Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Hoeveel moeders per 250 Watt of 400 Watt en welke methode

Recommended Posts

Hallo growers,

 

Ik heb een aantal moeders (kleintjes) onder TL-buizen staan. Dit gaat op zich goed als je niet meer dan een paar stekken wilt hebben. Nu heb ik wat meer stekken nodig en vroeg me af hoeveel ruimte ik nodig heb voor mijn moeders. En wat het beste resultaat geeft.

 

1. Mijn concrete vraag is hoeveel stekken haal ik onder een 250 of 400 Watt MH of HPI lamp af, ervan uit gaande dat ik om de 4 weken wil stekken.

 

2. Wat werkt beter: Vele kleine moeders of wat minder grotere moeders. Ik heb een kast van 90x90cm en denk er aan om 9 x 30 literpotten erin te zetten. Alleen heb ik ook gehoord dat je deze beter kunt volzetten met kleine 10x10 potten.

 

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken?

 

gr. Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat moet je zelf weten. Ik persoonlijk doe een stuk of 4-6 per m2.

En per 4 weken weet ik niet, maar normaal dik 100 per week, en kan zeker meer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks boef.

 

Maar jij wilt dus zeggen dat onder een 400 watt lamp (is ongeveer een m2) makkelijk 100 stekken per week kan afhalen? Dat had ik niet verwacht.

 

Is een week genoeg tijd om te herstellen van dat snijden dan? Ik wil voor een wat grotere opzet zelfvoorzienend worden en dacht dat ze een aantal weken nodig hadden om weer nieuwe bruikbare stekken te leveren. Daarvoor dacht ik om de vier weken snijden, maar elke week is uiteraard beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan beter elke week 10 stuks per plant snijden dan iedere maand 40 stuks.

Het aantal stuks blijft gelijk alleen de stress is gelijkmatiger verdeeld.

 

Je moeders voedt je iedere week direct na het stekken 1x halve dosis groei, omdat je zo min mogelijk N (stikstof) in je pas gesneden cuts wilt. Waarom? Dan wortelen ze sneller.

En hoeveel je er dan onder één lamp zet is afhankelijk van je eigen voorkeur en de groeibereidheid van de genetica.

 

Let wel als de blauwe petten ooit komen tellen ze iedere stek als plant.

Edited by spacefrog2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb dr geen verstand van sorry. Maar zie een mooie reactie van spacefrog en boef.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@miramar

Inderdaad. Ik kan daar wel wat mee.

 

@spacefrog2

Dat van die N dat wist ik niet, dus weer wat geleerd.

 

Ik begrijp dat je ivm de stress beter iedere week beperkt kan stekken ipv om de 4 weken heel grof. Maar dan moet dat wel zo uitkomen. Ik heb namelijk niet iedere week stekken nodig.

 

Ik ga van de week een hokje maken van 90x90 cm. Ik doe daar een 400 watt MH in en kijk hoe het gaat. Ik ben namelijk reuze benieuwd hoeveel stekken ik daar vanaf ga halen. Ik hoop dat boef gelijk heeft!

Share this post


Link to post
Share on other sites

250watt, 1 stuk op 18L 20/4.. na een maandje haal je er wel 100 stekken vanaf als je een paar keer hebt getopt in de tussentijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goh, typisch eigenlijk dat er geen echt/goed topic is voor moederplanten onderhouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je periodiek wilt stekken zou je dan ook de stekken kunnen halen van de planten die je aan het voorgroeien bent? Als je van iedere plant 1 a 2 stekken afhaalt heb je weer genoeg om die te gaan wortelen en voorgroeien. De voorgegroeide dames gaan dan door naar het bloeihok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De onderste takken van een plant wortelen altijd het beste.

 

Dus, het idee is zeker niet verkeerd!

 

Grappig dat ik moeder planten altijd volstop met fishmix, dus N en rond de 6 dagen wortels heb met 95% slagingspercentage.

Ik maak ze echter op zeer kleine schaal, max 8 stekken per keer... maar het is me opgevallen dat de temperatuur het belangrijkste is en je niet te natte stekblokjes moet gebruiken... daarnaast nooit de stekken natspuiten!

Edited by The-Predator

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet natuurlijk na een tijdje nieuwe moeders zetten omdat je oude moeder op een gegeven moment zijn kaalgestekt.

