Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ariedeknaller

NOOB electra vraag: uitleg meterkast & zekeringen

Recommended Posts

Beste forum toppers,

 

Ik heb een groepenkast waarvan ik nu eens wil begrijpen hoe het zit.

 

Situatie:

 

ik heb 3 zekeringautomaten naast elkaar zitten.

 

op de eerste staat c20, dit zijn 4 schakelaars aan elkaar vast

op de tweede staat b16

op de derde staat ook b16 (4500|3)

Daarnaast zit de aardlek

 

Hieronder zit nog een kast met 3 afzonderlijke schakelaars/zekeringautomaten

Op alle 3 staat C25.

 

Ik denk het volgende en is dat juist? :

 

Ik heb drie groepen in mijn ruimte, waarvan er een 380V is. Iedere fase van de 380V is afzonderlijk afgezekerd met de C25 automaat, onderste kast ?

Ook kan de 380v groep er in een keer uitklappen dmv C20 automaat van de bovenste kast ?

de andere 2 automaten zijn 2 afzondelijke groepen van 3.5 KW ?

 

En klopt het dat ik over mijn 380V groep, 3x 3.5KW kan trekken, dmv de fasen te scheiden ?

 

bvd !

 

Ariedeknaller

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 om die codering juist te kunnen opzoeken moet je ook weten wel merk die schakelaars zijn daar er veel zijn met c25 in de naam

Abb / Hager hebben ze allemaal dus wil je hier een zeker antwoord op hebben zal je ook de codes moeten doorgeven die boven of onder de c20 enz staat + merknaam

 

Je 380 groep zijn gewoon 3x 230 lijnen maar weer als je niet precies weet welke schakelaar ervoor zit 16 amp per lijn gezekerd of hoger ...

 

Als je wilt weten hoe het zit aangesloten kan je even de cover los schroeven en de kap er heel voorzichtig afhalen dan kan je alles zo volgen MET DE OGEN NIET MET DE VINGERS

 

Een foto bij dit soort vragen is wel eens zo makkelijk

 

Hier bv een lijstje van ABB schakelaars http://www.groepenka...ange_ListPrice=

 

Als ik zo blind moet gokken

zijn die c25 de ingangs zekeringen 25 amp

Vandaar gaan L1 L2 L3 naar de c20 schakelaar voor je 380 groep 20 amp

En de b16 schakelaars zijn dan de normale licht groepen 16 amp

 

Fasen scheiden zou ik niet aan beginnen als je er geen verstand van hebt ,eigenlijk zou ik helemaal van zekering kasten af blijven als je er niks van kent

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Speedy, schept al meer duidelijkheid.

 

Die 380V heb ik al gescheiden, maar uiteraard na de zekeringkast :-) Ik heb de 380v kabel uitgesplitst naar een slof, met 3x ( l1/l2/l3) 230v. Daar draai ik nu op.

Dit is gezekerd op 20A, betekend dit dat ik (Watt =Amp x volt) 4600 watt kan draaien op 1 groep ?

Of klapt ie eruit op 7600 watt (20amp x 380v, max totale vermogen?)

 

Overige info :

 

De c20 is een AEG Elfa E938+N

een B16 is een EATON

een B16 is een Hager 4500|3 MH516 438516 2

Holec aardschakelaar

 

C25's AEG Elfa E81S

Share this post


Link to post
Share on other sites

let er ook even op hoe groot de hoofdzekering is in de meterkast, al kun je dat meestal niet zelf zien.

 

Als je verder op de 3 gemaakte groepen van je 400V alles volop gaat belasten, wat niet verstandig is, gaat wel alles door 1 nuldraad. Meestal is een 400V kabel wel 4 kwadraat maar dat betekend niet dat alles onbeperkt kan.

 

En zoals gezegd is het heel lastig advies te geven omdat je niet weet hoe de installatie is opgebouwd hoe oud het is en of alles is aangesloten zoals het hoort.

Laat alles anders door een elektricien nakijken, die kan je dan ook een passend advies geven.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb net even op licht en geluid sites gekeken en inderdaad de stelling klopt.

 

Op een uitgesplitste 400v kabel kan je 3x16ax230v=11040 watt draaien. Dus 3680 watt per groep.

