Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Knakie blind

mapito vraag, doordraaien zonder te spoelen, hoe goed te doen?

Recommended Posts

Vraagje voor de mapito kwekers.

 

Zit in week 6 van mijn mapitokweek en heb inmiddels al nieuwe NLX dames een week op aardepotjes in de voorgroei.

 

Ik schat in dat mijn huidige rondje in een dag of 10 klaar is en wil de mapito dus nu dusdanig gaan eb/vloeden dat ik direct door kan draaien.

De nieuwe dametjes staan dan dik 2 weken onder 250 watt HPI in aarde potjes en kunnen naar mijn idee al best wat hebben als ze de afbloei ruimte in gaan.

 

Mijn laatste eb/vloedbeurt zat ik op een ph van 5.8 en een ec van 2.2 inclusief de topbooster en super pk van aptus, een beetje calgel van biogreen, welke ik vanaf week 3 bloei heb meegegeven. Mijn basis voeding is hypro A/B.

 

Geef ik nu twee eb/vloedbeurten alleen afgezuurd water en de derde en laatste met a/b, wortelstimulator en wat N of wat ik ook vaak gebruik is mam gel in de start om de groei wat te bevorderen?

 

Tevens vraag ik me af of de dames gelijk op 12/12 kunnen, ze staan immers al 2 weken op aarde potjes voor te groeien, of is het toch beter om aan de nieuwe ruimte en het nieuwe medium te wennen om ze nog een paar dagen op 18/6 te laten staan?

 

Graag jullie mening over deze vragen.

 

groet,

Knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe je pito te behandelen weet ik niet, wel dat je de dames beter een paar dagen kunt geven na de verhuizing zodat je zeker weer dat ze een goede start hebben ipv beginnen en ohoh ik kan niet ff dit of dat nog want klok al om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf nu water geven met een lage ec en groeivoeding. (EC 1 ofzo) Na oogsten 1 x ruim inwateren met 1,4. Na het overplanten een paar dagen in de groei laten en aankijken of ze goed aanslaan. Dan meteen om op 12/12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker,

 

Ik gebruik Hypro A/B, waarschijnlijk bevat 1 van de twee componenten meer groei grondstoffen en de andere meer bloei? Of moet ik speciaal voor deze periode een losse groei voeding aanschaffen of kan ik gewoon a of b minimaliseren en/of weglaten?

 

Hoeveel vloed beurten moet ik minimaal geven om acceptabel te kunnen starten? Bij het inwateren pas wortelstimulator meegeven en een beetje N?

 

Groet,

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee wat hypro doet met zijn A&B. Als je knipt moet je ec 1,0 zijn ofzo. Hoeveel beurten dat zijn om zolaag te komen weet ik niet. Ligt een beetje aan de verhouding ton/vloedbak.

Welicht moet je af en toe een ton of een halve ton weggooien.

 

Ik zet mijn computer op ec 1 na de extra pk (dat is bij mij B) De plant vreet dan de p"S en k"s eruit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe het zoals Racker het doet, en dat werkt super. Daaaag slecht aanslaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker en Amnees

 

Gebruiken jullie wel enzymen om de voeding(resten) wat makkelijker los te weken uit de pito? zo ja, doen jullie dat de hele cyclus of alleen op het einde als de ec omlaag gaat? en wanneer gaat de wortelstimulator erbij?

 

Ik bewaar nooit voedingswater, bij mij gaat er gewoon elke keer een nieuwe aangemaakte hoeveelheid a 250 liter de tent in. Omdat ik nog slechts 3 vloedbeurten te gaan heb en ik vermoed dat dit te weinig is om de ec naar 1.0 te brengen zal ik nu beginnen met 2 vloedbeurten met alleen afgezuurd water. De derde en laatste, afhankelijk van de drain van de eerdere 2 met ec 1,0 of indien drain hoger was dan 1.0, dan ook deze derde met alleen afgezuurd water. De ec bij het inwateren zal ik dan bepalen aan de hand van de laatste drain.

 

Wat wellicht een probleem kan worden is dat een flink aantal potten lang niet zo licht worden net voor de vloedbeurt als de andere. Waarschijnlijk hebben deze een onderontwikkeld wortelstelsel zodat het lastig zal zijn de volgezogen mapito (met hoge ec) in die potten ook naar beneden te sturen. Deze potten misschien op gewicht eruit selecteren na het knippen en alsnog spoelen of gewoon starten zoals boven door jullie beschreven echter deze potten bij elkaar plaatsen en met een lagere ec van boven af wateren gedurende de 1e 2 weken?

 

Groet,

Knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen enzymen en geen wortelstimulator.

 

Je vloed alleen? Of gooi je het retourwater gewoon weg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je dat dan wel meten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meet het op 3 punten, zodra het terug pompen begint (wel even het water wat nog in de slang zit eruit laten lopen), dan halverwege en als de pomp begint te sputteren. Hier trek ik een gemiddelde uit.En ik meet eigenlijk alleen op het moment dat ik een tekort/blokkade/overvoeding vermoed. Zolang de planten aangeven dat ze het naar hun zin hebben meet ik eigenlijk nooit de drain.

