Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Je kweek automatiseren met Arduino

Recommended Posts

Tijdje terug heb ik hier een discussie gestart over de zelfbouw van digitale tensiometer loggers om aan te sluiten op een Arduino bordje. De meeste reacties kwamen er op neer dat het allemaal wel leuk en aardig was, maar wel even een stapje te ver. Waar was de basis waar die dingen op aan gesloten kunnen worden?

Zoals beloofd zou ik daar ook wat over uitleggen. Welke materialen heb ik gebruikt om de boel aan te sluiten en hoe zet je zelf zoiets op.

 

Even in het kort is het kloppende hartje van mijn opstelling een Arduino Mega 2560 R3. Hierop worden alle sensoren aangesloten en de uitvoer daarvan wordt in een database gezet die via een web interface te bekijken is. De web interface draait vervolgens weer op een Raspberry Pi.

 

Ik zal mijn verdere uitleg opdelen in de volgende stappen:

  • Arduino basis (wat is Arduino, waar koop je het en hoe begin je hiermee)
  • Voorbeeld projecten (Voorbeelden van andere kweek projecten die gebruik maken van Arduino)
  • Sensoren en andere modules (Wat kun je allemaal aansluiten op de Arduino)
  • Web interface (Hoe laat je zien wat je Arduino allemaal meet)

Ten slotte waarschijnlijk nog wel wat tips en trucs voor verdere uitbreidingen. Als er vragen dan kan ik uiteraard ook proberen die te beantwoorden :)

 

ARDUINO BASIS

 

Een Arduino is een bordje waarop je heel eenvoudig sensoren kunt aansluiten om dingen te meten en de uitvoer ervan kun je gebruiken om apparaten aan te sturen. Door de open structuur van de software en hardware is alles heel goedkoop en dat maakt het dus heel erg geschikt voor allerlei projecten om simpele taken te automatiseren. In ons geval dan met name in relatie tot het kweken van wietplanten.

 

Je kunt de Arduino bijvoorbeeld de temperatuur laten meten en dan de ventilator aan of uit zetten op basis van die temperatuur. Of de lampen aan/uit zetten op basis van een ingebouwde klok.

 

Zelf ben ik in eerste instantie meer geïnteresseerd in het meten van allerhande parameters in de kweek en deze bij te houden in een database. Voor de ventilatie en lichten al gewoon een standaard oplossing, dus dat heeft ook niet zo'n haast. Een grafiek van het verloop van de temperatuur zegt bijvoorbeeld vaak meer dan het eenmalige aflezen van een thermometer. Als ik daar wat voeling mee heb dan is uiteraard wel het plan om automatisch zaken als de lampen, temperatuur en voeding automatisch te laten regelen.

 

Er zijn inmiddels meerdere varianten Arduino bordjes. Welk bord je kiest hangt af van hoeveel je wilt gaan doen met de Arduino. Meestal wordt een Arduino Uno of Arduino Mega gebruikt. De Uno heeft 6 analoge invoer poorten en 14 digitale. De Mega heeft 16 analoge en 54 digitale poorten. Als je veel wilt aansluiten dan kom je vanzelf op de Mega terecht. Ander verschil is het geheugen. De Mega kan een groter programma draaien en heeft ook meer ruimte voor variabelen in het programma. Voor wat kleinere projecten is de Uno vaak voldoende.

 

Het mooie is dat je eigenlijk zonder problemen zo over kunt schakelen van een Uno naar een Mega mocht je project ooit te groot worden voor de Uno. De aansluitingen van de Uno zitten ook op de Mega, dus alles wat je daarop aangesloten hebt kun je zo over zetten. Die uno komt wel weer van pas bij een ander projectje.

 

Voor een Uno betaal je iets van 7 a 8 euro en voor de Mega 10 a 11 euro. Het kost je dus ook allemaal niet de kop.

