Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Al jaren teel ik buiten men wietje, nu ik het huis uit ben en een huisje heb wil ik het eens binnen gaan proberen, alleen zie ik er een beetje tegen op om een enorme stroomrekening te krijgen. What about LEDs? Jaren geleden heb ik eens samen met een vriend met het idee gespeeld, der veel over nagedacht maar het was er nooit van gekomen, tot nu. Men bedoeling is om eerst een kleine kast te maken met een bodem van ongeveer 100 bij 50 cm en 50 cm hoog met ongeveer 30 watt aan leds om daar eerst eens in te testen voordat de kelder een facelift krijgt.

Ooit heb ik op school een experiment gedaan naar de invloed van de kleur licht en de groei van de plant, wit natuurlijk, en een combinatie van rood en blauw hadden het meeste effect, men conclusie toendertijd was dat het veel efficienter was om zogenaamde leds te gebruiken op precies de juiste golflengte die je met nauwkeurig onderzoek kon vinden. Leds waren toen nog alleen als lampje in een dure vcr te vinden dus in de praktijk totaal onhaalbaar. Dik tien jaar later is dat veranderd en zijn der zeer heldere leds te koop.

 

Dit is een van mijn brouwsels:

 

naamlooswarekleuren012amb1.jpg

 

Deze bestaat uit: 78 blauwe leds (7000mcd) en 104 rode leds (26000 mcd) welke samen met de weerstandan ongeveer 1A trekken op 12 volt. Een combinatie van ongeveer 440 nm en 660 nm is volgens onderzoek (nasa/ledtronics) het beste gebleken. Ik heb het proberen te benaderen want leds precies die kleur krijg je niet, wat het nu precies is ben ik helaas vergeten, dacht dat het blauw iets eronder zat, rood zat er kort op.

Samen met nog 4 kleinere van 6 watt heb ik nu 36 watt aan led licht en dat moet genoeg zijn om het eens te testen:

 

kastmh5.jpg

 

 

De leds krijgen hier een pwm signaal met een dc op ongeveer 50%. Totaal gebruikt het ding ongeveer 21 watt op het stopcontact.

 

 

Later meer!

Edited by DeLemming

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi, DeLemming

 

Mooie opzet, leuk nog een LED-projekt erbij.

 

Ik denk jouw licht moet dichter bij de plantjes, ze gaan strekken.

 

 

:smoke

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk jouw licht moet dichter bij de plantjes, ze gaan strekken.

:smoke

Torsti

 

Ze hebben een tijdje op de vensterbank moeten staan omdat de voeding voor de leds der nog niet was, ik denk dat ze daardoor een beetje van slag zijn geraakt.

 

Ik heb dit op de bladeren:

 

bladproblemenbd1.th.jpg

 

Weet iemand daar iets over, ben al een hele tijd aan het zoeken maar ik kan maar niet vinden wat het is.. teveel/te weinig licht?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ze hebben een tijdje op de vensterbank moeten staan omdat de voeding voor de leds der nog niet was, ik denk dat ze daardoor een beetje van slag zijn geraakt.

 

Ik heb dit op de bladeren:

 

bladproblemenbd1.th.jpg

 

Weet iemand daar iets over, ben al een hele tijd aan het zoeken maar ik kan maar niet vinden wat het is.. teveel/te weinig licht?

Dat is stress ja. Ze zijn aan het regenereren (van bloei terug naar groei) of hebben gewoon zo weinig licht ontvangen dat ze van slag zijn geraakt. Zo te zien heb je zaailingen en geen stekken, dus als alles dalijk weer okee is qua licht gaan de plantjes vanzelf herstellen. Het duurt een tijdje, maar de nieuwe uitlopers maken dan weer steeds volledigere blaadjes aan.

 

Ik ben erg benieuwd wat de planten gaan doen. Het is jammer dat ze een slechte start hebben, want de gevolgen blijven nog wel even zichtbaar. Dat maakt het oordeel over je verlichting weer wat ingewikkelder, maar ik heb zo weinig vergelijkingsmateriaal dat alle info welkom is. Ik denk dat velen je daarvoor dankbaar zullen zijn.

