Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

De Amber Mythe

Recommended Posts

En even OFFTOPIC,

 

Sativied,

Heb je het idee dat een "overrijp THC gehalte" dan niet veel toevoegt en BV een snellere oogst een net zo goed resultaat geeft dan langer wachten? Of wil je wat anders weten met de test?

Just Curious

 

Het idee gaat nog iets verder DJ, niet alleen sneller inderdaad, maar met een 'beter' resultaat. Ik wilde die discussie op WF nog niet aan gaan zonder de test uitslag. Toen ik jou fotos in jouw verslag een tijdje terug zag dacht ik ook "die zijn al klaar, jammer dat ik dat niet overtuigend duidelijk kan maken". Ik zou Krasi net een PB sturen met een link naar een artikel dat mij aan het denken heeft gezet omdat ik niet te ver/lang off-topic wilde gaan. Ik zal het kort proberen te houden :P (ok, dat gaat niet lukken, ik post het wel ff apart in een nieuwe thread).

 

Het begon doordat ik het volgende tegenkwam: "Amber is THC gedegradeerd in CBD". Kon toch niet kloppen.... dan laat je toch als medische gebruiker of pharmaceutisch bedrijf een plant staan tot die zoveel mogelijk amber heeft.. Heb je geen high, en wel de vaak gewenste medische eigenschappen van CBD. Too good be true, en inderdaad na een beetje research niet waar. Wat toen inmiddels door dat lezen en zoeken wel opviel is dat men in de VS met minimaal amber, in NL 20-30% ruwweg, en in Portugal/Spanje juist meer amber (verschilt natuurlijk per kweker ook, maar in general...). CBD-lovers noemde ik de laatste wel eens spottend, en onwetend.

 

Het bleek namelijk iets anders te zijn: "Amber is THC gedegradeerd in CBN [omdat het met zuurstof in aanraking komt". Zoals je vast weet is CBN een ongewenste cannaboide, negatief effect op de high. Wordt niet door de plant gemaakt, maar is gedegradeerde THC. Omdat het process doorgaat tijdens het drogen krijg je altijd meer amber dan je oogst. Clear/cloudy is piek THC. THC degradeerd wel in CBN rond dezelfde tijd als dat ze amber worden, maar de amber kleur is 'niet' wetenschappelijk bewezen ook echt CBN.

 

Maar dat amber (licht en donker) een sterke indicatie is dat de THC gedegraadeerd is niet zo nieuw meer, daar zijn vele betrouwbare wetenschappelijke bronnen voor te vinden. Het gaat nog een stap verder. Niet alleen is amber gedegradeerd, 'helemaal cloudy' is al over de piek, is al deels aan het degraderen. Piek is wanneer ze helder zijn 'en' cloudy beginnen te worden. Iedereen die een beetje trics heeft bekeken weet welke ik bedoel.

 

Een van de bronnen voor die theorie is een artikel, de link die ik wilde sturen: "Trichome Tech - Inside the Resin Factory" van High Times March 2011

 

For years, K would harvest once the resin heads began turning from opaque to amber, but he recently rethought his timing thanks to a study by Dr. Paul G. Mahlberg who found that the THC in a resin head is at its peak when it's still clear - not opaque and certainly not amber. Dr. Mahlberg stuck a tiny syringe into the bulbous head of the trichome and extracted its contents, then analyzed it for THC. The result, without a doubt, THC is at its highest before the trichome turns opaque.Da's dus geen stukje wiet testen, die heeft echt een kopje van een tric gestest. Dr. Mahlberg bestudeert al 30 jaar lang trics. Zijn conclusie komt weer terug in het volgende artikel: "hoe meer kleur hoe minder THC".

 

Mel Frank, 1 van DE auteurs op het gebied van cannabis kweken heeft er een keer een uitgebreid artikel over geschreven om een eind aan de discussie inclusief de amber mythe te maken. A time to reap. 'Ik' heb de volgende fotos "niet" online gezet. Staan in diverse fora en ik link liever niet naar andere forums. Als die links issues geven met jullie copyright regels oid vertaal ik het hele stuk in eigen woorden of vraag ik desnoods toestemming bij High Times.

http://i1143.photobucket.com/albums/n628/I...MelFrank001.jpg

http://i1143.photobucket.com/albums/n628/I...elfrank2001.jpg

http://i1143.photobucket.com/albums/n628/I...elfrank3001.jpg

http://i1143.photobucket.com/albums/n628/I...elfrank4001.jpg <--

http://i1143.photobucket.com/albums/n628/I...elfrank5001.jpg <--zie tabel (half/vaag doorschijnend is piek)

http://i1143.photobucket.com/albums/n628/I...elfrank6001.jpg <--

 

Als je dat helemaal leest, of vooral die laatste 3 paginas, inclusief de food for thought in het laatste stukje, kun je zien dat een test van minimaal amber vs 50% amber heel veel duidelijk zou maken.

