hallo, ja verpotten morgen of over 4 dagen maakt niet zo veel uit; ze zien er goed uit, en zullen best wel een aardig worteltje hebben echter het doorwortelen voor verpotten is ook over 4 dagen nog verre van optimaal, maar zoals over zaadplanten wordt gezegd, best zo spoedig mogelijk in definitieve pot. Maar hoe?
Heb ooit ergens de volgende truc gelezen.
het gaat erom dat de
aarde om de
wortels intact blijft bij het verpotten , he!
Snijdt met een scherp mes de onderkant van je bekertje af, met rustige zaagbeweging, zou het bekertje gewoon vlak op een tafel zetten, op een bierfiltje ofzo voor transport( leg zo nog uit waarom.
Snijdt zo laag mogelijk, nl niet de bedoeling het worteltje te beschadigen; houdt het bekertje met je linkerhand omklemt zodat ze zo minmogelijk vervormt.
Als dat gelukt is, is die bijna klaar voor transport.
Heb je de grotepot gevuld, maak nu ter grootte van het bekertje( gebruik een leeg exemplaar als mal, een gat, graaf aan een kant nog wat
grond weg voor je hand die het plantje begeleid tot in de
grond.
Ok plantgat klaar, nu weer naar je plantje. schuif het plantje naar de rand van de tafel, iets overstekend zodat je de doorgesneden bodem er tussenuit kunt trekken, voorzichtig zonder het bekertje op te tillen, als dat gelukt is, evt het filtje, maar probeer maar met je hand( vingers een bodem te maken, en schuif het bekertje verder zo je hand op, dan neem je het potje op en zet het met de begeleidende hand eronder , he, in het plantgat, breng dan de
aarde op z,n plaats, met matig aandrukken( nadat je je hand uiteraard hebt verwijderd aan de onderkant.
Het bekertje trek je vervolgens voorzichtig omhoog, knip evt met lange schaar de wand van het bekertje op een plek helemaal door, bij een tapslopend bekertje zal het dan makkelijker gaan.
Dan inwateren, en klaar!
Heb t zelf zo nog niet gedaan , maar moet lukken lijkt me!
Hoop dat je er wat aan hebt.
ps, leuk zeg , ik heb dezelfde soort nu ook net ontkiemt, zijn 2 dage jonger dan die van jou, die moeten bij mij dan aanstaande week de
grond in, moet die truc dus ook gaan toepassen.