Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kcetnoiz

Eb & vloed met hydro korrels

Recommended Posts

Dag alleen

 

Ik zit al een tijdje op dit forum rond te neuzen en had een paar vraagjes.

Ik wil dus een flood en drain systeem op hydro korrels in een libra bak 100*80cm.

Hier heb ik volgende vragen over (ja ik heb het forum afgezocht :) alleen maar mapito boeren :D).

 

- Hoeveel maal per dag flood ik het systeem en hoelang laat ik de planten weken alvorens het te laten aflopen?

- Hoeveel maal moet ik mijn water container verversen?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen antwooden op deze vragen.

In ieder geval bedankt voor jullie aandacht! ;-)

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hydro korrels zijn eerder gemaakt om constant bevochtigd te worden d.m.v. een druppelaar (top feed).

Ze houden amper water vast en bij hydro geldt: hoe minder vocht het medium vast kan houden, hoe vaker er gevloed/gedruppelt/bevochtigd moet worden.

 

Als je wilt eb en vloeden kijk dan eens naar mapito of RFX. Bij mapito hoef je maar eens per 3 dagen te vloeden bij RFX iets vaker. Eventueel kan je ook coco's gebruiken of een mix van coco's en hydrokorrels. Ook daar geld dat je de coco's met hydrokorrels vaker moet wateren dan pure coco's ook weer vanwege het minder vasthouden van vocht.

Edited by spacefrog2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan wel als je maar hoog genoeg vloedt per keer en een beetje water laat staan maar is niet alles.

 

Hydrokorrels hebben droog een beetje cappilaire werking maar nooit zo goed als andere hydro media (steenwol, pito, cocos) wat het minder geschikt maakt voor eb & vloed, vaak druppelen kan wel goed omdat water/lucht verhouding dan weer wel zeer goed is van korrels.

 

mocht je het doen dan zo laag mogelijke potten en bak zodat je niet te hoog hoeft te vloedden in je bak :whistle:

 

Seramis is ook machtig mooi spul ;)

Hier tot groot genoegen als onderlaag in de propagators in gebruik, potten ermee vullen heb ik nog niet gedaan omdat ik fysiek beperkt ben en Sermis wel wat meer werk is ivm formaat tov korrels.

hydrosensa zou ook nog kunnen maar ik ben geen Cees fan dus prijs dat nooit aan :rolleyes: :huh: :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties.

 

Het meermaal vloeden en hooghouden zouden voor mij geen issue betekenen.

Is dit dan een goede manier om te kweken, je krijgt in ieder geval een heel stevige zuurstof/voedings verhouding.

Ik ben beetje bang van pito en steenwol omdat hier geregeld problemen over te vinden zijn op de forums.

Ik doe het nu al tijdje op coco's druppelaars, maar ik wil af van het medium om het zo te zeggen.

Het versleuren en wegwerken van potgrond is echt een last :-)

 

Graag jullie mening.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je wilt het vloeden gaan automatiseren?

Je zal als de lampen aan staan toch wel ieder uur moeten gaan pompen vrees ik. Als de lampen uit zijn kan je misschien weg komen met om het uur maar het laatste wat je wilt is dat je wortels droog komen te staan in de korrels.

 

Kan je een voorbeeld geven van die issues op mapito/rfx dan? Je moet wel goed spoelen natuurlijk.

Edited by spacefrog2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja je weet wel, opbouwende ph in medium.

Ik wil gewoon zonder medium gaan.

Dit is toch iedere keer een kost en gedoe om vanaf te raken.

 

Ik had graag nog van iemand een antwoord gehad op mijn 2de vraag namelijk.

- Hoeveel maal moet ik mijn water container verversen?

 

Dit betreft een 200L container.

 

Bedankt!

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf met een kweek op korrels bezig, ook eb en vloed, en geef maar 3x per dag een voeten badje van 6min. De korrels wat halverwege in de bak zit is vochtig genoeg om de wortels vochtig te houden. En laat zeker niets staan in je bak aan water want daar loopt de ec zo lekker van op....

 

Dus ik zou eerst eens proberen om 4x per dag een voetenbad te geven met die 200L en dan goed naar je planten kijken...succes :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hydrokorrels op lage bakken werkt perfect. In tegenstelling tot bovenstaande poster gooide ik de pomp 3x per UUR aan voor een minuut of 10. Maw. gewoon doen alsof het NFT is (voor 10 minuten) en die korrels gebruiken om je planten te laten staan. De hele bouwwijze was gebaseerd op 'I grow chronic' zoals te vinden op youtube. Classic! Mooie resultaten mee behaald, onderhouds-arm, gewoon DOEN!

 

Recirculerend is de stelregel dat je 1x per week je reservoir vervangt. 2 weken max. Beetje afhankelijk van wat er allemaal gebeurd met de waardes en hoeveel water erbij gegaan is.

 

Het is in ieder geval geen medium waarbij je even om de 3 dagen kan gaan kijken. Althans, dat zou ik niet doen, want 1 losgeschoten slang en je hebt ellende. Dat is denk ik het enige voordeel van mapito en aanverwanten, gewoon wat meer buffer.

Edited by Ponix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog nooit een vat weggegooit......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is ook zonde van het plastic allemaal he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog nooit een vat weggegooit......

 

Ik ook niet, seon wel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij ging rackers post over onderstaande en niet over plastic of die ruimboys van seon ...

 

 

Recirculerend is de stelregel dat je 1x per week je reservoir vervangt. 2 weken max. Beetje afhankelijk van wat er allemaal gebeurd met de waardes en hoeveel water erbij gegaan is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was wel duidelijk worm.

 

Geintje was dat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Stelregels zijn er om vanaf te wijken als je eenmaal genoeg ervaring hebt. Ik zag dus geen noodzaak om met Racker in discussie te gaan, jij wel? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ik ververs mijn water ook nooit bij mijn earoflow. Ec loopt daardoor wel op maar ik heb wel goeie resultaten. Ik kijk meer naar de bladeren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...