 

Als je wilt gaan experimenteren met Arduino kan ik ook een Arduino Starter kit aanraden. Daarin zit meestal een Arduino Uno plus wat electro spulletjes om van alles te kunnen experimenteren met je Arduino bordje. Zo'n set kost tussen de 28 en 45 euro. Voor een wietkweek hebben die onderdelen als een stappenmotortje of servo vaak niet zoveel zin, maar een breadbord, kabeltjes, weerstandjes, ledjes een LCD schermpje etc zijn wel dingen die altijd van pas komen als je gaat beginnen met Arduino. Wellicht kom je ook op nieuwe ideeën als je de onderdelen hebt.

 

Zelf koop ik mijn onderdelen meestal van AliExpress of eBay. Vroeger ook wel bij DealExtreme, maar die leveren steeds trager en de prijzen zijn veel hoger dan bij de andere twee varianten. Levering bij AliExpress en eBay duurt doorgaans een week of 2 a 3. Bij DealExtreme tot wel 6 weken.

 

Bijvoorbeeld op AliExpress hebben ze het volgende:

Arduino Uno

Arduino Mega

Arduni Starter Kit

 

De goedkooste prijzen zijn vaak als je er meerdere koopt. Let dus wel op dat je niet ineens met 5 bordjes zit ;)

 

Let ook op de "shipping" die wil soms ook ineens extreem hoog uitvallen. Het "free shipping" vinkje aanklikken kan helpen. Meestal is de shipping sowieso gratis, dus je hoeft je ook geen zorgen te maken om een zooi extra spul te bestellen om een minimum prijs te halen.

 

Als je dan je Arduino bordje hebt volg dan eerst deze getting started guide van Arduino zelf (dit is echt verplichte kost!):

Arduino Getting Started Windows (Linux of Mac gebruikers moeten maar even zoeken onder Learning -> Getting started)

 

Dit helpt je met het downloaden van de Arduino programmeer omgeving plus installatie. Ook de eerste stappen om het in te stellen zodat je programma’s op het Arduino bordje kunt zetten .

In de omgeving zit ook een hele zooi voorbeelden (menu Bestand -> Voorbeelden). Zeker een aanrader om daarvan een paar te proberen om je het gevoel te geven hoe alles werkt.

De besturing van de onderdeeltjes die je op het Arduino bord aansluit hebben vaak hun eigen bibliotheek met een stukje programmatuur om dat onderdeel aan te sturen. Daarvan zie je dan in dat voorbeelden menu ook voorbeeld programmatjes terug om je onderdeel te proberen. Dat is vaak een prima basis om mee te beginnen.

Als je een voorbeeld wijzigt en wilt opslaan dan moet je het even een andere naam geven. De voorbeelden zelf zijn read-only. Je eigen programma’s komen dan in het menu Bestand -> Schetsboek te staan.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

VOORBEELD PROJECTEN

 

Uiteraard is er mijn eigen voorbeeld. Stront voorop ;) Al is dat echt nog een prototype in een voorstadium van de ontwikkeling. Het is nog lang niet af, maar het werkt wel al prima met wat het nu doet voor bijna 2 kweken.

 

Ik heb een klein doosje waarop in een stel sensoren gemonteerd heb waarmee ik het licht, luchtvochtigheid en temperatuur zowel van de kast als de intake in de gaten houdt. Verder ook nog een sensor voor de worteltemperatuur.

 

Het doosje wat onder de lamp hangt ziet er zo uit:

gallery_37858_15776_13424.jpg

 

Bovenop de licht sensor (BH1750FVI), onderop de temp+LV sensort (DHT22/AM2302), 15cm lager hangt een losse temperatuur sensor (DS18B20 waterdicht) en dezelfde sensor zit in een pot gestoken om de temperatuur bij de wortels in de gaten te houden. Er zit ook nog een DHT22/AM2302 temp+LV sensor op de inlaat.

