Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Domi

Visie op regularisatie in België.

Recommended Posts

High iedereen!

 

Ik ben voor school een eindproject gestart. Ik studeer KMO-management (klein-middelgrote onderneming) , en ik heb als project gekozen: "Cannabis reguleren in België d.m.v. Cannabis Social Clubs. "

 

Nu, ik heb hier al wat info over gevonden dankzij de site van Encod.

Ik heb mij laten leiden door een samensmelting van Encod's CSC's en de 'huidige' coffeeshop.

Helaas moeten we natuurlijk ook een beetje 'realistisch' zijn, in deze tijden van politieke onrust. Dus heb ik bewust voor REGULARISATIE en niet voor Legalisatie gekozen. Dit om niet teveel professoren voor het hoofd te stoten weet je wel :D.

 

Ik heb een soort van samenvatting gemaakt van het door mij opgestelde model. Het moet natuurlijk nog allemaal uitgewerkt worden enzo, maar ik wilde eventjes de 'realiteit' en de haalbaarheid (in een betere wereld ;) ) testen.

Ik zou graag iedereen uitnodigen om het eventjes te lezen en te zeggen wat je er van vindt, en wat mogelijke problemen nog kunnen zijn en hoedat men ze zou kunnen elimineren of minimaliseren.

 

Bijvoorbaat dank!

 

En Boks ;)

 

Domi

 

***Het noemen van eventuele prijzen geldt hier gewoon als hypothetische veronderstelling en wilt niet aanzetten tot illegale handelingen of vragen ***

 

SAMENVATTING

Alternatief Cannabis Social Club Plan.

 

In het kader van de REGULARISERING van Softdrugs in België volgens D.o.m.i.:

Indien we cannabis zouden REGULEREN volgens volgend profiel, door Domi:

-Kweek toelaten:

- Registreren bij de Overheid

- Aanvraag tot kweken voor eigengebruik

- Goedkeuring naar gelang profiel van de gebruiker (financieel-aansluiting bij CSC)/medicinaal/recreationeel (reeds gebruiker zijn!) /misbruiker).

- Max 7 planten in oogststadium -> voor eigen gebruik + eventueel vriendenkring

- Dealen verboden.

Wel mag aan de CSC verkocht worden. Door de maximum prijzen in de CSC is het commercieel niet interessant om met maximaal 7 plantjes illegaal te gaan dealen. Dit wordt dus ontmoedigd door oprichting van CSC’s en de regularisering van de Cannabisteelt.

-Openbare verkoop via CSC

-Export verboden.

-Cannabisgebruik bij minderjarigen is verboden.

 

Met volgende mogelijke overtredingen en straffen:

- Minderjarige gebruiker > Werkstraf en geldboete ouders

- Dealen > Geldboete + mogelijke verdiensten afnemen en werkstraf en licentie kwijt.

- Te grote hoeveelheid planten > Licentie kwijt en geldboete

- Kweek zonder licentie > geldboete en werkstraf of gevangenisstraf

- Openbaar blowen > geldboete onmiddellijke inning PV

- Rijden na blowen > PV en indien zwaar geïntoxiceerd rijbewijs kwijt.

- Export > gevangenisstraf en geldboete en eventuele licentie kwijt

 

De CSC.

 

Wat is een CSC?

Een CSC is een Cannabis Social Club. Dit is een (eet-)café/private-members club. Een horeca gelegenheid voor leden van de club.

 

Hoe werkt een CSC?

Een CSC werkt op basis van het huidige Nederlands Coffeeshop model. Men kan er eten en/of drinken en men kan er Cannabis kopen en consumeren op verschillende manieren. Men mag enkel tot 10g Cannabis per persoon verstrekken per 24 uur. Een CSC mag een maximale voorraad hebben van Cannabis als dusdanig dat ze alle leden een hele week van Cannabis kan voorzien zonder dat de voorraad aangevuld wordt (Dus aantal leden x 70g (gebaseerd op 10g per persoon per 24 u)) .. Een CSC verstrekt zijn voorraad enkel door kwekers met een licentie. Een CSC kan kwekers voordragen aan de overheid, waardoor de verantwoordelijkheid voor de kweek legaal te houden bij de CSC ligt. CSC controleert dus de kweker, en niet de overheid. Zijn er problemen met de kweker (grotere hoeveelheid planten dan toegelaten, overlast etc.) wordt de CSC beboet en de kweker zijn licentie afgenomen en beboet. De kweker wordt vervolgens de toegang tot de CSC ontzegt. (=gesloten controle systeem zonder overheidsinmenging)

 

Registratie van bezoekers van een CSC?

