Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Elgay

Outdoor Diy Dwc

Recommended Posts

Ik ben een grote fan van de Deep Water Culture methode en heb vorig jaar een indoor DWC kweekje gedaan, wel iets "professioneler" dan nu. Het leek eerst wat omslachtig om aan te beginnen en dan zit je te sukkelen met bakken water, daarom heb ik het nu buiten eens gedaan. 'k Heb hier een groot dakterras waar allerhande planten opstaan (ook voor niet "medicinale" doeleinden)

 

Ik had alle benodigdheden om een indoor kweek op te starten maar het werd zo mooi weer dat ik ook de planten wou laten meegenieten. Daarom heb ik dan maar een Do-it-yourself systeempje ineen gebokst.

 

De pomp had ik dus al liggen, en is veel zwaarder dan nodig momenteel, maar deze is regelbaar en staat dus momenteel op het minimum.

 

Ubbink beluchtingspomp 'Air 1000 outdoor' 3 W

205az6a.jpg

 

Reservoir:

Gewone 10l emmer

2d2genb.jpg

 

Met een een deksel gemaakt van het dichtstbijzijnde hout. Daar een groot rond gat in zagen met een decoupeerzaag. En voor de plant zelf een gewoon bloempotje genomen en wat gaten in geboord.

 

In het "deksel" voor de emmer nog in mijn geval 4 gaatjes voor de zuurstofdarmpjes. Bij mijn pomp zaten reeds 4 zuurstofbollen, ik heb dan maar besloten ze alle 4 te gebruiken, al is dit misschien veel. Maar om dit te compenseren is de pomp nu op het minimum aan het draaien.

 

15yg8hw.jpg

 

Mijn zaadje had ik binnen al laten ontkiemen in een verwarmt reservoir met hydrokorrels. En nu deze enkele dagen oud is, en het weer het toelaat heb ik deze dan maar onmiddelijk een plaatsje gegeven op het dakterras.

 

1zox183.jpg

 

Deze was naar buiten gebracht op 20 mei, en nu 3 dagen later heeft hij zicht volledig geacclimatiseerd en zit de groei er al wat in.

 

2lw3fas.jpg

 

En hier zit die rustig op het terras te genieten:

29vkjeg.jpg

 

Ik heb er sinds vandaag een 5ml Plagron Hydro A+B bij gedaan, waardoor de EC momenteel op 650 zit. De PH zat gisteren rond de 6.8 maar ga die nog iets verlagen tot 6.5 als ik die ph meter terugvind...

 

Binnenkort gebruik ik ook nog een zelfgemaakte biologische bladspray hoog in stikstof, ik zal hier binnenkort ook wat uitleg rond verschaffen in een ander topic. Momenteel ben ik nog bezig met biologische bloeistoffen zelf te "produceren". Produceren komt neer op een heel stinkende tuin in realiteit ;) Maar zeker interessant als voor iedereen die bio kweekt onder ons.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag is het 15 dagen na dat het zaadje begon ontkiemen (14/06)

 

Naar mijn idee is het nog niet veel opgeschoten met dit (te) warme weer...

 

29mei 1

 

 

Ik heb steeds last van omvallende stengeltjes bij de start. Niet enkel bij deze hydro maar bij bijna al mijn planten. Nochtans groeien ze niet te snel te hoog.. Iemand die hoor nog last van heeft/oplossing kan bieden?

 

29mei 2

 

 

Vandaag is ook de eerste keer dat ik worteltjes uit de pot zie komen, eindelijk!

 

29mei 3

 

 

Boodschap aan mezelf voor de toekomst, toch beter netpotjes gebruiken of meer gaten boren in de pot. Zodat de wortels sneller/makkelijker doorkunnen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een leuk project! Wellicht had je de planten iets langer kunnen laten voorgroeien binnen voor een betere start.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wordt je water niet veel te warm met dat hete weer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja man, wat ga je doen aan de warmte? Dat is juist het grootste probleem bij DWC, zorgen dat je water op de juiste temperatuur blijft.