 

Daarnaast heb ik natuurlijk een stel zelf gemaakte digitale tensiometers aangesloten op mijn Arduino:

gallery_37858_15776_9968.jpg

 

Op het Arduino bord zit een W5100 Ethernet shield (van AliExpress) om het systeem op het netwerk aan te sluiten. Daarmee kunnen alle gegevens dan in een centrale database worden gezet. Die lees ik af op mijn smartphone of met MsAccess op de computer:

gallery_37858_15776_44433.png

 

Hieruit is al direct duidelijk dat ik wel eens aan de slag moet met een automatische bewatering om het vocht niveau van mijn plantjes beter op peil te houden :)

 

Ik zal later een stuk schrijven over de sensoren en dan zal ik verder uitleggen wat ze doen en hoe ze aangesloten en geprogrammeerd moeten worden.

 

Er zijn ook legio projecten opgezet door andere mensen. Helaas soms al beëindigd, maar soms wordt er ook nog steeds aan doorgewerkt. Hoe dan ook altijd goed voor ideeën.

 

HydroHomeSoft (inclusief PDF met complete bouwbeschrijving):

http://peterphrastus.com/drupal/

 

Billie's Hydroponic Controller:

http://www.chillipeper.nl/forum/view...php?f=18&t=702

http://forum.arduino.cc/index.php?topic=130344.0

http://www.practicalmaker.com/produc...mate-assembled

 

APDuino:

http://www.apduino.org/

http://www.apduino.com/

 

HarvestBot:

http://www.harvestgeek.com/howitworks

 

YieldBuddy:

http://www.yieldbuddy.com/index.html

http://www.rollitup.org/grow-room-design-s...pc-program.html

http://sourceforge.net/projects/envirocontrol/

 

HydroBot (sinds kort is de hele website daarvan weg):

http://www.rollitup.org/general-marijuana-...r-hyrdobot.html

 

Voorbeeldje van een datalogger project icm Raspberry pi:

http://www.instructables.com/id/Save-data-...L-wit/?ALLSTEPS

 

Overige forum projecten:

http://www.420magazine.com/forums/do-yours...controller.html (los vast discussie over Arduino in de grow room)

http://fishtankprojects.com/diy-aquarium-p...sing-pumps.html (Arduino gebruikt voor aquarium doseerpompjes)

http://www.arduinoeverything.com/projects/lccv1 (Lizard Climate control)

 

Sommige projecten kun je zo overnemen en andere kunnen als bron dienen voor je eigen project.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow wat een heerlijke info!

 

Sticky graag kan ik hem over een paar maanden ook nog vinden :)

 

Goed bezig wietefras.

Ps dit bericht mag verwijderd worden om het overzichtelijk te houden.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt. Ik wilde eigenlijk een post per "hoofdstuk" doen, maar je hebt gelijjk, ik kan beter alles in de eerste 2 posts proppen als dat past. Dat is vast overzichtellijker voor mensen die het hele verhaal even door willen lopen. Kunnen we daaronder lekker discusieren over wat er allemaal wel of niet kan met het automatiseren van onze kweek.

 

Hoop toch vooral dat andere mensen ook het gevoel krijgen om het op te pakken. Hoe meer zielen hoe meer vreugd en vooral ook hoe meer goeie ideeen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow ik weet zeker dat als er info beschikbaar komt over dit onderwerp zoals jij nu aan het doen bent er zeker meer mensen gaan experimenteren met dit systeem.

 

Ik wel in ieder geval!

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het kader van de Sensoren heb ik gisteren een "load cell' (strain gauge) aangesloten op de Arduino. Doel is om hiermee het gewicht van de pot in de gaten te houden zodat ik kan zien hoveel water erbij gaat en mogelijk ook hoeveel de plant weegt. In combinatie met de tensiometers die zouden moeten aangeven hoeveel water er in de pot zit.

 

gallery_37858_15776_10423.jpg

 

Links de Arduino Uno die de boel van 5V stroom voorziet en de groene draad geeft het "gewicht" weer terug. Op het breadbordje zit een AD623AN (instrumentation amplifier) die het zwakke signaal van de "load cell" (rechts) versterkt zodat de Arduino het kan lezen.

