Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Knakie blind

Resetten van de Tensio's en klaar maken voor nieuwe ronde

Recommended Posts

Beste mede hobbisten,

 

Ik heb vaak, naar mijn idee, te veel afwijkingen in de tensio's, dit alles al na 1 ronde draaien.

 

Het kan natuurlijk dat er eens een keer een niet goed is of kapot gaat, maar bij mij lijkt het wel heel frequent voor te komen.

 

Hoe handelen jullie als er een ronde voorbij is?

 

En het resetten, doen jullie dat in de aarde of juist als de meter los is van alles of in een glas water?

 

heb van alles geprobeerd maar zit soms wel 400 mb verschil in als ik ze op de zelfde diepte en op hetzelfde aantal cm van de potrand steek (dus in een en dezelfde pot).

 

Dit kan natuurlijk niet, ik heb sowieso veel afwijkingen naar mijn idee.

 

Wie deelt mijn ervaringen en hoe kan ik dit probleem oplossen, en wat is de juiste manier van behandelen na een ronde en de juiste manier van restten.

 

Groet,

Knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik een afwijking heb haal ik hem eruit en kijk of die nog helemaal vol is, meestal zie je wel een grote luchtbel in het buisje.

Opnieuw afvullen tot de rand, cone schoonmaken en dan weer een tijdje in het water zetten, dan klopt die weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ongeveer hetzelfde probleem denk ik.....

 

de eerste ronde ging alles goed en normaal maar vanaf de 2de ronde vind ik dat ie verdacht bijna altijd op 370 staat..??

 

ne elke ronde haal ik de tensio eruit, schuur het onderste gedeelte terug beetje op (i.v.m wortelresten en vuil die er tegen plakken), vul hem opnieuw met proper water en dan staat ie klaar voor de volgende ronde

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar ze hebben me in het begin zeker wel goed op weg gezet !

 

ik heb mezelf betrapt bij de aankoop van de tensio dat ik al 2-3 jaar veeeeeel te weining water geef !

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

tensio

 

ik heb er 1 gehad die bleef maar droog trekken , was mischien een maandag tensio dus weg ermee .

en we kunne tegenwoorddig een dooie rat op mars live filmen maar een preciesie watermeterje is te moeilijk ?

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien moet jij je er wat in verdiepen mac..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak ze na een ronde ook schoon met een schuursponsje, dan weer een paar uur ondergedompeld in een bak met water, netjes zonder bubbels afvullen tot boven het randje, dan ff resetten in een glas water en ook nog een keer in de aarde.

 

Dit lijkt me de juiste methode, maar heb toch hele grote afwijkingen.

 

Hoe resetten jullie?

 

Gr. knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

resetten... wist zelf niet dat het kon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

resetten werkt als volgt:

 

druk 1 maal op het knopje, zodra je waarden in beeld krijgt, direct weer indrukken en een paar seconden vasthouden totdat er 3 kleine bolletjes in beeld komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet niet vergeten dat als je hem

reset de meet kop in een glas water stopt en dan ingedrukt houden tot hij op 0 staat

anders heb je idd verkeerde 0 punt erin staan en dus verkeerde waarden!

en voor gebruik en reset een uur in dat glas laten staan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga ik zeker eens doen thx :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je moet niet vergeten dat als je hem

reset de meet kop in een glas water stopt en dan ingedrukt houden tot hij op 0 staat

anders heb je idd verkeerde 0 punt erin staan en dus verkeerde waarden!

en voor gebruik en reset een uur in dat glas laten staan..

 

Meetkop zelf in het water?

Dat gaat maar een paar keer goed, krijg je echt wel water (roestende schroefjes) in de kop.

Meter meet waterniveau in buis dus daar moet je hem ook op 'ijken'.

 

Als je grote swings op de meter krijgt dan is je manier van watergeven misschien niet helemaal top, ene plek beter bevochtigd dan andere en meer voeding gesprokkeld doet ook leuke dingen met de waarden (ik schiet van 120 naar 200+ als ik BAC aan het pompen ben).

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meetkop (keramische tip)en dus niet de display

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je moet niet vergeten dat als je hem

reset de meet kop in een glas water stopt en dan ingedrukt houden tot hij op 0 staat

anders heb je idd verkeerde 0 punt erin staan en dus verkeerde waarden!

en voor gebruik en reset een uur in dat glas laten staan..

