Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
miramar

Meer vrouwen uit Reg zaad

Recommended Posts

Leuke info gevonden op jointjedraaien.nl. Wilde dit graag met jullie delen. Veel plezier

 

 

 

 

Smoking Fifi

25th December 2009, 23:59

Hier wordt uitgelegd hoe je voornamelijk vrouwtjes produceert uit regulier zaad:

 

 

Vroeger als cannabis kweker geloofde ik altijd dat het geslacht van de plant genetisch bepaald werd van zodra de bevruchting van de eicel plaats vond bij het vrouwtje. In principe bedoel ik hiermee dat zodra de vrouwelijke plant bevrucht is dat de ratio man/vrouw al bepaald is. Dus moest er een soort geslachtsdetectie test bestaan dan zouden de mannetjes dan al van de vrouwtjes gescheiden kunnen worden. Moest dit waarheid zijn dan betekent dit dat je met de pakjes van tien zaden (regulier zaad) per pak makkelijk allemaal mannetjes of vrouwtjes zou kunnen hebben als gevolg van hun genetische aanleg. Toch is dit niet zo!

 

Een van de gebieden van men interesse lag dan ook bij de gefeminiseerde zaad programma`s die zo succesvol woekerprijzen rekenen voor weedzaden die allemaal vrouwtjes produceren. Echter zoals veel cannabis kwekers ervaren hebben is dit niet altijd het geval!

 

Gefeminiseerde cannabiszaden werken aan de basis om een genetische aanleg te maken die ervoor zorgt door een speciale behandeling dat het in het vormingsstadium een unieke vrouw produceert XX. Ik ga hier nu niet tot detail op in gaan, er is voldoende informatie over heel dit proces te vinden op het internet. Hoe dan ook in een optyimaal groeiende omgeving is het erg makkelijk om allemaal vrouwtjes te produceren uit deze behandelde vrouwelijke marihuana planten. Optimaal is het sleutelwoord hier, want in minder optimale omstandigheden beginnen rare dingen te gebeuren met deze gefiminiseerde cannabis zaden.

 

Uit een verpakking van gefeminiseerde zaden kan een cannabis kweker:

 

Vrouwtjes

Hermafrodieten

Mannen

 

produceren. Ja dat klopt. Mannen! Dus vanwaar komen die mannen uit en hoe komen ze tussen die gefiminiseerde zaden terecht?

Het antwoord is vrij eenvoudig. Het geslacht is niet volledig voorbepaald bij een cannabisplant tot een paar weken voor de bloei. Hier zullen we straks effe verder op in gaan, maar nu terug naar de gefeminiseerde cannabis zaden.

 

In optimale kweekomstandigheden zullen gefeminiseerde zaden 100% vrouwen uitkicken. Dit zegt veel over de kweekomstandigheden en de eigenlijke rol die ze spelen op de geslachtsontwikkeling van de cannabis plant.

Hoe vaak hebben cannabiskwekers de effecten gezien van meerdere geslachten uit gefeminiseerde cannabis zaden? Het antwoord ligt overduidelijk in hoe goed ze kweken.

Weed kwekers die kweken in niet stressvolle omstandigheden zullen nooit het mannelijk effect zien bij gefeminiseerd zaad dus zij zullen het bestaan hier niet van kennen. Maar over periodes van tijd en door verschillende kweekomstandigheden zal de cannabis kweker de resultaten ooit wel eens zien bij het groeien in mindere omstandigheden. MANNEN!

Voor deze redenen wil ik cannabis kwekers die kiezen voor gefimiseerd zaad waarschuwen dat ze hun kweekomgeving perfect optimaal moeten hebben. Als je stress kunt minimaliseren kun je voorkomen dat er hermas en mannen verschijnen uit je gefeminiseerd zaad. Zo eenvoudig is dat.

 

 

Nu over het echte onderwerp. Stimuleren om meer vrouwelijke planten te verkrijgen.

Zoals de meeste cannabis kwekers wel weten dat zaadbanken niet verantwoordelijk zijn voor de man- vrouw verhoudingen. Als je een verpakking krijgt waaruit blijkt dat het allen mannen zijn, zoals zovelen onder ons al eens voorgehad hebben, dan is een telefoontje naar de zaadbank meestal al genoeg om enkele vervangende freebies te krijgen.