 

AD623_S.jpg

 

Over de RG pinetjes gaat simpelweg een enkel weerstandje waarmee je de vermenigvuldiging van het signaal kunt instellen. Op de IN pinnen worden de 2 twee draadjes van de load cell met het signaal aangesloten (groen en wit) en op de VS komen de 5V en 0V van de Arduino en de "excitation" draden van de load cell. De OUTPUT gaat dan op een analoge ingang van de Arduino. Kan allemaal haast niet simpeler. Heb alleen nog twee condenstaroren op de voeding gezet om die te ontstoren (volgens de datasheet). Zou wel beter nog een goed geregelde 5V voeding kunnen gebruiken, maar goed voor een prototype werkt het prima zo.

 

Chipje kostte €3 euro. Besteld in China (Guangdong) bij AliExpress en was met 11 dagen al binnen zonder verzendkosten! De load cell komt uit een oude digitale 10kg weegschaal (de load cell zelf is alleen die metalen staaf in het midden van het geheel).

 

Als voorbeeld ook even wat code hoe je dit kunt uitlezen. 2 keer per seconde wordt het "gewicht" gelezen en bijgehouden voor een gemiddelde bepaling. Iedere minuut wordt dan die een gemiddelde waarde van het "gewicht" op de seriele poort gezet. Het is in dit geval nog ongecalibreed en gewoon puur de waardes van de analoge ingang:

 

// Keep track of when to print values again
unsigned long lNext;

//==================================================
//averaging

//Averaging structs
typedef struct avg;
int sec_count=1000;

struct avg_str {
  int	count;
  float  sum;
};

avg_str averages[100];

void add_avg(int pin, float value) {
 averages[pin].count++;
 averages[pin].sum+=value;
}

float get_avg(int pin) {
 float value;
 
 value = averages[pin].sum / averages[pin].count;
 init_avg(pin);
 return value;
}

int count_avg(int pin) {
 return averages[pin].count;
}

void init_avg(int pin) {
 averages[pin].count = 0;
 averages[pin].sum = 0;
}

void setup_avg() {
 int i;
 
 for(i = 0;i < 100; ++i) {
init_avg(i);
 }
}

//averaging end
//==================================================


void setup(void)
{
 // start serial port
 Serial.begin(9600);

 // Initialize averages array
 setup_avg();

 // Start checking for the first minute
 lNext=lNext+60000;
}

// ====================================
// Weight functions

void Read_Weight(int pin) {
 // read the input on analog pin 0:
 int sensorValue = analogRead(pin);
 add_avg(pin,(float)sensorValue);
}

void Output_Weight(int pin) {
//  char buffer[50]; // sprintf buffer
 float Weight;

 // If no Weight has been read then do so now
 if (count_avg(pin)==0) {
 Read_Weight(pin);
 }

 Weight=get_avg(pin);

 Serial.println(Weight);
}
// Weight end
//===================================================


void loop(void)
{ 
 if (millis() >= lNext) {
lNext=lNext+60000;
// Add Weight data
Output_Weight(A0);
 } else {
 Read_Weight(A0);
 }
 delay(500);
}

Share this post


Link to post
Share on other sites

vet bezig man!

 

binnekort ga jij het heel druk krijgen denk ik :)

 

:D :rofl :lol: ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Wietefras!

 

Kan je uitleggen waarom je voor je Arduino kiest ipv een Raspberry of Beagleboard? Zijn er soms meer sensoren voor de Arduino?

 

Gaaf om zoiets te maken hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn inderdaad meer opties. Als je je ergens anders prettiger bij voelt, of dat al kent, dan kun je dat natuurlijk ook gebruiken.

 

De Arduino is veel meer bedoeld voor dit soort toepassingen. Het is helemaal kant en klaar met analoge en digitale ingangen etc. Het is ook een simpel systeem, geen andere processen die net op cruciale momenten in de weg kunnen zitten of zoiets.

