Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Polygonum

Buiten, wat is er mis met deze grond?!

Recommended Posts

Hey,

 

 

Ik heb in de winter plantgaten gemaakt van zo'n 70 cm diep en 70 cm breed. Deze zijn gevuld met 1 deel B.A.C lava aarde, 1 deel voorbemeste potgrond van de supermarkt ( met rhp keurmerk ) en 1 deel top grond die al op de spot aanwezig was.

 

De grond op deze spot is zandgrond waar veel brandnetels op groeien.

 

Ondanks deze mooie mix doen de planten het niet goed, ze groeien erg langzaam en zijn lichtgroen.

 

Ik heb dus een bodemtest gedaan en daar kwam uit dat de aarde erg voedselarm is, de Ph was goed en zat tussen de 5,5 en 5,7.

 

Hier een foto vergelijkbaar met mijn situatie.

 

gallery_36770_15839_32409.jpg

 

Wat kan het probleem zijn? Ik heb wat organische voeding korrels toegevoegd 2 weken geleden maar zie geen verbetering.

 

Ik heb planten staan op alleen wat oude potgrond van vorig jaar en die ontwikkelen zich gewoon goed dus hoe kan het dat deze dure shopgrond mix het zo slecht doet?

 

Zou alle voeding zijn uitgespoeld in de winter?

 

Kan de toplaag die door de grond heen is gemengd misschien voor problemen zorgen? Er zaten nog veel wortels en plantmateriaal in de toplaag maar dit is wel goed in stukken gehakt en door de aarde gemengd.

 

Veel vragen, hoop dat iemand het weet ;)

 

Laterr

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meststoffen zijn er waarschijnlijk idd wat uitgespoeld. Dat heb je al snel op zandgronden als je er een wintertje over heen laat gaan. Bovendien is die ph wel wat aan de lage kant hoor, die ph waardes zijn toepasselijk bij een hydro kweek, op aarde zit je liever rond de 6.5. Die wortels door de toplaag zouden in principe ook voor wat problemen kunnen zorgen als het echt veel was. Als het door de grond heen zit gemengd neemt het stikstof weg tijdens het verteren.

 

Misschien wat snelwerkende kalk toevoegen en ook nog wat minerale mest, organische meststoffen laten over het algemeen toch wat langer op zich wachten voor het beschikbaar is voor de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah dan denk ik dat dat het probleem is, er zit erg veel organisch materiaal door de grond heen gemengd. Morgen maar eens wat snelwerkende mest en kalk toevoegen en dan kijken of het nog wat bijtrekt.

 

Bomen zullen het hier niet meer worden, als de grond voor volgend jaar maar ok is.

 

Dus ik denk dat kalken en kippen/koeien/paarden mest in het najaar uitstrooien deze grond wel goed zal doen.

 

Bedankt voor de tip.

 

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je niet gebruikt maakt van het grondwater ( planten zelf kunnen drinken uit het grondwater ) maar altijd zelf watergeeft , dan zal ik gewoon een groot stuk vijverfolie ingraven en met stenen zorgen dat het op z`n plek blijft en dan dat zeil als een kweekbak gebruiken, dan kan ook de voeding in je aarde niet wegspoelen. Maar als het veel regend staat dan wel je hele zeil voel met water , dan kun je misschien een soort heuveltje maken waar de plant in groeit zodat hij niet compleet onder water komt te staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...