 

Weet wel dat je op dit moment heel veel rood licht in je armatuur hebt zitten, wat eigenlijk beter tijdens de bloei gebruikt kan worden. Tijdens de groeifase van de plant zorgt een overwegend aandeel blauw licht voor een korte afstand tussen de internoden. Compactere toppen dus aan het eind van de rit. Bij een start op 12/12 dwing je wel een snelle bloei af, maar de plant zal toch energie moeten stoppen in de ontwikkeling van de basis. Het zou schitterend zijn als je de kleur van de LED's tijdens de loop van de kweek kunt aanpassen om zo een natuurlijk seizoen na te bootsen. Hun situatie is op dit moment vergelijkbaar het het vandaag opstarten van een buitenkweek. Okee, een iets langere daglengte, maar wel qua lichttemperatuur. Dat gaat wel, maar is niet ideaal.

 

In elk geval een heel mooi experiment. De vorige heeft het eindpunt niet gehaald, ik ben benieuwd wat deze gaat doen. Succes! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk en dit vind ik nu helemaal top, complimenten, mooie pics. :smoke

Ik heb me behoorlijk verdiept in de leds, maar is er helaas nog niet van gekomen. Ik hoop dat je het volhoud en volg het op de voet.

 

Btw, inderdaad, knal die ledje maar omlaag, afstand is veels te groot.

 

Btw2, die plantjes/zaailingen hebben echt geen goede start. Als het kan zou je er een paar mooie stekken neer moeten zetten, licht dicht er op en kijken wat het wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

 

Het dure zijn de ledjes, als je deze goedkoop kunt krijgen iets van 30 (6W) voor een kleine en 50 (12W) voor een grote lamp. Via e-bay duitsland kun je ze zeer goedkoop kopen in grote hoeveelheden bij een chinese handelaar, hier in nl bij bv conrad of farnell zijn ze veel te duur en ook hebben zij nog niet veel van de echte krachtige. De rode 25000mcd leds zijn echt enorm scherp. Zon ledlamp kun je ook echt niet in kijken, als je der scheel inkijkt zie je al sterretjes voor een kwartier. Het is ongeveer 3-5 uur werk om er 1 te maken, half uurtje om een nette behuizing van alu eromheen te poppen. Duur en veel werk maar als het goed is doet zon lampje het wel 100000 uur.

 

 

 

 

Het zou schitterend zijn als je de kleur van de LED's tijdens de loop van de kweek kunt aanpassen om zo een natuurlijk seizoen na te bootsen.

 

Dat is een zeer interesant idee, met de huidige lampen kan ik dit niet meer realiseren maar zoals je op de foto boven ziet ben ik nog lang niet klaar en de kelder moet ook nog dus deze zal ik zeker onthouden!!

 

 

Btw, inderdaad, knal die ledje maar omlaag, afstand is veels te groot.

 

Ik zal op halve en 3/4 hoogte een inklikbare bevestiging maken om de leds lager te plaatsen. Deze zijn met magneettape bevestigd tegen de bovenplaat dus dat gaat wel lukken op een nette manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie je :smoke

Gaat goed hoor

Groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik vrijwel nooit thuis ben wil ik alles automatisch hebben, dat wil zeggen dat ik het liefst van te voren een programma instel met de volgende parameters:

Temperatuur, Bewatering, Luchtverversing, Lichtsterkte/tijd en Luchtvochtigheid (inc. dauw punt detectie). Om dit te kunnen heb je eerst een fatsoenlijke regel unit nodig, omdat ik zoiezo een beetje een tech freak ben wil ik gelijk een ethernet interface en een webcam om mooie groeifilmpjes te maken en dus moet de unit behoorlijk wat power hebben. Dit wordt hem:

 

gallery_8614_1040_9437.jpg

 

Specs

 

Het bordje heeft 2 i2c bussen en dus genoeg io om alle nodige sensors aan te sluiten, 16 io points voor bijvoorbeeld knopjes om een programma in te stellen, een LCD uitgang om data uit te lezen en een realtime clock generator met batterij voor in geval van stroomuitval. De processor draait op 32 mhz en der is ongeveer 512 Kb eeprom aanwezig, genoeg voor opslag van een paar beelden uit de webcam. Er is een ethernet link interface zodat data via het internet ingezien/gewijzigd kan worden via een web-interface (ongeveer zoiets als bij een adsl modem). Het enige probleem met dit ding is dat ik de software zelf moet gaan schrijven en op dit moment ben ik nog op zoek naar een embedded c compiler die 64 Kb aan programma code ondersteund -> demos gaan tot 4 en kopen is veeeel te duur op het moment.

