Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dopestar1

Fan controller

Recommended Posts

Beste,

 

Na jaren meelezen, ervaring opdoen en genieten, kan ik sinds deze week ook eindelijk van start gaan in mijn eigen hokkie.

 

Even kort de situatie:

 

Op zolder (geisoleerd) heb ik een kot gebouwd, met een lengte van 2,10m, 2.10m hoog en 1.10m diep. Met een schuine wand, dus de ruimte en hoogte is beperkt. In de wanden bevinden zich 10cm aan isolatie, deels matten, deels glaswol (overschotten verbouwing). Dit is afgewerkt met eerst een laag bouwfolie, dan een laag mylar.

3 gaten voor luchttoevoer voorzien, 1 voor de afvoer.

 

Set-up:

 

Secret Jardin 90x90x120

300w Spaarlamp groei

300w Spaarlamp bloei

400w BAL evsa dieptestraler

3 190m3 buisventilators s-vent

1 355m3 afzuigbuisventilator met regelaar en thermostaat

Koolstoffilter Rhino 300m3

Tijdschakel relais kast Daivin 2 x 600w

1 verwarmingsmat

hangventilator

 

Plan:

 

Ik wil 12 plantjes afbloeien in mijn hok. Alles voorgroeien onder de slaarlamp voor kleine 3weken.

Dan 2 x Amnesia gold AF en 2 x White Widow AF onder de 300w spaarlamp afbloeien in de tent.

5 x Super Lemon haze en 3 x Neville's haze ( van spliff seed, discussie hier op wf gelezen, had ik 't eerder geweten had ik ze nooit gekocht) onder de dieptestraler.

 

( Ik zou niets liever willen dan afbloeien onder 2 400w of 600watters, maar deze set up heeft me al een aardig centje gekost, dus nu even doen met wat we hebben. )

 

Sinds gisterenavond draait mijn hok op 18/6, alle 12 ontkiemt. Ik heb de lamp nu op een 50tal cm van het ontkiemingsbakje af, om ze aan het licht te laten wennen. T met lamp aan is 29°, lamp uit 22°. Zaterdag overpotten naar 1l potjes.

 

Ik zit echter met volgend probleem:

 

Mijn hok draait nu met slechts 1 luchtaanvoer, en toch maakt het al behoorlijk wat leven. M'n vriendin kwam vanacht wakker met de vraag of ik op zolder iets had vergeten uitdoen, dus dit zegt genoeg. ( het hok staat wel pal boven onze kamer op zolder)

Laat staan dat er nog 2 luchtaanvoeren bij moeten + de afzuiger, kut!! Dit probleem moet ik echt ASAP aanpakken, maar zelf weet ik even niet hoe. heb al veel lopen rondzoeken op wf, maar vind niet echt een sluitend antwoord.

 

De afzuiger kan ik dimmen, en overal rubbers tussen gehangen, dit scheelt al een pak, en msh dat ik kijk om er een soort geluidsdempende kist rond te maken, heb er hier al enkel gezien op wf.

 

Op het deel van de aanzuiging zit ik echt compleet vast. Ik heb al een halogeen dimmer van LeGrand gekocht, er tussen geplaatst en dit is geen oplossing. Of ze willen niet aanschieten of ze zoemen nog luider.

De witte buis vervangen door een sonoconect zal al ietsie schelen hoop ik.

Ik ben nu nog op zoek naar een kwaliteitsvolle fan controller waarmee ik mijn 3 luchttoevoeren kan dempen tot 40 a 50%.

heb veel positiefs gelezen over de Variac en de S vent, nu elk heeft 2 varianten ( op puk support ) en ik weet echt niet welke gekozen, bij deze, kunnen jullie mij wat wijzer maken? Money is an issue :) dacht aan een 100 a 150euro max.

 

 

Alvast bedankt, en een prettige dag gewenst

 

mvg mat

 

 

heb met me stonede kop de foto's vergeten, die volgen vnvd, werkens tijd nu bwah, in zo'n weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er een van G tools Ik werk met een tentje van 120x120x200 met een 400watt net als jij.

Ik heb aan 1 in en 1 uit genoeg.

Hoor nagenoeg alleen de clipventilator.

Ik vraag me af waar je de koele lucht vandaan trekt.

