Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kane

Hoe vaak kan je dezelfde aarde gebruiken? & Filtervraag

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

een maat van me had een kweekje met een aantal planten die opgerold is ( 27e dag ) . nu werd er plagron batmix gebruikt. deze heeft normaal gesproken voldoende voeding tot de 6e bloeiweek en hoef je geen ph te afzuren. nu wil ik een paar potten met aarde afnemen van hem maar mijn zit ik met een aantal vragen :

 

1. kan ik deze aarde opnieuw gebruiken?

2. maken de wortels van de oude plantje veel uit? de stam met de grootste wortel trek ik er natuurlijk uit.

3. hoe zit het nu met de voeding? moet ik gewoon de Ec meten en op basis daarvan voeding geven?

4. Moet ik de aarde spoelen?

 

Ook heeft hij 4 grote filters staan die zgan zijn. hiervan hebben ze bij het oprollen de kap eraf getrokken en meegenomen ( ronde stuk wat de korrels dicht en waar de flens op zit )

kan ik deze los kopen of heb ik daar niks meer aan?

 

Graag geen ja nee antwoorden maar met uitleg waar ik wat aan heb. het scheelt me namelijk toch wel wat geld als ik geen aarde hoef te kopen.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je al geen aarde kunt kopen kun je het beter laten. Aarde met allerhande restzouten en shit waar je geen weet van hebt no go

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je al geen aarde kunt kopen kun je het beter laten. Aarde met allerhande restzouten en shit waar je geen weet van hebt no go

 

Oke dit was dus duidelijk geen antwoord op mijn vraag. aarde kopen is geen probleem maar als dat niet hoeft scheelt dat toch al 600 euro. ik ken namelijk wat kwekers die met aarde twee rondjes draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor 600€ heb je een vrachtwagen vol man hoeveel potten wil jij gaan vullen?

 

Want voor 600€ aarde moeten hebben en niet weten dat je aarde eventueel kan opwaarderen maar of dit nou goedkoper is dan nieuwe aarde aanschaffen betwijfel ik.

Het is soms handig omdat je niet elke kweek ronde weer met die kut zakken moet slepen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is soms handig omdat je niet elke kweek ronde weer met die kut zakken moet slepen.

 

Dat is ook onder andere een reden, potten met aarde is voor mij veel makkelijker dan zakken aarde.

aantal potten doet er niet toe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja als je t toch niet aan wilt nemen zou k zeggen doen ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan nog is je aarde een keer op, en moet je toch nieuwe hebben.

 

En ik begrijp niet waarom potten met aarde makkelijker is?

 

Als ik 600€ aan zakken naar binnen moet brengen is dat minder opvallend dan diezelfde waarde aan aarde maar dan in potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

600 euro aarde zijn 80 zakken schat ik. Ik ga ervan uit dat je meer dan een keer wilt kweken op deze plek. Hoe minder vaak je zoveel zakken moet sjouwen hoe beter lijkt mij. Dus als je toch moet sjouwen zou ik nieuwe aarde pakken. Kun je sowiezo een ronde meer mee doen dan met de gebruikte aarde.

 

Als je aarde goed behandeld kan het wel 5 keer mee (vaker heb ik niet gedaan, dus kan ik je niet zeggen).

 

Die filters zou ik niet gebruiken. Het belangrijkste is dat niemand iets ruikt en met gerepareerde filters zou ik het niet vertrouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan nog is je aarde een keer op, en moet je toch nieuwe hebben.

 

En ik begrijp niet waarom potten met aarde makkelijker is?

 

Als ik 600€ aan zakken naar binnen moet brengen is dat minder opvallend dan diezelfde waarde aan aarde maar dan in potten.

 

 

inderdaad maar de ligging en situatie van de locatie laat dat toe vandaar.

600 euro aarde zijn 80 zakken schat ik. Ik ga ervan uit dat je meer dan een keer wilt kweken op deze plek. Hoe minder vaak je zoveel zakken moet sjouwen hoe beter lijkt mij. Dus als je toch moet sjouwen zou ik nieuwe aarde pakken. Kun je sowiezo een ronde meer mee doen dan met de gebruikte aarde.

 

Als je aarde goed behandeld kan het wel 5 keer mee (vaker heb ik niet gedaan, dus kan ik je niet zeggen).

 

Die filters zou ik niet gebruiken. Het belangrijkste is dat niemand iets ruikt en met gerepareerde filters zou ik het niet vertrouwen.

