Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
CHKK

sprieten

Recommended Posts

Goedemiddag,

 

Heb als opnieuw beginner nu 10 plantjes staan maar die zijn gaan "sprieten". Dit door te weinig licht, heb er nu een tl lamp van 18w boven hangen, wat kan ik nu het beste doen, mijn plantjes zijn nu denk 10 cm lang met vier blaadjes van boven, ben vorige week dinsdag met zaadjes ontkiemen begonnen, zijn dus nu 9 dagen. Staan in een bonaza kast.

 

Alvast bedankt voor de hulp

 

CHKK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een tl van 18 watt is wel erg weinig: er zijn speciale tl-armatuurtjes voor de groeifase in de juiste kleurtemperatuur en met een hoger vermogen.

Wat is overigens de kleurtemperatuur van die 18 watter?

De meeste kwekers die tl gebruiken, kiezen een tl met een kleurtemperatuur van 6500 Kelvin. (coolwhite)

Dus relatief veel blauw in het spectrum om te veel strekkingsgroei tegen te gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe hoog hangt je lamp erboven?

 

18 watt kan makkelijk mits de juiste kleur

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een tl van 18 watt is wel erg weinig: er zijn speciale tl-armatuurtjes voor de groeifase in de juiste kleurtemperatuur en met een hoger vermogen.

Wat is overigens de kleurtemperatuur van die 18 watter?

De meeste kwekers die tl gebruiken, kiezen een tl met een kleurtemperatuur van 6500 Kelvin. (coolwhite)

Dus relatief veel blauw in het spectrum om te veel strekkingsgroei tegen te gaan.

 

Ik had hier ergens op de site gelezen dat dat evt genoeg zou zijn heb er ook een 600w lamp inhangen maar ik weet niet of ik die dan evt nu al zou kunnen aanzetten, ze staan nu nog in de propagator. Het is wel een warmwitte buis heb ook een coolwitte liggen dan doe ik die er nu in elk geval vast in.

 

thnx

 

CHKK

 

hoe hoog hangt je lamp erboven?

 

18 watt kan makkelijk mits de juiste kleur

 

Op 5 cm van het dak van de propergator

 

 

CHKK

Share this post


Link to post
Share on other sites

doe eens een paar cm bovenkant plant dan strekken ze niet zo

 

deksel hoeft er nu niet meer op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een hele eenvoudige en goedkope oplossing is: zet de 10 cm grote plantjes in grotere potten en zorg dat de stengeltjes tot 5 cm onder het maaiveld komen. Gewoon wat dieper in de aarde stoppen dus.

 

Dan steekt er nog zo'n 5 cm van het plantje boven de grond uit.

Die 5 cm stengel in de grond maakt adventief worteltjes aan.

 

Hang vervolgens die 600 watter HPS ongeveer 1 meter boven de planten. Na 1 of 2 weken kun je toppen of fimmen. Wel de lamp dagelijks wat lager hangen.

 

Strekkingsgroei heeft meestentijds te maken met te weinig lichtdruk en een verkeerde kleurtemperatuur: te weinig blauw.

 

De Sun-T Plus van Philips heeft heel veel rood en relatief weinig blauw in het spectrum. De Agro van Philips heeft wat meer blauw in het spectrum en -maar dat is mijn ervaring- geeft minder strekkingsgroei. (compactere en bossige planten).

 

Maar een ieder heeft zijn eigen manier: er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voornamelijk wat xtreme zegt idd, Zaailingen kunnen zeer goed tegen licht, dus als ze 5 cm zijn kan je de lamp al op 1 meter hoogte hangen en vanaf daar iedere dag 10 cm omlaag werken totdat je op 50 cm uitkomt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

600W op een meter hoogte? Vind je het gek dat ze strekken.

 

Gewoon meteen om 50 cm knallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha ze strekken hang je lamp maar op een meter :) geweldig advies...

 

tl gewoon vlak boven dr koppies of inderdaad weg poten tot aan de lobblaadjes en hps op 50/60 cm hangen ligt er een beetje aan of je er een ven onder hebt hangen anders gewoon 60 cm aanhouden

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik eerder heb aangehaald: er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

In dit geval hangt de lamp na 4 dagen keurig op 60 cm.

Onder de tl was er sprake van een geringe lichtdruk, terwijl een 600 watt HPS een veel grotere lichtdruk geeft.

De een kiest voor een geleidelijke overgang en de ander voor een abrupte.

 

Zo ken ik een zeer ervaren kweker, die in plaats van in een keer over te stappen van 18 uur licht naar 12 uur licht, dagelijks de lichtperiode met een enkel uur vermindert.

Of dit meer oplevert? Ik zou het niet weten.

De kweker beweert hierdoor herma's te voorkomen.

Of dat zo is weet ik eveneens niet, wellicht had hij bij een overgang ineens van 18/6 naar 12/12 ook geen herma's gehad.

