Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

chillout

Van Kleerkast naar buiten

Recommended Posts

Beste,

 

Ik heb hier een kastje van 77b*56d*107h waar ik een micro kweeklamp voor wil voorzien.

De kast moet dienen voor het opgroeien van 6 plantjes. Waaruit ik vervolgens twee uit zal selecteren om op ons zuiderterras te plaatsen. Ik zou graag half februari beginnen vanaf gefermenteerde zaadjes. Om uiteindelijk rond 24 maart, 50cm hoge struikjes op het terras te kunnen zetten.

 

Het armatuur zal 2 diagonale computerfans gebruiken om de warmte onder de lamp cirkelvormig weg te blazen. Er is geen extra luchtinlaat in de kast.

 

Vraag 1: Ik heb momenteel 8 lampen voorzien. Ik twijfelde om het bij 6 te houden. Maar met 8 is het nog mogelijk om in de toekomst een upgrade te realiseren. Mijn vraag is nu of ik 8 tornado lampen van 23W kan gebruiken i.p.v. de 32W type. Iedereen kweekt met de 32W versie maar deze is drie keer zo duur.

 

Vraag 2: Het plan is om de planten vooral in de breedte te gaan groeien. Ik zou ze graag groot hebben maar zonder te veel geurhinder voor de onderburen. Ik dacht aan jackberry F4 vanwege de groeipotentie (scroggen). Het zijn wel geen gefermenteerde zaden. Welke soort raden jullie me aan?r8ra.jpgp84u.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefermenteerde zaden bestaan wel,

maar die gebruik je om bier te maken

jij bedoelt iets anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Baekelandt: Inderdaad, ik bedoelde natuurlijk gefeminiseerd zaad. Wij Belgen denken maar aan één ding :s Kan je me een antwoord geven op de vraag over de verlichting?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de planten laag wilt houden zorg dan voor de juiste kleur lampen. De tornado's die ik heb zijn 2700K dat is een kleur waar ze waarschijnlijk onder zullen strekken.

 

Zaailingen kunnen goed veel licht verdragen dus wat dat betreft is meer licht ook beter om ze in de hoogte te onderdrukken, en goed te laten ontwikkelen. Maar minder licht werkt ook wel, dus 6 of 8 lampen, 23 of 32 watt doet het allemaal wel.

 

Is de hoogte ook verstelbaar van de lampen? het licht moet er lekker dicht op blijven.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Er is geen extra luchtinlaat in de kast"

 

Geen in/uitlaat aan je kastje? Steek eens een bureaulamp (40 of 60w of zo) in dat kastje of iets gelijkaardig en laat die 2u branden zonder de deur te openen. Gebruik een thermometer die +50°C kan... En dan zijn er nog het gebrek aan verse lucht, opstapelen van afvalstoffen, ...

+

Planten (zaailingen) beginnen al na 2-3 weken sterk te geuren, zonder filter hou je dat niet verborgen...

Persoonlijk vind ik 164w voorgroeivermogen overkill. Met 3 of 4 x 18w (T8) of 24w (T5) en een halve week extra bereik je hetzelfde resultaat (en minder elektriciteit-warboel daarboven in je hokje).

Ik doe 't met 3x18w voor een max van 8 plantjes (maar meestal 4 of 5). Afzuiging met een computerfan, zonder filter want na 3-4 weken gaan ze er al uit (op ong 20 cm grootte).

 

Lezen, lezen en nog eens lezen. En op Youtube staan ook behoorlijk wat bouwverslagen en -handleidingen.

 

Greetz,

Warsawa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een groeiverslag:

gallery_15858_16859_121701.jpggallery_15858_16859_146088.jpggallery_15858_16859_504948.jpggallery_15858_16859_545015.jpggallery_15858_16859_197111.jpggallery_15858_16859_52719.jpggallery_15858_16859_23072.jpggallery_15858_16859_493448.jpggallery_15858_16859_34039.jpggallery_15858_16859_478512.jpggallery_15858_16859_820872.jpg

 

De planten beginnen nogal groot te worden. De freebees zouden er uit moeten zodat de NLXen nog even binnen verwend kunnen worden. De drie mooiste NLXen zouden dit weekend op het terras is grotere potten komen. Mijn vraag is nu of het gezond is om platen van 18u licht naar 12u (nu) te zetten. Gaan ze in bloei schieten binnen de maand april? Ik dacht dat ze 21 maart buiten konden. Maar de lichturen zitten op 12. Ik ben een beetje in de war.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is een aardig oerwoudje geworden.

 

Wat betreft buiten zetten, qua lichturen zouden ze in bloei kunnen gaan maar het ene soortje zal het sneller doen dan een ander. Dus wat wijsheid is zou ik niet durven zeggen, ik zou het zelf nog niet gokken.

 

Ik zou me ook wat zorgen maken over de temperaturen. die zijn nu ook niet de meest gunstige momenteel. Of ga je ze elke avond naar binnen halen?

Normaal zetten ze planten vanaf half mei (dacht ik) pas buiten, zeker omdat dan de kans op nachtvorst zeer gering zou zijn. En dan heb je ook betere lichturen.