Bezoekers van een CSC moeten een aanvraag indienen om lid te worden. Vervolgens moet men een lidmaatschapbijdrage leveren, alsook registratiekosten.

Men heeft als voorwaardes de Belgische nationaliteit nodig en men mag niet veroordeeld zijn wegens dealen in de afgelopen 5 jaar. Ook moet men 21 jaar of ouder zijn alvorens men zich lid kan maken van een CSC. Men mag maximum van 2 CSC’s in de zelfde provincie lid zijn.

Het ledenbestand moet transparant zijn en men moet in staat zijn om bij mogelijke eenzijdige stopzetting van lidmaatschap instaat zijn om de andere CSC’s op de hoogte te brengen.

 

Prijzen en inkomsten van een CSC?

Een CSC werkt op het principe van maximumprijzen van 5€/g voor Wiet en 10€/g voor Hasj.

De aankoopprijzen variëren van 1000€ per kilo tot 2500€ per kilo. De verkochte Cannabis wordt belast naar de hoogste belastingsrang.

Een CSC genereert dus inkomsten via verkoop van eten en drinken en via de verkoop van cannabis en eventuele attributen (geen grow-materiaal).

 

Werkgelegenheid en jobcreatie?

Een CSC kan werk creëren aan Horecapersoneel, Verkopers van Cannabis, Buitenwipper, Binnenlater (checker van lidmaadschap), Eigenaar(s), kwekers die voor de CSC werken, knippers, jointendraaiers,…

Men mag rekenen op een 20tal jobs gemiddeld per CSC, en enkele 10 tallen indirect (kwekers).

De indirecte jobs zullen inkomsten genereren die bedragen tussen de 200 euro en 1000 euro per 2 maanden. Dus op jaarbasis betekend dat EXTRA (belastbare?) inkomsten van 1200 tot 6000 euro. “Niet slecht, voor gewoon wat plantjes water te geven.” Doordat de inkomsten bescheiden blijven voor de kweker is het niet commercieel interessant meer en wordt grootschalige teelt ontmoedigd. De liefhebbers die hun hobby uitoefenen en gaan voor kwalitatief hoogstaand materiaal, verdienen er een ‘zakcentje’ mee.

 

Wat met overlast en drugstoerisme?

Een CSC moet zo ingericht zijn en werken dat er een minimale aanleiding tot overlast mag zijn. Dit wilt zeggen: Personeel inhuren om zowel buiten als binnen er voor te zorgen dat er geen overlast veroorzaakt wordt. CSC Leden die overlast veroorzaken moeten 1 waarschuwing krijgen en indien er een 2e klacht van overlast is hun de toegang tot de CSC ontzeggen voor een periode van minimaal 3 maanden. Een derde klacht, resulteert in aangifte bij de politie voor overlast door de betrokkene(n).

Drugstoerisme wordt ontmoedigd door de voorwaarde dat men de Belgische nationaliteit moet bezitten alvorens lid te mogen worden.

 

Regelgeving van een CSC?

- Geen alcohol

- Geen toegang onder de 21 jaar

- Lidmaatschap onder voorwaarden

- Geen overlast

- Verplicht sluitingsuur.

- Geen Harddrugs.

- Geen ‘meetings’ of deals onder leden in de CSC.

- Verplichte Bewaking (binnen en buiten)

- Niet meer Cannabis verkopen dan 10g per persoon per 24u.

- Handelsvoorraad mag het aantal leden x70g per week niet overschrijden.

 

Inkomsten van de Staat door een CSC?

De staat heft belasting op een CSC zoals een normale horecagelegenheid. Daar boven op wordt de verkochte Cannabis extra belast.

