Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lostchild

Algen verdelgen op bigblocks met peroxide, ph gedoe?

Recommended Posts

Zit met een opkomend algen probleempje in mijn tentje en ben van plan om waterstofperoxide er tegen aan te gooien als bestrijder.

 

Momenteel heb ik 2 besmette blokken niet in gebruik en wil deze gaan cleanen, heb echter alleen 3% tot mijn beschikking en zit een beetje met de verhoudingen aangezien peroxide ph verhogend werkt.

 

Als ik nu 1 dopje op 1 liter doe en daar dagelijks de algen die bovenop zitten mee bespuit zou ik er dan komen?

Ben ook van plan om het preventief in te zetten om weer besmetting te voorkomen, hoe zit het dan met het ph verhogende effect als je het met je voedingswater mee geeft?

Heb namelijk ook last van het over het blok spoelen van water door de alg her en der.

 

Kan niet 1-2-3 aan 35% komen (heb geld niet) en ben op zoek naar een oplossing die te doen is, afdekken blokken is geen optie want ik water met gieter op blok.

 

bah, vieze groene drab waar ik zsm vanaf moet want ook op aarde begint het terug te komen in ander tentje en ik geef water via onder daar en heb slechts licht vochtige toplaag.

 

komt echt door gebruik vd blokken, het is echt niet zompig of wat dan ook en ik laat ook geen water staan oid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik GHE Flora, zo mineraal als wat :whistle:

 

bij die € 12 komt nog 6 verzendkosten, veel geld (net ff hoger dan voedselbank inkomen momenteel) en 3% heb ik nog staan ongeopend en niet over datum anders had ik wel de 35% in huis.

 

blokken van onder water geven.. kan maar niet goed met bigblocks las ik op US fora, kans dat bovenste gedeelte blok te droog komt te staan is aanwezig waardoor je maar half blok gebruikt en plant te kort doet :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je geen manier om het licht van de blokken te houden, stukkie zw/wit folie? Van algen win je niet zomaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij pito/rfx staat de bovenste helft ook droog. geeft niets. trouwens, die blocks absorberen perfect. trekt behoorlijk hoog weg wanneer je van onder watert

 

maar dan staan ze wel drijfnat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drijfnat is niks, drainen vd bak bij vloedden is ook niet alles (ik werk niet op een schaal dat je met een dompelpomp aan de slag kunt).

 

Ff wat aanvullende info:

tentje ernaast zelfde opzet echter lichtbron is intenser en windje via fan ook iets.

zelfde voeding, zelfde manier water geven en geen algen op de blocks

 

blokken met algen (andere tent):

planten hebben 2wk voorgroei gehad op de blokken, t5 432W erop, windje PC fannetjes en alles ok (geen algen)

overgang naar bloei en de hoeveelheid voeding verhoogd in stapjes, EC geneuzel gehad dus tussendoor een keer de blokken doorgespoeld met afgestemd water (EC en PH) toen ze net op 12/12 stonden en daarna ging het ineens heel erg hard met de groene plekken bovenop.

 

@ponix

Afdekken blokken had ik in begin maar kreeg dan dat de temperatuur in de blokken neigde op te lopen tot boven de 23C en had ik wat hangend blad, ook elke keer dat platisc eraf en erop was helemaal niks bij water geven.

Druppelen zou wat zijn maar een vat werkt niet bij mij, warmt teveel op in de kamer waar de tentjes staan waardoor meer probs dan voordeel van, mijn vat is 2x een 10ltr emmer (die ik regelmatig clean met schoonmaakazijn).

Battlen van algen is inderdaad een hele klus, ben ook van plan om na 1e rigoreuze aanpak onderhoudsdosis peroxide in te voeren zodat ze vanaf begin al geen kans krijgen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even een vraag voordat ik vanmiddag aan de gang ga met die testblokken:

 

aanzuren 5.5 en de oxiderende werking (die dus de ph verhoogt) maar laten vor wat het is qua ph indicatie, daarna blokken spoelen met juiste ph en ec zodat ze weer 'start' ingewaterd zijn en weer klaar voor gebruik (ook al is dat pas over 2.5mnd).

 

lijkt me nu niet dat 3% in staat is (mede ook omdat het niet zo stabiel is) voor echt sterke ph swings kan zorgen die boven de ph buffering van de GHE uit gaan? zou kunnen natuurlijk, ik zit nu ideaal met een licht verloop van 5.6 naar 5.8.

 

meting doe ik nu nog via drain omdat ik niet zoveel troep in de opvangbak heb en ook weinig drainwater, zijn de planten echt volop in de bloei dan neem ik per blok een monster met spuit en meet.

