Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Brommende Ventilatoren Met Een Dimmer?

Recommended Posts

Jawel, een snubber! Veel mensen die een gewone buisventilator gebruiken en de snelheid regelen met een dimmer kennen het verschijnsel: de fan gaat brommen of is slecht te regelen, soms doet de dimmer het zelfs helemaal niet! Waarom dat nou precies is gaat technisch wat ver om hier helemaal uit te leggen, maar omdat ik me de laatste tijd verdiept heb in fans, dimmers en regelaars ben ik er maar even ingedoken. Voor de technici onder ons: er zijn vele boeken volgeschreven over snubbers. In vrijwel alle professionele dimmerinstallaties kom je ze tegen én in alle halogeendimmers en officiële toerenregelaars voor fans. Het heeft er onder meer mee te maken dat op het moment dat de dimmer inschakelt (en dat doet ie honderd keer per seconde), een inductieve last als een motor (die in een ventilator zit) een flinke piekspanning kan opwekken die zelfs je dimmer kan beschadigen. Een snubber dempt dat en zorgt ook bij een lage belasting voor een goede onsteking: Je kent dat verschijnsel vast wel, als je een heel erg klein lampje aansluit op een dimmer gaat hij knipperen als je hem dimt.

 

Wat is een snubber? Het is een combinatie van een weerstand en een condensator die achter elkaar gezet worden (in serie heet dat officieel) en dan over de triac heen (een triac is het elektronische onderdeel in je dimmer dat de stroom schakelt).

 

Voor de technici onder ons:

Een Snubber-netwerk heeft een heel belangrijke functie als transient-onderdrukker, deze transients kunnen er namelijk voor zorgen dat je triac 'vanzelf' ontsteekt. Bij een ohmse belasting heb je geen last van spikes die door je last veroorzaakt worden, maar wel last van transients uit het net.

Bij inductieve belastingen (transformatoren, spoelen, motoren etc.) kan de belasting spikes veroorzaken bij het uitschakelen van de triac(stroomnuldoorgang v.d. belasting) door het doven ontstaat een spanningssprong (inductieve last, stroomnuldoorgang is niet spanningsnuldoorgang) over de triac, wanneer deze snel genoeg aanstijgt (dV/dt) kan de triac spontaan weer ontsteken. Een Snubber-netwerkje onderdrukt deze snelle spanningspieken en de triac werkt zuiverder.

 

Alle halogeendimmers en motorregelaars hebben een snubber. Een veelgebruikte waarde voor de onderdelen is een weerstand van 220ohm/5W en een condensator van 10nF/1000V.

 

Schakelvoorbeeld:

 

dimmer_961.gif

Aan de rechterkant zie je de snubber, in dit geval 100 ohm en 0,1 microfarad.

(met dank aan elektronicaforum.nl)

 

Heeft jouw dimmer een snubber? Sluit eens een 15 watt lampje aan. Als hij gaat knipperen heb je hem in ieder geval niet, maar als hij niet gaat knipperen heb je nog geen zekerheid dat je hem wel hebt. Het kan echter geen kwaad om deze toch aan te sluiten, de onderdelen kosten nog geen 50 cent! Je sluit de snubber NIET aan over je uitgang maar over het schakelende gedeelte van je dimmer. Heeft deze maar twee aansluitpunten dan ben je snel klaar, in de andere gevallen zet je hem over de fase in en fase uit van de dimmer.

 

Er zijn veel complexere motorregelaars die op basis van hoogfrequente schakeling werken, zeg maar de ventilator zo 8000 keer per seconde onderbreken, maar dat gaat wat te ver om uit te leggen.

 

Verder is het nog aan te bevelen om voor de ontstoring een smoorspoel in het circuit op te nemen tussen het apparaat en de dimmer.

 

Moraal van het verhaal: Doe snugger, gebruik altijd een dimmer met een snubber :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is DE oplossing van mijn brommende buisfans.

