Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Microkweek little dwarf automatic (1)

 

specificatie:

 

Afmetingen kast: 50 x 50 x 82 (kan ik nog verhogen als die te klein blijkt te zijn)

lamp: 20Watt spaarlamp met 1150 lumen (kan nog veranderen indien te weinig)

ventilatie: 1 pc fan op 12 volt (0,1 A) met een 12voltvoeding (max 1A) die ik gevonden heb op containerpark)

(ik heb ook nog 2 andere pc-fans klaarliggen indien nodig)

Medium: compostaarde uit de tuin, (heb pH gemeten met een indicatorstrookje, en ik denk dat het net iets

boven de 6,5 lag, maar ik weet niet of het echt juist was), ik denk een pot van 8 a 10 liter ongeveer.

Voeding: in de onderste helft van men aarde heb ik een goede 10 gram DCM organisch-minerale

meststof voor terrasplanten en mediterrane planten gemengd, in de bovenste aarde niets.

Bij NPK staat er: "6-4-10 + 2 MgO" de meststof is afkomstig uit: "vinasse extract, vleesbeendermeel,

cacaodoppen, haarmeel, hoefmeel, verenmeel, beendermeel, meel van oliekoeken (druivenpitten),bloedmeel en ontlijmd beendermeel."

 

Ik was al een tijdje van plan om een plantje te kweken, en ben dan maar een goede maand geleden

begonnen met een microgroeikastje te maken (zie foto's hieronder)

 

gallery_40869_16916_141726.jpg

gallery_40869_16916_61012.jpg

gallery_40869_16916_49910.jpg

gallery_40869_16916_157400.jpg

 

Na lang twijfelen hakte ik dan maar de knoop door en

kocht ik een little dwarf zaadje. Op woensdag 26/3 kwam het toe en heb het dan maar meteen na de

middag in een turfpotje gezet. De maandagochtend erna, toen ik mijn dagelijkse check deed, zag ik

dat het kopje begon boven uit te steken. Op hetzelfde moment zat de penwortel al een 3tal mm door

de onderkant van het turfpotje (hier heb ik helaas geen foto van)

 

gallery_40869_16916_6539.jpg

 

Ik heb haar dan ook direct met turfpotje in een grotere pot aarde gepot.

tegen 's avonds zag ze er al zo uit:

 

gallery_40869_16916_131636.jpg

 

Op 2/04 smiddags ben ik weer een beetje verder beginnen knutselen en heb ik een pc-fan van een

oude laptopcooler kunnen afhalen, en ben ik naar het containerpark gegaan waar ik toevallig een

12-voltvoeding gevonden heb, die bleek te werken. Ik heb alles aangesloten en geïnstalleerd en dit

was het resultaat:

 

gallery_40869_16916_108220.jpg

 

Op 3/04 vond ik dat men kleine zaailing al redelijk hoog begon te groeien, en zelf een beetje te strekken dacht ik.

(de lamp stond veel te hoog denk ik, sinds dien zet ik ze er altijd een 3 a 4 cm boven omdat ze toch niet warm krijgt door de pc-fan.)

 

gallery_40869_16916_22183.jpg

 

Op 4/04 's avonds zag ze er al zo uit (wat gaat dit snel!)

 

gallery_40869_16916_184441.jpg

 

dit is 6/04 's avonds, ik merk ook op dat het plantje begint te ruiken naar plant (nog niet naar wietplant, wel al naar een gewone plant)

 

gallery_40869_16916_222380.jpg

 

En dit is 7/04 's middags. Toen merkte ik op dat de geur al net iets doordringender begon te worden (enkel als ik van dichtbij ruik)

 

gallery_40869_16916_263418.jpg

 

gallery_40869_16916_206015.jpg

 

Ik update straks met foto's van vandaag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hang er nog wat lampen van 20 watt bij: tenminste drie en probeer iets te verzinnen voor de geuroverlast, die ongetwijfeld gaat komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cool, spaarlamp kweekverslagen zijn altijd interessant

Zal dit volgen, succes! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

- ik zie geen luchtinlaat of luchtuitlaat, dat is geen optie, dat is levensnoodzakelijk.

- (als het wat wordt) voorzie een filter voor in de bloei

- Op foto 3 en 4 zie ik dat er teveel trekkracht op je stroomkabel staat. Je verdeelblok wordt zelfs omhooggetrokken. Dat is een ongeluk dat staat te wachten.

- alu folie lijkt een goed en goedkoop idee, maar het is een aangeklede prostitué: pas wanneer je eraan begint zie je dat het een miskoop was.