Aan 1 aanvoer zou je genoeg moeten hebben.

Ikzelf haal de aanvoer bij het raam vandaan.

http://www.g-tools.n...oller-2-x-300w/

 

Deze controller zorgt ook voor een onderdruk en zorgt ervoor dat je tentje op temp blijft die jij hebt ingesteld.

Hoop dat je er wat aan hebt.

mvg !

Share this post


Link to post
Share on other sites

goeienavond iedereen,

 

grondlegger en predator, bedankt voor de reacties!

 

De softbox zou idd de beste oplossing zijn voor mijn probleem, maar momenteel is het mij een beetje te duur. Verdere investeringen zullen moeten wachten tot na dit eerste kweekje.

 

De reden waarom ik 3 toevoeren van lucht heb voorzien, is omdat ik denk dat dit zorgt voor een betere spreiding van de verse lucht = meer opbrengst, of valt dit te relativeren met een oppervlakte van 2m²? Dacht dit trouwens hier ergens op het forum te hebben gelezen, voor ieder afzuiggat, 3 aanvoerengaten met zelfde diameter.

Die verste lucht haal ik overigens door 2 zolderramen te laten openstaan, dit zorgt voldoende tocht en luchtverversing (denk ik).

 

Die van jou spreekt me overigens wel aan, aangezien je ze bijna geruisloos krijgt. En 90 euries vallen best mee. Gebruik je ook buisventilatoren? hoe zwaar is je afzuiging met een 400watter? En geen last van geurtjes?

Sorry man, zit met 101 vragen op dit vlak, m'n vriendin dramt er nog al over door dat ze absoluut geen enkele geur en geluidsoverlast dult, en eigenlijk snap ik haar best wel. Wil geen vermoedens kweken bij buren of bezoek.

1 nadeeltje, die fan en temp. controller heb ik al op m'n afzuigingsventilator.

 

http://www.puksupport.eu/klimaatbeheersing/Klimaatbeheersing/s-vent-easy-analoog-7-ampere

 

Iemand ervaring met deze? I would be pleased to hear about it.

 

goeieavond verder!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vergeet ik die foto's bijna weer:

 

gallery_11824_16858_32681.jpg

 

gallery_11824_16858_2974.jpg

 

gallery_11824_16858_12592.jpg

 

gallery_11824_16858_18661.jpg

 

Doei doei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat het meeste lawaai momenteel van je 3 190kuub buisblazers komt ,zou eerder zeggen haal die eraf en laat die gaten gewoon passief lucht trekken

 

Vermoed dat dat genoeg lucht zal aanzuigen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dezelfde afzuiger als jij 350 m3

Op de originele site is de fancontroller 90 euro

Ik had m voor 65 euro, Dus ff type nummer googlen en je vind m zeker onder de 90 euro.

Ook denk ik dat je tentje haast bol moet staan vanwege de vele aanvoer,terwijl je juist lichte onderdruk wilt hebben (vacuum)

Dat ivm geurtjes.

En juist die onderdruk word zelf geregeld door de fancontroller. Houd m op peil zeg maar.

Ook zie ik 2 bochten in je afvoer.

Zet hem eens net als mij op het filter en gebruik de uitlaat buis recht omhoog.

kan geen foto maken nu,lampje staat uit..

 

___

I__I <--- Afzuigslang (verticaal naar gat in je dak)

I__I

I__I_

I I

(___) <---- Buisventilator

I I

I I <-- (geen slang tussen filter en buisventilator) Zijn flensjes voor maar ik heb een halve rol ducktape gebruikt. xD

I I

I__I <---filter liefst iets zachts tussen filter en ondergrond ivm brom geluid (Bijvoorbeeld een theedoek opgevouwen)

 

Hoop dat je mn ingenieuze bouwtekening begrijpt.

Zorg dan wel dat t filter en ventilator op een verhoging staan.

Bij mij staat ie op een leeg vat filter heb ik op 70 cm hoogte. ( Werkt prima)

Vergeet overigens niet dat ledje op je buisventilator af te tapen ivm vals licht.

 

Succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties zo laat op de avond nog.

 

Passief aanzuigen is msh wel wat, stil in elk geval, maar vrees dat het me in opbrengst zal kosten. En wil het goed doen ;). En ik moet nog een deur voorzien op het hok. Over het hoofd gezien dat ik de deur niet kan opendraaien ivm de steunbalk. Schuifdeurtje in elkaar knutselen één dezer.

