Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Lulaken

Microkweekje in zelfbouwkast (Complete beginner)

Recommended Posts

Goeienavond,

 

Na ettelijke maandan rond te dolen op dit forum vond ik het tijd om zelf mijn topicje te beginnen over de bouw van mijn kastje.

 

Ik ben er nu al een kleine maand voor en na aan het werken.

De basis is een ijzeren rek van 1m80hx1mbx40cmd.

 

ff mijn setup tot nu toe (bijna alles is homemade)

 

- Starlight 2x55w groei en bloeilampen

- volledige canna voedingslijn

- ph en vochtmeter (budget 9.95€)

- 2 pc fans voor luchtcirculatie en afvoer (moet de afvoer nog aansluiten, hopelijk komt dit goed)

- binnenkant volledig bekleed met radiatorfolie

- rookmelder (je weet maar nooit)

- stopcontacten met analoge tijdschakelaars

- verwarminsgmatje (denk dat dit niet voldoende gaat zijn aangezien mijn kast op zolder staat en het daar toch onder de 18° durft worden)

- klein serretje voor de voorgroei

- 3 sets potten van 3 verschillende inhouden ( de juiste hoeveelheden post ik later want ze liggen boven en ben het vergeten)

- light mix potgrond van plagron

- 5 autoflower northern light (niet de beste keuze voor onder TL maar ze zullen het toch maar moeten doen)

- heb nog wa rockwool liggen van de renovatie die ik aan de buitenkant van de kast ga hangen om wat extra isolatie te voorzien

- kunststof buis van 100mm voor de afvoer ( ik zie dat de meeste aluminium gebruiken maar ik zie niet echt in waarom het met deze niet zou lukken)

- temperatuur en vochtmeter van de lokale b l o k k e r ( weet niet hoe het zit met reclame hier :) )

- zelfgemaakte koolfilter gemaakt van een pvc buis en een doek voor dampkap. (actieve kool moet ik nog gaan halen, aangezien ze niet meteen beginnen te ruiken, heb ik daar nog wel ff tijd voor denk ik.

-....

 

Ben waarschijnlijk nog het een en ander vergeten maar ik vul wel verder bij naarmate de bouw vordert.

 

Ik zit nu in het laatste stadium van de bouw en zal morgen al wat foto's online zetten. Het ligt nog allemaal wat overhoop dus het zou geen zicht zijn om er nu al te plaatsen.

 

Ik zit uiteraard nog met massa's vragen maar ik maak me hierover niet teveel zorgen, als ik zie wat voor een bende pro's er hier rondlopen :).

 

Dus vanaf morgen wat foto's en dan maar hopen op wat (opbouwende!!) kritiek :) :).

 

Groeten uit het warme België en tot morgen!

Edited by Lulaken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kon het mij niet laten om toch al wat fotos te maken :)

gallery_40221_16712_2371728.jpg

 

 

gallery_40221_16712_635793.jpg

 

gallery_40221_16712_1392045.jpg

 

gallery_40221_16712_724982.jpg

 

gallery_40221_16712_2670298.jpg

 

gallery_40221_16712_381047.jpg

 

gallery_40221_16712_1457438.jpg

 

gallery_40221_16712_1688586.jpg

 

gallery_40221_16712_2074450.jpg

 

Dus zover sta ik :-)...

Laat maar komen de opmerkingen en/of suggesties

 

Groetjes

Edited by Lulaken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo MacGyver, ben benieuwd.

 

Actieve kool, bij de vijver en/of aquarium speciaal zaak.

 

En als je toch een hok bouwt, gooi die autoflowers deze zomer in de tuin en start in je hok met gewoon Fem zaad

Edited by Sniper78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yoo Sniper,

 

Merci voor de reactie, ik heb inderdaad mijn twijfels over die AF... Maar in de tuin zal niet lukken aangezien ik een rijhuisje heb en zou liever de relatie met mijn buren in orde houden ;)

Echt een no go of zal het gewoon wat minder zijn? Ben mij ervan bewust dat het geen kilos gaan worden de eerste keer maar het leek mij toch wat makkelijker om hiermee te beginnen... Anders bestel ik er wel ff andere.

Suggestief ivm met een goed beginnerszaadje zijn welkom.

 

Ik doe het allemaal zelf omdat ik niet weet of het mij gaat bevallen, als het wat meevalt ga ik zeker een professionelere setup bijeenrapen.

 

Die kool zal ik dit weekend wel ergens vinden hoop ik.

 

Nog een vraagje ivm de canna voeding.

Is een EC-meter een must? Kost ook niet niks daamee ;)

 

Nogmaals bedankt voor om de tijd te nemen om te antwoorden.