 

tentje waarin ik geen last van alg heb stuur ik niet op drain, geef gewoon en heb de blokken daar ook niet op een klein ophogingkje staan, geef net genoeg totdat ik paar druppies water drain zie en de s5'jes staan er geweldig bij daar in dat tentje.

 

zou mooi zijn als ik de alg overwin, kan ik de blokken gaan hergebruiken wat ik nu niet doe

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit lijkt me geen goed plan....

 

Er bestaan kapjes voor die blokken, je moet dan wel van onderen water geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afdekken en een druppelaar erin, klein pompje en klaar !

 

Die 3 % doet niks en is zo weer terug het is echt het licht wat eropvalt, dus in mijn ogen de oplossing afdekken en druppelaar erin, of van onder wateren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen geld dus kapjes niet mogelijk, planten groeien nog door, staan net 1wk op 12/12 en zullen veel licht nog wegnemen, het gaat echt om het aanpakken van de bovenlaag waar wat algen opzitten voor 1x omdat het fuckt met water geven en dat met de middelen die ik nu heb, anders zit er echt niet in momenteel.

 

Vat werkt niet hier (te warm en vlokken als ik weet niet wat) dus druppelen komt er niet van, koelen vat is niet te doen, ik gebruik ook wel 16ltr om de dag dus een vat.. tsja.

Alsnog druppelen maar dan handmatig (zelf pomp aanzetten en vat net ervoor vullen) zit ik met dat ik met de nu aanwezige 1300L pomp nooit genoeg druk op de Topspin kan zetten die ik nog heb liggen, eerder geprobeerd maar dat werkt niet en had ik een Tallas dompel daarvoor maar die is overleden, GS kreeg hem ook niet meer aan de praat en garantie was over.

 

:head_hurts_kr: fuck man, living extremely low buiten je schuld om is echt fucked up

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan afdekken en van onder wateren stukje plastic erover en klaar !

 

Ik denk dat hij goed volzuigt hoor van onder .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volzuigen.. tsshssjsjsoooeooeoeooeecchch is het met die blokken droog en water in de buurt, moet er elke keer weer om lachen: zo die heeft dorst zeg, 5ltr door een rietje in 1min zoiets :dribble:

 

Wat het met de EC en PH in het blok doet maar voor lief nemen dan met AMG's die niet zoveel kunnen hebben?

Vorige ronde harde les geleerdt wat dat aangaat en wil dat liever niet nog een keer, spoelen is echt wel nodig eens in de 3wk omdat ik ophoping heb door zachte water, soms EC ver boven de 3 en ik geef halve dosis schema (EC 0.94) dus daar ligt het niet aan en ik vraag me serieus af of omgooien watergeven niet schadelijker gaat zijn dan leren leven met de alg en indien je cash over hebt zsm aanschaf 35%waar je wel wat mee kunt?

 

Ik streef naar een drain EC van 1.6-2.0 met rustig verloop, dit kunnen ze hebben zonder verdere problemen, boven de 2 zie ik het meteen terug in wegdraaien bladpunten en lichter groen worden langs de nerf, de ph is dan ook niet meer boven de 5.1 uit te krijgen, echt een ramp is dat en gelukkig weet ik daarop te acteren maar allen in geval van kunnen drainen dus.

 

Ben wel zo'n eikel die het natuurlijk niet kan laten om elke dag ff te meten, overblijfsel uit DWC tijd waar algen alleen maar je eigen schuld was.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hele algen verhaal is toch echt een verhaal van omstandigheden. Vocht, lucht en licht. Die eerste 2 heb je nodig, die laatste kan je in die zone missen als kiespijn.

 

Is er geen enkele manier te vinden om toch die blokken wat meer in het donker te krijgen? Staan ze in een bak, zijn ze lager dan de bak, kan er dan geen plaat gebruikt worden om een stuk af te dekken etc? Vinden je dames sowieso prettiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groeiende dames komende 3wk, minder = meer rondje, staan er 8 op 120x60 waardoor veel meer licht doorval.

1e keer in deze tent met bigblocks (eerder aarde en kokos) en ook nog eens onder t5 waardoor topdek warmer en voetjes koeler wat natuurlijk met de 3 combi ook lekkel is vool alg, nacht temp wel 20-21C, geen bodemverwarming omdat 20-21C.

