Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Boosie

Planten Kruisen

Recommended Posts

Beste WFers ,

 

Had enkele vragen mb tot het kruisen van planten graag zou ik wat hulp kunnen gebruiken

 

- In tot hoeverre kun je een plant door kruisen :

Dus stel je hebt een X x X x X x X plant (dus 4x gekruist) , in hoeverre kun je het dan door kruisen dat ie tog stabiel blijft

 

- Of opzoek naar X x X of X zaden (Dus 1 tot 2x Gekruist)

 

- Vanaf Fem werken is Herma gevoelig :

Veel goede soortjes zijn helaas alleen als Fem leverbaar tegenwoordig , Kun je die gebruiken voor een moeder dan bestuiven met Reg manetje Zou je stabiele soortjes uit halen

 

- Welk zijn de betere soortjes voor warmere klie-maten

Binnekort proyect starten > kan ik alle soortjes meenemen want kan geen meer bij-bestellen

(wil m'n Rookertje wel blijven behouden) :rolleyes:

 

- Stuifmeel t beste bewaren om naderhand weer te gebruiken

Tips & Trucks welkom

 

- wat is beter open polination (Buiten) of bestuiving (Binnen)

Als ik het goed heb begrepen

 

- Zullen wel meer vragen komen maar ook eerst eens zelf verder opzoek naar Info , Vragen zullen dan vanzelf weer volgen

 

Iemand nog goede Ideetjes die van belang kunnen zijn hoor ik t graag

 

Gr. Boosie

Share this post


Link to post
Share on other sites

XY en xy en de rest..erg weinig kaas van gegeten( da's ook waar ik nog eens bijles in ga nemen)

 

maar als je naar een warm klimaat gaat , probeer te achterhalen hoe vochtig het naseizoen is ivm schimmelgevaar

 

skunken doen het goed , ook in vochtig klimaat

 

buiten bestuiven is een risico- er hangt nogal wat stuifmeel in de lucht tegenwoordig.(heb enkele buitenlokaties gehad waar ik alleen puur vrouwelijke planten had , waar altijd zaad in kwam, en ik den kniet dat ik de enige ben met dat probleem)

 

Binnen bestuiven , en gebruik maken van daglicht achter een raam is op zich niet verkeerd voor de kwaliteit van de zaden.Heb de erfvaring dat planten die stevig UV licht hebben gehad mooier zaad opleveren.

 

Stuifmeel kan je in theorie bewaren , als je maar droog genoeg kan bewaren.Invriezen schijnt het in theorie tegen te kunnen.

 

 

Als ik zelf zaden maak, gebruik ik het liefste de twee eerste mannetjes die bloeiverschijnselen vertonen.

Alleen de allereerste lading stuifmeel is interessant voor mij : die gooi ik tegen de VOORBLOEI van de eerste dame aan .

Als je van zowel de mannetjes als mogelijkerwijs ook de vrouwtjes de EERSTE bloemetjes gebruikt ( en bij een dame is dat de voorbloei) , dan zal je generatie na generatie de soort naar voren halen in het seizoen : na 10 generaties ben je zeker minimaal 14 dagen eerder klaar met oogsten ZONDER dat je iets hoeft in te kruisen.Als je indoor en outdoor combineert kan je in theroiebinnen twee jaar deze klus geklaard hebben.

Indoor is het wel gunstig als je het begin van het bloeiseizoen nabootst . Dus niet meteen naar 12/12 , maar eerst bijv 3 dagen 16 uur, vervolgens 3 dagen 14.5 uur.

Dat geeft de mogelijkheid om de meest bloeigevoelige exemplaren te onderscheiden: DIE moet je hebben.

 

Succes

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga je 1 naam geven, van hem moet je alle topics gaan zoekken en lezen, en je hebt antwoord op al je hierboven genoemde vragen, dame blanche, -R.I.P-

 

http://www.wietforum.nl/index.php?act=Sear...mp;highlite=%2B

 

als je er dan nog niet uit komt kom je nog maar eens terug, ik zeg slotje

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ MeneerJansen

Dank voor je info

 

@ Grow Weed

Tanx voor de info , lees al zoveel maar dat kan er goed bij van pas komen , Is voor een Outdoor Proyect waar ik nog niet veel over kan vertellen vandaar de vragen

 

@ Amnees

heb nu al inmiddels een grote zaden collectie daar niet van neem strax wel ff fototje voor je . Zit er niet verlegen om

 

Maar probleem zal meer zijn van Ik wil wel graag maar de Regels daarzo zijn tog iets anders dan hier

 

Vandaar de vragen en nog te stellen vragen

 

Iemand nog een goed boek of boeken in het NL over Cannabis telen heb hier en daar rond geken maar veel in het Eng

 

Wil m'n eigen boontjes doppen als ik daar met vakantie ben :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja die "vraag" is nooit openlijk beantwoord, wel in pm.

