
Share on other sites

gues who gebruikte weleens van die 2 liter pet flessen alleen de "kraag" zeg maar dus onderkantje eraf snijden tensio door t gat zodat je m wat verder in de grond kan duwen zonder dat er aarde of water overheen komt.

 

lijkt mij dat de bluemat xl idd voor diepere potten is aangezien t in volle grond niet nodig zal zijn

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die praktijken zoals orange zegt ook voorbij zien komen. Maar mijn gezonde verstand zegt dat het niet heel veel uitmaakt of het onder in de pot vochtiger is dan bovenin. Als je zorgt dat het bovenin de pot tussen 60-100mbar zit en het zou onderin de pot op 40mbar zitten dan maakt dat niet zo veel uit. Juist omdat het medium zo groot is en je een smartpot gebruikt zullen de wortels van de plant genoeg zuurstof krijgen bovenin de pot en aan de zijkanten. Je zult ook sowieso niet de hele pot even vochtig krijgen. Sommige gedeelten zijn vochtiger dan andere. De plant past zich daar op aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de input heren :tu

Ik neem dan gewoon een normale ... En til af en toe gewoon ff de pot nog op, om alsnog te kijken of het gewicht nog een beetje klopt :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verderop in de kweek, dus als de planten goed beginnen te zuipen zal het onderin juist bijna helemaal niet erg vochtig worden omdat de wortels direct alles bovenin 'afzuigen'. Wel verstandig om ten minste eens per 3 waterbeurten dus van onderen water te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smartpot niet optillen als de plant er eenmaal in geworteld is, je verstoort wortelzone (slappe hap pot) en moet opnieuw inwateren nadien.

Staat niet op kartonnetje vd smartpot dacht ik maar op site sowieso wel aangegeven.

 

Indien mogelijk smartpot keer wassen zonder wasmiddel, heb je veel betere verdamping dan een nieuwe die pas na 1 rondje beetje smartpot ding begint te doen, met een nieuwe loopt water alle kanten op.

 

Redenatie van City gaat helaas niet op, als je nu steeds net wat te weiig water geeft droogt het onderin de pot compleet uit, komt omdat de hele pot verdampt en dat kan best hard gaan, lees je dan niet terug op de meter want die toplaag is wel steeds vochtig genoeg door het wateren.

 

Cola fles oplossing is een goeie, zou ik wel meerdere meters in 1 bak plaatsen en zo bezien zijn die Xl's dan toch wel makkelijker zeg cm of 25 van de wortelkluit af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verderop in de kweek, dus als de planten goed beginnen te zuipen zal het onderin juist bijna helemaal niet erg vochtig worden omdat de wortels direct alles bovenin 'afzuigen'. Wel verstandig om ten minste eens per 3 waterbeurten dus van onderen water te geven.

 

@ Lostchild. Volgens mij zeg ik 1 post voor de jouwe precies hetzelfde. Ik zeg namelijk dat je iets verderop in de kweek je juist onderin droogte krijgt. En dus minstens eens per 3 waterbeurten van onderen water moet geven zodat de waterverdeling goed is. Als je je tensiometer ingraaft krijg je voornamelijk de waardes ONDERIN de pot. Als je perse goede waardes wilt hebben moet je dus twee tensio meters hebben. Eentje bovenin en eentje onderin de pot. Dat gaat mij iets te ver, tensio is een indicatie. Als je van onderen en van boven watergeeft wordt de verdeling wel goed.

 

Toevallig had ik het in een ander topic ook over dit onderwerp na een vraag van el oro verde (het groene goud). Misschien dat je ook eens naar dat verhaal kunt kijken, dat is namelijk in het verlengde van dit verhaal en is derhalve ontopic:

 

Maar gek gezegd misschien, maar een slang op de aarde? dan is toch het effect weg, en zou je ook gewoon direct zo van boven kunnen wateren?

 

Ik kan niet achter in het hok komen dus ik kan niet met een broes water geven. Ik heb een broes met stok van 175cm maar dan kan ik er nog niet bij. Ik dacht eerst dat het wel zou lukken maar dat is niet zo dus. Afgelopen rondje moest ik er steeds tussendoor en dat heeft me toch wel een paar geknakte stelen en toppen gekost. En wat je zegt klopt. De onderkant is droger dan de bovenkant als je van boven watergeeft. Vandaar ook dat ik Donner zijn raad opvolgde en merkte toen dat ik de eerste paar keer wel 3x zo veel water kon geven als normaal. Dat kwam gewoon omdat de onderkant niet verzadigt was voorheen. Waar je dan wel om moet denken is dat je zo snel mogelijk van onder begint water te geven zo nu en dan zodat het wortelstelsel ook naar beneden gaat en niet zoals jij zegt alleen boven blijft hangen. Dat is zonde als je zo'n groot medium hebt!

 

Ik wil hier nog wel een kanttekening bij plaatsen die niet in mijn 'perfecte' watergeef plaatje past. Misschien heeft Donner hier een antwoord op, ieder ander mag natuurlijk ook. Zoals gezegd denk ik niet dat de voeding goed door de pot heen wil. Om die reden zal ik dus als ik voeding geef van boven wateren en zonder voeding van onderen. Dit om dus die vieze smurrie in de 'vijver' te voorkomen en omdat ik bang ben dat BAC voeding niet door die dikke smartpotten gaat. Water met voeding van boven en water zonder voeding van onderen.

 

Ik vraag me af of er dan bovenin de pot niet een grote ophoping van voeding komt ten opzichte van onder in de pot en in hoeverre dit negatieve gevolgen heeft?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier worden de tensio's zelfs niet meer gebruikt,was er in het begin ook tevreden over maar na een tijdje continu foute waardes en kon ik die metertjes niet meer vertrouwen. Ik geef nu op het gevoel water,en dat gaat goed,ook niet iedere plant heeft dezelfde waterbehoefte,de 1 drinkt wat meer dan de ander...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@city

je zegt niet hetzelfde en adviseerd iets wat ik iedereen af kan raden, of van onder of van boven water en niet beide.

 

Je tensio meter zit op 15cm vd wortelkluit ongeveer en ik wil niet weten hoe droog of nat het nu onder- of bovenin die pot nu precies is maar waar het het belangrijkste is, de rhizosfeer en dat meet ik, 1 tensio op vaste plek in pot verteld heel verhaal :innocent:

 

Wil je toch alle 2 dan leg je een drainage slang in je pot (of iets wat daarop lijkt DIY) en geef je via die slang water, weet je zeker dat hele medium bevochtigd is na watergeven.

 

Allemaal dingen die je in begin hoofdbrekens bezorgen en waar je later hard om moet :phone: dat je zo moeilijk deed allemaal.

 

@blowke

oit de meters al eens goed gereset en voorgeweekt en vooral belangrijk.. loodrecht de grond in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil er ook een aanschaffen voor in een 90L pot, zodat ik net iets meer te weten kom over de watergift want dat is in deze potten echt gissen. Daar neem ik het beste een Blumat tensio XL voor denk ik he? Zie de Parrot Flower Power ook staan, maar weet niet welke van deze 2 het beste is?

Iemand tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...