 

De Raspbery Pi is vooral een klein PCtje. Die kun je ook wel weer uitbreiden met bordjes om er analoge ingangen op te krijgen, maar die zijn dan duurder als een Arduino. Kun je net zo goed de Arduino aansluiten op de Raspberry pi.

 

De Beaglebone is al wat meer geschikt voor het aansluiten van sensoren. Dat zou inderdaad ook een optie zijn.

 

Zo heb je ook van Arduino bordjes waar een extra ARM processor op zit om Linux te draaien. Ben even vergeten hoe die heten en of die al beschikbaar zijn. Dan heb je dus in feite een Raspberry Pi plus een Arduino op een enkel bordje zitten. PCDuino is ook zoiets. Lastig is dan wel dat het op basis van de Arduino Uno pin layout is en die hebben me weer net te weinig IO poorten. Voor deze toepassing wat mij betreft dus geen optie.

 

Voor de webserver en database server kun je in principe elke server gebruiken die je wilt. Als je thuis een fileserver of mediaserver hebt staan dan zal daar wel een webserver op draaien. MySQL kun je er vaak ook wel opzetten als dat er al niet op draait. Heb daar nu zelf een Raspberry Pi voor gebruikt die ik ook al had liggen voor een streaming webcam in de kast.

 

Zelf heb ik ervoor gekozen om het gedeelte waar de sensoren en actuatoren op zitten zo simpel mogelijk te houden. Arduino dus. Heeft ook geen performance nodig, dus het is er ook snel zat voor.

 

Arduino leek me ook wat populairder voor dit soort toepassingen. Dat heeft toch wat meer garantie dat als je wat wilt aansluiten dat je er dan ook de benodigde bibliotheken voor kunt vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor als je zo alles in de gaten kunt houden via de pc.

Ik zou zeggen werk het uit en dan denk ik ook wel dat je het op de markt kunt brengen. :rofl

Toppie man volg dit wel ondanks dat ik het zelf nooit zou kunnen maken :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Wietefras

 

Mooi topic man, dat er nog veel info mag volgen. Misschien doe ik zelfs wel mee, maar m'n huidige project slurpt momenteel al m'n tijd op.

De bedoeling is wel dat het project als het klaar is publiek beschikbaar zal zijn.

 

Het project bestaat uit een arduino als slaaf voor de Raspberry Pi (Rpi). De Rpi logt de sensordata in een local sqlite3 db welke via de webserver op de Rpi beschibaar is.

Communicatie met de Arduino doe ik vanuit een Phyton script

 

Pagina's zijn gemaakt met jQuery en een UI plugin van Sonic Gauge en Highcharts

 

gallery_17791_16401_252783.png

 

gallery_17791_16401_24920.png

 

Ik zag net dat in de laatste uitgave van MagPi Nr 18 ook een diy vochtsensor staat (ook te gebruiken voor de Arduino).

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, mooi werk man. Dat zijn een hoop metertjes :rofl

 

Ik gebruik voor op mijn telefoon (webinterface) inderdaad ook jQuery en Highcharts. Super bibliotheken zijn dat. Gebruikte in eerste instantie pCharts,maar dat was zo verrekte traag en dan heb je een bitmap grafiek waar je dus weer niet op kunt klikken ook.

 

Ben wel een beetje bang dat wij hier de enige Arduino adepten zijn.

 

Zit nou nog te grutten met die weegschaal. Heb de boel ingebouwd in een goedkoop weegschaaltje van de Action.