 

Let ook op de verklaring voor het verschil tussen indoors en outdoors. En nogmaals de food for thought: "Indoor plants would certainly be well beyond their peak potency by the time more than a few resin glands turned amber"

 

Het couchlock effect komt waarschijnlijk niet van amber trics of stoffen daarin, maar omdat je de high zodanig verlaagt dat de andere cannaboiden (incl CBD) relatief gezien een groter aandeel krijgen. Ook iets met (gepiekte) terpetenen olie die het effect van CBD mimic-en (andere artikel wat ik zo niet ff terug kan vinden). De high/stoned komt van het soortje, en naar mijn "mening" komt het effect van ieder soortje het beste tot z'n recht met minimale hoeveelheid amber. 5-10% amber dan kun je er vrij zeker van zijn dat er geen nieuwe trics meer bijkomen die nog cloudy gaan worden voordat de cloudy ones amber worden. De kunst is eigenlijk zo min mogelijk amber. Liefst 0% maar dat gaat niet.

 

Trics colors als voornaamste indicatie is (voor indoor) een beetje achterhaald, wanneer de calyxes opgezwollen zijn en de pistils/haren er in terugtrekken is de plant klaar. Als je dan trics gaat kijken zou je dat doen om maximale potentie toch, wat dus niet amber is.

 

Nog een keer die eerste zin uit mijn eerste quote: "For years, K would harvest once the resin heads began turning from opaque to amber, but he's recently rethought his timing thanks to a study by Dr. Paul G. Mahlberg" Al die medische wiet in de VS creeert een hele industrie er omheen, inclusief test labs, als we een beetje bij willen blijven zullen we ondanks onze letterlijk achterlijke overheid op basis van diezelfde studies, en onze eigen testen zo nu een dan jarenlange gewoonte (die toch prima werkte?) moeten rethinken net als K. ;)

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interessant leesvoer!

Hopelijk word over dit onderwerp nog uitgebreid getest.

Alsook over de andere werkzame stoffen in onze geliefkoosde planten, zodanig dat we (veel) meer inzicht krijgen op medisch vlak hieromtrend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi lappie tekst en een interessante materie, echter nog erg controversieel deze theorie.

Ik ben ondertussen ook wat gaan surfen op deze vraagstelling.

Beiden hebben wetschappelijke onderbouwingen, dan wordt het weer zo`n "welke wetenschapper heeft gelijk" kwestie.

Er zijn idd voorstanders en mensen die dit beamen.

En natuurlijk, hoe kan het ook anders, veel mensen die dit niet willen geloven......zou dit dan betekenen dat ze zich aan een voor hun bekende theorie vasthouden omdat ze niet beter weten?

Ik weet het niet, zelf ben ik eigenlijk een sativa kweker en ik oogst altijd op 10/15% amber.

Nu wilde ik deze kush met een wat meer amber ratio oogsten.

Iig ben ik wel weer aan het denken gezet.

 

Een interessant filmpje.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0E48OEk3rE8

 

Een informatief stukje.

 

http://www.cannabisculture.com/articles/4822.html

 

Nog 1.

 

http://www.cannabisculture.com/articles/2159.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel intresting

ik heb enige ervaring met cannalytics testen en kan daardoor bevestigen:

curen of over rijpheid creert geen cbd.

Ik heb CBN altijd een essentieel onderdeel gevonden in wiet

en vind zelf dat ik wel effect onderga van cbn.

Ik heb icolator van haze, gecured voor 2 jaar,

het effect wordt als een zachte stoned ervaren.

ik verdenk dioe plant ervan dat het niet alleen afbraak is in cbn

en heb altijd verzet tegen de stelling dat het een "afbraakproduct is.

kijk naar vele canna culturen die drogen in de zon.fermenteren,curen en noem maar op

dat heeft een reden...

ik ken shophouders die hun wiet vaak maanden laten curen voordat die shop ingaat,

om de psychische effecten wat minder hevig te maken.

outdoor daar begint de oxidatie van het kristal al vanaf nacht 1,

daarom dat het zo'n rijk effect geeft?

outdoor heeft nog wat intrestings: vetten,wax,geranyl

ter bescherming van de plant

maar ik vermoed zekers ook dat het bijdraagt aan het effect.