Gebruik spiegels als je wattages laag zijn! alu folie geeft brandpunten

- je wattage is te laag, meer lampen, maar eerst die uitlaat en inlaat regelen.

- leuke zelfbouw reflector maar nogmaals: brandpunten

 

veel werk aan maar je kast is goed modificieerbaar (dun hout)

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de vele tips, ik heb vandaag jammergenoeg geen tijd meer om een luchtuitlaat te knutselen,

Ook de lampen zullen nog niet voor direct zijn, maar zal ik toch proberen aan te passen.

De verdeelblok staat al een tijdje op een soort kist naast de kast waardoor er nu helemaal geen trekkracht meer op staat :).

Mijn spaarlamp veroorzaakt redelijk weinig warmte, zijn deze brandpunten dan nog steeds een probleem?

 

Ook als luchtfilter had ik al een plan, maar ik ben niet zeker of het zal werken, als ik een lege rol keukenpapier (zo een kartonnen buis), vul met verknipte kattenbakfilters, of eventueel vol met kattenbakkorrels (waar er actieve kool inzit ) , en daardoor de luchtuitlaat laat lopen?

 

In ieder geval, dit is een foto van deze middag:

gallery_40869_16916_87845.jpg

 

En dit zijn nog 2 foto's van deze avond:

 

gallery_40869_16916_256693.jpg

 

gallery_40869_16916_203324.jpg

 

De foto's zijn niet van zo een goede kwaliteit, maar het kan al een idee geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom een pc fan IN je kuip?!

En verder .. wat baekelandt said..

En geloof mij, beter goed voorbereid beginnen, dan halfgebakken beginnen en tijdens de kweek van allerlei dingen aan moeten passen..

Iniedergeval succes met de kweek!

Grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt :P,

k dacht als ik er wat wind op laat blazen, de plant meer beweegt en dus een dikkere steverige stengel zou kweken?, klopt dit dan niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jawel, maar ze heeft meer nood aan verse toevoer van lucht als aan circulatie.

 

en brandpunten hebben niets met warmte te maken maar met de straling van je licht.

 

lezen lezen lezen of je kweekje is gedoemd ;)

Edited by Baekelandt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, vandaag ben ik van plan een luchtuitlaat te maken, en een nieuwe voorkant van men kastje.

De voorkant is tot nu toe gewoon van karton met alu-folie erover geplakt, maar het karton begint meer en meer door te buigen.

ik zal de voorkant gewoon in hardboard maken , omwille van beperkt werkgereedschap kan ik geen groot gat voor de pc-fan in MDF maken.

Spiegels zijn spijtig genoeg net iets te duur, en ik heb geen idee hoe ik deze op maat zou krijgen.

Ook wacht ik nog even met meer lampen te steken, want dit kost dan ook weer meer geld.

Ik zou graag iedereen's advies volgen, maar dit is gewoon te duur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een boormachine hebt kan je een gat boren voor je fan ;)

Gewoon gaatjes naast elkaar boren ,de stukjes die dan overblijven kan je dan doorbreken of even de boor scheef trekken

Is even prutsen maar met mdf zeer makkelijk te doen

 

Brand punten met een enkele spaarlamp .... :rolleyes2: . denk dat dat wel zal meevallen (al ben ik maar een beginner dus zal het wel verkeerd hebben :whistling )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag heb ik geprobeerd een actieve-koolfilter te maken tesamen met de uitlaatventillator.

Dit is helaas niet echt gelukt, de uitlaatventillator is wel gelukt.

gallery_40869_16916_8719.jpg

gallery_40869_16916_138111.jpg

 

Het licht die ontsnapt zal ik proberen te vermijden door een volgende poging tot koolstoffilter.

Verder vindt ik het eerder onpraktisch om met scharnieren te werken, dus werk ik met elastiekjes aan de 4 hoeken van de voorste wand:

gallery_40869_16916_105629.jpg

 

Met Dwarfie gaat alles nog steeds zeer goed, ze begint nu zelf al een merkbaardere geur te krijgen, die ik op sommige momenten kan waarnemen, van buiten de kast zelf. De geur is wel nog redelijk subtiel maar wel aanwezig. Ik heb het licht ook op 12/12 gezet. Het is wel een auto, maar volgens mij zal dit hem toch nog een beetje helpen sneller in bloei te schieten, wat redelijk nodig is aangezien de kast niet bepaald hoog is.