 

Had niet verwacht dat het zo zou toenemen, weet nog wel (geheugen is nog goed) dat het als 1e is ontstaan op de blokken van 2 achterblijvertjes die ik na een dag of 4 verwijderd heb, die deden helemaal niks en stonden wat meer achteraan/ aan de zijkant links in de tent. Die blokken staan nu op de overloop als achter de hand en testen van behandeling, geen (her)besmetting mogelijk.

 

Opvangbakken zijn niet echt hoog en op de bak ligt SCROG gaas waarop de blokken staan, heb 2 bakken van 50x35 in gebruik en elke bak 3 planten, bak is cm of 5hg.

 

Vanwege uitval van die achterblijvers zijn de 2 blokken die op schotels aan de zijkant stonden verhuist naar plek uitgevallen en heb ik 2 andere planten eergisteren op die zijkant plek gezet, deze staan op aarde en zijn clean, de moeders van de stekken zijn het waar ik toch niet mee verder ga en ik geef van onder water bij die 2 dus alg op toplaag weinig kans daar,

 

Gisteravond nog eens zelf goed over nagedacht en daarom topic want ik kwam er niet uit, normaliter gewoon ff z/w folie maar dat kan ik ene keer wel en andere keer niet hebben en ik weet niet wanneer wel en wanneer niet.

 

Mijn beperking werkt echt tegen me hier, eindelijk af van dat medium gesleep krijg ik dit kado waar het verder goed te behapstukken is waarvan ik 1st dacht dat het nog een hele kluif kon worden, 2e tentje gaat als een trein namelijk.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de oorzaak vd algvorming te pakken.. in ene tent HPS (klimaat) andere tentje t5 waarbij er nadat de klok op 12/12 gezet is een minder snelle verdamping plaatsvindt vanuit het blok waardoor het in de toplaag langer vochtig blijft, combineer dat met meer lichtdoorval (ik kweek momenteel geen alles vullende indica's) en 1+1=2.

 

Deze ronde maak ik nog af in de t5 tent qua hydro maar volgende ronde weer kokos erin waarmee ik dit probleem niet heb.

 

Verschil tussen de ene en de andere tent is qua blokken echt heel erg groot, in de HPS tent ook wel een klein plekje her en der maar met blokken die om de dag weer klaar zijn voor 1.35ltr hebben ze niet zoveel kans.

 

De 'profs' maken ook nog wel eens een foutje :icecream:

Gisteren rond 18:00 in de kamer iets moeten ophalen.. wtf licht huh, toch pas over 2u?

Bleek 1 stekertje vd Davin op 14/10 :whistle:

Ik kom nooit rond die tijd in kamer, eten en journaal kijken al had ik wel dat ik gras rook soms maar dat verbeelde ik me toch maar :withstupid:

een kwartiertje strooilicht dus en s5 die ik net eind week 1 12/12 (dacht ik dus) de knak had gegeven op mooie hoogte, nog mazzel dat het niet echt op 12/12 was al is de s5 goed herma bestendig.

Maar wat hoger in de voeding en de lampen er kort op en nog een keer knakken strakkies want ik heb maar 170hg en 30cm plant lamp, ze zijn nu een cm of 50.

Ach, 1 weekie extra groei op hydro kan toch helemaal geen kwaad met een Amnesia pheno wat de s5 is :jump: :wave:

Dikke :whip: sessie gaat dit worden.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik zelf de 35% variant, mijn ph stijgt niet veel ervan eerlijk gezegd, misschien 0.1 of 0.2 over een periode van 4 dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

beetje groene aanslag bovenop de steenwol kan toch geen kwaad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel als je van boven water geeft op die blokken, spoelt alles zo van het blok af omdat die algen een laagje vormen, niet echt fijn werken naast dat ze voeding vreten en oa varenrouwmug feromonen lijkt het wel, ff niet opletten en je hebt zo een wolk.

Daarnaast ook voedingsbodem voor schimmels en andere troep die oa wortelziekte kan veroorzaken.

 

Beter voorkomen dan genezen al ben je er vanaf als bladerdek dicht groeit en er geen licht meer door komt dwz alg neemt niet toe maar sluimert nog wel en als ff kan: tsjakka: hallo daar zijn we weer :wave:

 

@led

ok maar dat is in een vat toch en niet tijdens werking van perioxide in het blok waarbij zuurstof explosie plaatsvindt bij afbraak?

ga pas weer na de zomer op de blokken verder en de perioxide inzetten want van de alg ben ik vast nog niet af.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee in mijn vat stijgt de ph niet tot nauwelijks, maar in de aerofarms klein beetje wat ik al zei. Hun inhoud is ca 10-15 liter met vaak draaiende pompen etc dus ook veel lucht. Test t anders op 1 blok en check t resultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...