Helaas zijn er ook die dit niet doen. Het hangt soms ook wat af aan uw relatie met die zaadbank. Maar bel ze zoiezo wel es en wees een beetje discreet en geef niet de schuld aan de zaadbank of de ontwikkelaar van het zaad.

 

Enkele jaren geleden bracht Dutch Passion een essay uit over hoe vooral vrouwen te verkrijgen uit een pakje cannabis zaden. Dat is een uitstekend stuk en heeft me geholpen om meer interesse te krijgen in dit gebied.

De afgelopen jaren heb ik nmen eigen systeem ontwikkeld om deze ratio almaar hoger te krijgen.

Op dit moment ben ik erg blij jullie te kunnen melden dat er een reele toename is van vrouwen uit mijn regulier zaad. Soms zelfs bijna 90% tot 95% op een consistente basis.

Dus nu vragen jullie je waarschijnlijk al af hoe heeft hij dit gedaan?

 

Ik geef voornamelijk de voorkeur aan reguliere zaden voor tal van redenen. De eerste reden is dat gefeminiseerde zaden uit hermas komen.

Op welke manier je het ook bekijkt, de speciaal behandelde planten zijn herma`s en deze eigenschap komt vaak boven bij de nakomelingen die onder minder goede omstandigheden worden groot gebracht. Zelfs bij reguliere zaden kan je herma`s verkrijgen als er teveel stress optreed.

 

Ik heb schijnbaar opgemerkt dat de 2 meest stressvolle omstandigheden die herma`s veroorzaken gebeuren voor de planten bloeien in de vegetatieve stage rond de 3de 4de week groei voor de voorbloei als de cannabis plant dan hittestress ondervind of een probleem met de 24/0 18/6 fotoperiode.

Zelfs tijdens de eerste stages van de calyx vorming staan vrouwen en mannetjes duidelijk naast elkaar op het knooppunt van de regio. Dit hermafrodisme is te wijten aan problemen in de voorgroei.

 

In de bloeitijd treden hermafrodieten over het algemeen sneller op als gevolg van hitte stress of een onregelmatige fotosynthese.

Nu zal zelfs sinsemilla tegen het einde hermafrodiseren afhankelijk van de cannabis soort. Ik klasseer dit wel niet als een typisch geval van hermafrodieten. Het is gewoon iets dat cannabis natuurlijk doen naar het einde.

 

 

Hoe dan ook voor starters zullen we beter es herhalen wat Dutch passion had te melden over hun gefeminiseerde zaden.

 

In November 1998 introduceerden wij onze "Gefeminiseerde cannabis zaden". We deden dit nadat onze eigen experimenten aantoonden dat we uit onze gefiminiseerde zaden bijna 100% vrouwelijke nakomen verwierven.

In de tussen tijd zijn we 6 maanden verder en hebben we veel feedback van onze klanten ontvangen. Die reacties waren overwegend positief. Klanten hadden met succes ook bijna 100% vrouwelijke nakomelingen geproduceerd. Maar er waren reacties van klanten die ook enkele mannelijke planten en herma`s terugvonden.

Blijkbaar heeft de omgeving ook invloed op het geslacht van de vrouwelijke zaden. Vanwege het feit dat vrouwelijke cannabis zaden niet allemaal uitgroeiden tot vrouwelijke planten onder alle omstandigheden. Dus hebben we de naam verandert van " vrouwelijke cannabis zaden" in 'gefeminiseerde cannabiszaden".

