Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Starter 1.0

Welke vpd waarde is perfect?

Recommended Posts

Hi,

 

wat is nu de prefecte vpd waarde voor bloeiende planten?

ik las rond de 1 maar hoe ver van de 1 af is perfect en waar begin je aanpassingen te doen aan je klimaat? Ik ben nu pas begonnen met de zo cruciale vpd te meten. Heeft me vorige ronde 2kg gekost.

 

 

ben benieuwd...

 

Bedankt alvast. Starter

 

Bij mij nu

 

at 28

pt 24

rh 55

vpd 1.30

 

goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen idee....

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Google is je vriend

2. Ga geen topics vervuilen als je zelf het antwoord niet weet. De mensen die dat wel kunnen bieden melden zich hopelijk vanzelf.

 

Vpd is de waarde die aangeeft of je gewas goed/slecht of niet verdampt. Waardes die erbij staan zijn van de dimlux controller.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een goed gebruik dat je een duidelijke topic-titel en openingspost maakt.

Succes met je vpd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo koekerts, iets minder blowen.

 

ik meet naast LV en temp niks, maar ik lees graag topics waar weer eens wat interessants word behandelt zoals dit. krijg je zoiets op je dak haha :D

 

Edit: of stond er net wat anders?

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, vapour pressure deficit.

Is dat niet het omgekeerde van relatieve luchtvochtigheid?

Volgens mij zit je met je rlv van 55% goed. Of de laatste weken 50%.

Hoe meet jij je vpd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf kweek wat warmer at 29 / 30

Pt 25 / 26

 

Wel met co2

En vanaf plus minus week 4

Rest let ik niet meer op.

In begin is het leuk.

Maar met opti en dim gaat het bijna van zelf.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vapour pressure deficiet is gewoon dampdrukverschil. Het is een uitgerekende waarde die iets zegt over de verdamping van je plant.

 

Een algemene waarde is idd 1KPa. De ideale waarde voor ons gewas is niet bekend maar de ervaring leert dat het iets meer dan 1Kpa is. Hou het maar tussen 1 en 1,5KPa.

 

Om een beetje inzicht te krijgen;

 

RH%

 

In een bladmondje heerst een RH% van 100%

 

Als de RH% in de ruimte ook 100% is, dan verdampt de plant niets.

Als de RH% in de ruimte 90% is, dan verdampt er een beetje.

Als de RH% in de ruimte 10% is dan verdampt er veel.

 

Als er meer verdampt dan je wortels kunnen aanvoeren, sluiten de huidmondjes om aldaar een RH van 100% te houden. (zelfbescherming) Je bladranden krullen dan omhoog.

 

TEMPERATUUR

 

Hoe warmer je ruimte, hoe meer er verdampt.

Hoe kouder je ruimte, hoe minder er verdampt.

 

Als er meer verdampt dan je wortels kunnen aanvoeren, sluiten de huidmondjes om aldaar een RH van 100% te houden. (zelfbescherming) Je bladranden krullen dan omhoog.

 

PT

 

Planttemperatuur is belangrijker dan ruimtetemperatuur. Door verdamping koelt je blad af. (spuit maar eens aanstekergas op je hand)

 

Als de huidmondjes sluiten, stopt de verdamping. Je licht blijft echter warmte op je blad stralen. Het blad wordt warmer dan je ruimtetemperatuur.

 

Blad warmer dan ruimte > huidmondjes zijn dicht of bijna dicht.

Blad kouder dan ruimte > huidmondjes zijn open.

 

Zolang een plant nieuw blad aanmaakt, past deze zich aan zijn omgeving aan. (meer/dikker/grover/dunner/fijner/minder blad) VPD meten heeft dan weinig zin.

 

In welke week zit je Starter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bij welk verschil AT/PT grijpt je controller in?

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een (offtopic) vraagje voor racker :

kan je die plant sensor camera oid van dimlux ook uitlezen zonder de maxi controller?

bestaat er bijhorende software om het via de pc te gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee digi die bestaat niet. Zou dimlux haar eigen product ook overbodig maken en daar houdt niemand uiteraard van in zijn eigen vingers snijden.

 

Week 4 rackert. Meet pas vanaf dag 19 op 12/12

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een (offtopic) vraagje voor racker :

kan je die plant sensor camera oid van dimlux ook uitlezen zonder de maxi controller?

bestaat er bijhorende software om het via de pc te gebruiken?