 

Blijkbaar zijn die dingen wel enorm temperatuur gevoelig. Normaal gesproken geen probleem omdat ze calibreren (op 0) als je ze aan zet, maar ik wil ze continu de pot laten wegen en dan is het wel prettig als een vast gewicht ook een constante waarde oplevert :lol:

 

Dus ook daar maar weer een termometertje in gedrukt. Die dingen moet je echt in bulk kopen :D

 

Grafiek van een 2332g gewicht op de weegschaal met de temperatuur erbij (rode lijn is gemiddelde gemeten over 100 minuten):

gallery_37858_15776_33712.png

 

Bij "lamp uit" zie je de temperatuur omlaag duiken en het gewicht ook. Nou ja duiken, het scheelt 10 gram. Maar toch. temperatuur is gemeten in het hok, dus de temp van de load cel zal na-eilen daarop. Heb nu dus een termometer direct achterop de load cell gezet. Staat weer lekker te snorren aan de datalogger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als dit topic afgerond is ga ik een boodschappenlijstje maken dus dat jullie de enige 2 zijn is alleen maar een voordeel voor jullie, er gaan zeker meer mensen aan de gang uiteindelijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat meten van het vochtgehalte in het medium blijft toch lastig. Waarschijnlijk heb je de beste methode al gemaakt met je Tensio.

Om aan de hand van gewicht te bepalen of ze voldoende water hebben lijkt me niet betrouwbaarder dan de tensio. De plant gaat natuurlijk ook steeds zwaarder wegen.

 

En dat wij de enige arduino adepten zijn kan snel veranderen. Drie maanden geleden wist ik nog niks van Rapsberry of Arduino.

Het scheelt natuurlijk wel als je ervaring hebt met programmeertalen, maar het belangrijkste is nog wel dat je goed kunt googlen :D

 

Nog wat plaatjes uit mijn Grass-berry project:

gallery_17791_16401_11089476.png

De schakelparade. 5V dus geen paniek. In de kast zitten 4 5V relais en een 220V relais voor de lamp.

 

Om te bepalen hoeveel water er nog in het 'vat' zit gebruik ik een HC-SR04 ping-echo. Die moest ik wel in een PVC buis monteren omdat anders de bubbels van de bruissteen de sensor zeiknat spatte. De buis heeft onderin gaatjes.

 

gallery_17791_16401_5158192.png

 

gallery_17791_16401_2460355.png

De sensor kijkt door twee gaatjes in de dop.

 

gallery_17791_16401_6238890.png

De bruisstenen doen het goed, maar door de pijp heeft de senser er geen last meer van. Je ziet aan de buitenzijde van de pijp hoe het spat.

 

De afwerking is bij mij altijd wat minder, maar het is nog in prototype stadium. Ik besteed meer tijd aan de software zal ik maar zeggen.

 

Ik ben me inmiddels ook aan het orienteren op een goedkope (selfmade) robotarm die de blad inspectie moet gaan uitvoeren. Je blijft wél van de straat met zo'n hobby.

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Casto,

 

Ja, dat is waar. Hopelijk gaan meer mensen het oppakken.

 

Om aan de hand van gewicht te bepalen of ze voldoende water hebben lijkt me niet betrouwbaarder dan de tensio. De plant gaat natuurlijk ook steeds zwaarder wegen.
Daar heb ik die weegschaal niet voor. Het is eigenlijk andersom. De tensiometer laat inderdaad zien hoeveel water er in de pot zit. Als ik dat van het potgewicht af trek (en alle andere vaste gewichten) dan kan juist ik het gewicht van de plant schatten.

 

Lijkt me leuk om te zien hoe dat plantgewicht zich ontwikkelt tijdens de kweek. Geeft wellicht ook (sneller) indicaties over of het goed gaat of niet. In ieder geval zou het makkelijker zijn om kwantitatieve observaties te kunnen maken de ontwikkeling van de planten bij het testen van verschillende scenario's.

 

Bovendien laat het zien hoeveel water er in de pot gaat bij het bewateren. Dat is handig om mijn bewateringssysteem te controleren. Zeker bij het ontwerpen en testen van het geheel. Al zou ik dat ook wel anders op kunnen lossen.

 

Googlen is inderdaad wel haast het belangrijkste bij Arduino. Voor elke sensor is wel een voorbeeldje te vinden en dat plak ik er dan weer bij in mijn project :rofl

 

Heb je trouwens nog een capacitieve water volume meting overwogen? Ik heb ook zo'n sonar ding liggen voor de water niveau meting, maar zag wat van die capacitieve oplossingen en dat leek me wel handiger. Zit minder in de weg in ieder geval.