Uit literatuur en uit onze eigen bevindingen blijkt dat de groei van een mannelijke of vrouwelijke plant van cannabiszaad, behalve dan voor de aanleg van de geslachts-chromosonen, ook afhangt van verschillende omgevingsfactoren. Niet alleen het ontstaan van geheel mannelijke- of vrouwelijke planten wordt deels beinvloed door deze milieufactoren, het aantal mannelijke en vrouwelijke bloemen op een herma word hierdoor ook beinvloed. De omgevingsfactoren die invloed hebben op het geslacht van de plant (of de bloem in het geval van hermafrodieten), zijn onder andere:

 

- De hoeveelheid stikstof en kalium van de voedingsbodem

- Luchtvochtigheid en vochtigheid van de voedingsbodem

- Niveau van de temperaturen

- Het gebruikte kleur van het licht

- Lengte van het daglicht

- Stress elke vorm van stress, maakt dat er meer mannelijke individuen zullen voortkomen uit het zaad

- Zelfs het nemen van stekken kan hermas of mannelijke planten produceren

 

Om het resultaat te optimaliseren, zijn er veranderingen in 1 of meerdere van de bovenstaande factoren nodig voor een bepaalde periode tijdens de groei van de cannabis plant. Gedurende deze tijd zullen deze factoren afwijken van het standaard groeisysteem voor maximale oogst en kwaliteit te krijgen, zoals beschreven in de kinderkamer literatuur.

De gewenste veranderingen starten al vanaf de zaadling 3 paar echte bladeren heeft(zonder de lobblaadjes bijgerekend). Dit is het moment dat de mannelijke en/of vrouwelijke aanleg in bloei word gevormd. Na ongeveer 2 weken kan terug omgeschakeld worden naar de standaard kweekmethode. Van de bovengenoemde omgevingsfactoren zijn de 3 eerste de meest praktische:

 

1) Het niveau van stikstof en kalium in de voedingsbodem: een verhoging van het normale stikstof niveau zorgt voor meer vrouwelijke cannabisplanten. Een verlaging van het stikstofgehalte zorgt voor meer mannelijke cannabisplanten. Een verhoging van het kaliumniveau zorgt voor meer mannelijke planten en een verlaging dus voor meer vrouwelijke planten. een combinatie van de beide dus meer stikstof en een lager kalium gehalte voor een week of 2 wordt dus aanbevolen.

2) Luchtvochtigheid en vochtigheid van de voedingsbodem:

een hogere luchtvochtigheid zorgt voor een toename van het aantal vrouwelijke cannabisplanten, een verlaging voor een toename van mannelijke cannabisplanten. Hetzelfde geld voor de vochtigheid van de voedingsbodem.

3) Temperatuurniveau:

lagere temperaturen voor een groter aantal vrouwelijke cannabisplanten en hogere temperaturen voor meer mannelijke canabisplanten.

4) Kleur van het licht:

Meer blauw licht zorgt voor meer vrouwelijke cannabisplanten en meer rood licht zorgt voor meer mannelijke cannabisplanten

5) Uren daglicht:

enkele uren daglicht (bv. 14u) zorgt voor meer vrouwelijke planten en langere dagen (bv. 18u)zorgt voor meer mannelijke planten.

 

Nu wil ik een paar aanpassingen doen hieraan. Je kunt doen wat je wilt met je cannabisplanten in de zaadling fase en de vroege vegetatieve fase en uiteindelijk zal het toch je man/vrouw ratio niet veranderen. De tijd wanneer het bijna perfect moet zijn is rond de 3de/4de week van de vegetatieve groeiperiode. Dit is de KRITIEKE periode voor die verhoudingen omhoog te krijgen. Ik besefte dit duidelijk toen ik merkte dat sommige planten hermaverschijnselen vertoonden vanwege problemen die in die periode opduikten. Bij problemen die zich voor deden voor die tijd - geen herma`s B)

Dus het is voor deze reden dat ik veronderstel dat die periode van cruciaal belang is voor de geslachtsselectie gemaakt door de cannabisplant.

Nu ben ik van mening dat de geslachten zijn vastgesteld in het wietzaad maar de omgeving heeft hier ook een enorme invloed op hoe dit tot uiting in de finale fenotypische expressie van het cannabis geslacht.

Er zijn waarschijnlijk vele genen die dit regelen, maar laten we verder gaan op het verhogen van de vrouwelijke verhoudingen.

De Italiaanse regering van landbouw Genetica geeft ook toe dat het geslachtsverandering bij cannabis sterk beinvloed word door omgevingsfactoren zoals temperatuur en fotoperiode.