 

Morgen bouw ik verder en hopelijk ben ik dan stillekes aan klaar om te kiemen(of eerst andere zaadjes bestellen als deze sucky blijken te zijn... Ciao 35€) :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slecht is het niet maar het zijn auto's hee, je hebt er weinig aan te zeggen. Ze doen hun eigen ding. Maar als je ze in een hok zet bloei je in de zelfde periode dat een AF nodig heeft even goed een gewone non AF soort af. Als je wat anders wil, zoek een snel 7-8 weken soortje en een smaakje dat je aanstaat en begin daarmee.Er zijn zat goede zaadboeren. Sensi, DNA, RQS, ......Geen ervaring met Canna en een EC of PH meter gebruik ik ook niet, maak men water klaar net voor gebruik.

Edited by Sniper78

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zaadjes komen van RQS.

 

http://www.royalqueenseeds.be/119-northern-light.html (weet wel niet of dit mag)

Zelfde soortje maar dan geen AF... Nu zit ik wel met 5 AF zaadjes. Best beginnen met de gewone en de AF een andere keer proberen?

 

Weet het nog niet zo goed, gaat me weer 32€ kosten ;). Maar ik ben de noob dus ik apprecieer je hulp ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okiedokelie,

 

weer een beetje aan gewerkt vandaag

 

gallery_40221_16712_1336628.jpg

 

gallery_40221_16712_1221501.jpg

 

gallery_40221_16712_1995350.jpg

 

Zou ik de vloer ook bekleden met die radiatorfolie voor extra reflectie?

 

Denk dat ik bijna klaar ben om wat zaadjes proberen te kiemen, heb er nog geen nieuwe besteld, men vriendinnetje snapt niet waarom ik nog zaadjes nodig heb :)

Ben serieus aan het twijfelen om het gewoon met de AF's te proberen...

 

Vanavond of morgen gaan ze de grond in verdorie :)

 

Ik denk wel dat ik temperatuur probleempjes ga krijgen, ben de lamp nu al ff aan het laten draaien en het wordt niet warmer dan 24° in men kotje... Zou toch aan een 28° moeten geraken.

Heb geen zin om een elektrische verwarming erin te steken, houten onderdak, houten vloer, houten alles :)

Zou dat matje nog een graadje of 2 meer kunnen geven of is dat wishful thinking?

 

Laterzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lulaken je bent lekker bezig daar.

 

de vloer bekleden met radiatorfolie doet volgens mij niet veel, bladeren hebben in mijn beleving bovenop licht nodig. Misschien een waterdichte folie kan wel weer handig zijn om het wat schoon te kunnen maken. En als je een keer knoeit met water trekt het niet in het hout.

 

Een verwarmingsmat doet misschien niet heel veel voor de warmte in je hokje maar zeker wel om je medium op temperatuur te houden. Dat is in de donkere meestal koudere periode beter voor de planten.

 

Misschien kun je de hoogte wat inperken door BV een verhoogde bodem te plaatsen. Dan hoeft er minder inhoud verwarmd te worden.

 

En als dit de eerste keer is dat je wat gaat groeien zou ik denk ik toch de autoflowers neerzetten. beschouw het dan als een leer-rondje kijk wat de plantjes doen en de volgende ronde weer wat anders. ,Maar dan met andere inzichten.

 

Veel plezier met je plantjes straks.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dj,

 

Eerst en vooral bedankt voor je input.

Had ik aal gedacht op een verdiepje in te bouwen want mijn kast is toch wat hoog heb ik de indruk.

Heb ook nog wat folie liggen van mijn vloerverwarming, die is waterdicht en kan ik makkelijk gebruiken om de onderkant te bekleden.

Zou ik nog enkele gaten boren in de houten bodem voor extra luchtaanvoer? Heb nu vier gaten van 2 centimeter in mijn deur wat neerkomt op 8cm. Mijn uitgang is 10cm.

 

Morgen zwier ik ze in de grond.

 

Nog een klein vraagje ivm het kiemen, moet ik mijn aarde direct voeden met canna of gewoon de light mix lekker vochtig maken en ze daarin proppen?

 

 

Vanaf morgen zal ik mijn topic hopelijk kunnen verhuizen naar de kweekverslagen :)

 

Lulaken out

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich moet je inlaat ca. 3 keer groter zijn dan je uitlaat dus daar moet je wellicht toch nog wat aan veranderen straks.

Ook zou ik er een filtertje voor maken als je dat nog niet hebt, dat houd in elk geval beestjes buiten.