 

Grondlegger, dank voor de grondige uitleg!

Maar als ik de afzuiging verticaal opbouw kom ik plaats te kort in m'n hok, nu past de afzuiging met filter net boven de tent. Dieptestraler zou links in't hok komen met de haze.

Ideaal zou echter zijn, de haze rechts waar ik meest hoogte heb, en WW en amnees getopt onder bloeispaarlamp links.Dan moet ik de tent eruit gooien? :head_hurts_kr: hmmm, zonde van't geld.

 

Morgen even zoeken naar die controller van jou, wil er snel eentje bestellen.

 

Slaap ze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb eerlijk gezegd nooit gehoord van hoe meer aanvoer, hoe hoger de opbrengst.

Ben bang dat je tentje bol komt te staan met zoveel aanvoer.

En 2/3 weken voorgroei zal je niet echt ruiken , Zeker niet met een lekkere onderdruk in je tentje .

Die zuigt langzaam alle lucht uit je hokje aan dus zal ook die lucht gefilterd worden.

veel succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

3x190 ongeregelde inblaas en een afzuiger die niet op vol zal draaien omdat het met die 400W en die inblazers echt niet boven de 28C uit komt:

Wat zal het lekker gaan ruiken in en om het huis zo ergens week 4 12/12..

 

Mbt rekensom aanvoer: je hebt toch een tent met passieve aanvoer roosters?

Bij een tent zou dat passief aanvoer 3x gewoon geregeld moeten zijn af fabriek.

Beter deze flappen open (labyrintje maken of stuk speakerdoek voor licht in- en uitval) en amper herrie en alles zoals je wilt.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avond iedereen,

 

bedankt voor het meedenken opnieuw!

 

Als een passieve aanvoer mij geen opbrengst kost, dan ben ik eigenlijk best en goedkoopst af door enkel mijn afvoer gedempt te laten draaien? Dan vraag ik mij uberhaupt wel af, waarom iemand dan ooit lucht actief zou aanvoeren? Daar 't toch maar voor een meerkost zorgt.

 

Moest ik dan toch voor actief gaan, is deze dan wat? http://www.puksupport.eu/klimaatbeheersing/Klimaatbeheersing/fan-line-fan-controller

Omdat ik al een regelaar heb op m'n afzuiging, en enkel nog mijn aanvoer dien te dimmen zou ik normaal voldoende hebben aan een regelaar voor 1 buisventilator. En door de waarden correct in te stellen, zelf voor onderdruk zorgen. Kost de helft van die van jou, grondlegger, of is die van G tools een groot gemak en een hebbedingetje?

 

Plantjes overpotten nu :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

lalz inblaas uitzetten en alleen een afzuig doen zonder bochten en lange slagen.

 

Ik heb een 1000m3 afzuiger op 4x600watt en die trekt het zelfs in de warme zomer van vorig jaar.

Buisafzuigers zijn een heel stuk krachtiger dan softboxen. Aanzuig vanaf het filter hooguit 1meter dan afzuiger en daarna afvoer naar max 3 meter lange sono connect slang erachter.

 

De reden dat mensen een active blazer hebben is omdat het "stress" van de afzuiger afneemt en je dan beter kunt sturen waar je de verse lucht wilt hebben i.p.v. waar het filter het maar het makkelijkst weg kan halen.

 

Ik heb bij gamma wat mdf gehaald en wat geluids dempende schuim bende en daarmee me eigen box gemaakt + sonoconnect slang.

Dit geeft een ongelofelijke demping (mits je niet net als mij een stok onder je box moet zetten omdat ie te zwaar is voor je tent :P )

Houd rekening met een zware ophanging maar verder is het IDEAAL!!

 

Ooh ja ik heb geen Crappy fan controler meer die alleen maar naar 100% schiet maar gewoon één die goed regeld:

http://www.eugrowsho...ller-2-x-225-a/

Wel zou ik een iets andere nemen maar wel 1 die per graad verschil de snelheid omhoog of omlaag doet en een max instel knop heeft.

 

m.v.g. Budgetman

 

p.s. hangt je relais in je tent ? waarom ? dat ding kan helemaal niet super goed tegen vocht :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie, budgetgrower!

