Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cityboxer

Voorgroei hokje HPS of T-Neon

Recommended Posts

Hé jongens, ik draai normaal gesproken maar 1 of 2 keer per jaar maar ik ben bezig met een opzetje voor continu draaien en dan is de voorgroeitijd en droogtijd toch een beetje zonde voor je tijd. Ik wil en kan op de huidige locatie niks meer hebben maar een vriend van mij wil op zich wel voor mij voorgroeien dus ik ben de mogelijkheden even aan het bekijken maar ik kan slecht inschatten wat hier belangrijke variabelen zijn. Jullie kijk op de zaak is wel gewenst!

 

Tijd vs electriciteit. Tijd is onbelangrijk, voorgroei zou wat mij betreft 7 weken mogen duren. Electriciteit is wel belangrijk. Dus het liefst een 75watt T-Neon lichtje.

 

Toch is kwaliteit ook belangrijk, als een 75watt T-Neon lampje hele dunne zwakke stekken vormt dan heeft het weinig zin.

 

Ik heb twee tentjes. Eén van 150x100x200 en één van 100x100x200. Ik had zelf het tentje van 100x100x200 in gedachten met een HPS lamp van 250watt of een T-Neon setje van 2x75=150watt. Heb alleen geen idee of dat voldoet om 1m2 goed voor te groeien dus laat je horen...

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou gaan voor 250 watt hps, dan hoef je gewoon niet heel lang voor te groeien en haal je de stekken 2 weken van te voren en zet je ze er onder..

ook vinden ze de overgang van 250 hps naar 600 of 1000 watt hps makkelijker dan dat ze van onder tl komen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Maar 150watt T-Neon is wel 2/3e minder stroomverbruik. Ook al zou ik dan 1/3 langer moeten voorgroeien dan nog heb ik onder de streep minder stroomverbruik dus leg me dat eens uit...

Edited by zODd
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zou die vriend langer dan nodig met planten in zijn huis gaan zitten... dat is ook wat waard he :lol:

en die 5 euro verschil doet het hem niet als je het mij vraagt, helemaal niet als je ook de betere overgang mee rekent...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk geef je net zelf het antwoord al in een ander topic. Als je rond dezelfde wattages zit zal hps gewoon efficiënter zijn. Ik weet alleen niet of het wel handig is om bijvoorbeeld na een lange voorgroeiperiode met al redelijk aangezette dames te gaan sjouwen tussen 2 locaties.

 

Ikzelf ga toevallig met dezelfde reden binnenkort een propagator/voorgroei hokje opzetten met een 75x75x100 tentje, een TL bak van 60x60 uit een systeemplafond waar 4x 18 watt daglicht (865) buizen in gaan en een beetje verluchting. Hieronder komen kleine potten om 2 weken in te ontkiemen en alvast een beetje voor te groeien om ze vervolgens over te potten en onder hps te zetten. Zo win ik een maand, namelijk de 2 weken drogen wat in een andere tent gebeurt, en 2 weken voorgroei door deze strategisch in te plannen voor de geplande oogst. Op die manier ga ik van 3 naar 4 oogsten per jaar!

 

Niet dat het hier om mijn verhaal gaat, maar zie het als inspiratie om inderdaad een voorgroei hokje in gebruik te gaan nemen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach gewoon de dames voor groeien in kleine potjes en 2 weken laten wortelen (niet te nat kweken)

passen ze nog makkelijk in een sporttas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ sok; het gaat ook niet alleen om mijn verhaal, juist goed om jouw situatie ook mee te nemen zodat alle kanten en motivaties belicht kunnen worden.

 

En ja een HPS lamp is efficiënter. Dat weet ik. Maar ik weet ook dat hij een beetje pietluttig is met stroom en zoals ik zeg het scheelt 2/3 aan stroom. Wat ik net al zei, ook al zou dat 1/3 langer of 1/2 langer duren dan is het onder de streep tóch nog voordeliger. Is er niemand die daar antwoord op kan geven? Hoe veel langzamer groeit dat en wat is het effect op de planten?

 

En misschien nóg wel belangrijker; is 2x75watt T-Neon wel voldoende?! Of moet je wel naar 4x75 watt voor 1m2? Want dan kun je idd beter die HPS lamp er in hangen? En als we het dan toch over HPS lampen hebben; is 250watt wel voldoende om 1m2 voor te groeien?

 

Voordeel van een goede HPS lamp is dat je zelfs misschien de 12 week bloei zou kunnen doen in het voorgroei hokje waardoor je nog een week van je totale looptijd af hebt. Je hebt dan alleen wel iets meer hoogte nodig (en die heb ik wel).

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je alleen je stekken goed wil wortelen en een kleine groei voorsprong wil geven voor het bloei hok is 250 watt genoeg, als je er echt een week groei uit je bloei hok wil af halen zou ik toch echt een 400 watter nemen,..

want zodra de planten echt gaan groeien en gaan drinken krijg je 100% strek met een 250 watter aan de zijkanten van je tent..

 

je gaat door de langere groei met tl echt maar een paar euro per maand besparen meer niet, daar kan die vriend toch wel overheen komen ?