Ik hou meestal ongeveer 3kw per groep aan, zit ik veilig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

b16 hager sheat https://search.hagemeyer.nl/pdf/productsheet.php?artikelnummer=8414025

b16 eaton http://www.sandervunderink.nl/groepenkasten/eaton-holec-groepenkasten/eaton-holec-onderdelen/eaton-installatieautomaat-b16.html

De elfa's staan hier wss tussen http://www.aegelettra.com/download/pdf/C_Elfa08R4.pdf

 

Hoofd zekering kan je zelf niks aan doen indd zit onderin verzegeld ,een electro monteur die zekerings gerechtigd is kan dat wel bekijken

 

Zonder je kast zelf te inspecteren kan ik wel zeggen wat je zekerings waarden zijn van je automaten maar hoe het is aangesloten enz is onmogelijk zo te zien

even een monteur laten checken is geen overbodige luxe ,en met 380 kabel splitsing om ze dan volwaardig te belasten lijkt me een check up wel even zo safe

 

Op de kabel kan je het mss wel draaien maar als je zekering het niet aan kan ....

Mijn advies even een electro bedrijf bellen wilt er gerust wel eentje even komen kijken in het zwart ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook zonder foto is dit niet te beoordelen ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

zie hier de foto :-)

 

 

//genoeg gezien :-)//

 

Overigens is de 380v kabel 2,5 kwadraats heb ik gecheckt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat wil j nu nog weten dan?

 

echte antwoorden op hoeveel je wat kunt belasten kunnen we niet op afstand bepalen. Dan zal je er echt in moeten (laten) kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Onderste zijn je hoofdzekeringen die voor de meter zitten 100% zeker ook de reden dat er dat gele zegeltje aanhangt zoals op de meter

Dan komt de meter

 

Dan die 4 gekoppelde zullen de krachtstroom groep zijn + 2 gewone losse groepen

Ik ben 80% zeker dat die meest rechtse je aardlek zal zijn ,al ben ik daar niet zeker van want vind hem persoonlijk nogal groot al kan dat met de 3 fase aansluiting te maken hebben

 

Voor 100% zeker te zijn hoe het is aangesloten moet je die 4 grote kruis kopjes los draaien ,kwartslag draaien als ik me niet vergis en dan kan je die witte cover eraf schuiven en alle kabels volgen

 

Hier vind je een mooie tabel voor de kwadraten van kabel en hun Max vermogen belasting http://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellen

 

3x vol vermogen trekken over je fase om dat dan via 1 kabel terug te sturen dat gaat je 2,5kwadraat niet trekken In buis nog kabel

Om de specs van je meter te weten te komen moet je even hier piepen http://kamstrup.com/2434/Electricity-meters

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik begrijp dat vol vermogen over de drie 230V, dus 11KW, niet echt verstandig is.

 

Zou 9KW wel kunnen (dan ben ik er namelijk)

 

En als dat ook niet verstandig is, hoe krijg ik de 9KW dan wel veilig in de buurt van mn hok ? door een installateur een 4mm3 aftakking laten maken ?

En is dat niet hetzelfde dan als zelf een 16A stekker, kabel van 4mm3 eraan zetten en brengen naar het hok, evt afgezekerd.

 

@Speedy, bedankt voor de info, overigens staat er bij je linkje dat er door 2,5mm draad 20A stroom afgezekerd op 16A mogelijk is, dus zou mijn huidige situatie voldoende zijn ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt 3x25a man.

 

9kw kan gewoon.

 

Pak een 6 kwadraat kabel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoho even goed lezen Dit is wat een draad van die afmeting MAXIMAAL aankan bij 30 graden ...in hartje zomer zal dit dus al problematisch worden

Die tabel moet je zien wat je er maximaal doorheen kan sturen zonder dat de draad doorsmelt zeg maar dat zijn geen stromen die je er continue door wilt sturen is meer een aanduiding van een opstart stroom die ze even aan kunnen Hetzelfde principe van een trage en snelle zekering de trage kunnen ook veel meer doorlaten voor een bepaalde tijd voordat die uitslaat ;)

 

Daarom is de stroom ook hoger als de kabels gescheiden in de openlucht liggen ,daar de warmte beter word afgevoerd

 

Een losse 6 kwadraad kabel zal de stroom indd wel aankunnen uit 3 groepen al zullen er wss wel makkelijkere oplossingen zijn ,zijn namelijk geen kabels die je even 1.2.3 doet neerleggen nog maar te zwijgen over de prijs ervan

 

Het makkelijkste wat je kan doen is een opti halen die je kan aansluiten op de 380 kabel maar ik vermoed dat je al een opti zal hebben aangekocht ...