Alleen snap ik er de ballen van..... :( :)

 

1: die snubbers kun je zo kopen?

2: hoe en waar op sluit je ze precies aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar halen we de snubbers? En hoe zien die dingen eruit, klink slijmerig om eerlijk te zijn...

 

newlife.jpg

Snubber in je watervat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, hier even naar de electrozaak op de hoek geweest, snubber hadden ze daar nog nooit van gehoord...

 

Weerstand & condensator in serie over de triac snapte ze wel :( Het schema ligt bij de elektroboer en eens kijken wat die erover zegt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of schaf een voltage dimmer aan,ben je van alle brom af.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poeh dat is al een hoop technische dingen waar ik allemaal geen hol van snap.

Maar ben wel benieuwd hoe ik het bij mij oplos, want mijn grote afzuiger staat soms bijna stil bij iets minder dan de helft.....

 

Voltage dimmer nemen?

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar een voltage dimmer moet je met de hand instellen, of is het ook mogelijk daar een thermostaat op aan te sluiten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt allemaal leuk en interesant,

 

bij leafman koop je een goede toerenregelaar voor 97 euro van het merk ruck.

een dimmer sluit je op een lamp voor in de huiskamer aan.

 

de groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@jeroen: zoals je wellicht hebt gelezen zijn de meeste traploze ventilatorregelaars triac gestuurd op basis van faseaansnijding. Daar hebben we het over. Niet over de trafo gestuurde 5-standen handmatige regelaars. Het gaat er om hoe je die krengen dus stil krijgt en hoe je met eenvoudige middelen zelf een goede traploze regelaar in elkaar kunt zetten. Wil je het echt goed traploos elektronisch regelen zit je aan hele dure apparaten. Kijk een HIER wat er in een commerciële controller zit..

 

Ook de groeten.

 

@priest: De meeste fans slaan niet meer aan onder een bepaalde spanning. Het toerental van deze motoren is namelijk eigenlijk bepaald door de frequentie van de wisselspanning. Onder de 90 volt starten motoren vaak niet meer. Bij een grote afzuiger is de minimum stand dus beperkt in te stellen.

 

Nog even over de vraag waar je een snubber kunt kopen: Ze zijn kant en klaar te koop (op relais heb je zelfs modules die je er op kunt klikken), in halogeen dimmers zit ie ingebouwd (anders gaat de dimmer na enige tijd onherroepelijk kapot) en anders koop je een 100 nF 630V condensatortje en een 1 watt 100 ohm weerstand en die soldeer je aan elkaar. Wel goed isoleren, staat 230V op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het geprobeerd met een buisventilator en een lichtdimmer van de karwei gewoon een ronde lichtknop zegmaar maar het blijft brommen hoe ik hem ook aansluit in hen de 220 ohm en 10 nanoF. gebruikt ............

 

 

maar het is wel logisch ... ook met voltage (is eigenlijk PWM anders zouden ze veel duurder zijn :specool ) en met fase aansnijding of zelf een gewoon een diode de frequentie verander je niet .... alleen het vermogen maar het blijft maar brommen ... ik ga proberen met een PIC micro wat te maken ... missschien kan ik wel een bouwkitje gaan maken voor een 10,- tje ofzow voor enkelfasige freuentie regeling.

 

 

 

 

zal ik ook eens vragen aan de bushdoctor in zijn vraag baak :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

fase aansnijding blijft altijd een beetje brommen, zeker op lage toerentallen. Zomaar een dimmer aansluiten op een motor heeft tot gevolg dat je dimmer kapot kan gaan zonder snubber en dat je in lage toerentallen veel storing krijgt, met name bij dimmers voor een groot vermogen, die kunnen zelfs volledig afslaan.

 

De enige mogelijkheid om zonder brommen te regelen is door variabele frequentie (heel duur) of een voltageregelaar (5 standen bijvoorbeeld, of handmatig met regelbare trafo)

 

Alle triacregelingen werken op basis van faseaansnijding.

