Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

keesthemad

16xlowryder Onder 108w Tl Op 0,25m2.

Recommended Posts

Nu mijn buitenwietje het leuk doet wil ik het ook wel eens even binnen proberen, en dan wel onder TL. Ik heb in principe alle kennis en materiaal om HPS of iets anders te doen maar de lagere opbrengst van TL deert me niet omdat ik geen grootverbruiker ben.

 

Ik kweek voor de fun.

 

Nu wil ik een boxje gaan maken voor een plant of 4-6 en wil hier 4 TL's boven hangen van 115cm lang, dan wordt het dus een rechthoekig kastje. Als ik kortere TL's kan vinden van zo'n 60cm dan wil ik er een stuk of 8 ophangen en zo een vierkant kastje creeëren alleen het probleem is dat als ik bijvoorbeeld op de site van conrad kijk ik niet kan zien welke lamp ik moet hebben, en ik weet dat het ergens hier op het forum staat maar alles is zo verwarrend.

 

Het liefste heb ik het kastje zo'n 40x60x80cm en dan de de mogelijkheid om de TL's hoger en lager te hangen, maar ik weet niet of dat nog nodig is indien ik de wanden met reflecterend folie beplak? Een klein computerfannetje gaat zorgen voor de nodige ontluchting.

 

Watvoor plantjes ik er in ga zetten weet ik ook niet, ik weet aardig wat van planten en hoe ze te verzorgen en met mijn buitenplanten gaat het uitstekend, ik zat aan een wit soort te denken, iemand een suggestie? Het liefst een soort met een lekker apart effect.

 

Groeten, Jeroen.

 

PS, als ik begonnen ben dan volgt een topic met kweekverslag en gedetaileerde foto's natuurlijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, net eens even langs de bouwmarkten geweest, de bedoeling is om een kast te maken voor een klein aantal planten, ik wil het hele dak volhangen met TL's en dus een redelijk mooi vermogen maken. Nu had ik even gekeken en een de prijs stond me best aan, zo rond de 5 euro voor een buisje.

 

Het probleem dat ik tegen kwam was dat er geen armaturen waren, bij geen enkele bouwmarkt, enkel bij de gamma hadden ze ze van 60cm. Die van 60cm zijn zo'n 4cm breed dus daar kan ik er een stuk of 10 van naast elkaar hangen in de kast, dan wordt het dus (18W)x10=180 watt aan energie. Of dit genoeg, te veel of weinig is voor 4-10 kleine planten weet ik niet.

 

Ook wil ik het 12/12 principe proberen door direct met tl's met lichtkleur 827 te gaan belichten. Hoe het allemaal gaat functioneren weet ik nog niet en of de planten lekker gaan groeien ook niet, morgen ga ik beginnen met de bouw van het kastje. En als 180W te weinig is dan hang ik er 15 op en heb dan dus 240W. Dan zit ik met 10 lampen op een gezonde 21000lumen en met 15 lampen op zo'n 31500.

 

Dit is qua lichtopbrengst natuurlijk niet vergelijkbaar met een HPS maar ik heb uit atmosphere z'n topic opgemaakt dat er het een en ander veel efficienter kan...

 

Groeten, en tot bouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, nog even een update, dit is het ontwerp van mijn kastje:

 

http://s208.photobucket.com/albums/bb41/ke...Kweekkastje.jpg

 

De gehele binnenwand wil ik beplakken met piepschuim van 5mm dik om goed te isoleren, er komt aan de zijkant een computerfannetje in. Dan komt er een grote plastic bak in waar zo'n 60-70 liter potgrond in gaat. En dan gaan we eens even kijken wat er in gestopt kan worden. Ik zat te denken aan whatever ik uit 10 zaden haal. Aangezien ik de 12/12 direct bloeien manier wil proberen onder 827kleur TL.

 

Tot nu toe de geraamde kosten:

 

2x plaat MDF 2440x220x12 á 13,99 = 27,98

10x 18W TL kleur 827 (60cm) á 4,99 = 49,90/2= 24,95

10x armatuur 60cm voor 18W á 6,49 = 64,90/2= 32,45

1x computerfan = had ik al

10 stroomdraad = 6,99

potjes pannetjes en de rest van de reutemeteut = onbetaalbaar.