 

Begin rond de 1.4 en bouw dit op naar 2.0 binnen de eersten 3 weken bloei, dan week 4/5 als de planten het aankunnen naar 2.2 maar hoger kom ik eigenlijk nooit.

 

Groet,

knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik nog slechts 3 vloedbeurten te gaan heb en ik vermoed dat dit te weinig is om de ec naar 1.0 te brengen zal ik nu beginnen met 2 vloedbeurten met alleen afgezuurd water. De derde en laatste, afhankelijk van de drain van de eerdere 2 met ec 1,0 of indien drain hoger was dan 1.0, dan ook deze derde met alleen afgezuurd water.

 

Nooit alleen maar water geven op een pito/ steenwol, krijg je erg lastig de voeding er weer in nadien.

Altijd voeding meegeven.

 

Wordt dus een nieuw vat aanmaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef de ene laatste week ec 1.0 en de laatste week alleen kraanwater.

 

Er blijven op die manier overigens nog genoeg zouten over. Ik gebruik veel (voedings)water tijdens het inwateren om de pito goed door te spoelen. en dan nog krijg ik mn ec soms een compleet punt hoger terug in mn vat.

 

werk je met co2? anders is 2.2 veel te hoog.

 

ik zou dus wel, alleen nog kraanwater geven. ik ben er van overtuigt dat er nog zat in zit als je dames om zijn gehaald. vooral als je nu zo hoog in ec zit

 

pito omhusselen en met veel voedingswater doorspoelen voor je nieuwe stekken erin gaan. 18 liter per 18 liter pot minimaal.

 

suc6

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

ps: wanneer je alleen vloed blijven er ook nog eens een hoop zouten achter op je zeil door de verdamping.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt nooooooooooit alleen water.

Supernoob.

Gewoon goed inwateren, met voeding en rest water weg gooien.

maar echt nooit alleen met water. Dan begint de elende.

Bij mij dan.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet uitschieten met ec, dan hoef je geen enzymen te gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Supernoob

 

waarom zou een ec van 2.2 veel te hoog zijn? ik werk zonder co2 maar de plant geeft geen signalen af dat er sprake is van overvoeding (blad niet al te donkergroen en geen verbrande bladpuntjes).

 

wat is het max. dat een pp of nlx (stek) aankan?

 

gr.

knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan geef je lekker 2,2 en ga je achteraf je harmonie in het medium verzieken door er enzymen bij te gooien. wat jij wil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amnees,

 

Ik sta open voor advies en kritiek. Als 2.2 te hoog is dan neem ik dat zonder meer, als kleine hobby kweker, aan van de ervaren kwekers onder ons. Ik lees mijn plant en die geeft aan dat 2.2 (tot op heden) acceptabel is. Echter als ik met maximaal 1.8 of 2.0 af kan en een makkelijkere start voor de nieuwe ronde maak, dan ga ik dat uiteraard de komende rondes op die manier doen.

 

Ec van 2.2 komt bij mij als volgt tot stand, wellicht dat dit nog uitmaakt:

ec na toevoeging basisvoeding 1.8

toevoeging Super PK van Aptus 1.9/2.0

toevoeging van Aptus Topbooster en Calgel 2,1/2.2

 

Dit krijgen ze rond week 5 bloei in de top en hou ik 3 a 4 voedingsbeurten vol daarna kregen ze alleen nog afgezuurd water wat ik ook weer zo'n 3 voedingsbeurten volhou.

 

 

Vandaar hierboven mijn vraag: Wat is de max. ec voor pp/nlx stekken in jouw optiek?

 

Groet Knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knaki

Dat doe je goed. Zo lang jij geen rare dingen ziet.

Kweek zelf ook zo.

Geef amnees wel tot ec 2.4 gewoon om dat ze het aankunnen. (wel met co2)

Na week 7 doe ik weer rustig aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst je toevoegingen geven en dan je ec meten. Het gaat hier om de verhouding npk en niet om de ec te verhogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je wiet is over 10 dagen klaar, maar hebt nog ff 2,2 meegegeven?

 

waar ik op doel, is dat je de laatste periode gewoon geen hoge ec in je medium wilt hebben, om dat te bewerkstelligen, heeft het weinig nu nog ff tegen het einde met 2,2 te gaan knallen. hoe wil je die ec in godsnaam nog naar beneden krijgen, aangezien ze ook nog eens minder gaan zuipen. dat kan een hele andere herfst opleveren dan de bedoeling is.

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amnees,

 

De 2.1/2.2 krijgen ze alleen in begin week 5 maximaal 1 week lang, de laatste 2 weken "spoel" ik met afgezuurd water. Lijkt me voldoende tijd om het scherpe kantje eraf te krijgen? Wat hou jij aan als je een pp kweekt zonder co2 als maximum ec?

 

Gr

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

1,8

 

wat voor ec zit er in je medium net na wateren?

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amnees,

 

Ik ben maar een low profile hobby kwekert, zolang de plant aangeeft dat het goed gaat, meet ik niks in het medium, heel af en toe de drain, maar ik denk dat het meten van de drain nooit de juiste waarden van je medium weergeeft. wat ik er ook in gooi, bij mij komt de ec van de drain altijd zo goed als gelijk terug. alleen de ph is altijd anders (hoger)

 

Groet,

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...