 

De wijze waarop je de frequentie kan veranderen is door halve sinussen gewoon weg te laten volgens een patroon. Ik heb een Elektuur schakeling die dat kan (in stappen, digitaal) en er is een velleman kit die dat kan. Helaas niet geschikt om met thermostaat aan te sturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry dat ik dit al wat oude topic weer omhoog help, maar ik zit toch nog met een vraagje (Tomas vroeg het al)

 

Als je nou zo'n voltregelaar neemt, kun je hierop dan ook een thermostaat aansluiten? Of moet je dan constant handmatig bijregelen?

 

 

Moest iemand me hier antwoord kunnen op geven zou ik al een stuk verder staan :o

 

Bedankt op voorhand :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als dikke electronoob was ik dit topic ook aan t volgen.

 

Spijtig genoeg was ik juist zoals thomas op zijn vraag,een antwoord aan het verwachten.... :o

 

maar ondertussen is dat 2maand geleden :)

 

 

Een voltage dimmer moet je met de hand instellen, of is het ook mogelijk daar een thermostaat op aan te sluiten?

 

 

Met de snubberige groeten :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

beetje off-topic hier. Heeft niet zoveel met een snubber te maken maar goed, natuurlijk kan dat. Zelfde idee als een dimmer gestuurde controller. De thermostaat schakelt tussen de ingestelde stand en voluit. Kortom, je schakelt om tussen 230V en de ingestelde stand op de variac.

 

Met twee variacs kun je de snelheid voor hoog en laag zelfs instellen. Eventueel door een aftakking of aftakkingen op de variac en een keuzeschakelaar kun je de boven én ondersnelheid instelbaar maken met slechts één variac, een in een paar stappen, de ander continu variabel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De wijze waarop je de frequentie kan veranderen is door halve sinussen gewoon weg te laten volgens een patroon. Ik heb een Elektuur schakeling die dat kan (in stappen, digitaal) en er is een velleman kit die dat kan. Helaas niet geschikt om met thermostaat aan te sturen.

 

Ik probeer dat in een microcontroller te krijgen, het eerste prototype is uitgefikt zojuist. Waarom ? Nou ik dacht dat snubberding komt later wel :o Uiteraard wordt ie dan wel door de temperatuur aangestuurd.

 

Weet jij zo nog welk velleman kitje dat is ? Ik kan hem niet vinden en wil hem even bekijken, de elektuur heb ik inmiddels doorgenomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De K8028, deze kan inductieve belasting aan, maar heeft ook een speciale modus voor synchrone motoren, zoals je circulatieventilator. Dat zou ook moeten werken voor je asynchrone motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
beetje off-topic hier.

Daar doe ik nog een schepje bovenop :verrygood (topic nooit gezien)

 

Dim een 750m3 buisfan en 1500m3 softbox op een MMC7a. Buisfan bromt op de laagste stand(3 blokjes) softbox niet. Nu kan ik zo'n snubber wel gebruiken en kan hij wel uitkomst bieden volgens mij........hierbij graag jullie hulp.

Heb op Conrad gezocht maar kom zoveel type condensators(elektrolyt,keramisch,...) en weerstanden tegen :) :P Welke heb ik nu nodig?

Ook kwam ik dit apparaat tegen. Is dit zo'n ding?

Een vriend is elektricien en kan zo'n ding voor mij wel maken/aansluiten. Maar waar(=plaats) precies in de MMC?

Hopelijk kunnen jullie me wat helpen met wat linkjes ofzo, kom er niet uit, en kan ik mijn ruimte (nog) stiller maken ^_^

Merci!

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vrees dat je het niet helemaal begrijpt, de mmc heeft ongetwijfeld een snubber aan boord. Je dimt de buisfan zoveel terug dat hij herrie gaat maken. Alleen een controller met transformator biedt een oplossing, die is absoluut stil op elke ventilator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...