Wat ik lees is: voor en tegens over het wel of niet meer of minder legaal gebruiken van stroom.
Als ik zelf de wet overtreed door wietplanten te telen ben ik denk ik net zo fout als dat ik stroom zou stelen.
Of zie ik dat verkeerd.
In de poll mis ik een keus en dat is "meter terug zetten". Dat kwam ik de afgelopen jaren namelijk regelmatig tegen.
Als je dingen illegaal doet, is het je eigen verantwoording, anders zou ik gewoon legaal werken en een joint in de koffieshop kopen, dat is voorlopig nog wel legaal.
Wat ik enkele jaren geleden meemaakte was een relatie die kweekte en waar een inval plaats vond. Er werd voor de meter stroom afgetapt. De energiemaatschappij legde vervolgens een boete op van circa 5500 euro. Bij de rechtszaak werd die boete geminderd naar 550 euro. Wat bleek: Een goede relatie had een verdediging opgesteld van dat de betreffende huurder niet de kweker was (onder-verhuur contract) en dus niet aansprakelijk was voor de stroom aftapperij. De hoofdhuurder had een energiecontract NA de meter en was daarom NIET aansprakelijk voor stroom VOOR de meter. De rechter ging er 90% in mee, en verlaagde de boete naar 550 eurp, omdat hij vond dat de hoofdhuurder WEL beter op zijn meterkast moest letten.
Dus belangrijk:
- Onder verhuur contract
- Toegankelijkheid van de meterkast voor de onderhuurder
- Alleen toegan voor de onderhuurder tot de illegale ruimtes
Voordeel:
- huurder kan niet aansprakelijk worden gesteld
- huurder is NIET verplicht de onderhuurder in zijn prive te controleren
Aandachtpunt:
- Onderverhuur mag meestal niet van de huisbaas.
- Onderverhuur geeft een conflict met de huisbaas (civiel) na ontdekken.
- Onderverhuur geeft
lucht bij een inval (strafrecht).
Als je van een woningbouw vereniging huurt, ben je meestal wel je woning kwijt, ongeacht of je wel of niet veroordeeld wordt in de strafzaak. Als je een loods of woning (onder)verhuurt is het net wat anders denk ik.
NB
recentelijk werd ik wel door een forumlid benaderd of ik ook commerciele kwekers kende. Ik heb geantwoord dat als ik ze zou kennen, dat ik dat toch niet zou vertellen. Nadien niet meer vernomen. Misschien een startende rechercheur, misschien gewoon een belangstellende. Wie zal het zeggen. Wees in ieder geval voorzichtig.
Dit bericht is bewerkt door Electro: 3 Mar 2012, 11:41