Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BobbbyD

Bladprobleem Hydro 1ste week hulp gevraagd!

Recommended Posts

Hey hey!

Ik ben gestart met mijn eerste hydro kweek.

Hiervoor al verschillende keren op aarde gekweekt.

Dames staan nu 1 volle week in mijn eb en vloed kweekje.

Op steenwol blokje in hydro korrels.

De meegegeven voeding is 2/3de van het voedingsschema van Hesi.

Het gaat om wortelstimulator, groeivoeding en enzymen.

De EC waarde is maar 1.15 en mijn kraanwater is standaard 0.5.

Mijn PH waarde is wel vandaag gestegen naar 6.8 maar zuur ik elke dag af met PH- naar 5.8.

Nu sinds vandaag heb ik dit bladprobleem:

 

gallery_37934_15868_397.jpg

 

gallery_37934_15868_195626.jpg

 

Weet er iemand aub raad mee ??

Zou het door een te hoge PH geweest zijn ? Hoewel dit maar 1 dag was..

Elke dag zuur ik ook af naar 5.8 maar de dag erna staat het meestal terug op 6.3.

Aan wat zou dit kunnen liggen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn gok zou zijn te weinig water en die ph shot zullen ze zeker niet blij mee zijn geweest

Ec lijkt mij iets aan de hoge kant ,ook uitgaande van mijn canna terra schema ec 0.6 -0.9

Onderste bladeren worden droog getrokken voor de groei bovenin

Veel liefde geven nu en opletten dat je ph niet zo hoog word 1ph punt stijgen op een dag geeft toch aan dat er iets niet goed is gegaan

 

Steenwol en stenen goed gespoeld ?

Stomme vraag mss maar gebruik je bio voeding aangemaakt in een vat langer dan de voeding mag staan ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveelheid water gaat zeker in orde zijn, ze krijgen om de 10 min hun badje.

Volgens het Canna hydro schema zou 1.3 het totaal EC mogen zijn..

De steenwol heb ik goed gespoeld maar de hydro korrels niet zo..

Misschien dat daardoor de PH schommel voordoet.

Over de bio voeding heb ik geen idee, maar het vat is nog maar een week geleden gemaakt.

Ik hoop dat het door de PH is maar heb geen idee..

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Water interval, ph najagen 'omdat ie 5.8 moet zijn' en te weinig voeding in het water waardoor je nog minder ph stabiliteit krijgt omat geen buffering samenwerking water en ph-, alles moet uit de ph- komen en da's lastig als je denkt dat ph 5.8 de waarde is (ipv verloop 5.5-6.2) en daarop ook nog eens elke dag gaat acteren.

 

Waarom om de 10min vloedden met zaailingen die net 1e bladpaar voorbij zijn?

Ben je bang dat de korrels en het steenwol blokje compleet uitdrogen of leeggetrokken worden qua voeding in die tijd?

 

Dat je ph aan het oplopen is en blijft heeft verschillende oorzaken, 1 ervan hierboven al genoemd, een andere die nog geruime tijd (indien je korrels niet bij de GS hebt gehaald) de boel flink blijft verstoren is het niet voorbereiden (spoelen en weken) van de hydrokorrels, deze zijn uit zak rond de ph 7.

 

Hesi is geen bio dus dat is het niet, mogelijk speelt manier van ph managen zwaar mee, elke dag bijstellen (hele punt vaak) en dat met om de 10min water geven waardoor ze een tik van de ph- zelf ook mee krijgen als je net ff niet helemaal goed timede.

 

Meestal zet je stekken en geen zaailingen op hydro zodat je als het ware kan rammen (ph en ec afstellen en gaan) waar je met zaailingen een stuk meer 'gevaar' loopt, op aarde is zaadplant misschien wel beter maar op hydro... ik doe het niet meer hier alleen nog stekken.

 

Daarnaast, na het nog eens bekijken van de foto.. dat plastic van die bakken waar ze in staan.. weekmakers.. vergiftiging heeft dat tussen de nerven 'uitdrogen' ook wel wat van weg.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaailingen, net 1 true leaf en dan met je EC op 1.15 zitten? Lijkt me wat aan de hoge kant. Die waardes in schema's met weken etc zijn gebaseerd op stekken, niet op zaailingen. Ik zit in die fase eerder rond de 0.7 en dan de week erna pas richting de 1.

 

Ph 'najagen' is idd niet fijn, maar dan zou ik eigenlijk ook meer schade verwachten op de bovenste groei. Wat lost zegt: op 5.5 zetten, op laten lopen tot 6 (6.2) en dan weer netjes terug zetten.

