Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
JGROEN

rfx-1 / 11L potten / EB&Vloed

Recommended Posts

OLA!

 

Ten eerste hoop ik dat iedereen fijne kerst dagen gehad heeft.

 

Ten tweede dan mijn vraag, Ik ben zelf sinds kort gaan werken met een eb&vloed systeem terwijl ik daar voor altijd met topspins gewerkt heb enz. Ik vroeg mij zelf af of het ook mogelijk is om enkel te vloeden (vingerkootje hoog) om dat vervolgens te laten staan? Dat je zeg maar vloed t/m de hoogte van de openingen aan de zijkant van de pot.

 

Is dit sterk af te raden of is het in zekere zin wel mogelijk en zo ja waar zal ik dan op moeten letten?

 

Mvg,

 

JGROEN

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb dit lange tijd op mapito gedaan en 18 liter potten. en kan je dus vertellen dat dit prima te doen is

let wel, rfx-1 droogt iets sneller op en 11 liter is minder medium. ideaal is als je 1 dag nadat de vijver droog staat weer opnieuw vloed. maar dan moeten je potten niet te licht zijn.

zorg dat je je vat opnieuw vult anders is het lastig om je water op temp te krijgen.

wanneer de planten nog niet zoveel drinken de vijver wel een paar keer leegtrekken anders loopt de ph teveel op en wortel je minder goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt super voor de snelle reactie.

 

Zijn er nog anderen die hier nog wat aan toe te voegen hebben of aan te merken?

 

Mvg,

 

JGROEN

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, gewoon eb/vloed

 

Hier heb ik niks aan. Ik begrijp zelf wel dat de voorkeur uit gaat naar eb&vloed.. echter soms moet je tijdelijk doen met het gene wat je hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook allen gevloed ging wel goed, alleen ronde niet kunnen afmaken dus eindconclusie niet kunnen trekken..

Maar deed voor wat ik kon zien niet onder aan eb en vloed

Wel iets lagere pH aanhouden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook allen gevloed ging wel goed, alleen ronde niet kunnen afmaken dus eindconclusie niet kunnen trekken..

Maar deed voor wat ik kon zien niet onder aan eb en vloed

Wel iets lagere pH aanhouden

 

Stuurde jij ongeveer een ph van 5.3/5.4 in ? Bedankt voor je reactie trouwens ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt eraan hoeveel je vloed. Als je net zo lang weg blijft met alleen vloeden als met eb vloeden zou ik dezelfde PH aanhouden.

Denk eraan dat je wortels direct in water met ph 5.3 liggen als je vloed. Wanneer je eb vloed is de waarde voor je wortels een balans tussen de gift en waarde in je rfx voor het vloeden. Imo is 6.0 een mooie waarde. Ik zou 5.7 geven wanneer je alleen vloed om de dag of eens in de 3 dagen.

 

Grotere potten zijn beter bij alleen vloeden. Dan hoeft je vijver niet constant nat te staan.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt eraan hoeveel je vloed. Als je net zo lang weg blijft met alleen vloeden als met eb vloeden zou ik dezelfde PH aanhouden.

Denk eraan dat je wortels direct in water met ph 5.3 liggen als je vloed. Wanneer je eb vloed is de waarde voor je wortels een balans tussen de gift en waarde in je rfx voor het vloeden. Imo is 6.0 een mooie waarde. Ik zou 5.7 geven wanneer je alleen vloed om de dag of eens in de 3 dagen.

 

Grotere potten zijn beter bij alleen vloeden. Dan hoeft je vijver niet constant nat te staan.

 

Uiteindelijk zal het een beetje zoeken zijn want het blijft natuurlijk wel enigzins afhankelijk van hoe de planten reageren. Tot op heden met 5.4 ingestuurd (wat prima gaat) maar bedankt voor de tip! Ik zal mijn ervaringen in de loop der tijd wel delen en samenvatten.

 

Meer reacties/tips/info....whatever is altijd welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stuurde ook 5,4 in.

Wel gebruik(te) ik peroxide.

 

Tot op heden heb ik zelf nooit peroxide gebruikt. tijdens de oogst spoel ik wel een x aantal keer met enzymen en camg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je wortels willen een ph van ergens rond de 6.

 

De ph stijgt in je medium door de samenstelling van je water en door het medium zelf. Je geeft bij eb/vloed bv 5,5 > de ph stijgt zeg maar elk uur een beetje. Voordat de ph te hoog wordt (6,5 ofzo) heb je weer gevloed en de boel als het ware gecorrigeerd.

 

Om te voorkomen dat bij een alleen vloed je ph teveel stijgt omdat je later corrigeerd, geef je dus 5,4 of 5,3 afhankelijk van hoelang je je water laat staan. De peroxide gebruik je om zuurstof in het stilstaande water te krijgen, anders wordt het brak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je wortels willen een ph van ergens rond de 6.

 

De ph stijgt in je medium door de samenstelling van je water en door het medium zelf. Je geeft bij eb/vloed bv 5,5 > de ph stijgt zeg maar elk uur een beetje. Voordat de ph te hoog wordt (6,5 ofzo) heb je weer gevloed en de boel als het ware gecorrigeerd.

 

Om te voorkomen dat bij een alleen vloed je ph teveel stijgt omdat je later corrigeerd, geef je dus 5,4 of 5,3 afhankelijk van hoelang je je water laat staan. De peroxide gebruik je om zuurstof in het stilstaande water te krijgen, anders wordt het brak.

 

Thnx rackert!

 

Zo lang de planten het dunne laagje voeding snel opnemen wat we er in pompen hebben we het laatst genoemde probleem niet natuurlijk. Ik ben nog al huiverig om nu met peroxide aan de slag te gaan omdat ik er 0,0 ervaring mee heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peroxide is nergens voor nodig. Je pompt er eens in de 3 dagen een geheel nieuw vat in.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan natuurlijk ook.

 

In vers water zit genoeg zuurstof. Ik ga er altijd vanuit dat jullie nooit op locatie komen....Ik heb peroxide op mijn C pomp van de voedingscomputer zitten. Ik kom er dan ook vrij zelden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voldoet een 5 cm vloed laag ook als ik eb&vloed zou hanteren? Dan zou ik eventueel een heel vat in bak A kunnen pompen om vervolgens bij de 5cm grens het direct weer terug te pompen om het zelfde te herhalen in bak B.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe lager je vloed, hoe langer je t moet laten soaken. Zeker met potten. (potten zijn relatief hoog tov kratten)

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 cm vloeden bij 11L potten volstaat een half uur dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine bump! En iedereen alvast de beste wensen en een gelukkig&gezond 2014 toegewenst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 cm is meer dan zat. en een half uurtje is prima

 

til gewoon je potten eens op, dan hoef je je t niet af te vragen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je stopt je klauwen erin. Bovenste laag is droog, iets lager moet het vochtig aanvoelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je stopt je klauwen erin. Bovenste laag is droog, iets lager moet het vochtig aanvoelen.

 

dacht al ben ik nou de enige die niet bang is voor vieze handen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...