 

Ga ook proberen een kist te maken rond m'n afzuiging. Welke matten heb jij gebruikt, van die zwarte akoestische?

Ik had er op gehoopt dat m'n ondergrond veel ging dempen, heb er 2x 4cm isolatiematten onder liggen, maar heb 't effect van deze zwaar overschat.

 

Die controller van jou lijkt mij wel iets, dattie software gestuurd wordt spreekt mij enorm aan. Morgen bestellen, samen met de sonocontect!

 

En die relais hangt niet in m'n tent, maar in m'n hok voor 't moment. Ik maak er werk van om de electra ergens aan de buitenzijde te bevestigen. thx voor de tip mate!

 

gallery_11824_16858_1676908.jpg

 

Zo staat 't er nu bij:

plantjes net overgepot in kokos, 1l potjes. Ingewaterd met power roots en alga grow.

300w spaarlamp op 20 a 30cm hangen, T op 28 op hoogte vd plantjes en LV van 40%. Verwarmingsmat heb ik uitgeschakeld, kwam op 32° dan.

Clipfan staat continu aan op zachtste stand, en blaast onder de lamp door.

 

Ben ik op de goede weg, of zie ik enkele zaken over het hoofd? Ik hoor het graag!

 

Goede avond verder en een prettig weekend :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lamp kan nog wat zakken ivm strek.

verder ben je goed op weg.

Welke kokos grond is dat als ik vragen mag?

Mvg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die lamp kun je evt. nog fixeren met een draadje ofzo, want de reflector werkt eigenlijk pas goed als de lamp er ook horizontaal onder hangt.

Best gooi je al die fans op een hoop en maak je er een mooi vreugdevuur van.

Koop je een softboxje (of maak je er een met een slak, mdf en 2 flenzen) en een variac dan hoor je niks meer. (nadeel is dat een variac geen thermostaat heeft, tis puur een regelaar)

Passieve inlaat moet geen probleem zijn met deze setup.

 

ps. als je op kokos door gaat heb je waarschijnlijk kokos-voeding nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goedenacht iedereen,

 

bedankt voor de raad. :tu

 

Lamp laten zakken, zo'n tiental cm. Denk dat ze er nu zo'n 15cm van afhangt,

 

Gemerkt dat er al eentje het loodje heeft gelegd, en bij een 2e ziet et er ook niet bijster goed uit, beide SLH. Zaadje is mooi ontkiemt, maar kiemblaadjes lijken net toegeplakt, willen niet openen. Rest gaat gestaag, de 2widows pieken erboven uit.

 

Ik pas de lamp morgen aan, had ook gemerkt dat ze enorm doorhangt. Wist niet dat ik iets aan m'n lamp mocht hangen, morgen met een koperdraadje of iets drglijks oplossen.

 

gallery_11824_16858_298153.jpg

 

Om de plantjes voor te groeien gebruik ik coco's. Ik heb de mogelijkheid niet om hier aan growshop-substraat te geraken.

Daarna pot ik ze over naar 12L potten, een grondje van de boerenbond, gemixt met coco's. Qua verhouding dacht ik aan 3 op 1L coco's. Dan nog perliet, en msh een kalkje erdoorheen.

En een laagje hydrokorrels onderaan de pot.

 

 

Slaap ze!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogelijk zit er nog een vliesje om het ontkiemde zaadje dat de blaadjes bijeen houd.

Deze kan je voorzichtig verwijderen evenals de dopjes van het zaad.

Wacht hierbij wel tot ze goed boven zijn,anders breek je mogelijk een lob blaadje af.

Ik zelf heb slechte ervaringen met die coco bricks.

Ik gebruik altijd zaai en stek grond voor ontkieming.

Als je niet aan growshop mediums kan komen,raad ik jou aan om bij tuincentrums te gaan kijken voor biologische potgrond.

Of voor een standaard potgrond zonder toegevoegde mest e.d .

 

Succes ermee!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zat ook te twijfelen dus de zaai- en stekgrond, en de coco's. heb de coco's genomen, omdat ik die in kleine hoeveelheid kon kopen.

Neem ik mee naar volgende rond, dank om je ervaring hierover te delen!

