Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
parve

2,5 kwadraat

Recommended Posts

hey luitjes

 

 

vroeg me af hoeveel lampen kan je op een 2,5 kwadraat van 45 mtr zetten? En maakt de afstand nog iets uit wat betreft je schakelkast en je huis? Aangezien ik in mijn schuurtje wat wil maken dus er zit wel wat afstand tussen huis en schuurtje.

 

thx parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Parve,

de manier waarop je de kabels gaat leggen maakt

wel uit.

gallery_5351_9033_118863.jpg

 

Gaat het kabel door elektro-buizen mag je niet meer dan 24 amp trekken.

Wordt het kabel los gelegd mag je niet meer dan 27 amp trekken.

 

Info is van:

Kabel- und Leitungsdimensionierung und Auswahl

von Überstrom-Schutzeinrichtungen van ABB

 

 

Groetjes

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon een 5 aderige 4mm2 trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom gaat krachtstrook 3x25a gewoon door 6 kwadraat als ze het aanleggen van enexis? Op jouw grafiek staat 46 ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat dat met de marge te maken heeft, enexis zal wel uit voorzorg aanlegen voor 45 a en uitendelijk maar voor 25 a laten gebruiken ? neem aan dat ze dan 5 aderig 6 kwadraat gebruiken.

 

dan warmen je kabels ook wat minder op

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan warmen je kabels ook wat minder op
Dit, en minder verlies tijdens transport naar de woning/bedrijfruimte. Edited by DonBone

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi luitjes

 

thx allemaal voor de reacties, maar ik vroeg me af is het moeilijk om een nieuwe kabel te trekken

is dat iets wat ik zelf kan doen of heb je daar echt een electricien voor nodig? Ik heb de kabel zelf

nog niet gezien moet er nog naar kijken weet dus niet hoeveel aders die kabel heeft. Ging er eigenlijk

van uit dat het maar een 2,5 kwadraat ader was. Maar begrijp dus dat er ook meer aders in die kabel

zitten. Zie in het schuurtje wel stekker zitten aan de muur voor krachtstroom... dus wie weet.

 

Maar zelf nieuwe kabel trekken is dat moeilijk?

 

gr parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, misschien met een beetje hulp voor het aansluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je me een beetje een idee geven hoe dat moet kan ik inschatten of dat binnen mijn beperkte kwaliteiten valt of dat ik iemand anders

daar voor moet gaan inhuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je hoe veel ampere de stop/automaat is die naar die kabel toe gaat? Er staat ook het een en ander in de electrohoek of klussen met whazzup dacht ik over deze dingen.

 

Als je maar 16A automaat hebt dan heeft een hele zware kabel ook geen nut. Al is wat DonBone zegt wel waar; je hebt minder verlies. Maar 2,5mm2 is normaal 16A tot 25A. Maar boven een bepaalde lengte wordt aangeraden niet meer dan 16A er door heen te gooien. Als jouw automaat 16A is 2,5mm2 voldoende voor die afstand dacht ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx luitjes

 

voor alle bezorgde pb's ''maar ik ga zelf niet aan krachtstroom zitten of iets dergelijks'' Wil alleen effe een globale inschatting kunnen maken

hoe dit precies moet en of het uberhaubt wel nodig is om nieuwe draden te trekken ed. Ik wil gewoon geen door gebrande draden in de grond

hebben dus kan het beter meteen effe goed maken zodat er geen problemen onstaan in de toekomst.

 

Wat betreft de stoppen ed dit moet ik nog effe na gaan kijken zodt ik precies weet hoe dit nou precies zit gelukkig valt dat nog wel in mijn

beperkte electro kwaliteiten,,

 

gr parve

Edited by parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoor hem helemaal niet over krachtstroom praten !

 

 

Is het wel krachtstroom ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krachtstroom heeft uiteraard meer capaciteit, tenminste als dat professioneel is aangelegd...