Anomalien komen ook voor in de bloemontwikkeling, zoals de aanwezigheid van reproductieve structuren van het andere geslacht, of de ontwikkeling van bi-katjes (eenhuizig fenotype)

Maak dat je planten zeker stressvrij door de 3de tot 4de week van de vegetatieve groei komen..

Geen ongedierte aanvallen, geen schimmelaanvallen, geen onregelmatige lichttijden, niet te weing/veel wateren, niet snoeien of toppen, een cannabisvriendelijke bodem mix gebruiken, geen kleine potten.

Als we deze fundamentele groeiomstandigheden onder controle kunnen houden dan kunnen we verder gaan tot de werkelijke krachten van vrouwelijke productie uit regulier zaad.

NPK en voedingsstoffen. Waar dit gewoon op neer komt is dat u de juiste voedinging klaar hebt in de juiste verhoudingen op het juiste moment. Een voedinsformule die ongeveer gelijke delen N-P-K is goed maar als de P niveaus hoger liggen dan de N niveaus dan ben je naar voeding aan het kijken voor in de bloei voor cannabis.

Als je dit (bv.6-10-11) gebruikt in de groei dan is de kans voor minder vrouwelijke productie ook hoger. Maak dat die waardes lopen van hoog naar laag van N naar P tot K (bv. 15-10-7)

Ik heb gemerkt dat gelijke porties van N-P-K ook kunnen helpen aan de vrouw-verhoudingen maar een verhoging van de N helpt zekers.

Dus maak dat rond de 3de 4de week van de groeiperiode de N-P-K verhoudingen goed liggen en zorg ervoor dat de K zeker NIET boven de N en P uitkomt of er zullen meerdere mannen verschijnen dus die N omhoog.

Natuurlijk moet je ook opletten voor het niet overvoeden van je plantjes tijdens deze periode. Laat nooit je medium volledig uitdrogen die periode. Maak dat je zeker regelmatig water geeft maar overwater ook niet! Dan ga je die vrouwelijke verhoudingen zien stijgen en stijgen :lol:

Overwatering en uitdroging zorgt toch enkel maar voor een hogere mannelijke productie. Voor consistente resultaten om meer vrouwen te verkrijgen houd die mediums vochtig.

 

Luchtvochtigheid, nu dees is de lastige. Hoge vochtigheids niveaus bevorderen schimmels en een lage vochtigheid is de manier om de meeste van deze rot en schimmels te bestrijden maar als we deze op 70% kunnen houden produceren we. Als u een lage luchtvochtigheid hebt in je kweekruimte heb je een luchtbevochtiger nodig. Nu de hogfe luchtvochtigehid van 70% zorgt ervoor dat je medium een stuk sneller uitdroogt dus moet je de vochtigheid van je medium ook onder controle kunnen houden. Dus hou je medium vochtig en je luchtvochtigheid op 70% en je verkrijgt meer vrouwen.

Als je een 24/0 fotoperode toepast laat de temperaturen dan niet boven de 30C uitkomen tenzij je een equatoriale soortje gebruikt. 23C is de beste temperatuur maar je mag ook een beetje lager gaan voor de vrouwelijkeverhoudingen omhoog te helpen. Als je ze rond 18C kunt houden dan ga je de vrouwen zien ploppen overal. Het probleem is dat de meeste growers een 18/6 fotoperiode aanhouden en als de lichten uitgaan durven de temperatuur dan zakken tot 10C of minder. Probeer nooit lager te gaan dan 12C want dan stress je ze terug tot meer productie voor mannelijke planten. Dus nog es tussen de 18 en de 23C is wat we willen om de planten aan te zetten tot een hogere vrouwelijke productie tijdens de 3de en 4de week vegetatieve groei, de voorkeur wordt 21C.

Investeer in een MH lamp voor de vegetatieve groei, dump die HPS voor later in de bloei! Ik heb al gemerkt dat HPS verlichting tijdens de vegetatieve groei de man/vrouw verhouding volledig verstoort. En met MH lampen ploppen de vrouwen overal.

Investeer in MH HPI lampen het maakt het verschil!

MH lampen produceren meer vrouwen onder optimale omstandigheden vooral als ze gebruikt worden tijdens de 3de en 4de week van de vegetatieve groei.