Bij de onderste vertakkingen naar de 2 blaadjes, ontstaan er precies 2 mini-blaadjes, maar nog zeer klein, en door de kwaliteit van men gsm-camera, niet zichtbaar op foto's.

gallery_40869_16916_231419.jpg

 

Dwarfie meet nu ongeveer 7 cm hoog in de hoogte (ik heb hem enkele dagen na ontkiemen wel wat dieper ingegraven)

In de breedte, meet hij op zijn breedste kant van bladtop tot bladtop ongeveer 9 cm.

gallery_40869_16916_58342.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou dat deurtje even een slag draaien zodat die fan van bovenaf de warme lucht afzuigt ;)

 

Dat deur systeem zelf .... druk maken om licht verlies via de fan maar dan wel 4 grote kieren tussen de deur en kast hebben

Als je het toch zo wilt doen zou ik wat meer van die elastiekjes eraan hangen 3 of 4 per kant zodat je plaat tegen de kast word getrokken in het midden ;)

Mss beter idee om snelbinders te nemen ,hebben meer trek kracht en zal je ook niet om de zoveel weken moeten vervangen omdat ze gescheurd zijn ;)

 

Plant sturing qwa licht laat ik aan een ander over daar ik nooit auto's heb gegroeid :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wist niet dat het kon,

maar je hebt een slecht ontwerp genomen,

de verbeteringen toegepast die men zei,

en je bent geëindigd met een slechter ontwerp :thumbsdown:

 

ik snap dat scharnieren onpraktisch zijn als je deur maar 1 mm dik is. Daar zijn oplossingen voor hoor:

gallery_33521_15625_336582.jpg

 

gewoon een 18 mm balkje er tegen aan, dan kan je je schroeven gebruiken

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm, de kast zelf is inderdaad niet zo super qua ontwerp, maar volgens mij doet hij het wel goed hoor.

In ieder geval ben ik niet bereid er super veel geld in te stoppen dus laat ik de kast voorlopig zo verder werken.

Tot nu toe gaat alles prima:

 

gallery_40869_16916_27791.jpg

gallery_40869_16916_215926.jpg

 

Dwarfie is nu een kleine 10 cm hoog, als je van bovenaf bekijkt is ze een grote 10 cm lang, en iets minder breed dan lang.

Er komen nu duidelijk blaadjes onder de "oksels" van de plant.

Bovenaan komen er snel veel blaadjes bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemorgen,

Het gaat nog steeds supergoed met dwarfie, haar geur blijft steeds doordringender worden, en hier zijn er een paar foto's:

 

deze was van gisterenavond:

gallery_40869_16916_110934.jpg

 

en deze zijn van vanmorgen:

 

gallery_40869_16916_38471.jpg

gallery_40869_16916_38517.jpg

gallery_40869_16916_166889.jpg

 

tot nu toe heb ik nog niet echt problemen gehad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woehoew,

zeer goed nieuws, vandaag toen ik dwarfie aan het checken was, zag ik de eerste bloeiverschijnselen al!

In de bovenste nieuwste bladvertakking, onder de oksel, zitten kleine mini-blaadjes waaruit 2 witte haartjes groeien.

Deze zijn wel nog zeer klein, en kon ik nauwelijks zien met men oog.

 

Ik zal er foto's van opzetten zodra ik ze op foto krijg (ik heb slechte kwaliteit camera)

 

grtz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dwarfie is nog steeds super bezig, ze is mooi in bloei, en ze geurt al lekker :D

vandaag is dag 27 sinds ik het zaadje geplant heb (dag 22 sinds haar kopje bovenkwam)

 

Foto van dwarfie in kastje met licht uit:

gallery_40869_16916_6598.jpg

 

Een bovenaanzichtfoto:

gallery_40869_16916_187981.jpg

 

gallery_40869_16916_306659.jpg

 

Bovenste bladvertakking, hierin komen zie ik al een aantal witte haartjes, maar deze zijn niet zichtbaar op deze foto's door de kwaliteit van de camera

 

gallery_40869_16916_59791.jpg

 

Dit is wel een foto waarop je een van de witte haartjes kan zien, de andere kreeg ik niet op foto

gallery_40869_16916_106912.jpg

 

En nog een laatste foto van het kastje met dwarfie

gallery_40869_16916_91717.jpg

 

Het gaat echt heel goed en is super voor mee bezig te zijn :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, dit lijkt als men eerste moeilijkheid in deze kweek, Dwarfie's bovenste blaadjes hangen precies een beetje door

 

gallery_40869_16916_206505.jpg

gallery_40869_16916_138025.jpg

 

Nu hangen ze niet zo veel door, maar ik maak me toch lichte zorgen, ik vermoed dat het komt door een tekort aan water, aangezien de aarde een beetje droog aanvoelde,

Ik heb dan maar nieuw water gegeven, Ook heb ik gisteren of eergisteren de pc-fan die op Dwarfie blies, weggehaad. De pH van men aarde heb ik gemeten met een indicatorpapier en deze zou ongeveer 6,4 zijn. De EC kan ik niet meten door gebrek aan EC meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de indruk dat ze vandaag al een stuk minder slap hangen :D,

Door wat rond te lezen op het forum kwam ik te weten dat ik meer water moet geven in de bloei,

en het lijkt me eigenlijk wel logisch, dat nu ze een stuk groter is, ze ook steeds meer water nodig heeft.

