Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Docshot

EC waarde

Recommended Posts

Hoi...onlangs hoorde ik een nieuw verhaal over...althans voor mij dan. De EC waarde verhoog je meestal van 1.2 tot hoger....enz. Nu vertelde iemand mij dat het water al 0,5 heeft...ongeveer....en dat je er dan nog 1,2 bij op moet tellen....1,7 in totaal dus. Klopt dit of is het een broodje aap?.

 

Groet

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

De EC is in verschillende regio's anders,dus al wil je tot de zelfde EC komen zal je je voeding moeten aanpassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee klopt niet (alleen bij Canna meen ik dacht het dat het zo was).

Heb al heel wat voedingen gebruikt en allen is de aanbevolen EC toch echt incl. die van je kraanwater.

 

Meeste schema gaan al uit van teveel geven dus kun je nagaan hoe blij je de fabrikant maakt als je + en nog eens + doet.

 

Als je nu heel zacht water hebt (hier 0.24) wat moet je dan?

1.6 aan voeding geven om aan de 1.7 te komen waar de fabrikant rond de 1.2 voorschrijft en uitgaat van minimale start EC van je water van 0.4?

 

EC van je water valt ook onder voeding meten, heb je hoge start EC geef je minder voeding omdat er al meer in water zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

T schema van canna geeft idd een totaal ec en ecplus waardes aan en ec kraanwater geef je aan

 

En in jou geval ga je toch ook uit van je begin ec en de ec die je qua voeding geeft ?

Daarom zou k ook geen gemiddelde aan houden gewoon start ec plus voeding is totaal ec

 

als jij het schema aanhoud waar t gemiddelde 0,4 start ec is zit je toch altijd te laag met 0,24

 

daarnaast is een schema natuurlijk altijd indicatief en zijn je planten degene die aangeven hoeveel ze willen

Share this post


Link to post
Share on other sites

euh :innocent:

start EC uitgaande 0.4 maar 0.24 hebben betekent dat je per keer dat je voeding geeft dus puur aan voeding 0.16 meer geeft, cummalatief kan dat aantikken en voor flinke problemen zorgen.

 

dat je uitgangspositie minder is aan EC betekent anticiperen.. dus minder voeding meegeven anders rap overvoeding :huh:

 

Ik zit op halve hoeveelheden GHE Flora schema qua ml's (en dus veel lagere EC waarden):

ga ik af op 1.2-1.6 dan is alles even knalgroen en vervolgens heb ik alles knalgeel en verbrandt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die waardes kun je optellen ja. Zoals al aangehaald zet Canna het zelfs specifiek in hun schema, maar ook BioNova en GHE doen dat min of meer. Bij BioNova geven alleen aan dat je extra Ca moet geven als je osmosewater gebruikt. Dus alleen juist wat extra Ca geven als je geen kraanwater gebruikt.

 

De extra zouten die in kraanwater zitten zijn ook verder niet zo van belang voor de plant. Je krijgt er dus bijvoorbeeld geen N overschot door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De waarden kun je niet, die dien je bij elkaar op te tellen om tot totaal aanbevolen volgens een schema te komen anders geef je altijd teveel voeding (de start EC van je water), er zijn uitzonderingen maar degene die ze maakt vermeldt dat wel (als het goed is).

 

GHE schema zegt: EC 1.2-1.6 verder niks over of dat nu totale EC water +voeding is, ze gaan ervanuit dat dat je wel snapt.

 

Extra zouten in je water zijn van groot belang voor de ph buffering, bicarbonaten (is deels wat je aan EC afleest in kraanwater) kunnen de ph flink in de war sturen, heb je er veel dan lastig naar beneden, te weinig dan rap de ph richting de 5 omdat er amper buffering plaats kan vinden want geen reactie met wat er in je water zit.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad. GHE zegt vrijwel niets over de EC (afgezien van die ene losse vermelding voor "jonge plantjes"). Verder zeggen ze dat hun voeding werkt met alle soorten water. Zonder daarbij ook maar enige indicatie te geven dat je minder zou moeten voeden bij gebruik van kraanwater. BioNova zegt hetzelfde, Canna zegt hetzelfde etc etc etc

 

Allemaal dus gewoon kraanwater + voeding. BioNova voegt daar zelfs aan toe dat je extra moet bijvoegen als je osmose water gebruikt.

 

Die schema's (van europese voedingen) gaan uit van kraanwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee klopt niet (alleen bij Canna meen ik dacht het dat het zo was).

Heb al heel wat voedingen gebruikt en allen is de aanbevolen EC toch echt incl. die van je kraanwater.

 

Meeste schema gaan al uit van teveel geven dus kun je nagaan hoe blij je de fabrikant maakt als je + en nog eens + doet.

 

Als je nu heel zacht water hebt (hier 0.24) wat moet je dan?

1.6 aan voeding geven om aan de 1.7 te komen waar de fabrikant rond de 1.2 voorschrijft en uitgaat van minimale start EC van je water van 0.4?

 

EC van je water valt ook onder voeding meten, heb je hoge start EC geef je minder voeding omdat er al meer in water zit.

Kijk weer wat geleerd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Gisteren kwam ik die maat van mij weer tegen en die zei nog steeds hetzelfde......ec van water + de ec van de voeding....dus 0.5 + 1.2 bijv.

Deze knaap is proffesioneel kweker maar ik kan niet goed overweg met zijn stelling helaas.

 

Ik gebruik nu Aptus met Canna...prima combo.....al heb ik er nog niet veel succes mee gehad helaas.

Heeft iemand toevallig een schemaatje liggen voor AK47 met deze lijn?

 

Thx

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij Canna staat expliciet in het schema vermeld dat je de EC moet optellen. Dat klopt dan toch wel?

 

In de meeste schemas staan geen EC waardes, maar daar voegen ze ook de voeding toe aan het water zonder rekening te houden met de EC van het water. Zelfde principe dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik nu Aptus met Canna...prima combo.....al heb ik er nog niet veel succes mee gehad helaas.

 

Misschien wel een heel goede combo bij anderen en bij jouw niet, als het bij jouw niet werkt waarom blijf je er dan aan hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild.....ik blijf er niet onnodig aan hangen....ik heb onlangs een hoop fouten in mijn opzetje gevonden en heb deze aangepast. De voedingslijn moet eigenlijk nog laten zien dat het wel werkt...pas dan kan ik zeggen of het voor mij is.

 

Ik blijf leren hier......mijn dank daarvoor.

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nou is eens wat coco's koopt,je potjes mee vult en alleen A+B gebruikt ,je begint bv met een EC 1.2/1.4 en dan kijkt naar de kleur van je blad en dit heel langzaam opvoert.(met vallen en opstaan leer je meer dan een vast schema aan te houden)

Noteer wat je gedaan heb en vandaar uit ga je verder werken.

Schema's is wat mij betreft verspilling van je geld.(de meeste)

In ieder geval veel succes.

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Deze knaap is proffesioneel kweker maar ik kan niet goed overweg met zijn stelling helaas"

 

Vooral je planten zullen niet goed overweg kunnen met zijn stelling.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...