Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cityboxer

Verdamping in de nacht

Recommended Posts

O jullie kweek Guru's. Zonder het verlang erg lang te maken komt het er op neer dat ik de opti in de nacht onefficiënt wil. Nu ben ik aan het sparren geweest met mijn Opti-Guru en hebben we een paar ideeën bedacht waarbij we het afvoerwater willen gebruiken om door een warmtewisselaar te laten lopen in de nacht als hij ontvochtigt. In dat geval zou als de opti ontvochtigt (en dus koelt) zijn warme water door een warmte wisselaar (low-H2O) te lopen. Hierbij wordt de kwamer dan 'gratis' verwarmd. Tijdens de licht aan periode zou hij door een electronische 3-wegklep niet via de low-H2O radiator lopen maar direct naar de riolering. Anders zou hij ook tijdens de licht-aan periode verwarmen.

 

Ik zou dit systeem werkend kunnen maken en zou zo een aardig stuk stroom van het elektrische verwarmingselement in de Opti besparen.

 

Toch ben ik even aan het kijken naar andere onvochtigingsmogelijkheden. De opti 3500pro2 gebruikt rond 700watt om te koelen (+water) en moet dan nog bijverwarmen (2x1300watt). Dan kom je dus op zo'n 3300watt. Ik kan dat deels opvangen door hetgeen ik hierboven zeg. Toch zijn die radiatoren ook niet goedkoop en het is ook een stuk ingewikkelder dan een Dryfast ontvochtiger. Hier heb je de mobiele en permanente versie van.

 

Het grote voordeel van deze apparaten is dat ze de lucht ontvochtigen en verwarmen tegelijk. Bij deze ontvochtiger wordt een milieuvriendelijk koelgas door een com-pressor gecomprimeerd. Het hete koelgas, onder hoge druk, gaat naar het condensorblok waar het gas gekoeld wordt en condenseert. Via een expansie eenheid wordt het koelmedium ingespoten in het verdamperblok waar het verdampt. Hiervoor is warmte nodig, die aan de passerende lucht onttrokken wordt. Het koelgas wordt weer door de compressor aangezogen en nu begint het proces weer van voor af aan. De vochtige lucht uit de ruimte wordt over de verdamper gezogen, waar het heftig afgekoeld wordt en het water in de lucht condenseert. Het water wordt via een waterslang, op afschot, afgevoerd. De koude lucht wordt hierna door het condensorblok weer opgewarmd en als droge, warme lucht de ruimte weer ingeblazen. Bottom line: De lucht komt er droger en warmer uit. Volgens de fabrikant wordt de lucht zo'n 7 graden verwarmt ten opzichte van de omgevingstemperatuur.

 

Dit systeem is veel efficiënter voor de nacht. Het idee van de opti om de warmte aan het water mee te geven is perfect voor de dagperiode want dan wil je dat hij de ruimte (niet via dikke buizen/afzuigers) verlaat. Maar in de nacht willen we dat niet. Dan is dit systeem dus super inefficiënt. De eerste home-made oplossing die ik noemde met een low-H2O radiator zou theoretisch moeten werken.

 

 

Mede op het oog van het gebruik van een eventuele mini-opti volgend jaar waar geen ontvochtigingsmogelijkheid meer op zit is dus de Dryfast een heel sterk alternatief.

 

Ik moet dan alleen wel de capaciteit berekenen. Nu heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat ongeveer 96% van het water dat je geeft weer verdampt. Het grootste gedeelte zal in de dagperiode verdampen als de lampen aan staan en de opticlimate koelt en ontvochtigt. Toch zal er ook nog een gedeelte in de nacht verdampen.

 

Vraag

Ik vraag mij af of er kennis is omtrent het percentage van de totale verdamping over 24u gebeurt in de nacht.

 

Als verduidelijking:

 

Als ik bijvoorbeeld 1L per dag per plant geef dan zou daarvan 960ml verdampen. Hiervan zou bijvoorbeeld 60% in de dagperiode kunnen verdampen en 40% in de nacht. Ik zou dan 40% van 960ml moeten ontvochtigen= 384ml in de nacht.

 

Ik heb het hier over de bloei (12/12) periode.

 

Ik neem nu voor de grap 40% nachtverdamping aan maar ik heb geen idee wat de werkelijke verdamping is in deze periode dus dat zou ik graag van iemand horen die dit weet...