 

Succes ermee.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn, dan heb ik een serieuse inschattingsfout gemaakt :s Misschien een noodoplossing is de freebies er uit zwierenen enkel de 4 mooie NLXen opgroeien in een tussen maatje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sla dr een plank uit heb je gelijk meer ruimte , op een van de foto's lijkt het zelfs zo dat er wel 2 planken uit kunnen.

Timmer er wat balkjes in , zodat de kast niet uit elkaar valt .

Ook zou je een netje kunnen plaatsen , om ze zo te kunnen sturen met de groei.

Dat geplastificeerde ijzerdraad, word nog je beste vriend :D

Succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep paar plankjes onderin gaat je wat hoogte geven

 

Knakken /toppen / stammetjes pletten zo gaan je komende weken eruit zien Ik kan het weten XD

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Baekelandt: Er zijn inderdaad enkele spleten tussen de kastdeur die dicht moeten gemaakt worden. Maar ik zet geen fel licht in mijn kamer aan wanneer ze slapen.gallery_15858_16859_168141.jpggallery_15858_16859_150287.jpg Zoals jullie zeiden, heb ik er een schap uit gehaald. De freebies gaan zo spoedig mogelijk een serre in. Wanneer denken jullie dat dit mogelijk is? Voor de overige NLX plantjes komt er een extra Philips horta LED (rood en blauw) te hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_15858_16859_632655.jpggallery_15858_16859_352748.jpg

 

Hoi daar.

 

Inmiddels zijn er 3 freebies weg uit de kast. De 4 NLX plantjes hebben weer ruimte om te ademen. Nu heb ik de de laatste dagen in de hevige zon gezet hier op het balkon en tegen de avond weer terug in hun kastje, ook rond de 20 graden. Nu heb ik het lastige voorval dat mijn planten onder 18u licht toch bloei verschijnselen beginnen te tonen. Ik hoop dat dit niet het einde is van mijn kweek, want ze zien er super uit en ik heb net lekker grote kuipen gekocht om ze over enkele weken in te zetten. Kan iemand me verder helpen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij het openen van mijn raam tijdens het slapen daalt mijn luchtvochtigheid wel van 50 tot 15/30. Wat misschien ook aanleiding tot bloeien kan geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_15858_16859_797459.jpggallery_15858_16859_379590.jpggallery_15858_16859_578574.jpgZo, de laatste plank uit de kast is verdwenen. Ik ben ondertussen de lichturen aan het verlagen zodat ze over 10 dagen buiten kunnen. Inmiddels is er een bladprobleem bij één van mijn NLX plantjes. Volgens mij is het fosfor tekort. Kan iemand dit bevestigen? De 2 overige mindere plantjes hebben ondertussen ook al een andere stek gekregen. De teller staat dus op 3 NLX en 1 freebee. Laat het goede weer alvast terug van start gaan. Pce

Share this post


Link to post
Share on other sites

beetje voeding kunnen ze nu wel hebben denk ik zo, nogal lichte groeischeuten

 

ga je verduisteren buiten? want het is al 14 uur dag. Als deze gaan groeien tot augustus hallo mijn bouletten

Edited by Baekelandt

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben hier niet de motivatie om elke avond op het zelfde uur aanwezig te zijn om ze te verduisteren. Dat gaat dus wat moeilijk zijn. We zouden in ieder geval een stevig raster gaan maken om te op te spannen. Inmiddels blijven we ze ook toppen. Ze krijgen ook plagron terra grow, maar deze bus is ondertussen al weer leeg. Zou één van de moderators me misschien bij het topic buitenkweek kunnen plaatsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

verplaatst naar outdoor en topic titel wat aangepast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geef ze maar hele grote potten dan zou ik zeggen,

het is nog heel vroeg op het seizoen

dat worden BOMEN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is dat met die bruine vlekken in de top op die tweede foto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

verplaatst naar outdoor en topic titel wat aangepast.

Dank je wel!

 

Wat is dat met die bruine vlekken in de top op die tweede foto?

Dat had ik graag ook geweten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zwarte waas op die 2de heb ik ook op enkele stekjes ,waar het door komt weet ik ook niet

Ik heb tot nu toe altijd gedacht dat het door mijn bladsproeing kwam ,daar het vooral op de stekjes voorkomt die op die plek een water plasje hadden gemaakt

 

Maar ik heb het nog geen enkele keer terug groen zien worden hier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een één van mijn andere plantjes, waar de genetica niet zo goed van was, is heel de onderkant zo geworden. Ik heb ergens iets gelezen van fosfor tekort. Hierbij krijg je eerst zwart/paarse vlekken en nadien sterft het blad en dan de gehele twijg af. Dat was bij dat slecht plantje ook het geval. Er stond ook dat het bijvoeden van fosfor moeilijk is. Omdat de opname in een vroeg stadium voorkomt. In de plagron zit wel wat fosforzuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam op water uit daar er echt een plasje op die plek een tijdje heeft gestaan ,ook bladeren die zeiknat tegen de zij wand aan plakte hadden er ook last van

 

Ik heb geen poging gedaan om het terug groen te krijgen ,daar er toch al teveel stekjes waren

Dus een oplossing heb ik er ook niet voor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...