Verassend genoeg kan je zaailingen starten onder HPS en maakt dit niets uit voor de uiteindelijke man/vrouw verhoudingen. Opnieuw zie je hier dat de 3de en 4de week het belangrijkst zijn. Geen stress tijdens die 3de en 4de week dat is waar alles omdraait.

Als u in uw binnen tuintje planten hebt groeien die geen stress krijgen tijdens die 3 en 4de week bloei dan krijg je die 90/95% vrouwelijke planten uit die regulier seeds.

Ik vind dat toppen het best gedaan word tijdens de 2de/3de week bloei maar dit is ook een klein beetje stressgevend dus kan ook leiden tot een verschil in de vrouw/man verhoudingen. Vermijd dus topen en snoeien als je je vrouwelijke ratios omhoog wil houden.

Dit is alles wat ik te zeggen heb nu. Hopelijk ziet u dezelfde resultaten ook.

 

 

 

afgewerkt :-P

bron: http://www.1stmarijuanagrowerspage.com

 

via zaadselectie (thnx to monty ;-))

 

 

 

http://jointjedraaien.nl/wietforum/picture...p;pictureid=344

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb op JD veel nuttige info gelezen van Monty, ook dit is een stukje dat nuttige info bevat, maar ik vind niet alles even geloofwaardig.

 

-Alle hermaverschijnselen bij fem zaad komt door slecht kweken?.......ik weet zeker van niet.

-Temperatuur vegatief op 18C vind ik wat laag.

-Hoge stikstof meer vrouwen? Lage kalium meer vrouwen?.......dit betwijfel ik.

-18/6 en 24/0 meer mannen ipv daarvan 14/10?.....waarom doet niet iedereen dat, ook internationaal?

-MH/HPI geeft meer vrouwen dan HPS tijdens de vegatieve stage?....die heb ik nog nooit gehoord, geloof ik ook niet.

-Toppen in de 3e week bloei?.....beetje laat?

 

Wat ik wel interessant vind is de 3e/4e week vegatief rust en stabiel theorie, die ga ik eens hanteren.

 

Verder zijn idd hitte, potvochtigheid/droogte, lichtstress de triggers voor herma`s en wellicht meer man.

Maar er zijn ook zeker genetisch zwakke zaden (of een batch van zaden) die zeer snel stressen en dus herma`s of meer mannen laten zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

blauw licht geeft wel degelijk meer vrouwen krasi, zelf op redelijk grote schaal getest... (150 zaadjes onder hpi en 150 onder hps)

verschil van 22 vrouwtjes, en 1 keer 18 vrouwtjes meer onder de hpi..

 

10% + is toch een duidelijk verschil als je het mij vraagt.. B)

 

en ook de koudere temperatuur gaf bij mij betere resultaten alleen niet zulke grote verschillen, heb het dan niet op 18c getest maar op 21 tegen 28 graden...

werkte wel maar gemiddeld tikte verschil amper 3% aan..

 

ook een laag ec gaf verschil, maar ook daar tikte ik geen mega verschillen aan maar het was wel zichtbaar..

Share this post


Link to post
Share on other sites

21/28C zijn waarden die ikzelf ook hanteer in de groei, maar 18 likt me te koud.

Dat meer blauw licht voordeliger werkt icm groeiontwikkeling heb ik zelf ook ondervonden, maar dat dat ook meer vrouwen opleverde wist ik niet, er wordt namelijk ook veel gemekkerd over de transmissie van MH/HPI/Plasma/TL/TLD/LED naar HPS icm stress.

 

Wat vindt jij van de 3e/4e week theorie?

 

Edit:

 

En het 14/10 lichtregime?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ik het totaal niet mee eens, ik zie al een stuk eerder ''vaak dan'' aan de plantopbouw en de lengte/strek van de plant of het een man of een vrouw word..

en dat is niet pas in week 4... B)

 

met de lichturen heb ik nooit getest kwa ontkieming dan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is gewoon een natuurwet!

Er zijn nou een maal minder mannen nodig om een kudde te bevruchten B)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, mannen zijn vaak iets meer gestrekt tussen de internoden.

