Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ooggetuigen

nieuw mini kweekhokje!

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Vandaag heb ik een hokje gevonden welke ik geschikt wil maken voor een mini kweek. Ik had liever een groter hok gemaakt,maar gezien de kosten en de situatie zit dat er niet in. Ik ga uit van 1 plant, maar misschien kan er nog een tweede bij?

Ik post hier alvast de foto's van mijn hokje, er moet nog veel aan gedaan worden!.

 

Aangezien ik niet echt een klusser ben kan ik jullie hulp goed gebruiken!

 

Afmetingen van de binnenkant van het hokje zijn om en om: 70x70x52cm (LxHxD)

 

Het hokje is volgens mij gemaakt van triplex. Het weegt namelijk niet veel. Ik weet dat triplex is gelijmt en dat het bij hoge temperaturen los zou kunnen komen, maar ik verwacht dat het met 150W niet zo ernstig zal zijn denk ik.. Nu heb ik gelezen dat het aan te raden is het hokje van binnen wit te verven.

Wat is jullie ervaring met triplex? Wit verven of gewoon zw folie eroverheen plaatsen?

Verder moet het hokje nog lucht en licht dicht gemaakt worden met kit en tochtstrips.

 

Afzuiging (links achter bovenhoek) wordt naar mijn idee:

een 100 mm Plieger-fan ( van de Karwei) + 150 m³-Filter

*Eventueel met dimmer

 

licht:

2x 75W Tneon

(aangezien ik niet wil gaan knutselen met VSA's)

 

Lucht toevoer: (rechts onderaan vooraan)

Een passive inlaat. Ik heb overigens nog 2x80mm pc fans liggen welke wellicht ook goed van pas komen.

 

Ik kijk uit naar jullie tips en reacties!

 

Hier dan de foto's van het hokje:

 

Voorkant:

gallery_27410_10749_41432.png

 

Binnenkant:

gallery_27410_10749_161372.png

 

Binnenkant zonder planken:

gallery_27410_10749_262280.jpg

 

Sluiting rechts onder moet worden gefixt:

gallery_27410_10749_322448.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor! Erg leuk projectje!

 

Even wat tips. Behandelen met verf. Binnenkant schoonmaken/ontvetten, schuren, stofvrij maken, gronden en aflakken (zijdeglans wit). Dat klemsysteem van de deur zou ik vervangen, als je tochtstrips ertussen zet komt daar waarschijnlijk te veel kracht op te staan.

 

Verder bij je inlaat erop letten dat er geen licht binnenkomt. Misschien dat je het met een rooster aan zowel binnen als buitenzijde al red.

 

Die 8 cm fan heb je sowieso nodig om onder je Tneon langs te blazen. Op die manier blijft die iets koeler en kan de Tneon zo dicht mogelijk op de planten. Ook zou ik, als ik jouw hok had, de zijflappen van de Tneonreflector iets open buigen. 50 cm is eigenlijk net ietsie te breed voor de lamp naar mijn idee, maar door de reflector te buigen moet het wel lukken.

 

Wat betreft afzuiging: ik zou als ik jou was de afzuiger + filter buiten het hok plaatsen. Met de beperkte hoogte die je hebt (70 cm) heb je daar binnen echt geen ruimte voor.

 

Veel klusplezier gewenst!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks kerel, ik kan aan de bak!

 

De filter aan de buitenkant monteren is een erg goed idee. Hoe ik dat precies moet realiseren heb ik nog geen idee over, maar dat komt nog wel.

Zal vast wel wat over te vinden zijn op dit forum!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor het monteren heb je 2 opties.

 

sowieso eerst een rond gat zagen op de juiste maat.

Vervolgens kun je

1) je fan in dat gat vastkitten, daaraan een flexibele slang en je filter op de grond zetten

2) een flens monteren, stukje slang, fan, stukje slang, filter op de grond

 

Bij optie 2 kun je de fan makkelijk vervangen, bij 1 niet.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dat geval ga ik voor optie 2. Het stukje slang dat aanzuigt maak ik zo kort mogelijk anders verliest de pliger capaciteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar kan je een mooie micro van maken, ik ben benieuwd.

 

Vergis je by the way niet over de grootte van de inlaat, met een 150m3 trek je de boel zo vacuum hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Ooggetuigen . leuk dat je een kastje gevonden hebt :verrygood

moeilijk om een advies te geven over je inlaat . wil je die passief doen of een actieve..?

 

Ik denk dat je aan dit bouw verslag van smokeyB

 

heel veel zult hebben :D

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...&hl=smokeyb

 

alvast veel plezier met schuren en schilderen :D

 

 

 

grtz elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

passief . ok , dan zou ik aan de zijkanten en achterkant van de kast. onderin mooie sleuven zagen

 

met een mooi lichtdicht labyrinth eraan (buitenkant kast)

 

en horrengaas erin tegen de beestjes

 

succes

passief aanzuigen moet met die 3 gaten wel voldoende zijn denk ik

grtz en schuur ze :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee even een foto update!

 

Kast is geschuurd en stofvrij gemaakt:

gallery_27410_10749_224430.jpg

 

Kast is geschilderd:

gallery_27410_10749_25099.jpg

 

Ik vond nog wat laminaat folie:

gallery_27410_10749_286336.jpg

 

De laminaat folie kan worden gebruikt om de binnenkant te beplakken neem ik aan?

 

Ik moet nog de gaten dichten met acrielkit.

 

De passieve luchtinlaat wordt 3x zo groot als de aanzuiger, dus zit te denken aan 3 gaten van 100mm achterkant,links,rechts met daarin een stukje slang met 2 bochten :verrygood. Is dit voldoende denken jullie?