 

Dat was de stuurunit. Nu de geplande sensoren. Eerst de vochtigheids regeling. Om de luchtvochtigheid in de kast te meten wil ik deze sensor gebruiken:

 

gallery_8614_1040_2164.jpg

 

Deze

 

Deze meet de temp en lv (3% nauwkeurig) en verstuurd deze data over een i2c bus. Doordat de temp en lv sensor in 1 behuizing zitten is het mogelijk om uit te rekenen op welk punt er dauw optreedt en zo kun je dus bijsturen om dit te voorkomen.

 

Nu men manier om de luchtvochtigheid te beinvloeden. Ik wou een dun alu buisje gebruiken met een binnen diameter van ongeveer 4 mm. Hieromheen wikkel ik weerstandsdraad en door stroom op die draad te zetten verhit ik het buisje waardoor (demi)water gaat verdampen. Een plaatje om het wat te verduidelijken:

 

gallery_8614_1040_4088.jpg

 

Of dit gaat werken weet ik niet, het lijkt me van wel maar tijd zal het leren.

 

 

De temperatuur wou ik op twee manieren regelen:

 

- met een plat 30watt hitte element dat in de alu bodem van de kast verwerkt zit in combinatie met een sensor om zodoende de bodemplaat (en dus de potten) op een constante temp van ongeveer 22 (?? moet nog uitzoeken wat het beste is) graden te houden. Met genoeg vermogen om ook rond de 25 te gaan zitten in verband met paddo kweek. (staat nu op de hr ketel in de kast).

 

- Met een fan aan de linker kant van de kast die dmv een weestandsdraad spiraal, een TEC en/of buitenlucht warme of koele lucht naar binnen kan blazen. (detail tekeneningen volgen -> kan nog wel enige tijd duren) om zo de lucht temperatuur in de kast te regelen.

 

 

De bewatering wil ik doen dmv een 5 a 10 liter tank en een set druppelaars, voor elke pot 1. Druppelaars hebben een behoorlijke druk nodig om goed te kunnen werken. Pompen die deze druk kunnen leveren zijn stervens duur (300+). Gelukkig is een dieselpomp uit een oude diesel perfect en kost een tiener, werkt op 12v en gebruikt maar 10W, de doorvoer is dan wel niet erg hoog maar een dieselpomp kan wel een enorme druk opbouwen. Door in gesette intervals de pomp aan te sturen ic. met grondvochtigheids sensoren kun je de hoeveelheid bewatering vrij goed regelen. Ook moet er iets van verwarming in de tank komen (denk in een kleine tussentank om energie te sparen) om ervoor te zorgen dat de watertemperatuur gelijk is aan de worteltemperatuur.

 

Jullie zien, flink wat plannen. Ben der ook al een hele tijd mee bezig en alle hardware hiervoor heb ik nu grotendeels in huis, het meest tijdrovende gaat de software voor de controller worden. Ik heb al iets van een simpele tcp/ip stack en code voor display en sensor aansturing / uitlezing, ook aan de webinterface heb ik een begin gemaakt. Pas als ik een compiler heb zal ik hiermee verder kunnen gaan maar gezien de hoeveelheid vrije tijd die ik heb kan het nog enkele maanden duren.

 

Naast al de bovenstaande dingen moeten er ook nog een aantal lampen gemaakt worden voor de kast. Het zeer goedde idee van MadScientist om een aparte regeling voor rood/blauw te maken om de planten een zo natuurlijk mogelijke lichtcyclus te geven zal ik hierin meenemen. Stom dat ik der eerder niet aangedacht heb, de bestaande lampen kunnen onmogelijk hierop aangepast worden.

 

Zal kijken of vanavond de kans krijg om de leds lager te hangen en om wat goeie foto's van de kast te maken. Grootste zorg is dit moment de plantjes die een zeer slechte start hebben...

Edited by DeLemming

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

ziet er goed uit man..jij mot gaan samenwerken met rainman..hij de hokjes .jij de automatisering van het geheel.. :smoke

 

 

 

met groet..

 

ps.zo'n dieselpomp kan niet echt tegen water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Delemming, john doe houdt zich ook bezig met een geautmatiseerd hok ook met allemaal moeilijk elektronische dingen waar ik geen hol verstand van heb. Maar wel zeer interessant man en ga je volgen.

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites
ps.zo'n dieselpomp kan niet echt tegen water.

 

Ja daar ben ik nu dus achtergekomen, kut man dacht goedkoop klaar te zijn. Hij deed het eerst goed maar nu zit ie helemaal vast, als je hem aanzet dat tikt ie 1 keer en dat is het, denk dat de diesel ook zorgde voor de smering.... De buurman heeft zen wasmachine de deur uitgedaan, eens kijken of daar een fatsoenlijke pomp in te vinden is.

