Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
renessy

Temperatuur rgeling

Recommended Posts

Heren,

 

Aangezien ik genoodzaakt ben om mijn kweekkastje van zolder weg te halen wil ik in de garage verder gaan….

 

Ik heb echter nu wel de kans om wat moois in elkaar te zetten dus ik ben in mijn hoofd druk bezig met de planning.

 

Het zal een hok worden van 70x100x150 met een 400HPS lamp waar ik (hopelijk) van alles in kan doen, autoflowers en ook bijvoorbeeld gewone soortjes in Scrog.

 

Het loopt eigenlijk al stuk op de temperatuur. Mijn garage is echt 0 geïsoleerd en dus in de winter zeker veel te koud…. De temperatuur van buiten heb ik dan ook binnen zeg maar. Hoe ga ik dat oplossen???

 

-Ik kan de garage isoleren (andere roldeur erin en isolatie op de muren maar zonder enige verwarming zie ik die niet opeens lekker 25 graden worden…..

-Ook warme lucht uit de woning trekken is geen optie. Ik kom alleen in de hal uit en die is over het algemeen ook niet echt warm…..

-Ik kan er eventueel een radiator ophangen welke aangesloten word op het CV net maar ook die zal niet voldoende zijn om de garage op temperatuur te krijgen en te houden

 

Nu had ik opeens een idee welke ik hier eerst even wil laten reviewen om te kijken wat de reacties zijn.

 

Het idee is om het water dat ik gebruik voor de blumats te laten circuleren door de kweektent heen. Het buffervat wordt geïsoleerd om de warmte zo veel mogelijk vast te houden. Dit door middel van een simpele pomp. Het water laat ik door een labyrint van leidingen op de achterwand van de kast pompen. Tijdens de lichturen van de lamp zal dit water en het buffervat opwarmen. Een temperatuur regeling op de pers van de pomp stuurt een klepje aan in de leiding terug naar het buffervat. Hierdoor breng ik het buffervat op een temperatuur van 28 graden (even fictief, als ik dit plan doorzet zal er getest moeten worden!) Als dan de lichten uitgaan laat ik het water door het labyrint pompen om de temperatuur hoog te houden met hopelijk genoeg warmte inhoud om dit vol te houden tot de lampen weer aangaan. De ventilatie gaat ook een standje lager natuurlijk en als de lampen aangaan begint het hele feest opnieuw….

 

De verse lucht inlaat is natuurlijk nog wel koud. Deze laat ik als eerste opwarmen door het bufferwater en vervolgens laat ik deze het hok in boven de potten, dit om de wortels zeker niet te koud te laten worden…..

 

 

Mijn vraag is nu of dit zal werken????

 

Wat zijn eventuele alternatieven???

 

Bedankt voor het lezen.

 

Groeten

 

 

R.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-isoleer je hokje goed met bv rockwool

-schakelklok met kachelcontact zodat de kachel enkel aanslaat als het licht uit is

-zet de elektrische kachel in je hok voor het aanzuig gat van de lucht om deze voor te verwarmen

-aquarium verwarmings element in je vat zodat je water niet bevriest (het slangetje zo kort mogelijk en eventueel ook isoleren...)

 

zet het kacheltje niet te hoog anders zuigt je afzuiging alle warmte weg

zo zou het moeten lukken...

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey renessy

 

je zal versteld staan wat de temp doet als je je hok goed isoleerd.

wel zou ik een zolder in je hok slaan want dan creeër je een buffer voor de warmte in de zomer boven het zoldertje en swinters beneden.

zoals pure zegt je luchtaanvoer verwarmen is een goed idee maar voor het aanzuiggat lijkt mij niet genoeg de lucht gaat daar te snel doorheen en word dan amper opgewarmt.

je zou de lucht niet van buiten maar uit je schuur kunnen zuigen dat scheeld altijd al iets.

je zou dan aan de buitenkant van het aanzuiggat een grote bak kunnen maken waar je een elec,kachel in kunt zetten met een thermostaat.

zo heb je een buffer van warme lucht die je kan aanzuigen.

zorg er wel voor dat je aanzuiging niet te sterk is.

kachel schakelaar er tussen en wat temp voelers en je kan het goed in de gaten houden.

greetss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees hier op het forum vaak dat de wortel temperatuur belangrijk is,

Dus als je zorgt dat deze niet onder de 18c komen is het al goed,

er staan hier wel projecten hoe je van een electrishe dekken een verwarmingsmat kan maken.

 

Denk dat je dan al een heel stuk op weg bent.

 

Groetjes Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke,

 

ik heb dit een beetje verzonnen allemaal om juist geen gebruik te hoeven maken van een standkachel.... Wordt toch warm en verbruikt denk ik meer stroom dan een circ pompje.... Met handig omgaan van de warmte uit het buffervat kun je een hoop warm houden.... (denk ik) Want een ruimte maken waarin je je lucht voorverwarmd kan ook met het water uit het buffervat..... Of ik laat de inkomende lucht door een radiatortje gaan welke verwarmd wordt door het bufferwater..... Mogelijkheden genoeg dus, nu uitzoeken welke het beste is.

 

Daarom ga ik van de week toch het éen en ander uittesten hier. ik ga eens een emmer water isoleren en buiten wegzetten met een termometer erin. Dan kijken hoe snel de temperatuur weg zakt.... Ben benieuwd.....

 

Wordt vervolgd dus....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...