 

 

 

thx anyway

687 euro voor 55 zakken plagron batmix per stuk zijn ze 12.50 maar je heb ze ook wel 2 euro goedkoper. ,

maar voor wat jij zegt geldt hetzelfde eigenlijk. het kan wel meerdere keren meegaan, alsnog zit ik dan met de vraag hoe het zit met de voeding voor de 2e ronde? is de batmix na de eerste ronde een lightmix? of hoe zit dat allemaal/

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

80 zakken a 50 liter!

4000 liter aarde dat zijn 220 18 liter potten of 360 11 liter potten.

 

Met zulke aantallen zou ik niet op aarde gaan kweken!

En al helemaal niet op filters bezuinigen.

 

Edit: je was me voor :)

 

Als je opwaardeert zou ik de bovenste laag afgraven en weggooien ( of ik zie een methode over het hoofd) en de over gebleven aarde kun je opwaarderen met bv premix in het geval van biobizz, andere substraten nog in test dus weet ik niet genoeg van.

Plagron heb ik nog niet mee gewerkt.

 

 

Edited by Casto

Share this post


Link to post
Share on other sites

600 euro aarde zijn 80 zakken schat ik.

80 zakken a 50 liter!

4000 liter aarde dat zijn 220 18 liter potten of 360 11 liter potten.

 

Met zulke aantallen zou ik niet op aarde gaan kweken!

En al helemaal niet op filters bezuinigen.

 

Je baseert je reactie op de antwoord van Jakkes, daar gaat het al mis haha.

Het gaat ook niet echt op bezuinigen, maar er staan daar 4 splinternieuwe filter die niet kapot zijn, maar aan de kant waar de flens zit is eruit getrokken, ik neem aan dat je zo een flens kapje kan kopen, los daarvan is het gewoon een vraag de voorkeur gaat ook uit naar een nieuwe

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

wie ben jij ???

 

regels wel doorgelezen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wie ben jij ???

 

regels wel doorgelezen ?

Ali.

aanvinken en volgende klikken zoals iedereen dat doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol wel eerlijk :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag dit topic dicht svp?

 

Aanvinken en doorklikken bij lid worden zonder ook maar ergens kennis van te nemen en profi setup gegevens plaatsen en advies vragen :thumbsdown:

 

:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hoor ik heb mijn antwoord al. en wat heeft de setup te maken met mijn vraag? het lijkt me niet zozeer dat de aantal lampen verschil maakt in de voeding van mijn aarde toch? , trouwens 99,9% van de leden heeft niks gelezen en toch aangevinkt.

 

enorm leerzame en leuke forum btw, ik volg veel topics.

 

veel groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een onzin ....is dit je eerste kweekje ? als je met zulke aantallen bezig bent weet je toch wel wat je met je aarde moet doen..?

daarnaast lijkt mij dat je met zulke aantallen veilig wilt werken en niet bezuinigen op een paar filters waar het kapje afgehaald is en dus je koolstof bed in je filter is verstoord.

 

maar goed je besluit staat al vast als je nu even doorgeeft in welke regio je zit kunnen we de nieuwsberichten ff in de gaten houden de aankomende maanden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is kennelijk je eerste kweek, anders zou je die vraag niet hebben gesteld. Als je 30 tot 40 lampen, vsa's, meerdere afzuigers en schakelpanelen kunt betalen, dan doen die paar euro's voor nieuwe aarde er toch niet toe? Een professional die begint met gebruikte aarde is niet erg professioneel bezig. Maar ik zal je iets voorrekenen: in batmix zit volgens jou voor 6 weken voeding. Zes weken keer zeven dagen is 42 dagen. Pak je rekentuigje er maar bij als je me niet gelooft. Je maat is gepakt op dag 27. Neem je rekentuigje nogmaals ter hand en trek 27 van 42 af. Als dat goed hebt ingetoetst dan zie je op je schermpje het cijfer 15 verschijnen. Dat betekent dat er nog 15 dagen voeding in je grond zit en dat je na een dag of 15 moet gaan bijvoeden. Tenzij je maat voordien al met voeding bezig is geweest, waar je eventueel geen weet van hebt.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde is een substraat, zolang je deze elke keer weer opnieuw voorziet van de nodige nutriënten kun je oneindig lang doorgaan, kijk naar de natuur, die hergebruikt de aarde ook.

 

Alleen voor een start op industriele schaal zou ik geen tweedehands rommel mee beginnen, straks is er iets mee aan de hand en kun je alsnog opnieuw beginnen, met alle risico's van dien, geef die paar mijertjes meer uit die verdienen zich dik terug aan het einde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat heeft de setup te maken met mijn vraag? het lijkt me niet zozeer dat de aantal lampen verschil maakt in de voeding van mijn aarde toch?

 

hobby forum en dat had je kunnen weten als je gelezen had, geeft niks je hebt al gezonde belangstelling zag ik :wave:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier gaat een slotje op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...