 

Ook zou je even in je achterhoofd moeten houden dat een zelfgevuld filter niet afdoende kan zijn. en dat een . PC fan niet voldoende druk kan opbouwen om door een filter te blazen/zuigen. Dus misschien moet je toch nog een keer overstappen naar wat beters.

 

In de eerste weken hoeft er geen voeding gegeven te worden, en doet zeker niets voor het ontkiemen. Gewoon de grond wat vochtig maken de zaadjes ca. 5 MM de grond in en afwachten. Op deze manier kan het wel een paar dagen duren voor ze bovenkomen maar dat lukt normaal gesproken prima zo.

 

Ik zal je topic vast verplaatsen, dat kun je zelf niet. ;)

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wel opletten met die ph steekmeter ,de mijne had een ph afwijking tussen de 1 en 3 ph binnen een 2 weken , beter een electrische bij conrad hebben ze een goedkoop setje samen met calibratie vloeistof in een koffertje

 

Ben nu mijn 2de canna ronde aan het afwerken en die ph meter is elke dag in gebruik en nodig

 

succes met je ronde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat ik volgen dit :tu

 

Ziet er allemaal heel leuk uit en ik ben er benieuwd wat het gaat worden. Ook ik raad je aan om te beginnen met AFjes, heb ik ook gedaan en het is erg fijn om het eerste rondje te kijken wat er allemaal in het hokkie gebeurt zonder dat je er heel veel stres over hebt :)

 

 

Peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wauw snelle reactie, super :)

 

Morgen wat gaas gaan halen om de gaatjes dicht te maken, wil geen smerige beestjes aan mijn meisjes :)

Compleet mislezen, ik ging ervan uit dat de uitgang groter moest zijn, wat onlogisch is nu ik ff nadenk. Dus de boor nog maar ff bovenhalen.

 

Mijn filter gaat zeker niet goed genoeg zijn, maar wou het toch zelf proberen. Vanaf ze beginnen te ruiken ga ik me dan wel een profesisioneel setje halen ;). Nog ff wachten want heb toch al wat centjes opgedaan aan al het materiaal en wil kijken of ze het wel fijn vinden bij mij ;).

 

Gewoon vochtige grond check.

 

Ga ook nog wat afwachten met men hok te verkleinen. Heb het ff bekeken en het zou toch redelijk wat werk worden. Ik ga beginnen met tegen de buitenkant rotswol te plaatsen en zien of dit wat extra graadjes oplevert. Zit nu op 25° dus kom toch al inde buurt.

 

Manmanman ik heb er ziiiiiiiiin in.

Ik smoor al even niet meer en dit zal (normaal ;) ) de eerste wiet zijn die ik terug rook. En dan nog zelf grootgebracht, kan niet beter.

Achja zo ver zijn we nog niet dus voetjes op de grond en goed nadenken en veel foto's maken zodat ik veel bijleer de eerste keer.

 

Morgen hopelijk fototjes van 3 potjes met 3 zaadjes erin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yoo Speedy,

 

Ff checken en dan maar bestellen, wil niet dat het slecht afloopt door slechte metingen, dit gaat nog een duur grapje worden ;)

Kan ik de eerste ronde zonder voeding doen of ben ik nu het mietje aan het uithangen? ;)

 

@Kladbloque

Thanks voor de reply, ik ga voor de AF's gaan. Wil me niet moeten druk maken in ze al dan niet in bloei zetten, deze doen dat helemaal zelf. Gewoon lampies vervangen en boem ;)

 

Waaa ik wil ze nu al in de grond steken, ik ben verliefd denk ik. Ze heet Northern light automatic... Nu zijn ze nog kleine bolletjes maarnik hoop dat het mooie dames worden ;)

Edited by Lulaken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, zo zie ik het graag. Gewoon doen en kijken wat er gebeurt.

 

Ik zeg altijd Proberen is leren!

 

 

Ik was kon en tijdens mijn eerste kweek ook niet wachten en de liefde voor een wietplant is inderdaad moeilijk te weerstaan ook als ze zelfs nog maar een klein zaadje is :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bam ze zijn onder de grond, nu afwachten geblazen...

Morgen een fototje nemen, niet veel te zien maar ik wil ze toch mooi documenteren.

Ik hoop dat het lukt.

 

Sloppel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben benieuwd ik ga dees zeker volgen , heb ook auto flowerkes gezet , black cream en fast bud ! ik ben benieuwd hoe die van u het gaan doen !!! kom gerust bij mij is kijken de mijn staan 6/7 dagen voor op die van u moeste we vanaf vandaag telle :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom Ziggy ;)

 

Nog een dom vraagje... Hoe nat moet ik mijn aarde houden bij het ontkiemen? Heb deze nu voorzichtig vochtig gemaakt maar zeker niet natnat, in mijn serretje heb ik natte keukenrol gelegd voor wat meer LV.