Edited by 3.0

Share this post


Link to post
Share on other sites

400watt hpi inderdaad!

 

@supernoob: je was me net voor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké thnx guys. Ik neigde daar zelfs ook al naartoe maar ik wil hem ook graag tegemoed komen. Ik weet nu in ieder geval wat het beste is. Ik heb nog een paar 400watters en 2 600watters liggen met schakelkastje (als iemand er iets mee kan PM). En n00b; doe dat PM'metje maar, ben benieuwd wat je me gaat laten zien!

 

 

EDIT:

400watt beschijnt sowieso niet meer dan 1m2 dus het kleine tentje kan ik wel gebruiken

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liefst zou ik 1 of 2 600watters er in knallen zodat ik daar de eerste 2 weken in kan bloeien. Dan blijft er nog maar 7 weken afbloeien voor een Amnesia over. Dan wordt het helemaal aantrekkelijk.

 

Ik heb nog een paar 400armaturen en 600watter armaturen liggen die mogen weg voor bodemprijzen wat mij betreft als iemand die wil hebben. Ik wil zelf wel een nieuwe halen. Gavita pro's zijn momenteel de besten toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook 400watt hpi, mooiekorte interodes allren je moet wel geduld hebben het lijkt echt of ze stilstaan maar schijn bedriegt haha, ik moet nu ook met 2x 2x55watt tneon voorgroeien in dp90 ivm ruimtegebrek

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

Ik volg het niet helemaal, denk dat je haast had :lol:

 

Je gebruikt 400watt HPI maar je moet nu met 2x 2x55watt voorgroeien. Welke van de twee gebruik je nu dan en je bevindingen?

Edited by zODd
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha klopt was mss te snel

Ik kweek in een 120x240 maar groei voor in dr120 maar dacht laatst is eigenlijk wel zonde dus heb er daar ook maar 5 ingezet haha en ze zijn allebei tegelijk klaar dus moet de dp90inzetten om in voor te groeien

Hoop dat het nu wat duidelijker is want ik ben altijd drukdrukdrukdn:p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor mijn eerste run heb ik op aanraden t-neon gekocht. Nou, gaat tot nu toe als een tierelier.

2x 75 watt, plantjes staan er heel mooi bij. Aangezien ik wel een tijdje ga voorgroeien (3 a 4 weken totaal denk ik) leek het me ook voordeliger om dit onder t-neon te doen ipv onder mijn 600 watt lampie..

 

Heb nog geen apart voorgroei hok (het is mijn eerste kweek, zodoende), dus deze lamp hangt op dit moment in mijn dr120.

 

De t-neon lampen kunnen er lekker dicht op (5 a 8 cm) zonder dat de temp boven de 29 graden uitkomt. Tot nu toe geen strek bij mijn weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vraag is en blijft in mijn geval hoe veel stroom bespaar ik met TL vs hoe veel tijd win ik met HPS.

 

Als ik met T-Neon 150watt gebruik en moet 4 weken voorgroeien of als ik met 400watt hps 10 dagen moet voorgroeien. Dan is T-Neon (100/28*7=)35% langer voorgroeien en gebruikt (28*150=4200 - 10*400=4000) 4200-4000=200watt meer stroom dan HPI. Je bent dus langer bezig en gebruikt in verhouding ook meer stroom. Maar goed die 10 dagen en 4 weken is nattevinger werk. Alleen iemand die met beide ervaring heeft kan daar een goed antwoord op geven denk ik.

 

Belangrijskte met T-Neon zal zijn dat je in een lage ruimte kunt voorgroeien, HPS groeit iets sneller en sterker. Ik laat jullie weten hoe het gaat komen..

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn niet al te lang geleden in elk geval 1 of 2 topics geweest over hpi lampen opzich en het gebruik in standaard armaturen, met een aantal waarschuwingen er in. Er werd toen als alternatief een philips papillon lamp van 300 watt geopperd, die was naar mijn weten erg interessant.

 

Ikzelf heb de lopende ronde met hpi voorgegroeid maar dat is door een aantal variabelen niet echt terug te brengen op de daadwerkelijke invloed hiervan. Tot op zekere hoogte dan. Volgende ronde ga ik het dus met tl proberen met sowieso een iets andere insteek dus dat is ook moeilijk tot elkaar te vergelijken. Voor de rest zijn er nog niet al te veel 1 op 1 vergelijkingen blijkbaar, dus wees de eerste en hou ons op de hoogte :lol:.

 

Groeien zullen ze in elk geval ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had beloofd nog even terug te komen op mijn beslissing. In mijn zoektocht heb ik inderdaad ook het advies mbt die D-Papillion 315watt gekregen (Racker). Verder komt er in december dus nieuwe apparatuur uit van Dimlux. Ik heb begrepen dat er ook een lamp wordt uigebracht die welke erg geschikt is om mee voor te groeien.

 

Conclusie:

Goedkoopste optie is gewoon een normaal vsa/bulb/reflector setje voor €70,- met philips hpi lampje. De beste optie nu lijkt dus die papillion. In december komt daar dus wellicht verandering in met nieuwe Dimlux lijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...