Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BigBangTheory

Blumat Digital Tensiometers: Ingewikkeld te installeren?

Recommended Posts

Geachte kwekers,

 

ik heb een vraag vanwege de Blumat Digital Tensiometers. Ze moeten goed in de aarde zitten, anders loopt het water er uit en daardoor word dan een te hoge waard op het display vermeld.

 

Naar dat de waard over dagen laag was (elke daag ging de waard rond 20 units omhoog) zou je toch denken dat ie goed in de aarde zit en betrouwbare waarden levert. Wat kan het reden zijn als de aarde dan dagen later met een waarde van 130 nog een klein beetje vocht is, maar naar ingooien van een beetje water alleen naar 120 terug gaat en dan al nat genoeg lijkt (normaal moet het naar 100 of 80 terug vallen). Ik ben bijna zeker dat het door onjuiste installatie komt. Is hier iemand die dat heeft meegemaakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je de tensio eerst in een glas water gezet voor in de pot te planten?

 

ik twijfel er ook regelmatig aan!

 

als ik twijfel, haal ik ze der weer uit, zet ze terug in een glas water voor 12/24u, dan resetten en terug de pot in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow handige tip. Ik heb er ook 1 te leen nu. Maar nu mn planten echt hard beginnen te zuipen loopt vaak in een korte tijd weer leeg, zodat de waarde op 200 staat.

Nou heb ik het apparaat er wel schuin in gedrukt, maar dat zou het niet moeten zijn denk ik.

 

Het is een handig apparaat als je hem goed hebt geïnstalleerd.

 

Ik ga m ook even in een glas water zetten voor een dag :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of even water gooien direct naast de Blumat. Dan maakt de kegel even goed contact met de aarde.

 

Sowieso moet je dat zo nu en dan herhalen. Soms wiebel je die sensor los. bijvoorbeeld omdat je steeds op die knop moet drukken om de waarde af te lezen. Dan blijft het ding wel waardes aangeven, maar die slaan dan nergens op. In een grafiek zie je dat direct terug, maar op een losse meter in de pot herken je dat niet zo snel.

 

Beste is natuurlijk een digitale tensiometer met datalogger voor grafieken ;) Dan zie je meteen als er wat mis is. Als de buis leeg loopt dan loopt de tensiowaarde op en als de kegel niet goed vast zit dan gaat de tensiowaarde "zwalken".

 

Bijkomend voordeel, mijn home made digitale tensiometer koppen trekken bij 350 a 400 mbar ook niet leeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, oke dan doe ik dat morgen als ik de tensio weer in de aarde plug :)

Ook niet te hard aanraken dus.

 

hehe we zijn niet allemaal zo handig als jij met elektronica he wietefras :P

Maar voor dat werk mag die tensio van je wel goed resultaat leveren.

 

Ik laat morgen/overmorgen wel even weten of het is gelukt met de tensio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog niet vermeldt maar wel belangrijk.

 

Soms krijg je idd steeds lage waardes en moet je regelmatig aanvullen en resetten. Mogelijk heeft de dame in kwestie dan een bron aan water gevonden aan de Tensio zelf als je de aarde te droog houdt.

En dan bedoel ik da ze haar voetjes om de kegel groeit en zodoende het water eruit zuigt.

Als je dus merkt dat ie enkele dagen blijft flippen kun je hem ook maar beter ergens anders in de pot stoppen, dit met het nodige beleid en eventueel ff voorboren met een pootstok zodat je niet al teveel schade aan de wortels toebrengt. Het oude gat vul je uiteraard op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, dat zou nog wel eens het geval kunnen zijn. Goede opmerking. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het zelfde probleem ervaren met mijn tweede nieuwe Tensio.

Terug gebracht en omgeruild voor een andere tube met cone.

Nu blijkt als de onderste laag grond onder in de bak te (veel te)droog was, dit resulteerd in het leeg lopen van de Tube.

De tube van de Tensio drupt dan snel leeg, binnen een uur kan het level al een halve cm gedaalt zijn.

Ook het snel verplaatsen naar een andere bak in het zelfde gat is niet goed voor de meting, beter een vaste plaats voor de Tensio.

 

Nu had ergens op het form gelezen en uitgeprobeerd, het werkt echt!

Als je de Tensio geplaatst hebt, haal je deze er meteen uit.

Het nieuwe gat vul je een beetje met water, daarna plaats je de Tensio terug, als deze diep genoeg zit, geef je de Tensio een draaiende beweging met de klok mee.

De volgende dag geeft de Tensio de juiste waarde aan!

 

Ook controleer ik regelmatig, om de drie dagen of er bij gevuld moet worden.

Dit is dan minimaal, probeer bij controle om de tube in de grond te laten.

Gaat niet altijd, dan haal ik hem er in zijn geheel er uit.

Daarna zet ik de Tensio op de zelfde manier terug, doe er eerst weer een beetje water in het gat.

 

Ook ben ik van mening dat de fabrikant te kort schiet met aanvullende informatie, ook op hun website.

Denk dat er veel Tensio's onnodig terug gestuurd worden, wat in mijn geval het geval was)).

 

Gr.Tucco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik controleer ook af en toe de waterstand in de tube, en bij het terugplaatsen wat aarde vand de toplaag in het gat vegen en idd met een draaibeweging in de bodem van het gat draaien.

 

Het is uiteindelijk maar een hulpmiddel, niet 100% foolproof, maar wel een handig hulpmiddel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buis goed afvullen, uurtje in glas water om de kegel te verzadigen en de Blumat in vochtige medium rechtsom met de klok mee dus in medium schroeven. Voordat je de meter in het medium zet check je of deze op 0 staat en geef je een reset (knopje even vasthouden tot 000).

 

Houdt bij het zetten van de meter ongeveer een afstand van 15cm aan vanaf de wortelkluit en pas op dat je niet te dicht bij potrand zit en zorg dat de meter recht in het medium zit.

 

Druk ongeveer een minuut na zetten vd meter op knopje en je zult zien dat hij op 10-20 staat (mBar), komt door contact met medium en dat de kop zich aan het settelen is (zo noem ik het).

 

Ga nu lekker je ding doen en kom over een uurtje of 6 eens terug en druk nog eens op het knopje.. nu krijg je een aardig reeele waarde.

 

Verder.. als je nu na het zetten na zeg een dag of 3 120 af leest geef je water (zoveel als jij denkt dat nodig is gezien je ervaringen/adviezen) en check je de meter. .als deze heel snel afloopt dan veel te veel water, gaat dit gestager dan zit je goed.

 

Doe nu weer je ding en check met een uur of 2 deze keer of de meter nog steeds aan het zakken is en na een uur of 6 zit je op eindwaarde.

 

2dgn later (kan ook dag zijn ik ken jouw watergeven niet)..

staat de meter weer richting de 120 of zelfs wat hoger..

zat je goed met wateren en ga zo door..

lees je 0 of een heel erg hoge waarde af dan kun je op al je vingers natellen dat de meter niet klopt en inspectie en reset eventueel benodigd en dan pas na wat uren 'aannemen' dat meting weer beetje klopt.

 

Veel gemaakte fout is hier dan vervolgens dat men toch alsnog volledig afgaat op wat men leest en rustig die 3ltr erin pompt en dan heb je ineens poppen aan het dansen :thumbsdown:

Til de potten op of bepaal naast je tensio'en op oldskool manier hoeveel water ze nog hebben.

 

Plastc potten hebben bij zat water een buikje in het midden, kun je voelen aan de potwanden (ooit van PH opgepikt en echt zo) :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...