 

Bijvoorbeeld zoiets: http://www.instructables.com/id/Building-a...-Liquid-Sensor/

 

Een robot arm zou wel cool zijn. Ben benieuwd hoe je dat gaan inpassen in de kweek. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewichtsontwikkeling van de plant..... ben benieuwd wat dat oplevert aan data en of je inderdaad een boost in de bloei kunt waarnemen.

Van capacitieve water volume meting had ik nog nooit gehoord maar bedankt voor de tip. Kan nog wel eens van pas komen voor andere doeleinden.

 

Ik vraag me alleen wel of hoe groot die folievlakken moeten zijn als ik hem op mijn 35L emmer zou toepassen.

 

Voor de robotarm heb ik in gedachten dat hij in het midden staat van de 4 planten. Meestal draai ik in scrog zodat de onderkant redelijk vlak is.

Ik moet de arm dan alleen nog het truuktje leren welk pad hij moet volgen.

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, moet nog maar zien of dat hele "plant wegen" verhaal gaat werken. Heb er eigenlijk niets bruikbaars voor kunnen vinden op Google. Alleen een professionele installatie: HortiMaX ProDrain en hun Newton matweger.

 

Houdt me in ieder geval wer even van de straat :D

 

Ik had een keer problemen met de brandstofmeter in mijn auto en toen werd ik uitgelachen dat ik dacht dat er een vlotter ofzo in zat. "Dat gaat allemaal capacitief meneertje". Oh ok dan :rofl

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het een heel bijzonder topic :D

Persoonlijk houd ik het bij het handen werk maar vind het heel interessant

en hoop dat het een mooie oogst word en dat het je veel info gaat verschaffen

 

Mooi dat je het hier bijhoud en succes met de "computer kweek" :rofl

Edited by pacman83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad heel interessant om te lezen.

 

@Wietefras: Thx voor het delen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, misschien is de titel verkeerd gekozen. Het gaat toch vooral om het vastleggen van meetwaardes. Ook als je je handen gebruikt dan zul je toch willen weten wat de temperatuur en vochtigheid is in je hok en dergelijke :D

 

Een grafiekje is dan toch leuker (en informatiever) dan zo nu en dan een thermometer aflezen.

 

Daarnaast regel je bijvoorbeeld met de afzuiger de temperatuur en luchtvochtigheid en schakel je de lichten aan en uit. Dat zijn ook dingen die je met de Arduino kunt automatiseren op basis van de gemeten waardes en een klok module.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweken anno 2015... Het wordt steeds gekker maar wel interessant hoor!!!

Petje af mannen :D . Dit zou eens heel wat teweeg kunnen gaan brengen in de gehele kweekbranche.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch vreemd dat dit topic nog maar 22 posts heeft, en de laatste post van 10 november vorig jaar is.

Waarschijnlijk groeit dit verhaal net als bij mij, bij de meesten boven hun pet!

 

Neemt niet weg dat het een heel interessant verhaal is wat hier beschreven wordt door Wietefras.

 

Ik ben ook nogal van de getallen, gewichten en waarden, dit gaat wel 10 stappen verder.

 

Wie weet in de toekomst!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, sorry. Moet hier nog steeds een keer mee verder gaan. Als er animo voor is althans.

 

Heb inmiddels een hele berg nieuwe sensoren verzameld: pH, EC, CO2, DO (zuurstof in water), ampere etc etc. Daarnaast ook bezig geweest om een IR webcam te maken (modificeren) om de bladtemperatuur te meten. Je kan het haast zo gek niet verzinnen of het valt te meten :)

 

Ben ook bezig geweest om een draadloos en modulair systeem op te zetten, maar als het basis verhaal in deze thread mensen al te ver gaat dan wordt dat helemaal te dol :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga ik zoiets zelf bouwen? Waarschijnlijk niet. Maar het is zeker leuk en interessant om te lezen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...