 

Als je een ir meter, een rv meter en een normale temp meter hebt, kun je met een mollier diagram het vpd bepalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tnx no-know

 

Nee digi die bestaat niet. Zou dimlux haar eigen product ook overbodig maken en daar houdt niemand uiteraard van in zijn eigen vingers snijden.

hoe bedoel je?

dimlux software ( kan betalend zijn ofcoz )

dimlux plantcamera

dus snap niet goed waarom het niet zou kunnen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt al een mooi theoretisch kader van Racker. Lees dat 10x en zorg dat je het begrijpt. Google is ook jouw vriend trouwens want de ideale VPD waardes staan op veel plaatsen uitvoerig beschreven. Dan hier de praktische info:

 

Na week 4 past je plant zich niet meer aan. Normaal gesproken moet je niet boven 1.2VPD uitkomen. Maar als de plant blijft verdampen (dus cru gezegd de pt niet boven de at komt) is er geen nood aan de man.

 

Je hoge vpd komt nu omdat je een lage luchtvochtigheid hebt. Maar als je meetwaardes kloppen is er niks aan de hand, je plant is 4 graden kouder dan je omgevingstemperatuur. Dat betekent dat de verdamping super hard gaat.

 

Eerlijk gezegd twijfel ik een beetje aan de juistheid van je meetwaardes. Uit mijn ervaring is 4gr temperatuurverschil (at-pt) erg veel. Ga niet een uitgebreid verhaal houden maar belangrijk is dat je sensore goed gecalibreerd zijn en op hetzelfde plek meten. Dus waar je at sensor hangt moet ook je pt hangen en ook je rh% sensor. rh% calibreren met zout (sigaren doos manier). at en pt moeten OP ELKAAR afgestemd zijn. Het zou mooi zijn dat je eerst je at sensor kalibreert met een andere geijkte thermometer maar dat is niet noodzakelijk. Vervolgens moet je de pt camera afstemmen op de at sensor. Heb veel manieren geprobeerd maar simpele manier zoals Racker ooit eens aangaf werkt perfect.

 

1. Zorg er voor dat je ruimtetemp +/- 28gr zit

2. Zorg er voor dat je een papiertje en sensor in de ruimte hebt hangen UIT DE KOUDE LUCHTSTROOM VAN OPTICLIMATE EN BUITEN BEREIK VAN STRALINGSWARMTE.

3. Als de sensor en het papiertje geacclimatiseerd zijn zorg er voor dat je de ptcamera richt op het papiertje en hang de sensor naast het papiertje.

4. Zorg er voor dat de pt camera hetzelfde aangeeft als de at sensor.

 

 

Waarom is het niet belangrijk dat je at klopt (liever wel maar niet noodzakelijk)? Waarom is het wel noodzakelijk dat de pt camera en at sensor op elkaar afgestemd zijn? VPD wordt namelijk gemeten op basis het verschil tussen at en pt. Het maakt niet uit of het verschil tussen 32-30 (2 graden) of 30-28 (2 graden) is. Het gaat om het verschil, daarom is de reeele waarde irrelevant. Luchtvochtigheid speelt ook een rol, probeer die wel te calibreren.

 

Lees ook dit verhaal 10x, alle info staat er in :)

 

 

Grappig trouwens om te zien dat als mensen niet snappen waar het om gaat dat ze dan direct de schuld bij de TS leggen. Dat jullie het niet kennen wil niet zeggen dat het niet bestaat. Zie dit als een gratis cursus, de meesten van ons moeten deze informatie met veel bloed, zweet en tranen verwerven. Ik heb slapeloze nachten gehad voordat ik juiste VPD waardes kreeg. En dan nog is het alleen representatief voor het hoekje wat je meet. Het kan aan de andere kant van het hok heel anders zijn. Al is die kans klein als je het klimaat goed op orde hebt.

 

even een (offtopic) vraagje voor racker : kan je die plant sensor camera oid van dimlux ook uitlezen zonder de maxi controller? bestaat er bijhorende software om het via de pc te gebruiken?
Als je een ir meter, een rv meter en een normale temp meter hebt, kun je met een mollier diagram het vpd bepalen.

 

Klopt, zo deed ik het eerst ook. Alleen ook hier is het van belang dat je de afwijking tussen ir temp en luchttemp kent.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

City bedankt voor je antwoord. Je bent in mijn ogen een grote + voor dit forum

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Waarom is het niet belangrijk dat je at klopt (liever wel maar niet noodzakelijk)

 

Kleine kanttekening;

 

De vpd waarde hangt ook af van de relatie tussen RH% en AT. En niet alleen tussen AT en PT. Het is dus wel belangrijk dat beide kloppen dan wel evenveel scheef lopen.

