Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Hydrologisch

De (on)zin van afzuren op aarde

Recommended Posts

Interessant artikel over de onzin van afzuren op aarde in de laatste Garden Culture magazine. Zuur jij het voedingswater af op aarde?

 

gallery_22029_15770_1453491.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geschreven door onze eigen Osmose :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

was al bekend :)

 

gallery_9296_9602_936888.jpg

je ziet dat voor de p de ideale waarde nogal belangrijk zou zijn, nu is de bio voeding van bac chelaat gebonden en in elke ph range direct opneembaar voor de plant, tenminste als ik het goed heb begrepen

 

 

 

en nee ik zuur niet af

dat doen de schimmeltjes en nuttige bacterien in mn medium:

 

 

 

 

dont panic, its organic!!!!!

 

 

Greetz Skunkmonster

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant artikel, ik zuurde eerst ook mijn water af op aarde.. maar nu niet meer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de andere kant, ik heb niet afgezuurd op mijn aarde en de pH is tijdens de kweek van 6,15 naar 7,20 gestegen! Met een mogelijk een fosfaat-tekort aan het eind van de kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzuren doe je alleen bij hydro,.... Thats Itt :)

 

 

en nee ik zuur niet af

dat doen de schimmeltjes en nuttige bacterien in mn medium:

 

 

Verplicht laten lezen bij lid worden van dit forum :)

 

 

@Aquar ,..verdiep je maar eens in het bodemleven en bio kweken

Sannie heeft een snelcursus.

 

Gr St. :)

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp zorgen mycorrhiza niet alleen voor een betere voedingsopname maar ook om je ph in toom te houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mycorrhiza icm met andere nuttige bodem bacterien zorgen ervoor dat dat *niet direct opneembare voedingstoffen* toch in hapklare brokken verkrijgbaar zijn voor de plant,

de schimmel krijgt suikers van de plant en geef op hun beurt voedingstoffen terug,

dit noemen we een sybiose :)

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycorrhiza

 

icm, de nitrificerende bacterien: die er voor zorgen dat je geen overschot krijgt

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrificatie

 

icm met de buffer tabletten van sannie (die niet alleen de voedings behoeftes bufferen maar ook nog een nuttige bacterien bevatten die ziektes tegengaan)

 

trichoderma (is er 1 als ik heb goed heb): http://en.wikipedia.org/wiki/Trichoderma

 

 

zoek maar eens op EM (Effective microorganism) in de zoekfunctie van witforum, er is recentelijk nog een topic geopend over de effectieve bodem organismes,

 

 

komt er dus een beetje op neer dat als je een gezonde biotoop in je medium hebt van effectieve micro organismes dat die er voor zorgen dat de ph waarde en de voedings opnames worden gebufferd, daarnaast zorgen ze voor een afbraak van oude wortels en beschermen je plant tegen evt ziektes in je wortel zone

 

 

http://www.bio-grow.nl/organics/

 

 

en indd sannie heeft een soort van snelcursus!!!!

 

 

naast sannie ben ik nog een paar merken tegen gekomen die het zelfde preciepe handhaven

 

agro bacterias

og bio war

sannie shop

X-treem gardening

 

voor mij is bio/organish gewoon de shit

 

ze zorgt dat bij aanplanten er meteeen voldoende "vaste voeding" aanwezig is in het medium

legt een kleine buffer aan met spoor elementen en Ca/Mg

 

en laat de bacterien/schimmels het werk doen

 

(hoef alleen te zorgen dat regelmatig een gezonde hoeveelheid bodem bacterien aanwezig zijn)

 

dit door regelmaatig of de bacto's of andere bacerien toe te voegen

 

 

hoemeer je jezelf erin probeert te verdiepen, hoe dieper het gaat :tu

 

k denk dat je soms het 'fijne'ervan ook niet moet willen weten.. hoemeer ik er probeer van te begrijpen hoemeer vragen het oproept!

en het resulteert uiteindelijk in avonden lang googlen (thuis studie) en dan zelf maar alle draden aan elkaar proberen te binden en er een heldere samenvatting van proberen te make

n en dat weer in praktijk uit te proberen, maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer

 

gelukkig zijn er mij honderden mensen voor gegaan, die wel de opleiding en kennis hebben en aan de hand daarvan een super product hebben samen gesteld!