 

Goed, even een ruime gok als ik begin met 5 lampen gok ik op een kleine 100E

 

 

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil gaan planten maar ik heb 2 kandidaten op het oog uit sannie's shop, want dat lijkt me toch wel leuk, het gaat om shivani en killing fields, misschien 5 van beiden wel leuk. En anders een stuk of 20 kleine plantjes en die dan uitselecteren op geslacht en gewoon omhakken en worteltjes laten zitten, ze laten toch na een week of 3-4 geslacht zien als alles goed gaat.

 

Groetsels. Jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeroen gaat toch maar weer verder knutselen en gaat proberen morgen de eerste hand te leggen aan het nieuwe kastje (hoeft pas over een paar weken in gebruik genomen te worden dus alle tijd.

 

Ik wil zelf simpel proberen om een klimaatsysteem te maken dus dat automatisch water(+voeding) geeft wanneer dit nodig is. De afzuiging kan wat mij betreft 24/7 doordraaien, en hiervoor neem ik gewoon een compufan, aangezien ik onder TL ga kweken is het geen absolute ramp als de fan uit valt, in ieder geval geen last van verbrandde planten.

 

De wanden wil ik nog steeds bekleden met piepschuim platen van 0,5cm dik voor extra isolatie, deze piepschuim dan weer bedekken met alu-folie (heel glad en strak met de glimmende kant) zodat alle licht benut wordt.

 

De planten wil ik in losse potten gaan zetten van een cm of 20-25 hoog en een diameter van 20cm, een liter of 5-6 dus. Of ik zet de planten allemaal in 1 grote bak.

 

Het hok gaat bestaan uit 2 hokjes waar het licht dus gevarieerd 12/12 aan en uit gaat zodat het stroomverbruik constant blijft. Het derde kastje is voor mij om de knoppies en draadjes in weg te stoppen zodat het nog enigzinds vertoonbaar is.

 

Dit is dus het kastje:

med_gallery_9137_2928_28036.jpg

 

 

De 2 kweekruimtes zijn exact 70cm breed en 40cm diep, toch wel wat groter dan ik in gedachten had maar goed, dan kan ik even vooruit, en omdat het in 2 delen verdeeld is kan ik ook kiezen om maar de helft te gebruiken natuurlijk.

 

De platen die ik er voor nodig heb zien er zo uit en ik heb het zo bedacht dat het uit 3 platen MDF van 2440x1220x12 kan, en als ik die bij de gamma laat zagen dan heb ik ze perfect recht en precies op maat (en met klantenpas is dat nog gratis ook!).

 

De maten hadden leesbaar moeten zijn maar het werkt even niet lekker:

gallery_9137_2928_214940.jpg

 

 

Als iemand precies mijn maten wil stelen, mij best.

 

Nu kreeg ik per PB de vraag of 15 TL's niet wat veel was, iemand enig idee wat een mooi aantal is? Voor 6 planten dan. De bedoeling is dus om ze direct te laten bloeien. Ik zit nu te denken aan 5 lampen met ruimte. En dan begin ik eerst met 1 ruimte.

 

Groeten, Jeroen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
. De afzuiging kan wat mij betreft 24/7 doordraaien, en hiervoor neem ik gewoon een compufan, aangezien ik onder TL ga kweken is het geen absolute ramp als de fan uit valt, in ieder geval geen last van verbrandde planten.

 

als afzuiging een pc-fan??

pc-fans zijn om tussen je buizen door te blazen om ze af te koelen, en om de lucht te verdelen over het hok..

je zal toch echt 1 of 2 afzuigertjes moeten monteren met bijbehorende filters om het in 1 keer goed te doen..

 

anders zal je hokkie echt te warm worden, bij mij groeien ze soms ook tegen de buizen aan en vooral bij de uiteinden van de buizen daar zitten de bnlpaderen met de brandplekken want dit wordt stiekem ook nog best warm.