 

tanx for sharring

brainfood,.

 

 

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg interessant allemaal, en vast ook iets waar de meningen over verschillen.

 

Als ik zonder enige vorm van wetenschappelijke bagage hierover nadenk, is het volgens mij ook voornamelijk een kwestie van smaak en de uitwerking op de gemiddelde recreatieve roker. En misschien ook wel de suggestie wat er verwacht wordt als men een joint rookt.

Men zal er denk ik over het algemeen niet mee bezig zijn waarom ze stoned (of wat dan ook) worden, of waarom iets lekker smaakt.

 

Wat ik wel merk dat als Miss Dj een indica rookt met een behoorlijk deel amber dat de slaap goed invalt en daar gaat het hier om, en het mij dan persoonlijk minder uitmaakt waardoor dat effect is ontstaan. En als dat effect gezocht wordt waarom zou je dan niet een weekje langer wachten, tenzij er een andere manier is om dat effect te bereiken. Een week minder je hokje laten draaien scheelt toch centen en verkleint de risico's.

 

Op zich wel jammer dat het testen niet zo eenvoudig en/of goedkoop is, ik heb ook nog wat topjes liggen met veel minder tot geen amber. Deze heb ik een weekje eerder ongeveer geoogst. Dus vergelijkingsmateriaal is wel voorhanden.

 

Ik ben ook nog wat wezen surfen, en heb geprobeerd de studie van Dr. Paul G. Mahlberg op te duikelen, maar dat ging niet vanzelf, hier moet je voor betalen om het te kunnen gebruiken. Maar misschien zijn er meerdere wegen die naar WF leiden.

 

Zeker iets moois om verder over na te denken.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het couchlock effect komt waarschijnlijk niet van amber trics of stoffen daarin, maar omdat je de high zodanig verlaagt dat de andere cannaboiden (incl CBD) relatief gezien een groter aandeel krijgen. Ook iets met (gepiekte) terpetenen olie die het effect van CBD mimic-en (andere artikel wat ik zo niet ff terug kan vinden). De high/stoned komt van het soortje, en naar mijn "mening" komt het effect van ieder soortje het beste tot z'n recht met minimale hoeveelheid amber. 5-10% amber dan kun je er vrij zeker van zijn dat er geen nieuwe trics meer bijkomen die nog cloudy gaan worden voordat de cloudy ones amber worden. De kunst is eigenlijk zo min mogelijk amber. Liefst 0% maar dat gaat niet.

 

Trics colors als voornaamste indicatie is (voor indoor) een beetje achterhaald, wanneer de calyxes opgezwollen zijn en de pistils/haren er in terugtrekken is de plant klaar. Als je dan trics gaat kijken zou je dat doen om maximale potentie toch, wat dus niet amber is.

 

Cannabis is veel meer dan een THC,CBD of CBN % in droge stof, gaat om samenspel van de hele bups en dat is erg lastig te meten, zo kan het zijn dat je slecht tegen een aantal terpenen kunt en meer baat hebt bij juist wel 15% amber trichs omdat die meer afgebroken zijn ;)

 

Milky/heldere wiet knippen geeft heel vaak niesbuien en als je slecht tegen linoleen (zo ff uit hoofd kunt) wat dan volop aanwezig is kun je je lol op en denk je misschien wel dat je allergisch aan het worden bent voor totdat je een keer veel verder afgerijpte wiet knipt waar dat terpeen al grotendeels afgebroken is.

 

Zo gaat het ook qua uitwerking/inwerking op eenieder: persoonlijke CBD receptoren en daar komt meer dan een THC of een CBD bij kijken hoe eea getriggerd wordt in het brein.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Ik ben ook nog wat wezen surfen, en heb geprobeerd de studie van Dr. Paul G. Mahlberg op te duikelen, maar dat ging niet vanzelf, hier moet je voor betalen om het te kunnen gebruiken. Maar misschien zijn er meerdere wegen die naar WF leiden.

Welke studie als ik vragen mag???