 

Watertemps? Tussen de 18 en 24C, dus hoe warm wordt het in die bak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt

 

klinkt als een stekken schema

 

zaailingen hebben veel minder voeding nodig in het begin, maar voor dat verhaal van die weekmakers is ook veel te zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen bedankt voor de info!

Ik heb een deel van mijn reservoir vervangen met gewoon water om de ec te zakken.

Dan mooi afgezuurd naar 5.5.

De reden waarom ik zo op die 5.8 gefocused ben is gewoon omdat ie altijd naar 6.3-6.4 gaat.

Dus ik moet wel afzuren naar een goede waarde daarom 5.8.

De temperatuur van het water zit altijd rond de 22°.

Ik zal er ook voor zorgen als ik afzuur, de pomp uitschakel.

Zodat het water eerst wat kan mengen met de PH- voor het er terug in gepompt wordt.

Over die weekmakers.. Moet ik dan mijn bak vervangen met iets anders ?

Wat voor soort bakken zijn hier dan voor geschikt ?

Het is een gloednieuwe Curver bak.

Edit *Heb juist op de website van Curver gezien dat ze geen weekmakers gebruiken in hun bakken..*

Misschien weekmakers in de darmen ofzo ?

En moesten er weekmakers inzitten, gaan deze er uiteindelijk uit na een tijd van spoelen etc ?

 

Thanks!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weekmakers gaan er uiteindelijk wel uit ja maar dan ben je al een paar verneukte kweken verder als het dat zou zijn

 

Maar dat je ph elke dag met 1 punt stijgt geeft aan dat er iets niet goed is ,mijn gok is de stenen die het omhoog duwen

Canna terra voeding stijgt 1 ph met citroensap op 7 a 8 dagen

Als het geen bio voeding is zou je om de week ongeveer een nieuw voedings vat moeten maken dacht ik

bio voeding om de 4 mineraal een week

 

Ik zou de komende dagen je ph verloop eens zeer duidelijjk inkaarten ,ph meten elk uur zo weet je om de hoeveel tijd je ph moet verlagen

Zodra je stenen dan goed gespoeld zijn zal je het merken aan de ph die minder hard gaat oplopen

 

Je boven kant van je bak zou je nu kunnen bedekken met zilverfolie of witte folie zodat de bak niet zal opwarmen ,zal de weekmaking wat vertragen mocht het er zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar dat je ph elke dag met 1 punt stijgt geeft aan dat er iets niet goed is

 

Eh, mag ik hier BS roepen? Ik doe het toch: BS!

 

Zaailingen van die maat 'reageren' nog niet echt overdreven veel met je water. Van 'verbruik' etc is praktisch geen sprake, puur van verdamping en allerlei andere processen. Stel (en dat weet ik dus niet, maar STEL) de TS gebruikt bv Hesi PH- voor de groei, dan is die stijging meer dan normaal. Gooi er nog een luchtsteen onderin en je zit binnen een dag weer op de beginwaarde zoals het uit de kraan kwam of nog hoger. Heel de reden dat ik PH- 'bloei' gebruik in de groei, want anders is PH najagen een MUST.

 

Zodra de planten wat groter zijn dan krijg je ook echt die interactie met dat water te 'zien' in je metingen (verbruik!) en is het een stuk 'makkelijker' om die waardes stabiel te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus hij doet te weinig zijn ph meten en bijsturen

Ik ga ook uit van canna terra voeding aangemaakt die stijgt 1punt op een week tijd in een afgesloten 2 liter fles

 

Uitgaande wat lostchild zegt dat de stenen dan ph7 zijn slecht gespoeld mss nog ph 6,5 ,elke keer dat je dan doet vloeden zal je 5.8 sterk omhoog gaan

 

Is toch logisch ik heb geen ervaring met lucht stenen dus ik weet niet wat dat doet met je water ph gewijs :)

 

Zodra ze groter zijn zal het indd wel wat makkelijker gaan maar dan moeten ze wel eerst groter worden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal straks als het licht aangaat terug kijken en foto's posten.

Kben echt benieuwd hoe het er gaat uitzien.

Ik heb er inderdaad ook wel 2 luchtstenen er vanonder inzitten, is dit teveel van het goeie?

Dit hydro kweken is allemaal nieuw voor mij dus ik hoop dat ik het tot een goed einde krijg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zien er vandaag nog hetzelfde uit alleen een beetje groter..