 

en dat is geen vraag waarop het antwoord hier op het forum al minimaal 100000 keer gegeven is, of voor de 3e of 4e keer in een anderetopic door dezelfde persoon gesteld, en meermaals door andere forum gebruikers beantwoord,

 

- In tot hoeverre kun je een plant door kruisen :

Dus stel je hebt een X x X x X x X plant (dus 4x gekruist) , in hoeverre kun je het dan door kruisen dat ie tog stabiel blijft

per kruising die je maakt meer verschil, gewoon duie eene pakken, die je mooi vind,

- Of opzoek naar X x X of X zaden (Dus 1 tot 2x Gekruist)

zullen we even anders gaan praten [whitewidow*bluebery]*bleuwiddow f2 want dat zal een stabieler soortje zijn dan een [whitewiddow*bleuberry]*bleuwiddow f1

 

- Vanaf Fem werken is Herma gevoelig :

Veel goede soortjes zijn helaas alleen als Fem leverbaar tegenwoordig , Kun je die gebruiken voor een moeder dan bestuiven met Reg manetje Zou je stabiele soortjes uit halen

warom, wil je zograag herma genetica

- Welk zijn de betere soortjes voor warmere klie-maten

Binnekort proyect starten > kan ik alle soortjes meenemen want kan geen meer bij-bestellen

(wil m'n skunkie blijven smoken)

alle landrassen van rond de evenaar,

- Stuifmeel t beste bewaren om naderhand weer te gebruiken

Tips & Trucks welkom

lees dameblance zijn post over stuifmeel bewaren

- wat is beter open polinator (Buiten) of bestuiving (Binnen)

Als ik het goed heb begrepen

open polinated om maar even me te beginnen, polinator hasj is wel lekker,

je kan ook binnen open polinere, heeft mee te maken of je 1 moeder en vader of 25 moeders uit 25 verschillende zaden en bijvoorbeeld ook 5 heren uit zaad, ( breed bestoven)

- Zullen wel meer vragen komen maar ook eerst eens zelf verder opzoek naar Info , Vragen zullen dan vanzelf weer volgen

zie eerdere post

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke Vraag Grow Weed : Van t boek dan haal ik het wel ervanaf maar hoe stel ik dan z'n vraag

 

Of van t kruisen van

 

Heb geen zin afhankelijk te zijn voor de (achterstaadjes) als ik daar ben , als je begrijpt wat ik bedoel :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo Boosie,

 

Met X x X x X x X bedoel je AxBxCxD? En met stabiel bedoel je zonder herma's? Of toch een homogene soort?

 

Stuifmeel Jaren Bewaren", een topic van Dame Blanche.

Om stuifmeel langer dan weken te bewaren dien je het -goed gedroogd en gezeefd/gezuiverd van andere bloemdeeltjes- in te vriezen.

 

Doorkruisen met gefeminiseerde planten kan, maar de kans op herma's in het nageslacht neemt toe, net als wanneer je generaties lang inteelt met dezelfde soort of kweekt met hermagevoelige landrassen. Je kunt tegenwoordig je planten ook laten testen op hermagevoeligheid (zie topic test lab amsterdam).

 

@MeneerJansen: Maar jij selecteert alleen en uitsluitend op vroege bloei, wat voor buiten in NL of BE op zich niet verkeerd is, maar wel een min of meer gedwongen noodkeuze die ten nadele van potentie e.a. eigenschappen gaat. Voor binnen, of buiten in een warmer klimaat zou ik andere selectiecriteria overwegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

om even op je stuifmeel terug te komen vroeg jij of iemand anders met soortgelijke naam vorge week ook al ,

 

gallery_34588_15605_30560.jpg

zo vang je het op

 

zo bewaar je het

gallery_34588_15605_2092126.jpg

 

als er veder nog vragen zijn na het lezen van dame blanche zijn topics, horen we het wel,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Groen Gif

Tanx voor je info ,

 

- Met X x X x X x X bedoel je AxBxCxD? En met stabiel bedoel je zonder herma's? Of toch een homogene soort?

Yep

 

- Doorkruisen met gefeminiseerde planten kan, maar de kans op herma's in het nageslacht neemt toe, net als wanneer je generaties lang inteelt met dezelfde soort of kweekt met hermagevoelige landrassen. Je kunt tegenwoordig je planten ook laten testen op hermagevoeligheid (zie topic test lab amsterdam).

 

- Gelijk hebbie vandaar even mn bevestiging vraag , hadden daar een discussie over vandaag met een maat

 

@ Grow Weed

Dank voor je info

 

- om even op je stuifmeel terug te komen vroeg jij of iemand anders met soortgelijke naam vorge week ook al ,

nee was ik niet was t van ouwe zak of zo heb t wel doorgelezen maar die vroeg meer naar Moederplanten als ik t goed had begrepen

 

of stuur me die link

 

ff door lezen alles op een rijtje plaatsen , als er vragen zullen jullie t wel horen

 

Tips en Trucs zijn nog steeds welkom

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ groen gif : Klopt

 

 

mijn selectie criteria zijn :

-Geur ( ik moet de geur echt waarderen anders ist alleen geschikt voor cake)

-vroeg klaar ( ons najaar....zucht ...)