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze denk ik

 

Na bovenstaande voorwoord te lezen dacht ik misschien wat meer te kunnen vinden over het onderwerp. Maar ik kwam niet veel verder dan betalen voor de copyright.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
deze denk ik

 

Na bovenstaande voorwoord te lezen dacht ik misschien wat meer te kunnen vinden over het onderwerp. Maar ik kwam niet veel verder dan betalen voor de copyright.

Hier de hele study , klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

ouwehoer zeg, dat was een flinke lap tekst om te lezen, maar wel erg intressant...was iig geen wasted time ;)

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus wachten op amber binnen is niet nodig ...

 

buiten is een ander verhaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

is van 2004 die studie heeft dat 9 jaar nodig om hier te belanden .

dus alleen buiten amber ?

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante stuff... Ga het eens volledig door lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is idd weer iets om over na te denken.

En iedere kweker voor zich natuurlijk, wat is het gewenste effect dat hij/zij wil.

Wat ik hier ook onder versta is dat als je op milky trichs oogst dat je dan wel weer wat dagen spaart.

Kans op rot verminderd dan ook en als je volgende ronde erachter wil zetten dat dit ook vroeger kan.

Leuke materie om te lezen als je op punt staat bijna te oogsten :P

Twijfels...twijfels ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
echter nog erg controversieel deze theorie.
Dubbel controversieel in Nederland. Minimaal amber is "niet" controversieel in de VS, veel amber is eigenlijk daar ook niet controversieel, da's gewoon not-done, ze oogsten sowieso al met minder amber dan hier lang voor dat artikel. Daar is het geen theorie maar praktijk. Trics is maar 1 van de manieren om te bepalen of de plant klaar is en niet de meest bepalende zoals hier vaak.

 

Het controversiele (van het artikel, de test is al ouder) is de suggestie (aan amerikanen) om nog eerder te oogsten dan ze al deden/doen. Bij wijze van spreken dus 2x eerder dan men hier doet. Omdat de theorie is bewezen door het te meten - dat ver voor amber al het THC gehalte gepiekt is, dacht ik dat het wat minder moeilijk zou zijn voor mensen hier om op z'n minst amber oogsten 's kritisch te heroverwegen.

 

Beiden hebben wetenschappelijke onderbouwingen, dan wordt het weer zo`n "welke wetenschapper heeft gelijk" kwestie.
Oh, dat heb ik nou met wietkwekers met hun geloof en natte-stoner-vinger testen ;) Ik heb dat wat minder met wetenschappers op dat niveau die publicaties doen op basis van objectieve testen in geavanceerde labs. Het is lang een kwestie geweest van "welke kweker heeft gelijk", een wetenschapper, schijnbaar de expert op het gebied, heeft daar voor mij een einde aan gemaakt. Volgens mij heb je een wereld primeur als je wetenschappelijk het tegendeel aan kan tonen. Er zijn veelvuldige herhaalde (onzin-) meningen op het internet te vinden, vooral over wietkweken, maar meten is weten.

 

zou dit dan betekenen dat ze zich aan een voor hun bekende theorie vasthouden omdat ze niet beter weten?
Als je dat onwaarschijnlijk vind denk even aan "Witte kalk reflecteert het beste". Voor een uitzondering is het misschien een bewuste voorkeur, smaak/effect. Maar dat vasthouden aan het bekende gebeurd overal, wereldwijd, door iedereen in ieder vakgebied en zelfs huisvrouwtjes/mannetjes: "Maar ik doe het altijd/al jaren zo". Gehinderd door kennis (waarvan ze vaak niet weten waar het vandaan komt - oldskool outdoor growers in dit geval?).

 

Er gaan nog heel veel tests en research uitkomsten komen (m.n. uit de VS) de komende jaren met veel van dit soort waardevolle info die in strijd zijn met kwekersgewoonten. Zou heel jammer zijn als die info niet gebruikt word omdat het van wetenschappers komt en controversieel is/was. Dat is wetenschap op dat niveau vaak.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

En waar moet een gewoon beginnend kweker als ik nou op afgaan.

Van de oude stempel was" haartjes 2/3 bruin"

Kom ik hier aan waaien, je mot naa de trichs kijken.

Milky is high, een deel amber erbij is stoned.

 

En nou weer, als je amber hebt is het hoogte punt voorbij?