 

nog 1 maal de weg naar bio:

 

www.baconline.nl

www.sannieshop.com

http://agrobacterias.com/?i=en&i=en#3

www.ogbiowar.com

http://www.biotabs.eu/home/

http://www.bio-grow.nl/organics/

http://www.xtreme-gardening.com/

 

 

iedereen aan de bio!

 

t is vaak een schimmeltje, een tabletje, een bacterie, en een klein beetje voeding einde vd bloei..

 

veel makkelijker gaat het kweken niet worden lijkt mij?

je hebt ook veel minder kans op foutjes, en altijd een eerlijk product

 

ik heb hier op het forum nog nooit iemand gezien die met sannie's way minder dan gemiddelde opbrengste heeft gehaald

sterker nog, de 1 op 1 kweken worden "bijna" allemaal op bio/organische wijze gedraaid

 

(bijkomend voordeel dat met bio je aarde meerdere keren te gebruiken is)

 

de keuze lijkt me makkelijk

 

 

 

 

 

OJA Laat f duidelijk zijn dat ik er eigenlijk geen bal vanaf weet maar dit het geen is wat ik er zelf uit heb kunnen opmaken...

uit de "thuis-studie" die ik hier vanachter mn pc heb gedaan( 80% WF), ik leer over dit onderwerp nogsteeds elke dag bij

en schijn er ook nog wel eens naast te zitten :)

( al durf ik wel zo arrogant te zijn om te zeggen dat ik aardig in de goeie richting zit)

 

een ieder die mij hier in kan verbeteren Graag! zoals jullei allen leer ik over dit onderwerp graag bij!!

 

 

:tu

 

dont panic! its organic!!!!

 

keep em green & grow on!

Greetz Skunkmonster

:)

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites
Afzuren doe je alleen bij hydro,.... Thats Itt :)

 

 

en nee ik zuur niet af

dat doen de schimmeltjes en nuttige bacterien in mn medium:

 

 

Verplicht laten lezen bij lid worden van dit forum :)

 

 

@Aquar ,..verdiep je maar eens in het bodemleven en bio kweken

Sannie heeft een snelcursus.

 

Gr St. :)

en xtreme werkt netzo goed, maar is net iets goedkoper op de killo prijs

http://www.xtreme-gardening.com/

 

ik heb geen ph meter dus afzuren zit er niet in

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

intersante materie

 

ghe flora floramicro hard water formule ?

 

zelf heb ik al een jaar dit in mn hoofd .

zou dit werken heeft iemand hier ervarings mee ?

ik heb de wf -zoekmachien gebruikt en 0 hits dus .

http://www.onlinekweken.nl/product/123210/...Water_0_5L.aspx

voor de centen hoef je het niet te laten en al die voedingslijnen van hun hebben ook ze ook in kleine hoeveelheden .

de oplossing voor hard water ?

en NIET MEER PH _METEN ???

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is wat ze er bij Biobizz over te zeggen hebben:

 

Why do you consider to lower the pH? What is the pH of the water after you add the Biobizz nutrients? Is it 7,0 or lower, then just go ahead !

The main reason you need to lower the ph with the chemical fertilizers is to make sure the nutrients, most of the time salt based chemicals can desolved and be absorbed. Biobizz has no chemicals not salts, so it is compatible with the soil and the plant.

Take for instance coco-cola: how do they manage to desolve 23 cubes of sugar in a bottle of cola? If you try it at home, you’ll notice there will be a lot of sugar that does not desolve in the water. But what does coco-cola do? They lower the ph of the water to 2,2 and poof, all the sugar crystals fall apart and you have a sweet liquid without anything floating inside. This is how chemical fertilizers need to work as well. The more NPK they offer in their nutrients, the more pH levelling becomes important.

If you feel or need to lower the pH, use only lemon acid or vinegar, do not use pH- or something, this is everything but organic! The best place to measure the pH is not in the water by the way, but in your substrate. If the pH there is between 6,0-6,5 you are on a perfect and natural level.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een kweek met buffertabs heb ik Sannie gevraagd wat het beste is: kraanwater met een lage pH -acht (8) in mijn geval - of regenwater uit onze regenbak met een pH van ongeveer zes.

Sannie adviseerde kraanwater te gebruiken, omdat de buffertabvoeding was gebaseerd op kraanwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn vaak de aanwezige zuren in goede organische voeding die de ph doen zakken, humuszuren en filvinezuren, ze zorgen ook voor een beetje voedingschelatie, de bacteriën en schimmels zorgen voor de verdere fermentatie en transport.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi stukje om te lezen, alleen heb ik nog nooit hinder ondervonden van het afzuren..wel waardeer ik hem na iedere ronde op met de nodige additieven en kalk..