 

dus een aantal stekken als nieuwe moederplanten gebruiken is een van de dingen om je moederhok te blijven voorzien van nieuwe moeders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al lange tijd enkele moeders voor twee lampen. Hier moet ik er dus maximaal 15 vanaf snijden per 4/5 weken. Hiervoor heb ik altijd twee moeders staan. Eentje die ik gebruik om te stekken en eentje die ik gebruik als reserve. Ik heb namelijk eens gehad dat de moeder spontaan begon te bloeien ondanks 18 uur licht per dag. Dus om de genetica niet verloren te laten gaan beter een moeder extra. Maar nu heb ik wat meer stekken nodig en vrij regelmatig, vandaar mijn vraag. Die moeders heb ik onder TL verlichting staan, omdat ze anders gewoon veel te snel groeien (wat dus niet hoeft). Nu ik onder HPI of MH wil groeien heb ik gewoon wat meer info nodig. En ik merk inderdaad dat er weinig te vinden is over stekken op wat grotere schaal (de grote jongens begeven zich denk ik niet op het forum, of houden wijs hun mond dicht).

 

Over dat de N het wortelen negatief beïnvloed wist ik niet. Het is me ook nog nooit opgevallen. Als ik stek heb ik van de 20 maximaal 2 verlies en meestal niets. En als ik stek voor aarde dan pak ik gewoon een 0.7 liter potje met Plagron Light-mix, maak dat vochtig met water en wortelstimulator (PH 5.6) en steek de stek erin. Voor de rest doe ik niets speciaal en lukt vrijwel altijd.

 

Nu moet ik meer stekken maken en dan pak ik stekblokjes. Op zich werkt dat ook goed. Ik heb alleen nog geen idee hoe nat ze moeten zijn (ik knijp ze wat uit zodat ze niet helemaal zeiknat zijn).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jakkes

Ik weet dat het een oud topic is, maar jij bent een van de weinigen die nog echt actief is hier.

Hoe heb je het destijds uiteindelijk aangepakt met je moeders?

On 1/12/2014 at 9:56 PM, Boefje030 said:

Dat moet je zelf weten. Ik persoonlijk doe een stuk of 4-6 per m2.

En per 4 weken weet ik niet, maar normaal dik 100 per week, en kan zeker meer

Boefje030, bedoel je dat je van 1 M2 meer dan 100 stekken kunt snijden per week?

Klinkt zo veel....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb toen in 18 liter potten de moeders gezet op aarde. Strak tegen elkaar. Dus 9 moeders in een kast. Elke 1,5 maand wisselde ik een moeder, zodat ze iets meer als een jaar oud werden. En ik dus altijd goede moeders hield.

Ik haalde met gemak 100 stekken per twee weken. Omdat ik niet zoveel nodig had moest ik zelfs snoeien omdat er teveel groeiden.

Is dit voldoende of wilde je nog iets anders weten?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar had je ze onder staan?

Welke aarde gebruikte je?

Wat voor voeding gaf je?

Denk je dat je ook iedere week van dezelfde plant had kunnen knippen? Of had de moeder die 2 weken nodig om echt te herstellen?

Welke soortje had je uiteindelijk gekozen? En vanaf zaad of vanaf stek?

Veel vragen :)

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Kees A said:

Waar had je ze onder staan?

250 Watt hps

Welke aarde gebruikte je?

Light-mix met perliet van plagron

Wat voor voeding gaf je?

Hypro hydro A+B. Ja, hydro voeding. Omdat de aarde uitgeput is na zoveel tijd en je anders tekorten gaat zien met aarde voeding. Tenzij  je met addictieven gaat werken, maar vond ik onhandig als het makkelijker kon.

Denk je dat je ook iedere week van dezelfde plant had kunnen knippen? Of had de moeder die 2 weken nodig om echt te herstellen?

Onmogelijk denk ik. Een stek groeit niet in twee weken. Je knipt een eindtop weg. Dan moeten er twee nieuwe scheuten worden aangemaakt in de laatste oksel. Dit duurt even. Wel is het zo dat de stekken die eerst nog te klein waren een week later wel groot genoeg kunnen zijn. Dus je kunt wel elke week oogsten van een plant, maar niet op dezelfde tak.

Welke soortje had je uiteindelijk gekozen? En vanaf zaad of vanaf stek?

Ik had S5 stekken toen. Die zijn er alleen vanuit stek (enkele gekregen van de gs, was erg goede kwaliteit). Later nog Bubble en Skunk vanuit zaad gehad. Maar heel even, helaas alles opgerold.