Ik ben gene wetenschapper, en studies zijn voor mij allemaal latijn en chinees dus waar moet ik nou op afgaan met men eerste plant die met een flink deel bruin haar zit, toch wachten op wat amber of als de sodemieter om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tune: Minder kans op rot, minder lange rondes en meer potentiele wiet. Niet de minste voordelen dacht ik. Dan kan ieder voor zich daar een 'mening' over hebben of om niet-onderbouwde zweverige redenen amber blijven oogsten. Dat kan, en gebeurd heel veel :hug:

 

En iedere kweker voor zich natuurlijk, wat is het gewenste effect dat hij/zij wil.
Van mijn part wacht iemand tot de trics rasta kleuren krijgen, maar het gewenste effect zou je m.i. moeten zoeken in het soortje en de magie van het curen (zoals o.a. dat in de medi-wiet wereld op basis van wetenschap wordt gedaan), niet door de THC die men met zoveel moeite/plezier/liefde kweekt te laten degraderen (en dan denken dat curen nog hetzelfde effect gaat hebben). Hetzelfde geld voor een indica en sativa vergelijken, niet een realistische vergelijking als je van de indica een groot deel van de THC maar laat vergaan. Dat meer amber zou horen bij een indica dat is een mythe op zich. Als het maar vaak genoeg in forums en growshops wordt gepapagaait...

 

@macerror: ja, zo zijn er wel meer dingen. Ik zal je mijn drie A4-tjes theorie over de redenen waarom dat zo lang duurt besparen. :P

 

dus wachten op amber binnen is niet nodig ...

De logische 'dus' inderdaad. Uitzonderingen zijn er altijd te vinden als iemand hard zoekt, als iemand nou niest van niet-gedegradeerde THC of toevallig die terpetenen waar iemand slecht tegen kan laten degraderen, dan zou iemand, als iemand wanhopig is om er iets tegen in te brengen en moeite heeft met voortschrijdend inzicht toe te passen, eventueel op amber kunnen wachten ;) "Nodig" is het blijkbaar niet volgens de wetenschap. Maar, sowieso is 20/30/40/50% niet nodig (zacht gezegd) want dan zou er in de VS amper goede wiet zijn.

 

@DJbroertje: Zoals in het artikel van Mel Frank staat heeft Dr. Mahlberg meer dan 30 publicaties geschreven over het onderwerp. Welke hij zijn artikel (onder andere) op basseerd staat op de 5e pagina. Dat betalen voor gebruiken zoals je noemde, dat is typisch voor gebruiken als bron, deels quoten, nog steeds niet om in z'n geheel te herpubliceren. Die studies kun je helemaal gaan lezen als je je echt verveeld, of je leest een artikel van iemand met tientallen jaren ervaring die zijn research al heeft gedaan. Mel Franks schrijft al tientallen jaren growguides, heel verhelderd. "Wil de boel niet opfokken", maar dergelijke boeken zijn niet aan te bevelen voor mensen die het liever vaag houden en liever alleen plaatjes kijken. :jump:

 

 

 

Dit is meer dan een kwestie van smaak alleen. Sannie zet de THC % er bij in de shop. Dispensaries verzoeken leverenciers te gaan curen specifiek voor meer THC (procenten meer). Breeders hebben tientallen jaren geselecteerd om het THC% te verhogen. Natuurlijk komt er meer bij kijken en verschilt het effect per persoon, maar THC is nog altijd een primaire indicatie voor potentie. Misschien was het tactischer geweest om deze thread "Wil je meer THC?" te noemen.

 

Er is dus wetenschappenlijk bewijs (geen theorie meer) dat er niet een klein maar een groot verschil is tussen het THC gehalte in trics (clear/cloudy/amber) met amber als zeker de duidelijke en zekere verliezer. Niet een kwestie van 'beter' weten, maar meer info beschikbaar te hebben om dus een beter geinformeerde beslissing kunnen maken. Je zou ipv eerder ook later kunnen oogsten, veel medische gebruikers willen wel de CBD maar niet zo het THC effect. Een test bij TLA, van stukjes wiet ipv individuele trics, zou misschien laten zien dat een late/amber oogst een gunstig effect heeft op de CBD/THC verhouding ("relatief" meer CBD in dit geval). http://i595.photobucket.com/albums/tt32/Chewwy_bucket/10.jpg

 