Niet echt duidelijk aan wat het dan juist ligt want de nieuwe groei ziet er wel goed uit..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pff alhoewel de Ph terug naar 6.5 gestegen is :s.. Op 10 uur tijd met bijna 1.0 gestegen. Echt geen idee meer aan wat het kan liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je dus dat je elke 6 a 8 uur je ph moet bijstellen

 

mss 1 luchtsteen even eruit om te zien wat dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap jullie redenering van 'zaailing heeft toch niks nodig' niet helemaal.

Zodra je met en zaailing op een hydro opstelling gaat werken met amper een medium en met een hele lage EC dan profiteer je volop van wat je nu juist niet wilt.. verloop in je vat/drain omdat alles zowat vrij spel heeft (zo noem ik het maar).

 

Als de kleine het niet gebruikt maar het zit wel in de bak (ze verbranden echt niet aan 1.2) dan werkt dit alleen maar in je voordeel om oa ph stuk stabieler te houden, hoef je helemaal niet zo vaak met ph- te lopen kloten omdat voedingsbuffer duit in zakje kan doen.

 

Als die bak van Curver is is die ok :innocent:

 

Als ik DWC kweekte deed ik echt niet anders:

1.2 start (1.8 max) en omdat ook mijn vat snel opliep qua ph zette ik de ph op 5.5 bij aanvang ipv 5.8 zodat ik na 2dgn rond de 6 uit kwam en weer aftopte met 5.5, dwz bak aanvullen met wat erbij kan en dan van wat je erbij gooit de ph waarde lager zetten en ff laten mixen.

Dit was DWC dus rechtstreeks bij de wortels, ph minnen zo in de bak deed in never nooit niet.

 

Reservoir manangement en leren hoe je met aftoppen van je reservoir dingen voor elkaar krijgt ipv halve vat weg om lagere EC te krijgen leer je gaandeweg, best wel steile leercurve maar eenmaal horde genomen vergeet je het van je levensdagen niet meer (mits goed aangeleerdt natuurlijk).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks again voor alle tips!

Dus als ik het goed begrijp zou de EC niet de oorzaak zijn van de gekke bladen ?

Maar misschien een boost van te hoge PH of een stoot van PH- rechtstreeks naar de wortels alvorens goed gemixt te zijn ?

Voorlopig zal ik de EC laten zoals het is tot ik zie dat ze wat meer kunnen gebruiken.

En ik zal er zeker op letten om de pomp af te sluiten en eerst alles goed te mixen als ik moet aftoppen.

Straks gaan de lampen terug aan en zal laten weten hoe de situatie nu is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok hierbij de update.

Zojuist alles nagekeken en PH stond terug op 6.6

Alweer getopt naar 5.4..

Ook alles van leidingen goed lichtdicht gemaakt ( misschien dat de uv voor verhoging zorgde )

Ook terug foto's genomen.

Het nieuw blad begint ook te verkleuren..

 

gallery_37934_15868_119085.jpg

 

gallery_37934_15868_2154.jpg

 

gallery_37934_15868_74811.jpg

 

gallery_37934_15868_116482.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om even terug te gaan op die weekmakers..

Zou het kunnen dat er weekmakers zitten in de flexibele darm die aan mijn pomp hangt ?

Ik heb gelezen dat er in flexibele kunststoffen weekmakers kunnen zitten om het flexibel te maken.

Of is deze darm gewoon plastiek ?

 

ik was overnieuw begonnen

Opnieuw beginnen is een optie maar ik zoek liever eerst naar de oorzaak van dit probleem.

Of het gebeurt in de toekomst gewoon opnieuw..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snap jullie redenering van 'zaailing heeft toch niks nodig' niet helemaal.

Zodra je met en zaailing op een hydro opstelling gaat werken met amper een medium en met een hele lage EC dan profiteer je volop van wat je nu juist niet wilt.. verloop in je vat/drain omdat alles zowat vrij spel heeft (zo noem ik het maar).

 

Te hoge EC remt je wortel ontwikkeling en alsnog zie je aan de waardes van TS dat er niet veel meer stabiliteit behaald wordt dan als TS alleen met PH- aan de slag zou zijn gegaan. En dat bedoel ik niet lullig ofzo, maar de enige andere mensen die ik ken die deze tip geven (EC opkrikken om een stabiele PH te behalen) zijn voeding-verkopers. ;) Geef ze eens ongelijk! Ik heb nog wel eens een discussie gevoerd met Siglinde :lol:

 

En je moet er niet aan denken dat je kraanwater een start EC heeft van 0.7 en je op basis van dit advies Haze gaat kweken. Kan je net zo goed benzine erop gooien en aansteken.