 

 

Heb de lampen wat lager gehangen door een tussenschot te plaatsen met magneet tape aan de onderzijde zodat ik ze gewoon om kan plakken:

 

gallery_8614_1040_80419.jpg

Edited by DeLemming

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top-topic man! Ze zijn er nu in de tuinbouw ook mee bezig, en voordat die overstag gaan voor iets nieuws moet ’t toch wel echt werken. Ze gebruiken wat ze noemen Power LEDs in 3 kleuren van 1 Watt, schijnt ’t nieuwste van het nieuwste te zijn.

 

http://www.flowmagic.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

die 1 Watt dingen zijn wel goed maar op dit moment is het nog steeds goedkoper om hyperflux leds te gebruiken.. helaas heb ik niet de apparatuur om zown led-systeem in elkaar te zetten, als iemand dit voor mij zou willen bouwen zou ik dat erg op prijs stellen, ik betaal natuurlijk de ledjes e.d. en je krijgt een vergoeding. zodra ik me plannen gematerialiseerd heb zal ik ook plaatjes van mijn led-kweek maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dit een machtig mooi project en geef dit alweer stukken meer kans van slagen als dat project van Leddie wat inmiddels ook al ter ziele is.

Ben je ook in staat om het aantal luxen te meten wat nou op die plantjes valt? Daar ben ik benieuwd naar.

En ga je ook het kleurenspectrum, veranderen als je de bloei ingaat?

Genereert het nou nog warmte anders zou ik net als de rest die leds er pal boven hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind dit een zeer interessant project, hopelijk blijf je volhouden, zou dit graag tot aan de oogst volgen ;)

 

mooi :whistling ;) :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee lemming .

 

zier er toppie uit die opzet van jou

 

neem eens contact op met weetje en wistje die hebben ook een led kweeek gedaan

 

en kunnen mischien jou van wat meer info voor zien , en op die manier hoef je zelf de kar niet geheel

 

alleen te trekken .

 

De vriendelijke groei en bloei groenten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het goed is kanje die ledjes der op ongeveer 10cm boven hangen, de hitte is te verwaarlozen, maar leddie had niet genoeg ledjes staan, die werd bestraald door volgens mij 50 witte ledjes.. en dan is het nutteloos. maar ik ben fan van led-projectjes. zit zelf te kijken naar een kweek met hyperfluxledjes, maar daarover later meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties mensen.

 

Die 1 watt leds zie ik persoonlijk niet echt zitten. Probleem met deze is dat alhoewel ze lang branden ze na een paar uur al een deel van de helderheid verliezen . Ik heb der een paar geprobeerd maar zon 1 watt lamp geeft een stuk minder licht dan 1 watt aan 26000 mcd leds. De kleine leds zijn op het moment iets efficienter, zeker omdat dat extreem witte licht niet bepaald geschikt is voor planten, maar niet goedkoper.

 

Ik heb de leds nu enkele centimeters boven de planten hangen en de temperatuur direct onder de lamp is ongeveer 23 graden, de temp op de bodem is zo rond de 21, wanneer het licht uitgaat daalt de temp langzaam naar 19-20 graden. Der komt dus wel warmte vanaf maar wel zeer weinig in vergelijk met andere belichtingstechnieken.

 

Kwam toevallig vandaag dit chipje tegen: Supertex CL2

 

Zoals je op de eerste foto in dit topic kunt zien gebruik ik weerstandjes om de stroom door de leds te beperken tot 20 mA op 12 V. Dit betekend dat er ongeveer 2x0.02 = 0.04 watt per serie schakeling verloren gaat. Niet veel maar bij 500 serieschakelingen toch 0.04x500 = 20Watt. Dit ic bevat in 1 onderdeel een stroombegrenzer die max op 90V 20 ma kan werken. Dat zou beteken dat bij 1 serie schakeling van 52 rode leds er ongeveer 1 volt over de stroombegrenzer valt, bij 20 ma geeft dit een verlies van 0.02 watt per led string. In totaal in de hele kast kan ik zo ongeveer 15 watt besparen. Ware het niet dat de meeste lampen al af zijn maar bij de nog te bouwen lampen ga ik hier gebruik van maken, een 1a 90 v voeding is ook nog eens efficienter dan een 6A 12 v voeding dus ook daar weer winst.