 

Ik wens je veel succes, maar ben bang dat het niet gaat werken zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een leuk project! Wellicht had je de planten iets langer kunnen laten voorgroeien binnen voor een betere start.

 

Had ik inderdaad beter gedaan, maar die schieten dan ook enorm de hoogte in, dat zodra ze buiten komen helemaal plat vallen met die dunne stengels.

 

Wat de watertemperatuur betreft valt het al bij al nog mee hoor. 't Is vooral die algengroei die wat sneller op gang zou kunnen komen maar die emmer kan ik eenvoudig leegkappen en opnieuw vullen. Als je in potten kweekt bakt je aarde toch ook lekker warm, en je wortels zitten daar dan ook in, dus waar ligt het verschil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht een week of twee voorgroei binnen de volgende keer? Succes gewenst in ieder geval!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een leuk project! Wellicht had je de planten iets langer kunnen laten voorgroeien binnen voor een betere start.

 

Had ik inderdaad beter gedaan, maar die schieten dan ook enorm de hoogte in, dat zodra ze buiten komen helemaal plat vallen met die dunne stengels.

 

Wat de watertemperatuur betreft valt het al bij al nog mee hoor. 't Is vooral die algengroei die wat sneller op gang zou kunnen komen maar die emmer kan ik eenvoudig leegkappen en opnieuw vullen. Als je in potten kweekt bakt je aarde toch ook lekker warm, en je wortels zitten daar dan ook in, dus waar ligt het verschil?

Het verschil zit erin dat je wortels geen enkele uitwijkmogelijkheid hebben, het zal namelijk overal even warm zijn. Bij aarde is dat niet het geval, de hitte concentreert zich voornamelijk aan de buitenkant v/d pot en zolang je aarde voldoende vochtig blijft overleven planten dit wel. Optimaal is anders, maar het is niet fataal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 jaar geleden had ik indoor een DWC bak staan, die temperatuur was soms 24 graden en heb geen enkel probleem gehad. Ik vond het resultaat wel nog aardig meevallen

 

hydroold

hydroold2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag nog eens wat foto's genomen en ondanks het warme water valt het allemaal goed mee.

3juni-1.jpg

3juni-2.jpg

3juni-3.jpgNaar mijn zin staan ze zeer gezond. Die wortels mochten al iets groter zijn maar ik denk dat dat door de pot komt die niet doorlatend genoeg is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt erop dat ze iets slap hangt. Iemand die enig idee heeft waarin dit zou kunnen liggen?

PH: 6.8 (iets aan de hoge kant maar dit zou me raar lijken dat dit de oorzaak is)

EC: 1.0

Water temperatuur: 19°C

 

5juni.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die hoge PH zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn.......

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valt mee met dat hangen maar ik zou de pH wel lager willen hebben, 6.8 is mij te hoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cavedave @dilago

 

Hebben jullie ook last dat de PH zeer snel stijgt in jullie reservoirs? Bij mij na een dag zit ik steeds weer 1ph niveau hoger. Dus van 6 naar 7 in 24uur. Komt misschien door het kleine reservoir maar wat zorgt er eigenlijk voor dat deze stijgt. De omgeving of de wortels. Dit is iets dat ik niet echt goed versta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee in mijn reservoir stijgt de pH niet zo snel maar ik heb de planten dan ook op steenwol te staan waar ik het water een keer in de drie dagen in pomp en er dan weer uit. Welke pH min gebruik je? Misschien dat dat invloed kan hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dutch Pro pH min en die bevalt mij het beste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd naar de 6 maar dat schommelt wel eens een halve hoger of lager.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hydro moet je volgens mij afzuren op 5,5, het kan best wel eens zo zijn dat nu een aantal voedingsstoffen niet opgenomen worden en dat daardoor je PH schommelt. Wat doet je EC?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die is wel stabieler. Deze kan ik makkelijk houden op 1.0. Ik ga eens proberen deze te houden op 5.5 en zien hoe snel deze stijgt vanaf dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...