 

Hoe zit het met de belastingsdruk voor de burger?

De belastingsdruk zal dalen omdat men de uitgaven die de, naar schatting 500000? regelmatige Cannabisgebruikers niet langer uitgeven aan de Nederlandse schatkist, maar aan België.

Cannabisgebruikers betalen geen woekerprijzen meer voor hun wiet of hasj. Het geld wat ze hieraan uitgeven wordt belast en gaat naar de Staat.

De CSC draagt ook bij aan de belastingen door de verkoop van Cannabis.

Kwekers met een licentie moeten jaarlijks een controle ondergaan en documentatie voorleggen hoeveel ze daadwerkelijk geproduceerd hebben. Ook de CSC moet dit opvragen (zie controlesysteem).

 

Hoeveel CSC’s en Locatie?

In de 5 grote Vlaamse steden elk 6 CSC’s en in de 3 Waalse steden elk 4 en in Brussel 10. Dit brengt het totaal aantal CSC’s op een 50-tal.

Locatie: net buiten de stadskern.

(Hoeveelheid leden/gebruiker in Belgie t.o.v. CSC’s?)

 

Zuiverheid en kwaliteit van product?

De Cannabis die in een CSC verkocht wordt, moet van een kweker komen die een vergunning heeft. Vervolgens moet een bevoegde persoon van de CSC, de cannabis microscopisch testen en nakijken of deze vervuild of verzwaard is. De gezondheidsinspectie heeft altijd toegang tot het controleren van de Cannabis van de CSC. Indien blijkt dat er vervuilde Cannabis bij zit, wordt de kweker van deze Cannabis opgespoord en zijn vergunning wordt afgenomen. (zie controlesysteem)

 

De CSC en industriële hennep?

De overheid kan een CSC subsidiëren als het betrokken is bij het vervaardigen en kweken van hennep voor Industriële doeleinden. Een CSC zou hiervoor de perfecte instantie zijn en zou gemotiveerd moeten worden door sponsoring.

…….

********************************************************************************

**********************************************************************

 

Hopelijk is het idee niet slecht? Of is het achterhaald misschien? :D

Hopelijk zijn de argumenten wel goed :) :D

 

Boks

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk plan :D

 

ik hoop dat er ook iets mee gedaan wordt uiteindelijk :D

maarja wie niet? :)

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad de bedoeling hier iets mee te doen. Wat precies, is nog onzeker :). Thx voor je mening BeeKaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi uitgewerkt Domi, zou wel mooi zijn als zoiets ooit voeten in de aarde krijgt in belgie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice man, ik zou ook een kopie naar Brussel sturen..... of misschien samen met het Encod ik weet dat Joep wel wat politieke contacten heeft, en elk steentje is er weer 1 op de cannabis legalize muur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker een mooi plan maar hier en daar ontbreekt toch een beetje realisme, vind ik. Ongetwijfeld zouden er wel minpunten opduiken eens het plan in werking zou worden gezet. But hey, it's a start! Je hebt er in elk geval al goed over nagedacht! :)

 

Grtz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx guys!!! Ja, wat in mn hoofd zit moet er uit e, anders word ik gek :).

 

@ Ovred: welke punten ontbreekt het volgens jou aan realisme? En hoe zou ik ie eventueel kunnen verbeteren?

 

thx mannen!

 

Ik weet niet of Joep van Encod mij kan helpen, aangezien zijn visie over CSC's een beetje verschilt van die van mij. Trekt uw plant is immers ook een CSC, die welliswaar ijvert voor een plantage voor de leden van de club waarbij ze elk 1 plant in een gemeenschappelijke plantage zetten. Maar wat nu als uw "clubje" ineens meer dan 500 leden telt? Leuke plantage zal dat worden :D .... Daarom ben ik niet volledig voorstander van de visie volgens Encod ... Dat is goed als het leden aantal beperkt zou blijven. Maar dan haal je niets uit, want dan zouden er 1000 CSC moeten zijn, en dus ook 1000 plantages van 500 planten :D. Achja, ik weet het ook niet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd, ik vind het idee van trek uw plant wel goed, maar zoals je zei, het kan ook te groot worden en is dus moeilijk uitvoerbaar imo