 

@ TS

 

Je hebt in ieder geval officieel 'lock-out' bereikt, want ze vreten zichzelf van onder op om boven nog wat te kunnen doen. Tja, weekmaker kan, maar wat heb je nou onderin die bak allemaal liggen? Sproei je ook nog of is het puur DWC, wat ben je aan het doen allemaal? Maak eens een foto van de binnenkant en de wortels aub.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Start EC en laten verlopen (door af te toppen met water zonder voeding) is hoe ik het bedoel.

Niet 1.2 en houwen, jammer dat je dat eruit opmaakt :whistle:

 

Als je nu op 1.2 aanmaakt als start, juiste ph (gemeten na paar uur en bijgesteld alsnog indien nodig) dan profiteer je volop en krijg je een stuk rustiger verloop naar beneden op EC schaal en maakt die start EC van 1.2 dus helemaal geen fuck meer uit want die verloopt na 1 dag al en niet steil omhoog :innocent:

 

Res management noem ik dat en inderdaad niet voor de meesten weggelegd, vooral niet omdat start 1.2 op een hydro echt veel te veel schijnt te zijn als je de believers moet geloven die vooral beweren dat het een 'draai er zoveel mogelik voeding doorheen' advies is.

 

Argument van meer voeding erdoorheen jagen is niet aan mij besteedt, je kent mijn instelling toch wel wat dat aangaat ponix?

 

Geen 5/ml ltr oplossingen hier :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan morgen pas foto posten van de binnenkant omdat ik niet op locatie ben.

Het is een eb en vloed systeem met 2 grote airstones voor de zekerheid omdat het allemaal nieuw is voor mij.

Er liggen ook 6 glazen flessen in om volume te maken omdat mijn bak te groot is.

Die flessen zijn gevuld met water maar zijn allemaal proper gemaakt dus ik denk niet dat het hieraan ligt.

De wortels zien er naar mijn zeggen goed uit, mooie witte kleur en al een redelijke lengte.

Ik zal zeker morgen foto's nemen van het hele systeem omdat het redelijk "apart" is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 flessen schoongemaakt met een chlooroplossing oid misschien?

 

Bak (curver) ook met zoiets gedaan voor in gebruik name?

 

Chloor is berucht.. laat laagje op plastic achter indien niet nageschrobd en doet je ph voortudrend stijgen, wel cleane bak verders :whistle:

 

Als je ph blijft oplopen wat er ook gebeurt is dit een onderzoek waard... welk middel was het waarmee is schoongemaakt?

 

Weekmakers zijn het echt niet, die doen pas veel later hun werk en vreten niet in tijd van paar dagen zaailng met huid en haar op.

 

Stoppen zul je sowieso moeten, er is niks meer van over bijna maar ontdekken wat het nu is voor opnieuw starten lijkt me wel zo handig dus nog even laten staan.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen met zeer warm water alles afgespoeld en grondig uitgewassen.

Dus dat is ook uitgesloten denk ik..

Ik denk niet dat het aan het systeem ligt anders zouden ze van het begin al problemen hebben niet ?

Kan het aan mijn PH meter liggen die soms verkeerde waardes geeft ?

Het is een gloednieuwe Adwa meter van €40.

Maar elke keer ik een stabiele vloeistof meet klopt de waarde wel dus dit is het niet denk ik.

Kan er iets mis zijn met de PH- of iets van voeding die over zijn tijd is ?

Het is een nieuwe Hesi hydro startbox.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok hierbij toch vandaag nog foto's gemaakt.

Dit is zowel langs buiten van het systeem als in de kast en in het reservoir.

het is een hele boterham :-)

 

gallery_37934_15868_52589.jpg

 

gallery_37934_15868_1195.jpg

 

gallery_37934_15868_9638.jpg

 

gallery_37934_15868_66139.jpg

 

gallery_37934_15868_18388.jpg

 

gallery_37934_15868_82076.jpg

 

gallery_37934_15868_18726.jpg

 

gallery_37934_15868_35278.jpg

 

gallery_37934_15868_65719.jpg

 

gallery_37934_15868_87466.jpg

 

gallery_37934_15868_71042.jpg

 

gallery_37934_15868_87298.jpg

 

gallery_37934_15868_55015.jpg

 

gallery_37934_15868_81281.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...