Straks ff kijken op m'n zak potgrond, denk dat't een biologische is als ik mij niet vergis. Wil enkel bio-weedjes kweken.

 

Zit er trouwens fel over te twijfelen om volgende rond hydro te gaan draaien. Heb enkele vergelijkende grows bekeken, plantjes schieten als kool en opbrengst ligt pakje hoger. Maar je schijnt in te boeten in smaak, dat wil ik dan weer niet.

 

Goeie zondag iedereen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die geluidsdempters, is dit trouwens iets? Voor 30 euro koop ik er een, en ze spreken over een geluidsreductie van 60%.

Ik zie weinig (geen?) growers die er een gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de mogelijkheid niet om hier aan growshop-substraat te geraken... je besteld het online voor de middag en de volgende dag staan ze ermee voor je deur <_<

 

Die dempers zullen wel werken maar daar de meeste softboxen gebruiken hebben ze geen last van het buis zuig lawaai :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Houd rekening met een flinke investering bij hydro kweken.

Raad je aan eerst aarde onder de knie te krijgen (Wat ervaring opdoen)

Voordat je je op hydro stort.

Die dempers zou ik laten liggen en kijken voor een goede fancontroller voor in en uit en onderdruk controle.

Zo een als die van mij o.i.d .

 

M.v.g !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde bestellen doe ik niet over het internet, heb er al genoeg vreemde ervaringen mee. En dan nog maar met dozen, die ze zogezegd goed onherkenbaar maken.

Ik hem m'n setup in 3 keer besteld, 3 keer was ik niet thuis, het werd telkens bij m'n buurman achtergelaten.

3 keer dezelfde persoon, spreekt geen woord nederlands, zegt enkel m'n naam en laat dan dozen achter waar op staat: mammoth-tent.nl, 12 'horse' lamps,...

 

De shop beweert met TNT te verzenden (die volgens mij geen pakjes bij buren achterlaten), m'n buurman beweert dat die man nooit met een busje van TNT is geweest.

 

Ik bestel er niet meer, maar wil ergens anders ook geen risico nemen en hier aardezakken laten leveren. Mijn buren hebben tijd zat en zien alles.

 

En ik denk trouwens dat je ook mooie resultaten kan halen op een andere soort grond dan growshopaarde. Ik heb al m'n outdoors gedaan op de goedkoopste potgrond die ik kon vinden, was telkens tevreden over resultaat en smaak.

 

Moest ik in Nederland wonen, zou ik voor growshop-aarde gaan, begrijp me niet verkeerd. Ik snap je standpunt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeieavond grondlegger,

 

Heb de sms-fan controller en sonoconect besteld, hopelijk dinsdag binnen. Geluidsdemper heb ik idd links laten liggen. Nog ff wat zitten rond opzoeken, en hoor er toch positieve dingen over. Maar vooral op grotere afzuigers dan.

 

Smoke ze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij zijn de minimale speed instellingen van in en uit:

In 20% uit 30% Met deze instellingen blijft t goed op temp en met lichte onderdruk.

En blijft t geluid weg , ik hoor nu mijn clipventilator over alles want die staat dan wel op volgas.

Blijf er een tijdje bij en kijk wat er gebeurt na elke instelling die je veranderd.

Gooit ie hem te snel op full omdat jouw ingestelde temperatuur word overschreden?

Dan gooi je de inblaas wat omhoog maar ook gelijk je uitblaas.

Zorg dat je inlaat bij een bron van verse lucht zit bijvoorbeeld een raam.

Plaats de meegeleverde sensor niet in het midden van de lamp/tent maar iets daarbuiten.

Zorg voor een goede flow in de tent d.m.v een clip ventilator.

Die niet direct op je lamp gericht staat en ook niet direct op de plantjes.

 

M.v.g grondlegger !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een demper kan je alleen gebruiken als je afzuiger vette overcapaciteit heeft.

Dit omdat de afzuiger dan door de demper heen moet blazen wat erg veel weerstand op levert.

Ik heb mijn box gemaakt van 40x40x4mm mdf plaatjes en erbinnen in geluids-werende noppen schuim van de gamma.

Ook raad ik je aan ergens rubbers weg te halen (nee geen condooms) om je afzuiger zo trillingsvrij op te hangen in de box.

 

m.v.g. Budgetman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...