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Ik neem nu voor de grap 40% nachtverdamping aan maar ik heb geen idee wat de werkelijke verdamping is in deze periode dus dat zou ik graag van iemand horen die dit weet...

s'nachts = er 0.00% verdamping.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie met mijn digitale tensiometers dat het waterverbuik 's nachts enorm afneemt (grijze achtergrond is lamp uit):

gallery_37858_15776_8519.png

 

Ik zou schatten dat er overdag 2/3 aan water verbruikt wordt en in de nacht 1/3. Hoeveel daarvan verdamping is zou ik niet durven zeggen.

 

 

Moet je is kijken hoe erg de Rh oploopt in de nacht.
Dat is toch meer doordat de temperatuur daalt en dat de lucht dan minder vocht kan bevatten. De LV stijgt dan al enorm bij dezelfde hoeveelhed vocht in de lucht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

s'nachts is er wel degelijk verdamping !! zodra het boven het vriespunt uit komt (niet ingekapseld in ijs) verdampt water..

vooral de bovenste laag van het water, de bovenste moleculen verdampen het snelst, de onderliggende delen een stuk minder snel..

dat komt omdat moleculen altijd in beweging zijn en dus ''los'' kunnen schieten/verdampen..

 

uiteraard hoe warmer hoe sneller de verdamping..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie met mijn digitale tensiometers dat het waterverbuik 's nachts enorm afneemt (grijze achtergrond is lamp uit):

gallery_37858_15776_8519.png

 

Ik zou schatten dat er overdag 2/3 aan water verbruikt wordt en in de nacht 1/3. Hoeveel daarvan verdamping is zou ik niet durven zeggen.

 

 

Moet je is kijken hoe erg de Rh oploopt in de nacht.
Dat is toch meer doordat de temperatuur daalt en dat de lucht dan minder vocht kan bevatten. De LV stijgt dan al enorm bij dezelfde hoeveelhed vocht in de lucht.

 

Zeker maar opticlimate ontvochtigd ook in de nacht. Als hij niet ontvochtigd loopt het weer sterk op.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

s'nachts is er wel degelijk verdamping !

BRON? s Nachts is er wel worteldruk maar geen verdamping door de plant en water komt dus wel de plant binnen, maar gaat er nauwelijks uit (groei) Dus sorry verdamping = 0.1% Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

de plant zelf verdampt minimaal maar de potten/medium zelf wel..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Donner, ik ben wel een voorstander van bronnen. Ik hoopte ook dat iemand die zou hebben. Toch denk ik niet dat alle vocht in de nacht uit het medium komen. Die komen ook uit de planten zelf zoals 3.0 aangeeft. Ik ben alleen benieuwd naar percentages en aangezien dit blijkbaar geen standaard parate kennis is van kwekerts hier zou een bron ook wel handig zijn.

 

Eigenlijk kun je al in grote lijnen uit je tensio waardes globale percentages Wietefras. Jij hebt dat inderdaad allemaal gelogd dus jij kunt er wel iets over zeggen. Jij weet namelijk een aantal dingen:

 

1. Je tensio-waarde voor watergift.

2. Tensio-waarde na watergift.

3. Je weet dan ongeveer (tensio is traag) hoe veel mbar je tensio zakt nadat je bijvoorbeeld 1 L water geeft.

4. Als je de nacht in gaat kun je via de logger zien op hoe veel mbar die stond en aan het einde van de nacht kun je dat weer zien.

5 Je weet uit punt 3 in welke verhouding de hoeveelheid water met de mbar waarde loopt.

6. Je kunt dan ongeveer berekenen hoe veel hij 's nachts heeft verbruikt/verdampt (uit medium of plant maakt niet uit).

 

Uit jouw grafiek kun je inderdaad al bijna concluderen dat het 1/3 is. Heb je deze grafiek al eens vergeleken en over langere tijd genomen of was dit eenmalig? Hoe loopt dit over langere tijd?

 

Je kunt zo een aardige schatting maken mbt de verdamping in dag/nacht. Het is voor mij irrelevant om te weten waar die vocht vandaan komt. Potten of plant, beide keren moet de lucht ontvochtigd worden.

 

 

Dus bij gebrek aan bronnen ben ik benieuwd naar jouw bevindingen Wietefras!

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verdamping in de nacht valt iid te verwaarlozen.

Er is wel worteldruk maar dat slaat de plant op tot aan de eerstvolgende lichtperiode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die grafiek ziet er altijd wel zo'n beetje zo uit. Overdag loopt het steil op en 's nachts veel minder. Niet altijd exact dezelfde hoek uiteraard, want als het warmer is dan loopt het uiteraard sneller op dan als het koud is.