Ik had eenzelfde thread gestart als ik die test en dat artikel niet tegen was gekomen, ik heb m.i. 2 van betere en doorslaggevende van de vele honderden reputable bronnen op dit gebied gepakt (stond ook in een artikel op FB pagina van TestLabAmsterdam). Het veranderd niets voor mij, ik oogste sowieso al vroeg/VS-style (zie vorige verslag). Ik heb mijn motivatie voor minimaal amber onderbouwd, wetenschappelijke en expert bronnen bijgevoegd. Ik heb nog geen valide en onderbouwde argumenten gehoord om standaard met zoveel (zeg maar meer dan 10%) amber te oogsten (en DAT mijn NL-se vrinden is waarom de VS voorloopt op bijna ieder vakgebied en mijn bedrijf zich in de VS bevind, valt niet mee te werken die Nederlanders, wordt al snel te veel text en te gevoelig :jump: Sorry, het was dat of de 3 A4-tjes...).

 

Our imagination is stretched to the utmost, not, as in fiction, to imagine things which are not really there, but just to comprehend those things which are there.Richard Feynman - The Character of Physical Law (1965)

 

Van dezelfde wetenschapper:

- The fact that you are not sure means that it is possible that there is another way someday.

- Science is a way of trying not to fool yourself.

 

The End. Volgende week "De blad verwijderen is minder fluff - mythe"? :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites
En waar moet een gewoon beginnend kweker als ik nou op afgaan.
Alle informatie die je vindt of leest of hoort bij elkaar op tellen, blowtje op steken, en dan ff goed na denken wat 'jij' met al die info wil doen. Alleen maar naar trics kijken is sowieso nooit verstandig geweest.

 

Hrt verschilt per soortje, maar ze zijn klaar wanneer de calyxen opgezwollen zijn en de haartjes er als het ware in teruggetrokken zijn, er een beetje amber is (dat beetje was daarvoor bedoelt, een natte vinger methode, dan kun je er vanuit gaan dat er niet sneller nieuwe trics aangemaakt worden dan er gedegradeerd worden. Niet om smaak of effect toe te voegen.).

 

Als je nog 2/3 van de haartjes kan zien dan zijn ze (binnen), afhankelijk van soortje, niet klaar. De accurate beschrijving van die bruine haren methode staat in het Wietologisch Handboek, dat was ten eerste specifiek voor buitenkweken maar is door de afgelopen tientallen jaren heen zo vaak doorgefluisterd dat het niet meer precies is wat de growers uit het noordwesten van de VS de growers hier, tientallen jaren geleden toen ze hun kennis overkwamen brengen (zie o.a. geschiedenis van Old Ed) verteld hebben.

 

Milky is high, een deel amber erbij is stoned.
Om een wijze man te quoten: "Niet stoned genoeg? Kies een ander soortje". Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sativied

Ok ik ben altijd van het principe geweest om meerdere bronnen te vergelijken en de gulden midden weg te nemen.

Maar zoals ik al zei ben ik hier nog niet zo lang lid, van de oude stempel en nou pas een eerste plantje aan het afbloeien.

Dankzij dat ene plantje groei ik ook mme in de fases die het doorloopt, nou zitten we bijna aan het einde.

 

Dus deze post is wel een serieuze boterham aan gezien ie weer een heel andere kijk, zelfs wetenschappelijk ondersteunde, op de feiten geeft.

 

Dus jij zegt nou, knippen als die calixen er zo uit zien.

klik

Afbeelding komt van een ander forum, maar had ik al enkele malen tegen gekomen bij men zoektocht naar wanneer te knippen,

Maar volgens bovenstaande onderzoeken nou de beste oogsttijd, simpelweg naar die balletjes en de haren die eruit komen kijken.

Bespaart me een microscoopje/vergrootglas al is dat de kost niet maar wel met het blote oog te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus jij zegt nou, knippen als die calixen er zo uit zien.
Nee, ik zeg heel bewust en specifiek niet wanneer een ander moet gaan knippen. ;) Mijn mening is gebasseerd of wat ik beschouw als zeer betrouwbare informatie, maar blijft een mening. En die info is vast nog niet het hele plaatje.

 

Maar die image in jouw link geeft niet aan wat ik bedoel. Google Images search voor "swollen calyxes". Nogmaals, dat verschilt ook per soortje, niet alles zwelt zo mooi op. Kijk maar naar de nep Neville's Haze test in een recente thread hier op WF. 40-50% amber en nog mini calyxes en lange bosjes haar. En buiten (in NL) zwelt het vaak niet zo vol op.