 

en om de paar generaties mik ik er een compacte sterke dame door

om dat tegenvallende thc percentage ietsje bij te sturen zeg maar.

 

boerenlogica van de koude grond...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
- In tot hoeverre kun je een plant door kruisen :

Dus stel je hebt een X x X x X x X plant (dus 4x gekruist) , in hoeverre kun je het dan door kruisen dat ie tog stabiel blijft

F16 bij vrouwtje/mannetje of S4 bij zelfbestuiving (Vanaf S1 zaai je er 100 uit, hou je er 5% over die je de beste vindt, die je weer in afzonderlijke potten uitzaait & benummert van familie 1 t/m 5 & daar ga je mee verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante informatie hier allemaal.

Is er een link of boek waar men kruising en selectie van wietplanten behandeld?

 

Ik heb ooit een soortgelijke topic geopend, snap er nog steeds weinig van :rolleyes:

Edited by TLTG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Q- 'Hi (chimera). I was wondering if you can tell me what is the best way to freeze pollen in?

 

what should the pollen be put in ive read a few different ways but i thought you would know best."

 

 

A- Flower pollen donors. Cut the stalks of large branches at a 45 degree angle just before the flowers begin to open. Place in a vase of fresh water, stem down, as you would with cut flowers.

 

When the staminate flowers begin to point downwards, remove all but the floral material (ie leaves etc) with sharp scissors... be gentle as the more you knock the flowers around, the more pollen you'll lose.

 

When the pollen starts to drop, place the branches on a sheet of aluminum foil or a dry piece of paper in a room with no draft or air currents. Leave for 12 hours and shake very gently, flip them over on their backs and repeat the process..

 

Collect the pollen, remove debris (plant matter, flowers etc), screen it with a 40u screen or the like, and dry it for a day in a low humidity room on a piece of printer paper laid over some cardboard stock- this will help dry out the pollen.

 

Collect the pollen and freeze it in an airtight container like an old film canister or a small tupperware container. Dip the top of the container in liquid wax if you think the seal is not airtight. Freeze in a stable temperature freezer, -20 C or deeper is best.

 

Dividing the pollen into multiple 'satchels' or small envelopes allows you to break into your pollen collection and pull some out a little bit at a time without contaminating the whole batch. Work quickly when the pollen is pulled out of the freezer! Put the remaining 'packets' back in the freezer ASAP.

 

Remember, a little goes a long way so don't put it all in a single envelope.

 

Pollen stored using these principles has allowed breeders to store pollen for up to 17 years and still remain viable. I suspect it would last longer still, but these are the results we currently have to work with.

 

Simple as.

 

You can use the old paint brush method to apply the pollen, but Mel Frank recently showed me that using a clean finger dipped into the pollen can be more effective and give more control over the pollen, since the natural oils on our skin act as a 'sticker' and keeps the pollen from flying around where it might not be wanted. Just gently rub your fingers along the stigmatic surface of the pistils, and you should get a pretty decent seed set. Certainly enough for home crosses, preservation, or test crosses.

 

Enjoy!

 

-Chimera

 

BRON: Freezing Pollen (klik) ... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ 1 ieder die iets zinvols toe heeft gevoegd - Tanx ervoor

 

De Moeder Plant was vorig jaar bestoven Ch.B x XX , (zoek nog wel een foto)

 

Hier dan onze eigen kruising : Selectie 1

 

Selectie 1 is netjes afgebloeid - Herma vrij & Variatie in Pheno's type's 2 Stuks

 

2 Geselecteerde Heren Ch.B x XX : Selectie 1 - Plant Nr : 3 & 4.1 (Korte versie)

 

gallery_31678_15726_155034.jpg

 

Mannetje Selectie 1 - Plant Nr : 3 & 4.1

 

gallery_31678_15726_415739.jpg

 

gallery_31678_15726_224808.jpg

 

Moeders worden gefotografeerd : (volgen later)

 

- Heb nu dus de Kruising zaden , wanneer zou ik een F1 of F2 versie krijgen (dus stabieler soortje)

zoals ik t begreep dan Hier een Selectie uit maken en de 2 beste terug kruisen (dus meer opzoek naar 1 Phenotype)

 

want heb nu 2 hoofdzakelijke Pheno types een Lange - Slungel versie en een Korte - Bossig - versie

Gebruik dan de Korte versie voor de kruising , maar die bloeit wel langer dan de Lange versie

 

- Welk is verstandig te gebruiken

 

Ff uitproberen >>> Tips & Commentaar nog zeer welkom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...