Ook had ik enkele keren kraantjeswater gegeven, dankzij het forum weet ik nu ook dat dat gewoon not-done is voor plantjes.

waarschijnlijk typische beginnersfoutjes die vermeden konden worden mits ik mezelf meer geïnformeerd had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede avond iedereen!

 

Het is een tweetal weken geleden dat'k nog geupdate heb, dit omdat er niet echt veel verandering noch problemen waren :D

 

Nu even een update, Dwarfie is nu al 2 en een halve week verder sinds de eerste stampertjes tevoorschijn kwamen.

Ik heb vandaag ook een soort koolstoffilter gemaakt bij de uitlaat, ik heb wel de indruk dat het werkt.

 

gallery_40869_16916_83689.jpg

 

Volgende foto is met licht uit, op de kleine blaadjes in de buurt waar plukken beginnen te vormen, verschijnen nu ook zeer kleine haartjes (ik geloof trichromen)

 

gallery_40869_16916_45241.jpg

 

Nog wat plukjes een beetje lager, deze ontwikkelen zich precies trager, zeker de "plukjes" helemaal onderaan, die zich nog veel trager ontwikkelen.

 

gallery_40869_16916_139908.jpg

 

Ook nog een foto van Dwarfie buiten de kast:

 

gallery_40869_16916_771.jpg

 

En tot slot: foto in kast met lamp uit, ik hoop wel dat er genoeg plaats zal zijn, nu is er nog een kleine 10 cm tussen de bovenste top en de spaarlamp.

anders moetk de bodem losvijzen en de constructie verhogen.

gallery_40869_16916_235929.jpg

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

Alweer een nieuwe update, vandaag hebk veel moeten klussen, er was nog maar 8 cm tussen de lamp en plantje :P

Door omstandigheden kan ik gedurende 4 dagen niet bij Dwarfie zijn en zal ik dus ook geen water kunnen geven :s

In ieder geval hebk de ruimte in de kast vergroot zodat ze zeker niet tegen de lamp zou kunnen groeien volgende dagen.

Eerst hebk een cirkel getekend op de onderkant van de kast, er een gat in geboord, en dan met een klein zaagblad en een handschoen de cirkel uitgezaagd.

Daarna hebk de constructie van de kast omhoog gezet op bloempotten met beton in (die had ik nog staan).

Nu hebk 20 cm meer ruimte in de hoogte, en het ziet er wel vet uit vindk.

 

gallery_40869_16916_289111.jpg

 

gallery_40869_16916_51933.jpg

 

dat kleine bakje aan de linkerkant is men koolfilter die ik onlangs maakte, een ventilator trekt lucht van in de kast naar buiten, door een bakje met actieve koolbrokjes.

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede avond iedereen,

Dwarfie heeft blijkbaar geen last gehad van 4 dagen zonder water te zitten,

Toen ik thuiskwam kon ik men ogen niet geloven!, een goede topopbouw, met veel thc ;D

Ze ruikt lekker, en de blaadjes rond de plukken zijn ook al aardig onder de thc.

Hier enkele foto's van nu:

 

gallery_40869_16916_285219.jpg

 

Ik heb geprobeerd door een loep te fotograferen, maar het had eigenlijk weinig nut doordatk maar 2 megapixels heb :s

 

gallery_40869_16916_41785.jpg

 

gallery_40869_16916_158091.jpg

 

Bedankt voor het volgen :D

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker gegaan ,met kleine ruimtes moet je af en toe creatief zijn ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi iedereen,

 

Tot nu toe is er niet echt zo heel veel verandering, de topjes groeien, maar ik denk dat er nu ongeveer

anderhalve gram aanhangt, moest ik het nu omdoen en laten drogen, dat zal ik dus ook nog niet doen.

 

Ik zit wel met een vraag, de haartjes in de toppen beginnen al te verkleuren, maar dat gaat niet overal even snel.

Bij de hoofdtop bijvoorbeeld is al een derde van de haartjes oranje-bruin achtig, maar bij de zijtakken, zijn er sommige met

enkel witte haartjes, en sommige met een paar bruine haartjes, zou dit komen door te weinig lampvermogen op deze zijtakken, of is dit eerder normaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...