 

Maar let wel op de 'en amber' in mijn reply op jouw post. Een beetje amber is onontkoombaar. Bruine haren (1), amber trics(2), gezwollen calyxes(3), het zijn allemaal hulpmiddelen. De message is dat zo veel amber als hier wel's gedaan wordt niet alleen onnodig is maar tot minder potentie leidt. Dat is een modderige zijweg ipv de gulden middenweg.

 

(simpel samengevat)

1) Bruine haren betekent dat er geen nieuwe witte aangemaakt worden

2) Amber trics betekent dat de trics aan het degraderen zijn

3) Gezwollen callyxen betekend (meestal, vooral in combination met boven 1 en 2, en geen 3e bloeifase of nieuwe uitschieters) dat er geen nieuwe wiet aangemaakt word ("je rookt de hoesjes van de zaadjes...Nederwiedewiedewiet")

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

klik

 

Sativied, ik zat al op het juiste spoor hoor, ik dacht neem die eerste link omdat ie nogal kort weergeeft wat je bedoeld.

En jij zegt inderdaad niks, enkel waar jij in gelooft en wetenschappelijk ondersteund + dat ik bij de vraag aan google when to harvast dat tabelletje al was tegen gekomen.

En dan deze post en de laatste berichten erin geven mijn nou dat van wat je eerder zei. Kijk wat rond, maak het sommetje en deel het verschil en doe er je ding mee.

Nou is bij deze gebeurt, als je maar 1 plant hebt kun je nooit weten of het nou beter was nog even te wachten of niet als je geknipt hebt.

Wachten op amber hoeft niet is wel duidelijk bewezen dus daar wacht ik nu zker al niet meer op.

 

En inderdaad is het voor elke plant weer anders, zelf de manier waarop die plant staat, het blijft een natuurprodukt.

En ook kun je aan een plant nooit alles 100% hebben, iedereen weet dat de topjes die je er onderuit haalt nooit zo "veel" kunnen zijn als diegene die een beter plekje op de stam hebbben.

Wat van boven klaar is kan van onder misschien nog wel even.

 

 

 

In elk geval is dit een waarde volle post waar ik als leek veel aan heb gehad.

Mag wel een sticky worden, gedaan met de toogpraat, harde feiten en wanneer X zijn plant knipt is zijn geloof overtuiging.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Er is dus wetenschappenlijk bewijs (geen theorie meer) dat er niet een klein maar een groot verschil is tussen het THC gehalte in trics (clear/cloudy/amber) met amber als zeker de duidelijke en zekere verliezer. Niet een kwestie van 'beter' weten, maar meer info beschikbaar te hebben om dus een beter geinformeerde beslissing kunnen maken. Je zou ipv eerder ook later kunnen oogsten, veel medische gebruikers willen wel de CBD maar niet zo het THC effect. Een test bij TLA, van stukjes wiet ipv individuele trics, zou misschien laten zien dat een late/amber oogst een gunstig effect heeft op de CBD/THC verhouding ("relatief" meer CBD in dit geval). http://i595.photobucket.com/albums/tt32/Chewwy_bucket/10.jpg

Als de betreffende variëteit de Bd/allele niet bezit, gaat je ook niet automatisch meer CBD krijgen & de high wordt niet alleen beïnvloed door THC, maar mede ook door een cocktail van terpenen die effect hebben op het limbisch systeem.

 

klik

Edited by elmanito

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk is er wetenschap

maar je hebt hier slechts wat aan als je het koppelt aan de ervaringen van gebriukers.

het curen en moment van de oogst is dus sterk afhankelijk van:

 

Het gewenste effect.

 

Nogmaals refereer ik aan de eeuwenoude culturen die curen,oogsten op zeer diverse manieren,

die zijn niet onderbouwd met gezweef en niet met wetenschap

maar met de ervaring van het gevoel.

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Dacht toch ooit eens ergens gelezen te hebben dat het curen van wiet was afgekeken van de tabak mbt productie van sigaren. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

WoW dat is nog eens een studie.

Buiten binnen amber of clear.....

Een amnees van buiten geeft al een andere HI^^ als binnen.

En ehhh van buiten oogsten?

Hier in nederland kijk je of er rot in komt.

Dan is het tijd om te oogsten.................. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...