 

Gisteren op deze manier gedaan, nu blijven twee van mijn meter keihard op 0 staan in de aarde.

 

Wacht het nog een paar uur af, maar ik denk dat ze dus echt na 1 ronde de geest hebben gegeven :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je na de reset idd 0 heb staan op beide meters

dan kan het haast niet anders dan dat je potten of bak te nat staat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De rest staat allemaal rond de 100, maar 2 staan op nul, de aarde voelt niet nat aan, bovemlaag al redelijk droog en alle potten hebben een vergelijkbare watertoediening gekregen, ook de planten zijn zo'n beetje allemaal even groot en even ver.

 

Dus die meters doen iets niet goed.

 

Gr.

knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hier 2 planten staan op 26ltr smart, ene drinkt elke dag 2ltr en andere krap 1.

 

Die pot die maar 1ltr krijgt lijkt een stuk meer ingedroogd etc, t'is dat de meter erin zit want anders had ik haar mooi verzopen inmiddels afgaande op wat die andere zuipt :)

 

Indien mogelijk allebei ff tillen, weet je zo hoe of wat want 0 - 120 verschil voel je wel.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild,

 

dat heb ik ook al gedaan, potten zijn op de weegschaal gegaan en nagenoeg even zwaar :)

Inmiddels ook een andere tensio gereset als volgt ,12 uur ondergedompeld, de keramieke voeler voorzichtig met een schuursponsje opgeschuurd, toen tot aan het randje afgevuld en kop erop, de reset knop ingedrukt tot de 3 bolletjes verschenen, 3 uur in een glas water laten staan, toen de waarde in een glas water afgelezen, zou volgens mij 0 moeten zijn, maar geeft 470mbar aan???

 

Dus heb al 2 stuks die de geest hebben gegeven na 1 ronde.

 

Groet,

knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er 2 in gebruik en 1 ervan heb ik het verleden voorzien van teflontape om het schroefdraad.

 

Ik weet niet meer precies wat de verschillen waren destijds, maar sindsdien heb ik gelijkwaardige waardes en durf ik het tape er niet meer af te halen.

Als er op een of andere manier geen juiste afdichting hebt, krijg je vanzelf verkeerde waardes. dus vond het destijds wel logisch.

 

Verder gooi ik mijn meters na een ronde leeg en gewoon in een kast. als ik ze weer nodig heb licht de kogel opschuren een avond in het water en in de grond ermee. Wel de eerste week regelmatig het waterniveau checken en navullen en resetten.

 

Heb je ook al eens contact met de fabrikant gehad hierover? zit vast nog wel garantie op, of misschien kunnen ze wat meer vertellen hierover.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hab je al eens gekeken of het o-ringtje in de kop nog ok is batterij nog goeg? Het zijn normaal betrouwbare dingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Willy Wortel

 

het o ringetje zal ik straks bestuderen, wie weet zit het hem daarin maar na slechts 2 maanden gebruik lijkt me dat onlogisch, ditzelfde geldt voor de batterij.

 

heb de meter die na de reset procedure 470mbar aangaf in het glaswater een 2e reset gegeven en nu blijft hij wel op 0 staan, dus vanavond maar weer in de aarde prikken en kijken hoe die het in de aarde doet.

 

Gr.

knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yup, ff contact opnemen met Blumat (of via GS) als de kop afwijkende waarden blijft geven en pas 2mnd oud is.

 

OOk probs gehad een keer en toen kreeg ik, na overleg zo een nieuwe kop van Blumat, was idd ook iets met de afsluitring/schroefje.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
Willy Wortel

 

het o ringetje zal ik straks bestuderen, wie weet zit het hem daarin maar na slechts 2 maanden gebruik lijkt me dat onlogisch, ditzelfde geldt voor de batterij.

 

heb de meter die na de reset procedure 470mbar aangaf in het glaswater een 2e reset gegeven en nu blijft hij wel op 0 staan, dus vanavond maar weer in de aarde prikken en kijken hoe die het in de aarde doet.

 

Gr.

knakie

 

Je moet hem wel altijd resetten in het water he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja prutsertje, dat is bekend, maar na een eerste reset en 3 uur later (nog steeds in het water) gaf hij 470 mbar aan, pas na een volgende reset in het water ging ie naar 0.

Inmiddels in mijn aarde geprikt, kijken of ie morgen een beetje logische waarde aangeeft.

 

gr. knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...