 

suc6 verder en mooi tekeningetje trouwens

 

groet

 

BK :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu wil ik een boxje gaan maken voor een plant of 4-6 en wil hier 4 TL's boven hangen van 115cm lang, dan wordt het dus een rechthoekig kastje. Als ik kortere TL's kan vinden van zo'n 60cm dan wil ik er een stuk of 8 ophangen en zo een vierkant kastje creeëren alleen het probleem is dat als ik bijvoorbeeld op de site van conrad kijk ik niet kan zien welke lamp ik moet hebben, en ik weet dat het ergens hier op het forum staat maar alles is zo verwarrend.

 

 

 

PS, als ik begonnen ben dan volgt een topic met kweekverslag en gedetaileerde foto's natuurlijk!

 

833 cool white zou je het best kunne nemen

en bij de bouwmart heb je tl`s in alle maten

 

laterrrsss schwansie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inmiddels even meer gelezen hierover en die lichtkleur weet ik wel, en ik weet dus voor bloei 827, die mooie oranje philips verpakkingen á 4,99. Dus dat worden ze. Op aanraden van BK ga ik beginnen met 5 lampen. En ik begin slechts met 1 kast in gebruik..

 

Goed, ik kan ook nog leren, dus dan gaan we wat anders als afzuiging zoeken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee kees

 

afzuigertje en filtertje en slang zijn ruim berekend ongeveer 120 euro..

 

hier in de shop 105 euro ( met klantenkorting ik ken die gast :blink: )

 

das zelfs genoeg in de warme zomermaanden in mijn hokje (250 kuub filter, 250 kuub afzuiger)

 

groet

 

BK :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruikt zijn hersenen => Denkt er over na voor de mensen die momenteel vlak liggen/zitten/vliegen/kruipen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he jeroen wat heb je gerookt man :blink:

 

ik snap uhm niet haha

 

misschien ben ik wel aan het vliegen dan..

 

groet

 

BK :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dit is dan de belichtingsbak in werking, in het topic van BK staan ook al een paar foto's. Het is nog een primitieve opstelling maar het werkt prima :smoke.

 

med_gallery_9137_3106_380045.jpg

 

 

gallery_9137_3106_69267.jpg

 

 

De twee kleine KF schatjes die straks buiten in de vrieskou mogen gaan bloeien als ze lekker voorgegroeid zijn onder TL. Leuk martelexperiment... (er worden ook nog wat stekken van gesneden voor een vriend).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaliter heb ik daar altijd plastic bekertjes voor, echter deze waren op dus ik heb maar van die ranzige 0% vet joghurt dingen gebruikt, ze zijn overgens wel groter dan danoontjes :smoke. Maar over een paar dagen mogen ze over naar literpotjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha kon je weer niet wachten??

 

toen ik begon met bouwen heb ik ook eerst alles zo gemaakt dat de zaden er al in konden...

ik was begonnen met kiemen en moest dus opschieten met bouwen haha

 

eerste 2 weken zonder afzuiging gegrowd haha had ik nog geen € voor :smoke

 

maar stukje bij beetje is de kast nog afgekomen voordat de planten uberhaupt in de bloei gingen.

 

haha hopelijk is jou kast ook snel af zodat ze kunnen genieten van de volle bak licht en afzuiging etc.

 

bedankt voor de picas

 

ik heb veel aan je bouwfotos en plannen..

 

Groeten

 

BK

 

ps en nog bedankt voor de nominatie

 

en die plastic bekertjes is geen probleem toch..

 

gaatjes onderin?? of water je maar weinig ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik water ze zeer nauwkeurig, ik geef ze iedere dag een paar keer (als ik er langs loop) een ml water per bakje... Op deze manier hebben ze altijd een perfecte vochtigheid. Bij mij is alles altijd nattevingerwerk want ik ben er van overtuigd dat liefde meer doet met planten dan een strak schema :D.

 

Ik geef ze gewoon kraanwater en ik ben ook niet van plan dat af te zuren of ze ooit voeding te geven, potgrond is een fantastisch zelfregulerende buffer dus dat regelt het zelf wel.

 

Ze staan nu na 10dagen 24/0 op 18/6, waarbij de nacht in gaat om 12uur en dus om 6uur afgelopen is. Dan hebben ze een prima nachtje. Ik denk er trouwens over na om planten op 14/10 te laten bloeien, buitenplanten gaan bij deze hoeveelheid lichturen al makkelijk in de bloei dus binnenplanten volgens mij ook, voordeel hier van is dat ze meer licht krijgen en dus dikkere toppen en sneller klaar.