 

Ik moet inderdaad nog steeds eens een test doen om het watergehalte te vergelijken met de tensio waardes. Ben nu bezig om een weegschaal aangesloten op de arduino te testen. Daarmee zou ik ook het gewicht van de hele pot kunnen zien varieren. Dan zou ik dus de tensio waardes aan het watergehalte moeten kunnen relateren.

 

Heb wel eerder nog wat handmatige metingen gedaan. Zal zometeen eens kijken of ik daar nog wat uit kan herleiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Cannaz & Donner. Laten we het omdraaien dan. Waar zijn jullie bronnen? En waar komt de hoge vochtigheid vandaan dan in de nacht? Want als mijn opti uit gaat in de nacht dan zit hij binnen 2 minuten van 60 op 80%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nog even een testje van me doorgenomen. Een pot zonder plant heb ik dag laten uitdrogen. De tensiowaarde nam redelijk lineair toe, maar de gewichtsafname was exponentieel. Globaal genomen ging bij het verdampen van de eerste 50ml de tensiowaarde met 15mbar omhoog (van 43 naar 59). Bij de volgende 50ml met 21mbar omhoog (naar 80) en de laatste 50ml met 27mbar omhoog (naar 107).

 

Dat zegt verder niet al teveel denk ik, maar het geeft dus wel aan dat als de tensiowaarde hoog is dat de feitelijke verdamping minder snel gaat. Dus die vlakkere lijn als de lamp uistaat betekent dan nog minder verdamping dan je op basis van de tensio grafiek zou schatten.

 

Als het overigens klopt dat de planten 's nachts extra water opslaan (of gebruiken voor groei) dan heb je sowieso niet zoveel aan een tensiometer. De beste methode om de feitelijke verdamping te testen lijkt me dan een weegschaal. De afname in gewicht kan dan alleen maar komen door verdamping. De afname aan vocht in de grond (zoals gemeten door de tensiometer) zou ook kunnen zijn doordat de plant vocht opneemt, maar voor de weegschaal gaat dat water er niet af.

 

Periodiek meten hoeveel de pot weegt zou dan aangeven hoeveel vocht eruit is over die periodes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je wil weten hoeveel water er verdampt in een ruimte 's nachts. Waar dat water vandaan komt is niet van belang.

 

Ik zou zeggen, hang een emmer onder je condenswater afvoer en kijk wat erin zit na een nacht bij een volwassen gewas.

 

Een groot deel komt nl van je dagcyclus. Door de temp daling stijgt je rv

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Praktische oplossing, goed idee inderdaad. Probleem is alleen dat de boel om ligt inmiddels :(

 

Verder niemand die iets weet hier over?

Share this post


Link to post
Share on other sites

stuur pol eens een pb, ik geloof dat hij er ook ooit mee bezig is geweest..

ik geloof toen met tensios en de afvoer van de opti berekende hij wat waar vandaan kwam en hoeveel...

 

volgens mij was dat pol als ik me niet vergis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tensio's zouden dus geen uitsluitsel geven als de planten daadwerkelijk (significante) hoeveelheden vocht kunnen opslaan. of dat zo is ben ik sowieso ook wel benieuwd naar.

 

De condens meten na de dag en na de nacht of een pot 3 keer wegen tijdens een dagcyclus lijkt me sowieso ook simpeler. Dan moet je alleen wel planten hebben staan inderdaad :)

 

Ik kan mijn potten wel voor je wegen, maar daar heb je ook niet veel aan denk ik? Onder andere kweekomstandigheden zullen die verdampingswaardes toch ook gaan verschillen neem ik aan.

 

Hoe nauw luistert het? Gaat het je alleen om een indicatie? Dan ben je toch al een eind met die schatting op basis van het tensioverloop. Of reken inderdaad op die 40% om veilig te zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ 3.0. Gedaan.

 

@ Wietefras. Het is dus nog niet zo simpel om het allemaal te berekenen merk ik. Ook wat jij zegt over dat wanneer de tensio waardes toenemen dat je dan sowieso minder verdamping krijgt is logisch maar toch handig dat dit bevestigt wordt. Zo kun je zelf ook sturen in de nacht RH% als je iedere dag de juiste hoeveelheid water geeft zodat het op is als de lampen uit gaan.

 

@ Cannaz & Donner. Laten we het omdraaien dan. Waar zijn jullie bronnen? En waar komt de hoge vochtigheid vandaan dan in de nacht? Want als mijn opti uit gaat in de nacht dan zit hij binnen 2 minuten van 60 op 80%.