Maar de beste man is het gewend: dit is zijn methode en hij is er tevreden over.

En wie ben ik om te beweren dat dit een slechte methode is?

Het is gewoon een andere manier van kweken.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites
hahaha ze strekken hang je lamp maar op een meter :lol: geweldig advies...

En als je de lamp dan in Rome hangt...wat zou dan gebeuren :) ;) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Italië, Spanje of Portugal zou ik geen lamp gebruiken, maar netjes ergens buiten kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strekkingsgroei heeft meestentijds te maken met te weinig lichtdruk en een verkeerde kleurtemperatuur: te weinig blauw.

 

Laat je zaailing nadat de lobblaadjes er zijn vooral in een propagator staan met hoge lv, sprieten gegarandeerd met wat voor lichtdruk/spectrum dan ook.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten te lang in een propagator met hoge luchtvochtigheid laten groeien, heeft zijn nadelen.

Door de hoge luchtvochtigheid loop je kans op stamrot/stengelrot.(smeul)

 

Vandaar dat propagators ventilatieschuifjes hebben op het deksel en het deksel is ook afneembaar.

 

Dus zodra de planten zijn ontkiemd de ventilatieschuifjes openzetten en kort nadien het deksel er helemaal vanaf halen.

Stilstaande vochtige lucht kan leiden tot schimmelvorming.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) ;) schuifjes open zetten tegen strekken moet niet gekker worden hierzo...

 

het enige wat helpt tegen strek is licht op hun bolletje en genoeg tl /tneon/hps maakt niet uit als het maar dicht genoeg erop zit.

 

zaailingen hebben geen hoge lv nodig dus zodra ze boven de grond staan gewoon dat licht goed er boven hangen zoals al vaker gezegt is alle afstanden staan ruimschoots beschreven.

 

maar ook bij stekken zo moeilijk is het niet zolang ze nog niet mooi geworteld zijn ja heb je een hogere lv nodig zijn ze mooi geworteld kunnen ze drinken dus ook dan gewoon licht erboven zijn ze nog niet mooi geworteld lv iets hoger houden maar als alles in orde is wortelen ze als mallen dus houdt je een aantal dagen die lv wat hoger hier zijn meerdere manieren voor.

binnen een aantal dagen zijn ook die goed geworteld en dan dus ook rammen met dat licht

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

@schuifjes open zetten tegen strekken moet niet gekker worden hierzo...

 

Als je goed leest, heb ik dat niet beweerd.

 

Door de hoge luchtvochtigheid loop je kans op stamrot/stengelrot.(smeul)

 

Dat is wat ik aandroeg.

 

Is het nu echt zo moeilijk om je aan de letterlijke tekst te houden?

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

de letterlijke tekst was : ze sprieten wat nu..... heeft toch niets met rot te maken?

is het nu echt zo moeilijk om gewoon onn topic te blijven

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal het zo eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen.

Het ging inderdaad over strekkingsgroei.

De propagator kwam zijdelings ter sprake.

Ik droeg aan dat een propagator ook tot ongewenste gevolgen kan leiden.

Dus ik reageerde binnen het topic.

 

Maar wat jij deed, is mij woorden in de mond leggen en reageren op iets wat ik totaal niet aan de orde heb gesteld.

 

Mensen die niet ingaan op argumenten hebben zelfs nog het laatste woord bij een echoput.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik degene met de vraag heb het advies van overpotten en de lamp steeds stukje laten zakken, sta dus nu 60cm hps 600watt. Overgepot tot 5cm boven de grond. Op het moment doen ze het goed. Dus thnx voor het advies. Wat ik dus als nieuwe kweker heel goed begreep en kon uitvoeren.

 

mvg CHKK

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed zo CHKK!

moet je niet teveel aantrekken dat iedereen hier constant ruzie maakt

(het is veel erger geworden als vroeger, spijtig, cant we all just get along?)

 

ik denk ook wel dat vooral je lamp op 60cm hangen de oplossing was...

 

veel sterkte met de verdere kweek, start misschien een kweektopic met pics?

 

cheers

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beschouw dat toch niet als ruzie.

Het zijn meestentijds oprispingen van dezelfde lieden, bij wie de hersenfuncties alleen nog maar rudimentair aanwezig zijn.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ook adviseren een kweekverslagje bij te houden op dit forum mocht er wat verkeerd gaan kunnen de welwillende leden je wel even bijsturen.

 

Keep it green

Share this post


Link to post
Share on other sites
In Italië, Spanje of Portugal zou ik geen lamp gebruiken, maar netjes ergens buiten kweken.

spanje, aftapland van me dromen, alles gewoon witkalken valt het niet op tussen de andere witgekalkte kabels overal aan de gebouwen,

en het dierenasiel dat ik ken, tapt de stroom voor de operatie kamer af (A)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nu krijgen we het weer te horen van xtreme natuurlijk heh Gw :D :rofl :lol: ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...