 

Weer eten voor gedachten.

 

En ik zit precies hetzelfde in elkaar als jij bk, ik had ze al ontkiemd toen ik nog spullen moest halen voor het kastje, maar dat is meer om mezelf te pushen nou eindelijk eens naar de winkel te gaan.

 

Ik hoop niet dat dat ooit nog zo gaat als ik kids krijg... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

(Dag 14 na het te kiemen leggen)Zo, dan hier een update van het binnengebeuren. De 5e en 6e lamp zijn inmiddels opgehangen, het is nog wachten op nummer 7, 8, 9 en 10. De kleine KF'jes doen het nu geweldig :wave:.

 

Zoals je op deze foto kunt zien waren ze ook echt aan overpotten toe, danoontje is goed voor kleine kids, niet voor de groters :smoke .

gallery_9137_3700_2738.jpg

 

 

 

 

gallery_9137_3700_637367.jpg

 

 

 

 

Inmiddels staan ze in literpotten, daar blijven ze denk ik een week of hooguit twee weken in, of ik ze dan nog over ga potten weet ik niet, ik ga ze in ieder geval in de groei houden tot ik ze groot genoeg vind en dan gaan ze in de diamantkas nog eventjes buiten afbloeien. Hier ga ik waarschijnlijk spijt van krijgen maar dat zien we dan wel.

 

Inmiddels ziet het er zo uit:

 

med_gallery_9137_3700_103282.jpg

 

 

 

gallery_9137_3700_23641.jpg

 

 

 

 

En wat er in die jiffy's zit, dat weten Ik, Sannie, God en Treelover... Ook hierover mag gegokt worden...

 

EDIT: Zou een van de mods dit naar micro-fluo willen verplaatsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ZE KNALLEN ;).

 

 

gallery_9137_3700_13373.jpg

 

 

gallery_9137_3700_166723.jpg

 

 

Vandaag hebben ze even kunnen wennen aan hun nieuwe potjes, en het bevalt de jonkies goed want hun 3e internode geeft 7 vingerig blad. En de 4e internode zit alweer in de planning bij de schatjes. Inmiddels is de onderlinge internodeafstand een paar mm, alle internodes zitten op 5mm. Het is zelfs zo erg dat blaadjes elkaar aan de kant gaan duwen.

 

Killing fields :wave: :smoke .

 

Wat zou er toch in die jiffy's zitten :wOOt :blink:

 

Groetjes, en tot de volgende update...

 

Sjaak bonestaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat lekker~!!

 

IN de jiffys ziten denk ik mmmm nog even denken hehe

 

twistet x ?

 

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey KeesTheMad,

 

Had je over het hoofd gezien :wave: . Het KNALLEN is het meest bizarre aan het kweken uit zaad, eerst worteltje maken en dan ineens staan er echte plantjes :smoke

 

Zien er goed uit, en wat die Jiffies betreft, ....Tomaten?

 

180watt, heftig!

 

Groetjes, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

TNT had het fout maar die gaat ze wel als eerste herkennen denk ik... :smoke .

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dat geval gok ik op Low-Ryders :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

U gaat door voor de koelkast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_9137_3700_46246.jpg

 

gallery_9137_3700_414052.jpg

 

 

Ik ben zo trots op deze schatjes, ze hebben inmiddels een stammetje van een halve cm, en ze gaan echt hard. De 6e internode wordt aan begonnen dus we gaan ook nog even toppen of fimmen.

 

Bij de jiffy's is vandaag ook enige activiteit gesignaleerd, 3 van de zaden zijn zekerweten ontkiemd, de rest is nog onzeker.

 

Groetjes,

 

Jeroen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

benieuwd wat het zal worden!

ga namelijk ook es proberen lowryders te zetten onder TL als het bij jou redelijk lukt.

 

Zitten er bij sannie ook 5 free seeds bij de lowryders?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jup, ik heb er 5 freebees bijgekregen, al had ik 2x 10 lowryder zaden besteld, volgende keer beter los bestellen... Maar goed, ik kreeg weer wel 30 jiffy's...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...