 

Soit, morgen een fotoke trekken en dan verder zien.

 

Sloppel(nu voor echt)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, zoals je zegt, nat maar niet te nat. Zolang het maar niet uitdroogt. De eerste week s in principe het kritiekste daarna staan beter te droog als te nat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen idee wanneer je met de lightmix moet beginnen bijvoeden

 

Een goede ph meter vond ik wel nodig de eerste ronde 3 planten dood door slechte ph en te nat

De ph meter en hygro meter zat in 1 unit de geleiders oxideren na een tijdje en verkloten je hele meting

 

conrad mijn setje http://www.conrad.be/ce/nl/product/101137/VOLTCRAFT-PHT-02-ATC-pH-meetstick-PHT-02-ATC-0-14-pH/?ref=category&rt=category&rb=1

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ontkiem het beste in een propagator... het ene soortje +-35U om te beginne en het ander +-21 U om te beginne , vrij snel toch ?

Ik steek gewoon het zaadje met het puntje naar benede in spongepot , verdeel ongeveer 25ml over de 2 potjes incl over het zaadje met da bijgelevert bruin goedje , ik gooi wa zand mee in de prop. als bedje om de spongepots op te zetten overgiet dat ook nog eens met 25ml water en dan het ledje er op et voila

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Speedy: Ik zal hem bestellen, toch een duur grapje maar aangezien je slechte ervaringen hebt met dat goedkoop metertje toch beter doen. :)

 

@Ziggy: wow man precies redelijk wat over nagedacht :). Ik heb ze 5mm onder licht bevochtigde grond gestoken en dan op een matje van vochtig keukenpapier en zo de serre in :). Achja we zien wel...

 

"Kan ik zaden ontkiemen in Lightmix?

Ja dit kan, maar dit is zeker niet ideaal. De vezels in de Lightmix kunnen het jonge plantje belemmeren om uit de grond te groeien. Verder vertraagt de voeding in Lightmix de wortelgroei. En door de luchtige structuur komt het zaadje minder goed in contact met de vochtige aarde, waardoor het voor het zaadje moeilijker is om het vocht op te nemen dat hij nodig heeft om te ontkiemen. Onze Seeding & Cutting Soil lost dit allemaal op, en verhoogt de ontkiemingsgraad en snelheid, waardoor je gelijkmatigere planten krijgt. "

 

Klote... Had dit beter ff opgezocht voor ik ze derin propte... Soit gisterenavond om 21u30 ong. geplant dus gewoon afwachten en hopen zeker...

 

De lightmix heeft voeding voor 1 week , daarna moet ik beginnen bijvoeden. Dus toch zien dat ik mijn ph-metertje heb tegen dan.

 

Wat foto's van de huidige toestand:

 

gallery_40221_16712_1409125.jpg

 

gallery_40221_16712_177179.jpg

 

Manman de laatste keer dat ik zoveel stress had was toen ik met een ander bloemetje ging spelen ;)

 

Opmerkingen meer dan welkom...

 

Lulaken out :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die propegator is overbodige luxe zaad heeft die hoge vochtigheid niet nodig

 

Mijn prik metertje doet nu dienst als afzuigbuis houder :) het pakketje bij conrad was het meest complete digitale setje wat ik tegen een normale prijs kon vinden

En niet druk maken over het wel of niet extra grond ik heb stekken en zaadjes die nu aan het wortelen zijn in de batmix :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar het kan geen kwaad neem ik aan ;)

 

Ik wacht braafjes af en doe af en toe een schietgebedje.

Morgen bestel ik hem, anders is al die canna voeding toch nutteloos.. En was ook niet cheap ;)

 

Ik hou mijn grond vochtig, mijn kot warm en mijn lampje geeft alles wat ze heeft. Manman spannende tijden hier ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vindt momenteel zo'n propagator de shit .. heb er geen klachte over... watjes en dergellijke gaat ook maar propagator houd de juiste temp aan , juist licht , juiste vochtigheid... overbodige luxe zou ik het zeker niet noemen....

4/4 zaadjes perfect ontkiemd en vrij snel.. hoe kun je da tnu overbodige luxe noeme :P

 

Btw lulaken : over nagedacht bwaa eigenlijk vrij impulsief , de metinge van het water is gewoon een shot glaasje :P en het bedje van grond en dergellijke ik dacht gewoon wat zou ik het leukste en confortabelste vinde om men worteltje in uit te gooie hahaha :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...