 

 

Zolang niemand iets substantieels kan zeggen is Racker zijn idee nog het beste.

 

 

EDIT: Wietefras, je reageert net terwijl ik schrijf! Het gaat inderdaad om een indicatie. Er is geen exacte wetenschap voor nodig in dit geval. Maar het verbaasd me wel dat er zo weinig bekend is over dit fenomeen onder de kwekerts op het forum.

 

Ik denk dat als je tensiowaardes tezamen met het gewicht van je potten neemt je best een aardige indicatie kunt geven van hoe veel er procentueel gezien wordt verdampt of beter gezegd aan gewicht wordt verloren in de nacht. Daar kan ik dan al prima verder mee. Denk dat het uiteindelijk toch per ronde/bezetting/stadium te maken heeft hoe veel er werkelijk verdampt wordt.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

erg lastig om hier antwoord op te geven, hangt nml af van hoe groot de plant is en in welk stadium.

 

ik heb toen een test gedaan met retourwater van de optie en dit teruggegeven aan de plant in een gesloten ruimte zodat ik kon zien wat ze dronken en verdampen, dit is erg lastig in kaart te brengen omdat er teveel factoren meespelen en iedere keer anders is.

een plant verdampt en en houd veel water vast in de bodem, stam en bladeren/toppen.

 

hou er rekening mee dat er in koude lucht (nacht) veel minder waterdamp past dan in warme lucht, in dit verhaal onderschat je die som imo.

 

de rv heeft hier natuurlijk alles mee temaken, want is relatief aan de temp, dauwpunt.

 

wat is je doel eigenlijk (heb niet alles precies doorgelezen hoor)

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké in het kort:

De opti 3500pro2 gebruikt rond 700watt om te ontvochtigen (+water) en moet dan nog bijverwarmen (2x1300watt). Ik betaal stroom. 3300watt dus.

 

Dryfast ontvochtiger is veel efficiënter. Hier heb je de mobiele en permanente versie van. Werking in het kort:

De vochtige lucht uit de ruimte wordt over de verdamper gezogen, waar het heftig afgekoeld wordt en het water in de lucht condenseert. Het water wordt via een waterslang, op afschot, afgevoerd. De koude lucht wordt hierna door het condensorblok weer opgewarmd en als droge, warme lucht de ruimte weer ingeblazen. Bottom line: De lucht komt er droger en warmer uit. Volgens de fabrikant wordt de lucht zo'n 7 graden verwarmt ten opzichte van de omgevingstemperatuur.

Bottom line: De lucht komt er droger en warmer uit. Volgens de fabrikant wordt de lucht zo'n 7 graden verwarmt ten opzichte van de omgevingstemperatuur. Dit systeem is veel efficiënter voor de nacht.

 

Ik moet alleen weten welke Dryfast ik moet kopen (capaciteit). Daarom probeer ik te bepalen hoe veel ik in de nacht moet ontvochtigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De grootste....Dan is het altijd goed. (mits hygrostaat gestuurt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenzij de zwaarste niet zwaar genoeg is. Maar als ik van 30-40% uitga moet de zwaarste en zelfs de op één na zwaarste het ook kunnen doen. Zou er ook twee in kunnen gooien. Het punt is natuurlijk wel dat als je de zwaarste er in hangt dat je dan weer zit met hoger verbruik en het de moeite niet loont om de opti te vervangen.

 

Die optie die jij geeft is wel safe maar ben toch benieuwd of er toch nog mensen zijn die hier iets meer over kunnen zeggen. Het is ook neit verkeerd om te weten wat er nou echt gebeurt in de nacht, de meningen zijn tot nu toe aardig verdeeld...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een grote is ook minder vaak en waarschijnlijk korter aan tov een kleintje die altijd aan is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, maar dat geeft grotere schommelingen. Tenzij de hygrostaat super gevoelig is. Of daar zou ook weer precieze externe hygrostaat op moeten.

 

Als het niet nodig is is het niet nodig. Moet dan alleen wel weten hoe veel ik moet ontvochtigen. Als ik dat niet weet dan idd beter voor safe en 'groot'. Opti kan eventueel ook bijspringen als het een keer wel te veel oploopt, Maar dat is natuurlijk niet het idee achter deze oplossing :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

eentje die 20 liter per nacht uit de lucht kan halen lijkt mij voldoende....

 

tenminste dat is mijn berekening.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...