 

Verder nog tips over de pot grote die erin komt? Als ik weet hoe hoog de pot komt dan weet ik ook waar ik de gaten moet maken. (op pot hoogte).

Ik zit te denken aan 1 a 2 plantjes, dat moet wel haalbaar zijn in dit klein hokje.

 

Misschien zo'n pot net als whazzup in zijn ikea ps kastje heeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is een goed begin, netjes geschilderd! :verrygood

 

Veel succes met je opbouw!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Ooggetuige,

ik had vroeger ook zo een mini-hok.

gallery_5351_7582_103373.jpg

Aan de linker kant van deze foto zie je hoe ik het toen opgelost heb.

De Filter staat op de grond, hierop was de Plieger-fan vastgeplakt en deze combinatie met de bovenkant van het hok verbonden.

De filter moet je hierbij op iets geluiddempend zetten.

Wat betreft de passieve inlaat, zorg ervoor dat de lucht ongehinderd erin kan,

anders moet je de inlaat vergroten.

 

Mooi kastje! :verrygood

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met je micro kweekje!

 

In januari ga ik ook een micro scrog kweekje starten. Outdoor kweek is bijna droog.

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een 185m3 ventilator aangeschaft bij de praxis. Deze is ruim voldoende en met kijk op de zomer in combinatie met evt in de toekomst een iets groter of hoger kastje is deze idiaal. Het merk plieger kwam ik niet tegen. Tevens kan ik deze met een dimmer zachter laten draaien zodat hij wat stiller is.

Specs: 125mm, 185m3, 230v/50Hz, 16 Wat 38DB, IPX4

 

gallery_27410_10749_205677.jpg

 

En een rooster wat tevens als flens figureert:

gallery_27410_10749_213644.jpg

 

En flexibele slang, zodat ik mijn ventilator niet in de kast zelf hoef te monteren en daaraan een koolstof filter kan maken.

gallery_27410_10749_74861.jpg

 

Ik zit te denken om deze koolstof filter aan te schaffen: Can Koolstoffilter 2600 http://www.grow-supplies.nl/luchtbehandeli...an-filters.html

 

Ik ben nog opzoek naar een goede fancontroller die bij stelt bij een ingestelde temperatuur :D Ik heb gekeken naar een smscom met thermostaat. Ik denk dat dat ideaal is.

 

Alle tips zijn welkom :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Ooggetuigen,

schattig kastje ben je daar aan 't fabriceren :lol:

Handig roostertje, zou ook handig zijn voor de inlaat met dat hoorgaas ervoor... zo blijven de beestjes buiten :huh:

Heb ik ook gedaan met mijn inlaten maar heb de laatste ronde helemaal geen beesies gehad terwijl ik de vorige rondes erg last had van de varenmugjes.

gallery_13095_9012_1779849.jpg

veel succes met bouwen!

mvg B

Share this post


Link to post
Share on other sites

@SmokeyB: Thanks voor je input! Dat was een kant en klaar rooster, maar wil de inlaat toch 3x zo groot maken dan de inlaat van me afzuiger. Dus dan is 1 rooster van 100mm te klein :lol:.

Komt er door dat rooster van jou geen licht? Wat voor materiaal heb jij erachter geplakt?

 

@Psychonaut: Leuk dat je erbij bent!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komt er door dat rooster van jou geen licht? Wat voor materiaal heb jij erachter geplakt?

 

een heel klein beetje licht wat naar buiten komt maar dat kan je geen naam geven, als 't maar niet naar binnen komt en aangezien m'n kast altijd in het donker staat zal er bij mij geen licht in komen. :lol:

gallery_13095_9012_3106392.jpg

heb gewoon per inlaat 2 roosters gebruikt, 1 voor binnen en 1 voor buiten en bij ieder rooster heb ik een stuk hoorgaas in gelijmd....

Ik wou 't eerst met een zwarte panty doen maar toen ik dat aan stukken knipte merkte ik al gauw dat ik daar het geduld niet voor heb en bovendien is dat heel erg slecht vast te lijmen omdat het amper hecht met mijn industriele secondenlijm.

 

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar moet ik je gelijk in geven. En om het hokje in een donkere ruimte te zetten is idd een slim idee!

Mooi fototje trouwens, heb overigens een hele tijd terug al je verslagen al doorgelezen :lol:. Echt leuk man!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb rechtsboven me flens rooster gemaakt. Hierop wordtde slang met afzuiger en filter die op de grond komt te liggen aangesloten. (met dank aan Torsten :lol: )

Ik kijk wel even hoe het gaat anders knip ik het gaas en de tralies weg. Ik besef me namelijk dat ze wat van me aanzuig kracht wegsnoepen.

Het flensje is bevestigd met montage kit.

 

Fototje:

gallery_27410_10749_81013.jpg

 

Links onder in de kast maak ik een groot rooster of ik maak meerdere kleine roosters net als SmokeyB. Ik denk dat ik toch voor het eerste ga, want ik heb gelezen dat 1 inlaat die 3x zo groot is beter is dan 3x 1 inlaat...

 

edit: Net in de growguide gelezen: Het is ook altijd aan te raden om ervoor te zorgen dat de lucht gelijkmatig verdeelt wordt en niet op 1 plek je ruimte binnenkomt.

Ik zal dus net zoals smokey meerdere roosters maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag alvast zaai en stekgrond gehaald, onder het motto: Een goed begin is het halve werk.

Samen met plantenklipjes, zodat ik de planten niet beschadig. Ik gebruik bv geen kippengaas :lol:

Ook me nieuwe scrog rekje nog ff op maat knippen met 5cm mazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...