Beste is een monteur even laten langskomen die ziet namelijk opties die wij vanachter de pc niet kunnen zien

Via je 380 5 ader kabel kan je veilig 2 groepen doorsturen 2x fase 2x nul 1 aarding je gebruikt dan 1 fase draad als 2de nul leiding

een extra kabel leggen 2,5 zal je de derde groep ook veilig naar daar brengen

 

Maar om daar sluitend advies over te geven wat veilig is en het beste is durf ik niet met 100% te doen daar ik al te lang uit het electro montage milieu ben daarom beter een monteur te laten langs komen of contacteren nu weet je teminste al precies wat je hebt liggen diameters kabel zekeringen enz dus nu kan je wel een duidelijker beeld schetsen over de telefoon

Die kan ook meteen even je kast openmaken en checken dat alles goed is aangesloten daar ;)

 

Schema's lezen heb ik geen probleem mee auto electronica sluit ik zonder problemen aan maar om op dit vlak advies te geven heb ik veiligheid iets te hoog in gedachte dus doe ik het niet Iets wat namelijk voor een week zonder problemen werkt wilt niet zeggen dat het jaren lang zo veilig kan draaien ..wat volgens mij toch de bedoeling is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi speedy,

 

bedankt maar weer voor alle info. Conclusie is duidelijk. Voor alle zekerheid een monteur erbij.

De opti heb ik trouwens nog niet, dit is allemaal voorbereidende fase :-)

 

Ik wil naar 1+1=3 met 2x3500 OC

 

ik kan inderdaad 2 fases gebruiken van de 380V, en ik heb nog een andere 230V die ik ergens vandaan kan trekken. dan heb ik ook drie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht het aan mij of is er hier een groot stuk aan info verdwenen ..... kan zelfs mijn link naar de puksupport pdf niet terug vinden

 

Die 3500 oc gebruikt een stuk minder dan die 10000 natuurlijk dus qwa zekeringen enz zal je dan geen problemen hebben denk k

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij zit je in het verkeerde topic met je PDF. hier is in elk geval niets verdwenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebt gelijk id must be trippin sober topic gevonden http://www.wietforum.nl/topic/108415-electra-vraag-opticlimate/page__pid__1274375#entry1274375

 

Moet je even kijken daar hebben we ondertussen de opticlimates ontmanteld qwa stroom gebruik ,was aan het zoeken naar racker zijn post daar met de opti pro 3 lijst

Share this post


Link to post
Share on other sites

gevonden. De OC 3500 trekt 740W en kan op een fase. 2 OC's op een fase kan ook nog makkelijk. 2x740w= 1,5 KW

 

Of ga ik nu nat met de 2x 1500 verwarming

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een 1+1=3 systeem zet je de verwarming in het menu van de OC uit. Het teveel aan lampen aan je "dag"kant is je verwarming.

 

Geen last van dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ter info nog :

 

Ik heb met een elektricien gesproken. Het is geen enkel probleem om een 16A aansluiting te verlengen, ook niet om die dan uit te splitsen naar 3x 230v en vol te belasten (3x 3,5KW)

Allemaal veilig,

 

Pas na 100m Verlengen kunnen er problemen optreden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

16x230= 3680W

 

hoe kun je dan 3x3500W=10500W vol gebruiken van een 16a aansluiting?

 

ben een elektra noob, maar wil het wel graag leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

16x230= 3680W

 

hoe kun je dan 3x3500W=10500W vol gebruiken van een 16a aansluiting?

 

ben een elektra noob, maar wil het wel graag leren.

 

Dat kan alleen als je een 380V aansluiting uitsplitst naar 3x 230V

 

dan krijg je namelijk 16x230= 3680W x3= 11040W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...