Veel vragen :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat klote dat het opgerold is. :(

 

Hoe hoog werden je moeders?

Ik zie dat Hypro geen onderscheid maakt tussen groei- en bloeivoeding. Gaf je het volgens hun schema, of volgens een bepaalde EC? (Ik vraag het omdat ik veel lees dat je bijvoorbeeld maar 1/3 moet geven wat je aan een 'normale' plant in de groei zou geven)

Hoe oud waren je moeders toen je er voor de eerste keer van ging knippen?

Had je de klok op 18/6 staan?

En wat was de klok voor je stekken?

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Kees A said:

Wat klote dat het opgerold is. :(

Zeker. Maar het hoort erbij en ik ben buiten schot gebleven. Dus valt het mee. Behalve dat ik veel dure spullen kwijt ben.

Quote

Hoe hoog werden je moeders?

Ik schat zo’n 60 cm boven de pot.

 

Quote

Ik zie dat Hypro geen onderscheid maakt tussen groei- en bloeivoeding. Gaf je het volgens hun schema, of volgens een bepaalde EC? (Ik vraag het omdat ik veel lees dat je bijvoorbeeld maar 1/3 moet geven wat je aan een 'normale' plant in de groei zou geven)

Ik gaf 2 maal per week 2 ml per liter i.p.v. de voorgeschreven 5 ml. En 1 maal per week alleen enzymen. Ph 6.0-6.2. Zorgde dat voor het stekken snijden ik de normale voeding de dag ervoor gegeven had. Enzymen schijnen de stekken slechter te wortelen. Vooral moeten de moeders niet te droog staan als je gaat stekken. Anders zit er teweinig vocht in de stelen. Snij je de stek dan eraf dan trekt daar gelijk lucht in. Waardoor ze niet goed wortelen.

Quote

Hoe oud waren je moeders toen je er voor de eerste keer van ging knippen?

Week of 3-4. Eerst ga je zoveel mogelijk toppen. Hierdoor krijg je veel nieuwe scheuten wat stekken worden. Dus wil je gelijk stekken snijden dan kan dat, alleen duurt het langer voordat je een grote plant hebt. 

 

Quote

Had je de klok op 18/6 staan?

Ja, altijd. Maar als je moeders te oud worden of stress hebben kunnen ze ook onder 18/6 gaan bloeien (spreek uit ervaring). Dus tijdig wisselen is echt nodig.

Quote

En wat was de klok voor je stekken?

Gewoon een relaiskast die je voor HPS gebruikt zou ik doen (geen risico met hps nemen). Maar ik weet erg veel van electra (heb ervoor geleerd). Dus ik had zelf een schakelkast gemaakt. Deze stuurde de lampen, ventilatie, noodventilatie en voedingspomp aan. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stonden je stekken ook op 18/6? Of deed je 20/4 of misschien wel 24/0?

 

Ik heb nog nooit zelf een moederplant gehad, dus ik schrijf alles op in mijn aantekeningenboekje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd 24/0 onder tl-licht. Belangrijk is de constante temperatuur. Bij continu de lampen aan is dit het makkelijkst te bereiken. Nadat ze aangeslagen zijn (mijn criteria was 3 zichtbare worteltjes) dan deed ik ze op 18/6 en overpotten in grotere potten.

Ik ben toen begonnen op stekpluggen. Maar vond dat niets. Snel overgestapt op kleine potjes met lightmix erin. Stekken zo erin steken (wel met stekpoeder). Vrijwel nooit uitval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouwens ga ik nu weer moeders maken van de Skunk. Als je het in de gaten houdt kun je het zien. Niet dat ik ‘het’ voorbeeld ben. Maar gewoon ter info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga je zeker in de gaten houden.

Er is vast niet één waarheid, maar je hebt in ieder geval bewezen dat jouw methode werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen op stekpluggen, rfx voorgroeien en moeders houden op rfx wordt nieuw. Dus hoop dat mijn methode straks met deze andere factoren nog werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Kees A said:

@Jakkes

Ik weet dat het een oud topic is, maar jij bent een van de weinigen die nog echt actief is hier.

Hoe heb je het destijds uiteindelijk aangepakt met je moeders?

Boefje030, bedoel je dat je van 1 M2 meer dan 100 stekken kunt snijden per week?

Klinkt zo veel....

Per 400 watter ja hoor. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...