 

Maar volgende ronde een proberen zonder als test voor mijn eigen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
interessant artikel, ik zuurde eerst ook mijn water af op aarde.. maar nu niet meer :)

 

Zie ik nou rode steeltjes op je avatar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad mooie info, en ik ga daar bij m'n volgende kweek zeker meer letten op het bodemleven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Bij biologische voeding zoals kippenmest, bloedmeel etc krijg je nitrificatie, waardoor er verzuring optreedt.Gebruik je nu gesteentemeel in je grond & je water is rond 8.5, dan kan je het wel terug brengen naar 7 dmv ongepasteuriseerd appelazijn.Ga prima zo. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te koop aangeboden:

 

Mooie fles(incl. dop) PH - bloei.

Dop draait heerlijk rond en de vloeistof loopt goed uit de fles. Geen apk keuring meer nodig.

Kleur groen met rode dop.

Prijs: teab.

 

:)

Edited by mrWeed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzuren?

ph min toevoegen aan water om de ph waarde te verlagen te maken heet toch echt anders :)

 

vd rest erg informatief al is het met wat haken en ogen,

hangt erg af van water wat er uit je kraan komt en hoe je de waterhuishouding in de pot regelt bij bio/organisch kweken.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij van wc eend..... ;)

 

Ik heb noooit roest en zuur altijd af!

 

Vergeet gewoon geen maerl toe te voegen.

En zeg geen kalk tegen maerl!

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
En zeg geen kalk tegen maerl!

Hoezo wordt die boos dan??? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Krasi als zegt,veel organische voedingen brengen de pH naar beneden,met Bac bv kom ik 6.5 uit zonder af te zuren,met mijn Ph grondmeter kun je ook goed zien dat het bij de wortels zuurder is.Met organische voeding hoef je niet af te zuren,met mineraal wel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb toch m,n twijfels, als je kraanwater ph 8,5 heeft, zou betekenen dat de plant de voeding slecht opneemt.

Misschien ook wel een kanttekening hier, voor langzaam vrijkomende meststoffen, die in de grond door het bodemleven vrij gemaakt worden; zal langer duren, tegenover direktopneembare meststoffen, denk dan toch dat je beter met de laatste wel iets kunt afzuren, en dan bijvoorkeur met vriendelijke middelen, volgens mij natuurazijn, citroenzuur, appelazijn ed.

 

Begrijp ook dat je moet uitkijken voor de mycokolonies, dus in de startfase periode voor de bloei doe ik t rustig aan met t zuren.

Verder begrijp ik dat een echt goede fabriek in je grond, het beste werkt met grote bakken; met kleinere potten, en dan gemiddeld de korte duur van onze binnenrondes, lijkt me dat dat ook faktoren zijn die misschien toch een beetje aanzuren verstandig maken.

Dus wat zijn de omstandigheden, ideaal of niet?

Wat is wijsheid??

Cees spees is duidelijk wat betreft het aanzuren van je water, ook een organische methode, met snelwerkende meststoffen. Sannie heeft er een andere visie over, is tegen afzuren!

Zelf denk ik dat het vooral om de verhoudingen gaat tussen hoeveelheid grond, en watergiften, of je besluit af tezuren. De algemen ph waarde van je grond blijft in grote bakken meer constant dankzij het bodemleven, dan is een watergifte met ph 8,5 waarschijnlijk geen aanslag op de zuurgraad van je medium, en waarschijnlijk goed opneembaar.

Maar goed, blijft gissen! zal eens testen zonder zuren! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pH van je voedingswater is niet gelijk aan de pH bij de wortels van de plant (op aarde, en andere bufferende mediums).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , dat vind ik ook een logische redenering, maar blijft de vraag wanneer je wel beter kunt äfzuren:, of moet je het nou laten! Ik ga elk geval niet beneden de 6,0 over het algemeen, dat lijkt me logisch; het meest logisch; laat het echte werk maar over aan je medium!

Lijkt mij toch dat als je met een gemidddelde waarde van max 6,5 met je waarde gift goed blijft zitten ; bijsturen moet je vermijden, en kan volgens mij helemaal niet op aarde!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...