 

jouw idee vind ik uitstekend!

ik ben er grote voorstander van!

het lost veel problemen op die er nu zijn.

zoals ovred al zei, e zullen hier en daar wel enkele probleempjes opduiken, maar welk plan is perfect voor het te testen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wie heeft er een idee van wat er allemaal voor problemen kunnen ontstaan met dit plan? En zou het meer problemen oplossen dan er creeeren? Zijn er al zulke voorstellen eigenlijk al geweest ? In nederland of in Belgie?

 

Boks,

 

En nog bedankt voor de reacties iedereen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

EJ domi, zeker wel nice, moest het nu niet zo zijn dat ik nog geen 21 was zou ik me zeker inschrijven.

Dat vraag ik me duswel af, waarom pakt ge 21 als leeftijd en 10gr p/p/dag?? Waarom ni gwn 18jr en 5gr zoals in NL? Ik denk niet dat er zoveel zijn die 10gr per dag verbruiken...

 

En waarom mogen er geen meetings zijn? En hoe zie je dan outdoor growen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahoy!

 

Ik denk ook dat 10gram per dag per persoon per CSC nogal veel is. Vooral door het feit dat -21-jarigen (Dit is volgens mij toch ook een behoorlijke groep) en niet-Belgen niet toegelaten zijn, wordt het risico groot dat bepaalde personen hier een mooie bijverdienste in zien.

Stel: Ik ben lid van 2 CSC's (zoals toegelaten). Ik ga elke dag naar allebei en koop daar 10 gram. Dan heb ik dus op het eind van de week 140 gram gekocht. Deze krijg ik zeker verkocht hé. De CSC kan dus met andere woorden fungeren als "groothandel" voor dealers die de wiet dan verdelen onder de -21'ers en eventueel mensen met een niet-Belgische nationaliteit (bvb Noord-Fransen). Vooral omdat je werkt met maximumprijzen van €5 en €10 en omdat de wiet gecontroleerd (Kwaliteit!) wordt, kan dit zeker winstgevend zijn voor deze groothandelaars.

Je zegt ook dat men van maximum twee CSC's in dezelfde provincie lid mag zijn. Betekent dat dan dat ze wel lid mogen zijn van bvb twee CSC's in West-Vlaanderen en twee in Oost-Vlaanderen? Dat zou dan 280gram zijn dat men per week kan opkopen en doorverkopen.

 

Ik vermoed ook dat veel mensen hier wantrouwig tegenover zouden staan. Ook al lijkt het allemaal zeer verleidelijk, mensen staan, volgens mij, niet te trappelen om "lid te worden" (dwz geregistreerd staan met naam, adres,...) van faciliteiten die (nog steeds!) illegale drugs verkopen.

 

Ik zei vooral dat het niet zo realistisch is omdat het een veel te grote stap zou zijn in vergelijking met waar we nu staan. Zeker in het politieke klimaat van tegenwoordig! :)

Maar als theoretisch plan zit het verder wel behoorlijk goed in elkaar. Wie weet dat binnen 20 jaar België hier misschien klaar voor is! :D

 

Grtz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien zou je een centraal systeem binnen de CSC's kunnen aanleggen. Zodat je dus kunt voorkomen dat mensen bij meerdere CSC's per dag kopen!

 

Mooi plan Domi!

 

Gr. Chaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi guys!

 

@ Ellaw : De leeftijd van 21 jaar is misschien iets te oud (?) maar ik denk dat het misschien beter is om dan de "toegelaten" leeftijd ook op te schroeven naar 21 jaar (de huidige gebruikers tussen 18 en 21 uitgezonderd :) ). En ik zeg 10 g verkopen per persoon per 24u, zodat men niet genoodzaakt is om meerdere CSC's te bezoeken, wat nu wel het geval is in de meeste steden die coffeeshops hebben. De mensen die van verder komen , die zijn heus niet tevreden met max 5g, want dan kunnen ze iedere week op en neer rijden.