 

Ik hoor nooit iemand over het menu achter het sensorscherm waar je bepaald bij welk verschil de controller ingrijpt. Doen jullie dat niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

City bedankt voor je antwoord. Je bent in mijn ogen een grote + voor dit forum

 

Bedankt starter, ik waardeer het ten zeerste dat je dat opmerkt. Anders kan ik het net zo goed allemaal niet doen :) Helemaal na de kritiek in het andere topic...

 

@ Racker:

Ik heb die relatie tussen RLV en AT eerder eens bestudeerd en het verband met RLV is minder bepalend voor een goede VPD dan het verschil tussen AT en PT. Maar goed, perfectie zit hem in de details dus als het kan alles calibreren en ijken. Bedankt voor de aanvulling Racker.

 

En ik gebruik de Maxi Controller alleen om co2 te sturen en ja ik laat hem wel dimmen vanaf pt 1gr- at. Hij schakelt uit als pt 1 gr plus at is.

Ik vind dit nog steeds een ruime marge daar ik momenteel constant op -2 pt zit. Alleen doordat de camera vaak een uitschieter heeft van 3-4 graden naar boven moet ik die ruime marges wel aanhouden. Ik kan heir ook niet omheen, het lijkt een afwijking te zijn in de camera want op een papiertje doet hij het ook. Eens in de 8-14 tellen schiet hij opeens een paar graden omhoog terwijl het oppervlakte dezelfde temperatuur heeft (met een andere ir camera gemeten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker ik wacht tot de nieuwe versies uitkomen van de 600watters. Pas dan ga ik voor volledige beheersing door dimlux. Wel interessante stof dit.

 

@ city hoge bomen vangen veel wind :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

PT=2gr>AT hou ik aan. Dat is een ruime marge maar je wil ook zeker weten dat er iets mis. Het is niet perse zo dat een warmer blad helemaal niets verdampt. Het verdampt iig zoveel minder dat je PT erdoor stijgt.

 

Voor de shutdown zit ik op PT=4gr>AT. Dan zijn je blaadjes echt wel aan het frituren. Die piekjes heb ik ook en volgens mij iedereen.

 

Dit is voor de meeste mensen idd abacadabra :whistle:

 

Helaas.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je dan overal bij de planten dezelfde AT? Of hou je er ook nog rekening mee dat de AT rond de toppen wat hoger kan liggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee wietefras de pt camera meet een bepaalde ovaal in je hok zeg 80 bij ? Dus aan de andere kant zouden je waardes af kunnen wijken. Maar aangezien we met de opticlimate in combi met lvs tussen de lampen steven naar een optimale luchtverdeling en stabiel klimaat verwacht je niet dat de waardes veel afwijken.

 

Vorige ronde waren mn bladeren beduidend warmer dan mn at. Merkte dat de opti op dezelfde stand ipv 28 maar tot 30 gekoeld kreeg. Dat scheelt gewoon 2 graden!

 

ik draai nu overigens met 12x600 op een oc6000 op 1.6 mpa. Echt top koeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

PT=2gr>AT hou ik aan. Dat is een ruime marge maar je wil ook zeker weten dat er iets mis. Het is niet perse zo dat een warmer blad helemaal niets verdampt. Het verdampt iig zoveel minder dat je PT erdoor stijgt.

 

Voor de shutdown zit ik op PT=4gr>AT. Dan zijn je blaadjes echt wel aan het frituren. Die piekjes heb ik ook en volgens mij iedereen.

 

Dit is voor de meeste mensen idd abacadabra :whistle:

 

Helaas.....

 

He zo heb ik hem toevallig ook..

 

 

@ city, ik vind je ook een aanwinst hoor ( en nog een lekker ding ook).

Waar kreeg je kritiek dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker

 

Zou ik je vraag dan maar beantwoorden. Ha ha

 

30/32/34

 

30 er boven begint hij te dimmen.

Haald hij de temperatuur niet met dimmen.

 

32 gaan de helft van de lampen uit.

 

34 gaat alles uit. Super maar dan klopt er ook iets niet.

Of opti koelt niet meer.

Of afzuiger kapot.

 

Heb goed op gelet. En nee heb geen aandelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...