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey luitjes

 

 

vroeg me af hoeveel lampen kan je op een 2,5 kwadraat van 45 mtr zetten? En maakt de afstand nog iets uit wat betreft je schakelkast en je huis? Aangezien ik in mijn schuurtje wat wil maken dus er zit wel wat afstand tussen huis en schuurtje.

 

thx parve

 

 

Ik zie nergens het woord krachtstroom , iedereen gaat daar maar vanuit . :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zie in het schuurtje wel stekker zitten aan de muur voor krachtstroom... dus wie weet.

 

Ik ging er niet vanuit. Mijn verhaal was gebaseerd op 230v. Maar hij noemde het wel en voor de volledigheid voeg ik er aan toe dat daar andere regels voor gelden dan voor hetgeen ik eerder vermeldde :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey luitjes

 

 

vroeg me af hoeveel lampen kan je op een 2,5 kwadraat van 45 mtr zetten? En maakt de afstand nog iets uit wat betreft je schakelkast en je huis? Aangezien ik in mijn schuurtje wat wil maken dus er zit wel wat afstand tussen huis en schuurtje.

 

thx parve

 

 

Ik zie nergens het woord krachtstroom , iedereen gaat daar maar vanuit . :)

hier mischien ?

Zie in het schuurtje wel stekker zitten aan de muur voor krachtstroom... dus wie weet.
Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee zit geen krachtstroom zover ik weet zag alleen wel stekkers aan de muur zitten voor krachtstroom dus

van daar dat ik zei wie weet..? Maar ik ga er denk ik maar een electromannetje bij halen want gaat me allemaal

weer boven de pet en geshokeerd ben ik iedere morgen al als ik naast mijn vrouwtje wakker word...

 

Tis nu allemaal nog maar verkenningsfase effe kijken wat de opties zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zou ik idd gewoon een nieuw 3,5 kwadraat kabel naar de schuur laten trekken, afgezekerd op 16 amp, kan je leuk met 3 600 watt lampjes + rand aperatuur aan de slag

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Growweed: Wacht eens effe. Is dat niet een beetje te krap? Gezien elke huis een 25A hoofdzekering heeft en hij ongeveer 15.6 (3600watt) zal gebruiken. Betekend toch dat hij ongeveer 9A op 230 (ongeveer 2000watt) over heeft voor andere toepassingen. Hoeft er dan maar een strijkijzer en stofzuiger aan te staan en de stoppen knallen eruit.

 

... Tenzij je onder de meter gaat sjoemelen :o Nou in dat geval wel je geïsoleerde gereedschap gebruiken en je zelf aarden kan het nooit mis gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de meeste woningen met een enkelvoudige fase-aansluiting is de hoofdzekering 35 ampère. Bij drie fase aansluitingen wordt er meestal afgezekerd op 25 ampère per fase. De hoofdzekering(en) kun je meestentijds laten verzwaren tot 80 ampère per fase. Als argument voor zwaarder afzekeren kun je aandragen: ik ga koken op inductie en ik ga een sauna aanschaffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Growweed: Wacht eens effe. Is dat niet een beetje te krap? Gezien elke huis een 25A hoofdzekering heeft en hij ongeveer 15.6 (3600watt) zal gebruiken. Betekend toch dat hij ongeveer 9A op 230 (ongeveer 2000watt) over heeft voor andere toepassingen. Hoeft er dan maar een strijkijzer en stofzuiger aan te staan en de stoppen knallen eruit.

 

ik quote torsti even, over 2,5 kwadraat.

"Gaat het kabel door elektro-buizen mag je niet meer dan 24 amp trekken.

Wordt het kabel los gelegd mag je niet meer dan 27 amp trekken."

 

ik ging met me raad uit van een kabel die inde stoppen kast op 16 ampere word afgezekerd, em de totale kast op 80 ampere . en waar je dus 3 lampen en wat rand aperatuur over kan laten lopen, een 2,5 zou voldoende zijn, maar voor het opwarmen en dus wat minder verlies, zou ik voor een 4 gaan als ik weet dat ik toch maar op 1 stop ga werken met x aantal lampen

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...