 

Meetings, om te dealen welliswaar bedoel ik. Je mag natuurlijk met je vrienden in de CSC komen meeten en zoveel jointen roken als je kunt :D.

Outdoor gewoon het zelfde als indoor, een plantje of 7. Maar er mag geen 'geuroverlast' zijn, en moet met toestemming van de omwonende gebeuren. De opbrengst zal veel hoger zijn dan met 7planten binnen, maar de prijs zal dan ook zakken. Zeer leuk voor mensen die in de herfst heel goeiekope wiet willen. Voor een 'prikkie' zeg maar.

En dan heb ik het nog niet over het effect op de natuur, als alle kwekers van belgie of vlaanderen 7 planten buiten zetten. :D

 

@ Ovred: Wat het dealen betreft, dit is toch helemaal niet interessant voor de commercie als je eerst bvb 280g gaat kopen @ 5 (=1400) en dan wil je die wiet nog eens doorverkopen? Hoe ga je dat doen dan? Aan de mensen het spul voor 6 euro de g. aanbieden? Dan maak je max 280euro winst, terwijl je de benzinekosten van je auto er met moeite uit hebt als je in alle provincies gaat kopen bij de CSC. En b-sides, als het eenmaal "Legaal" te koop is, voor maar 5 euro de g, wie zou er dan nog zo stom (want dit is nl illegaal >) om bij een thuisdealer een euro meer te betalen en het risico lopen om de bak in te draaien. En in de CSC heb je meer keuze ;) .

 

Als je maximumprijzen toepast, die zodanig laag liggen dat het commercieel niet meer interessant is om te dealen, dan schakel je het criminele systeem al meteen voor 50% uit. De andere 50%, die worden gepakt, en zitten bijgevolg lang achter de tralies, waar ze thuis horen.

 

Niet iedereen die nu aan vrienden dealt, om het met een vies woord te zeggen, gaat daar mee door als er CSC zijn he. Je zou te stom zijn om voor die paar euro 'winst' wat je hebt een risico op celstraf of zware boete te lopen.

 

Een groothandel zal het zeker niet worden. Het is gewoon het dubbel van het huidige maximum van de coffeeshop... Dit wilt gewoon voorkomen (samen met de regel van "lid zijn van max 2 CSC per provincie" , dat er meerdere CSC's aangedaan worden om toch maar zoveel mogelijk wiet te scoren.

 

Indien mensen geregistreerd staan, dat wilt gewoon zeggen dat ze met enige zekerheid niet tot de groep van gebruikers behoren die wat hun spullen in de illegaliteit (moest die er dan nog zijn) halen. Zo kan er ook meer onderzoek gedaan worden naar mensen die blowen en het blowend bevolkingspercentage. Er moet tegen de mensen gezegd worden, van zodra ze wiet thuis hebben liggen, dat ze een lidkaart van een CSC hebben, ofwel een kweeklicentie voor eigen gebruik. Dan kan vadertje staat meteen onderscheid maken tussen de 'goeien' en de 'slechten'. Dit zal de federale politie veel tijd en geld besparen, en dan kunnen ze weer de Poolse dievenbendes gaan beginnen oprollen. DAAR IS PAS NOOD AAN! ;)

 

Hopelijk is dit een antwoord op je vragen?

 

@ Chaz: hi dude! goeie opmerking: EEN ALGEMEEN CONTOLE SYSTEEM TUSSEN DE CSC IS HEEL BELANGRIJK! En dit zou er ook moeten komen. Zowel kwaliteitsgewijs als kwantiteitsgewijs. Dan kan vadertje staat zich voortaan met veel minder dingen bezighouden. Iedere kweker die kweekt moet een licentie hebben, dus daar hebben ze een overzicht van en kunnen ze gerichte controles uitvoeren (maar dit is in feite niet nodig omdat de CSC de kwekers controleert) Enkel voor mensen die wat medisch willen kweken, zouden nog 'gecontroleerd' moeten worden. Maar aangezien er een screening moet zijn bij het verstrekken van de licenties, is dat al voor 50% gebeurd.