 

Volgens mij bedoeld hij 14/10 de hele vegatieve fase.

 

 

Edit:

 

PH, er komen minder vaak mannen uit regulier zaad dan vrouwen, over 100 zaden genomen.

Maar dit gaat over de beïnvloedbaarheid, wat vindt jij van de aangegeven methoden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik zij ontkieming bedoelde eigenlijk de hele periode tot de bloei..

uiteraard had ik niet alleen een hpi tijdens het ontkiemen er op staan maar tot de bloei B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ontkiem al een aantal jaar op de mannelijke manier,

zodat de vrouwtjes, duidelijk vrouw zijn

 

arme grond,lage luchtvochtigheid.te droog,koud(dat doe ik dus niet goed B)

hard windje

dan zit ik meestal rond 65 % man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weetje, dat doe je dus om stabiele vrouwen over te houden?

 

Ik vind het toch wel een discussie waardig onderwerp.

Maar dan eigenlijk meer om femzaad problematiek te verkleinen.

Zijn alle bovengenoemde methoden ook toe te passen om de problemen tegen te gaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt Krasi,

mijn gedachte erachter is simpel:

als er factoren zijn die het geslacht (mede) bepalen

dan is er bij een vrouwelijke ontkieming eventueel een deel herma,

als ik deze mannelijke trekjes aanspreek tijdens het ontkiemen

vallen de mogelijke herma's

aan de mannelijke kant van de lijn.

 

pwef, ben ik duidelijk? B)

vind al die letters er maar stom uitzien :lol:

maar dat ligt vast ook aan de nepal ice

 

 

De femzaak problematiek oplossen?

 

heel simpel:

 

 

 

gewoon regulars gebruiken ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
De femzaak problematiek oplossen?

 

heel simpel:

 

 

 

gewoon regulars gebruiken B)

 

Ik snap hem weetje. :lol:

 

Wat betreft de fem probz, regulars is the way idd, maar niet iedereen heeft plek voor een moeder, de selectie, de voorgroei, afbloeien en drogen, vandaar dat voor hen fem de uitkomst biedt, vandaar ook m`n vraagstelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja,man, ik nam je ook niet in de maling hoor, B)

misschien heeft het ook veel te maken met de origine van het femzaad?

de ene methode en breeder is de ander niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ben ik dus ook van mening, en zelfs de ene batch is de ander niet.

Vandaar ook dat ik ten alle tijde de beredenering dat herma`s alleen door de kweker komt verwerp.

Tuurlijk kan de kweker het veroorzaken, maar soms wordt er ook gewoon slecht zaad op de markt gebracht tegen beter weten in.

Daarom heb ik respect voor breeders die een zeer gewild soortje, evengoed van de markt af houden wanneer er iets is fout gegaan tijdens het breeding proces en gewoon weer opnieuw beginnen tot ze een stabiele batch kunnen aanleveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Toppen in de 3e week bloei?.....beetje laat?

 

ik las vandeweek van iemand hier dat zijn buitenplanten geript waren en dat op de plek waar de hoofdtop was afgebroken 4 nieuwe toppen waren gegroeid , met nog maar een paar weken te gaan .......snapte

Share this post


Link to post
Share on other sites
Investeer in een MH lamp voor de vegetatieve groei, dump die HPS voor later in de bloei! Ik heb al gemerkt dat HPS verlichting tijdens de vegetatieve groei de man/vrouw verhouding volledig verstoort. En met MH lampen ploppen de vrouwen overal.

Investeer in MH HPI lampen het maakt het verschil!

MH lampen produceren meer vrouwen onder optimale omstandigheden vooral als ze gebruikt worden tijdens de 3de en 4de week van de vegetatieve groei.

Verassend genoeg kan je zaailingen starten onder HPS en maakt dit niets uit voor de uiteindelijke man/vrouw verhoudingen.

 

of het helpt om vrouwtjes te krijgen weet ik niet , maar ik heb laatst voor het eerst zaad ontkiemt en laten voorgroeien groeien (en bloeien natuurlijk) onder hps , ikmoet zeggen dat ik nog nooit zaad zo langzaam heb zien ontwikkelen (beetje offtopic)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klopt, mannen zijn vaak iets meer gestrekt tussen de internoden.