 

De plantjes groeien goed nu, zal vanavond een plaatje posten, het verschil met een week terug is in ieder geval heel goed te zien. Ze hebben dan wel een slechte start gemaakt maar dat zijn ze blijkbaar alweer vergeten :(

 

@Bambo:

 

Het spectrum ga ik dynamisch aanpassen, ik heb zoiezo nog extra rode ledlampen gemaakt om vanuit de randen en hoeken naar binnen te laten schijnen, deze zal ik bijschakelen tijdens de bloei om het licht wat roder te krijgen. Verder zal ik bij de nog te bouwen rood/blauwe lampen een dergelijke regeling inbouwen. Alleen gaat dat niet meer in deze run gebeuren, eerst maar eens zien of der fatsoenlijke toppen aankomen.

 

 

@juliantje:

 

Die hyperflux leds zijn toevallig precies net zo sterk, alleen hun hoek is 75 graden, wat een stuk werkbaarder is, maar hun honger is ook groter. Met Deze Tool kun je het aantal lumen uitrekenen per led. Een vergelijking tussen de gebruikte en de hyperflux leds verkrijgbaar in nl:

 

Hyperflux Rood 675nm 3000 mcd 75 graden 50 mA 2V:

 

Lumen: 3,895

Vermogen: 0.05 x 2 = 100 mW

 

 

Helder rood 660 nm 26000 mcd 25 graden 20 mA 1.67V:

 

Lumen: 3,872

Vermogen: 0.02 x 1,67 = 34 mW

 

 

Ik kan ergens de fout in zijn gegaan maar volgens mij klopt het bovenstaande. Een groot voordeel aan de hyperflux leds is wel dat het veel makkelijker is om de lichtverdeling goed te krijgen.

 

Een paar weken terug nog ergens een onderzoeks rapport gelezen over nw ontwikkelingen in de led techniek, iets over ribbeltjes op de kathode om zo de efficientie nog eens 70% beter te krijgen.. we gaan een mooie tijd tegemoet wat leds betreft.

 

Groetjes Allemaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

jah ik ben nie zown natuurkundige noch wiskundige, maar als je het zo uitrekent heb je een punt.. alleen doordat jij maar 20 graden stralingshoek heb moet je ze amaal boven elkaar hangen.. en met die 75 graden hoek is het iets beter werken, maar heb je der dan ook minder nodig? ik heb geen verstand van lichtbenodigdheden van planten, al helemaal niet wietplanten, heb hier elders op het forum nog wat gevonden over lumen en dat soort dingen maar als ik 10 planten op 0.75m2 wil hebben hoeveel ledjes heb ik dan nodig? en weet jij toevallig iets af over het gebruik van UV/paarse ledjes als ondersteuning bij het rood en blauw, want de paarse ledjes geven iets van 500mcd uit, maar volgens mij hebben planten ook uv nodig toch? dus miss goed als ondersteunende taak voor de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

UV/Paarse leds heb je niet nodig, veel UV is zelfs dodelijk voor bladeren, maarja echt sterk zijn die ledjes niet. Wat wel nodig kan zijn is infrarood licht en dat heb je niet (nauwelijks?) met leds, een klein beetje dan met ir leds maar die zijn gruwelijk inefficient. Ik wou het eerst zonder proberen, mocht ik ontevreden worden over de topontwikkeling dan hang ik eens een gedimd fietsachterlampje bij 1 top, kijken of dat effect heeft, zoja dan maak een looplicht van een stuk of 12 van die lampjes door de kast heen = 6 watt extra.

 

Hoeveel ledjes der nodig zijn? Zou het echt niet weten, vandaar zware overkil, nu ongeveer 50 watt op 0,45 m2, zodra de nw leds der zijn 70 achter een dimmer, moet genoeg zijn. Denk dat ik der pas iets zinnigs over kan zeggen na een paar oogsten. Nu staat de dimmer op 70% en de planten groeien flink:

gallery_8614_1040_79859.jpg

 

Edit: Je hebt er minder nodig, lumen en candela gaan over een hoek radiaal, de hoek is drie keer zo groot het vermogen ook, je zult er dus 3 keer minder kunnen gebruiken. Het is alleen de vraag hoe de mcd waarde opgegeven is. De manier van meten verschilt nogal eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel ledjes van welke soort heb jij nu hangen? en hoeveel planten staan er op die 0.45m2? dan ga ik het net iets anders doen en dan kan ik daarover weer feedback geven uiteindelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...