 

 

 

Leuk dat jullie allemaal meedenken! Ik wil er gewoon voor zorgen dat ik een soort waterdicht plan heb, dat ik kan voorleggen aan bepaalde mensen binnen de politiek. En als dezen er van overtuigd worden dat het wel eens zou kunnen werken, en de verhouding tussen negatieve kanten en positieve kanten van het plan groter dan 1:10 is, dan ben ik tevreden :D.

 

Boks,

 

Domi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even aanvullen en zeggen dat: Als je de gebruikershoeveelheid te groot vindt, dat dit natuurlijk niet voor iedereen geldt he! Alleen voor de 'grootverbruikers' onder ons. Of voor mensen die niet tevaak op en neer willen gaan naar de CSC. Indien men gewoon niet in het openbaar blowt en geen overlast veroorzaakt en geen 'misbruiker' is, dan zou men toch zelf mogen kiezen hoeveel men in huis haalt?

Als ik naar de tabakszaak ga, en 100 sloffen tabak bestel, om meteen mijn voorraad voor een heel jaar inhuis te hebben, dan ben ik een sigaretten-dealer???

 

Die redenering is dus onzin :D Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat hij/zij nodig heeft! En de dealer hoor ik je dan zeggen? Als je een kweeklicentie hebt of een CSC llidkaart of doktersvoorschrift, dan mag je gebruiken, anders niet. En als je dan toch zou dealen, dan zou de CSC daarvoor opdraaien, dus je wordt natuurlijk gecontroleerd door de CSC. :). Wat is dat toch handig he, zo een gesloten systeem! :D

 

Boks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook dat 20gr per dag misschien een beetje veel is.

Zeker als het dan mogelijk zou zijn om in elke provincie bij 2 CSC's lid te zijn kan het toch wel snel interessant worden om een beetje op en af te rijden. (doe zelf het rekenwerk maar :D )

Jij gaat uit van doorverkopen aan €6/gr. Wel ik koop m'n weed, in Roosendaal, aan €7/gr tot zelfs €10/gr voor de beste die ze hebben. Zal er wat van afhangen hoe goed die kwaliteit van CSC-weed is..

 

Daarbij kan ik er wel inkomen dat sommigen erin slagen om die 20gr op te krijgen in één dag. Maar om dit elke dag te kunnen doen zal je maatschappelijk functioneren ook wel op een laag pitje staan. Mensen die 20gr kopen om een voorraad te hebben zou je dan bvb de volgende dag niet terug mogen zien.

Dus ik zou op dat vlak je plan een beetje bijschaven.

 

Voor de rest is het een super idee!

Zeg maar op wie ik moet stemmen om dit erdoor te krijgen!! :)

 

 

RuikRook

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Ovred: Wat het dealen betreft, dit is toch helemaal niet interessant voor de commercie als je eerst bvb 280g gaat kopen @ 5 (=1400) en dan wil je die wiet nog eens doorverkopen? Hoe ga je dat doen dan? Aan de mensen het spul voor 6 euro de g. aanbieden? Dan maak je max 280euro winst, terwijl je de benzinekosten van je auto er met moeite uit hebt als je in alle provincies gaat kopen bij de CSC. En b-sides, als het eenmaal "Legaal" te koop is, voor maar 5 euro de g, wie zou er dan nog zo stom (want dit is nl illegaal >) om bij een thuisdealer een euro meer te betalen en het risico lopen om de bak in te draaien. En in de CSC heb je meer keuze :) .

 

Als je maximumprijzen toepast, die zodanig laag liggen dat het commercieel niet meer interessant is om te dealen, dan schakel je het criminele systeem al meteen voor 50% uit. De andere 50%, die worden gepakt, en zitten bijgevolg lang achter de tralies, waar ze thuis horen.