 

Volgens mij bedoeld hij 14/10 de hele vegatieve fase.

 

 

Edit:

 

PH, er komen minder vaak mannen uit regulier zaad dan vrouwen, over 100 zaden genomen.

Maar dit gaat over de beïnvloedbaarheid, wat vindt jij van de aangegeven methoden?

wens ik je met een snele soort als de ndb, iedbei, ndi47 wijnig kans op mooie grote toppen, die trigeren al bloei bij minder dan 16 uur belichting

 

@frits strekken meer en minder blad aanmaak ? zoja herkenbaar B) kwam tot zelfde conclusie

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad Grow weed

dat tijdregime zie ik niet werken

zelfs niet met sommige binnen feno's

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn allerlei standpunten, al dan niet gebaseerd op ervaringsregels, over de verhouding man/vrouw uit regulier zaad en het voorkomen van herma's. Sommige lijken plausibel en andere weer niet.

 

Ik ken een bevlogen bio-kweker van het eerste uur -dat heb je nu eenmaal op mijn leeftijd-, die een standpunt ter voorkoming van herma's uitdraagt, dat me ook plausibel lijkt.

 

De beste man handelt als volgt: zowel bij zaadplanten als bij stekken van reguliere moederplanten houdt hij de 18/6 periode aan tot de voorbloei duidelijk is ingetreden. Bij de zaadplanten verwijdert hij vervolgens de mannen.

Pas bij de voorbloei gaat hij over naar 12/12 en dan nog geleidelijk door de lichtperiode dagelijks met 1 uur in te korten: dus de planten hebben 4 tot 6 weken op 18/6 gestaan en worden in 6 dagen teruggebracht naar 12/12.

 

Dit is qua tijdspanne niet rendabel -hij moet boven de reguliere kweektijd op vier weken extra rekenen-, maar hij zou nog nooit een herma hebben gehad.

En omdat hij met volgroeide planten werkt, heeft hij geen steunnetten nodig: de stengels zijn sterk genoeg om de toppen te dragen.

 

Overigens, maar dit terzijde: zijn kweekruimte is 2.44 meter hoog, dus hij kan op die manier grote planten kweken.

 

Volgens deze kweker stressen de planten als je te vroeg overstapt naar 12/12: je forceert eigenlijk generatieve groei, terwijl de planten volgens hun genetica nog in het vegetatieve stadium behoren te zijn.

 

Ergens klinkt het logisch, maar voor het zelfde geld, had hij op de gangbare manier ook geen herma's gehad.

 

Andere factoren, zoals genetica, NPK-verhoudingen, omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid en de kleurtemperatuur van het licht zijn immers ook van invloed.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is heel simpel:

Een mannelijke plant kan zijn genen verspreiden, het is tenslotte een wind-bestuiver.

Een vrouwelijke plant kan dat niet, die kan haar zaden laten vallen, op de plek waar ze staat.

Op een ongunstige plek zullen meer mannetjes opkomen, zodat er meer genen kunnen worden afgevoerd.

Op een gunstige plek komen meer vrouwtjes, daar heeft de plant het meeste baat bij.

Daar heeft de evolutie voor gezorgd.

 

3-4 weken?

Mijn reguliere autoflowers bloeien op dag 20 na ontkiemen.

En stress is uit den boze, zeker bij autoflowers, de klok tikt door.

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn geen autoflowers, maar gewone planten. Vandaar ook dat ik het ook over stekken had.

Stekken van auto's zijn niet of nagenoeg niet aan de wortel te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Xtreme: Ik heb het niet tegen jou.

Ik reageerde op de openingspost

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

dit is weer eens ouderwetse intersante materie heel leerzaam .

maar ik doe er verders nix mee .

ik pleur maar wat in de pot

en zie wel wat het word .

 

gewoon genieten

mac

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Xtreme: Ik heb het niet tegen jou.

Ik reageerde op de openingspost

 

 

Dat heb je mooi neergezet in je vorige post. Bedankt voor je toevoeging

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...