 

Als de -21 jarigen en buitenlanders op een andere manier moeilijk aan goede wiet kunnen geraken en via deze manier gegarandeerd een hoog kwalitatief product kunnen krijgen kan je makkelijk de wiet aan 10€gram doorverkopen zou ik denken. Een echte langbloeier kost in de CS ook 10€+

 

Daarmee is de winst wel al direct opgeschroeft naar 1400€ niet slecht voor 1 week toch :D

 

Ow ik ben maar wat aan het herhalen >_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach illegale handel is nooit helemaal uit te sluiten! En ach als er een paar kruimeldiefjes zijn die elke dag 10 grammetjes gaan halen, laat ze maar, rijk worden ze er niet van! Daarnaast gaat het denk ik ook wel opvallen bij de CSC als je elke dag 10 gram komt halen! Dan smoke je echt keihard! :)

 

Gr. Chaz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als de -21 jarigen en buitenlanders op een andere manier moeilijk aan goede wiet kunnen geraken en via deze manier gegarandeerd een hoog kwalitatief product kunnen krijgen kan je makkelijk de wiet aan 10€gram doorverkopen zou ik denken. Een echte langbloeier kost in de CS ook 10€+

 

Daarmee is de winst wel al direct opgeschroeft naar 1400€ niet slecht voor 1 week toch :)

 

Ow ik ben maar wat aan het herhalen >_<

 

Dat bedoelde ik dus.

 

Maar zoals Chaz aanhaalt, valt dit inderdaad toch niet helemaal uit te sluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jullie hebben wel gelijk dat als iemand er echt geld mee wilt verdienen, dat het dan ook gebeurd. Alleen vind ik dat de verhouding van de straffen op dealen en het risico veel groter zijn dan de winst wat er mee zou gemaakt worden. En vergeet ook niet dat als men betrapt wordt op dealen ook de lidkaart van de CSC wordt afgenomen, samen met eventuele verdiensten op de wiet + een boete of celstraf indien het ook gaat om export en verkoop aan buitenlanders.

...

 

Hoe zouden jullie dat aanpakken? 5g per persoon per dag verkopen? Of gewoon 10g per persoon per dag verkopen en maar bij 1 CSC per provincie mogen halen per dag? Of gewoon een systeem waarbij men controleert dat men maximaal 10g perdag kan kopen in totaal (dus bij alle CSC). En dat men dus maar MAX 70g per week kan bezitten? ...

 

En eventueel, als men een maximum grens moet stellen aan hetgeen wat men thuis mag hebben liggen, zouden jullie dan akkoord gaan met 70g voor een gebruiker en niet-kweker, En 500g voor een kweker? Of dienen de kwekers verplicht aan de CSC af te leveren en dan gewoon 70g over te houden?

 

Jullie zeggen wel dat 10g veel is per persoon per dag (is wel MAXIMUM grens e!) , maar hoeveel mensen gaan op coffeeshop-ronde en doen er meerdere CS aan in NL? En die drugstoeristen al helemaal!

 

En niet te vergeten, sommige wonen 50km van de CSC dan he! en als ze een beetje 2g per dag roken, dan kan ik me ook inbeelden dat ze niet de hele tijd op en neer willen rijden...

 

Oja, nog 1 vraagje... Hoe zouden jullie het feit aanpakken dat een hoop mensen roken in de CSC en dan met de auto naar huis rijden? Jointje op, laat je rijden? :)

 

 

Ideeen welkom! :D

Fijn dat jullie er ook over nadenken! respect!

 

Boks

 

Domi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is waar het schoentje wringt eh :D

 

Tzou toch gek worden als je plant speciaal moet gaan verneuken zodat je zeker niet meer dan 500gr zou oogsten :)

Ik denk dat het beter zou zijn als je een maximum wattage zou stellen, 400 of 600watt zou wel genoeg moetten zijn denkik. Als je het zo doet zorg je er ook voor dat de kweekruimte beperkt blijft en voorkom je toch ook een hoop gevaren dat een grotere kwekerij met zich meebrengt.

 

I.v.m. et rijden, als ik niet terug mag rijden als ek net uit de CSS kom dan kom ik niet ze man! Tenzij et dicht genoeg is om met de fiets effe langs te komen. In NL zijn hier toch ookniet problemen mee??

 

De meeste hier weten wel wanneer ze nog kunnen rijden en wanneer ze echt niet meer achter het stuur moetten kruipen afgaande op de topic hierover enkele weeken terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Ellaw!

 

Ja, een maximum aan wattages zie ik wel zitten! ;) 600W maximum zo iets ja! ;) heel goed! Was ik nog niet opgekomen :).

Daar is geen omweg aan mogelijk! Mooi!

En met buitenwiet dan? Daar kun je namelijk geen wattages instellen he! :D Of wilde je een dimmer op de zon plaatse? :D Buitenkweek dan gewoon tot 5 planten instellen?

 

En i.v.b.m. het rijden... jah.... dat is een moeilijke he?

Gewoon niet controleren? En ieder zn eigen verantwoordelijkheid, zoals in cafees?

 

Boks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ivm met rijden denk ik dat het heel simpel is; rijden onder invloed mag niet.

Een argument als "de mensen voelen dit zelf wel aan wanner wel & wanneer niet" gaat alleen maar op zolang je niet gecontroleerd wordt onderweg.

Ik zeg niet dat ik het zelf nooit zou doen maar heb je controle dan heb je pech.

 

Of de CSC dit in de gaten moet houden denk ik ook niet. Maar op café mag de uitbater iemand die duidelijk dronken is ook niet meer bedienen.

Dus misschien ergens een gelijkaardige regeling? Iemand die van z'n stoel valt moet er ook maar mee stoppen voor de avond? :)

 

Ivm met buitenwiet; ik weet niet of professionele kwekers zich hiermee bezighouden dus een beperking van Wattage ofzo lijkt me wel voldoende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

ben het helemaal met je plan eens!!

nu maar hopen dat de regering er ook iets in ziet.

volgens mij zijn die regering mensen er tegen omdat ze nog nooit drugs hebben gebruikt.

 

 

groetjes en succes met je plan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Santahaze: Ik denk dat er best wel een aantal mensen voor REGULARISERING zijn. Dirupo (PS) is duidelijk voor regularisering van cannabis. Maar aangezien CD&V en VL.Belang tegen zijn, is het van de tafel geveegd. De laatste aanpassing van de drugswet in Belgie dateert van 2005, toen het K.B. (Koninklijk Besluit) is uitgevaardigd waarin staat dat bij gebruikershoeveelheid van 3g en 1 plant slechts een vereenvoudigd proces verbaal wordt opgesteld... Dus zitten nu bijna 4 jaar verder, en dus ook 4 jaar lang geld weggegooid. Ik zeg dat het tijd is voor een herziening.

Misschien is het voorjaar daar een goeie tijd voor.... Maar ik heb nog andere troeven achter de hand waar ik momenteel aan aant werken ben :).

 

Maandag 3 Februarie ga ik me hoogstwaarschijnlijk lid maken van Trek uw plant. En ik ga dan ook eens horen wat hun verdere agenda is. Misschien dat er overeenkomsten zijn, deste beter. Anders,,, jah jammer dan he!

 

Boks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloha

 

Voor ons lijkt de opbrengst van het dealen de straf inderdaad niet waard maar je hebt nu eenmaal altijd wacko's hé. :blink:

Ik zou zorgen voor een systeem waarbij je inderdaad slechts lid kan worden van 1 CSC. Zo wordt het dealen nog meer ontmoedigd.

Je haalt daar natuurlijk het probleem aan voor de "ver-wonende" klanten. Misschien kan er dan gewerkt worden met een leveringsdienst? De klant bestelt een week op voorhand zijn product naar keuze PERSOONLIJK in de CSC en betaalt enkele euro's extra waardoor de CSC dan de wiet aan huis levert (of opstuurt met de post, al lijkt mij dat niet zo'n goed idee).

 

Ivm met het "stoned rijden" zou ik zeggen dat dat niet het probleem is van de CSC-houder. De CSC zelf is verantwoordelijk voor de staat waarin de klanten het gebouw verlaten (er zijn dus met andere woorden grenzen ==> zie van stoel vallen :P ) maar niet voor wat de klanten in die toestand gaan doen. Dat geldt ook voor cafébazen. Zolang de klanten het café niet comateus verlaten is er niet echt een probleem voor de cafébaas. Je kan moeilijk elke klant gaan controleren of ze al dan niet met de auto zijn.

 

grtz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...