Hey collegas,
Ik heb deze sektie gevraagd met een reden.
Een passie voor hydrocultuur.
En liefst een methode zonder al te veel chinese uitleg en nog moeilijkere voedingsbereidingsmengsels of weet ik veel. Toegangelijk voor iedereen, no magic just info.
Eerst en vooral heb ik de kweektent hiervoor aangepast, heel simpel allemaal.

Dit alles kost slechts een paar euro, als je maar zoekt. Wie niet goed kan klussen kan wel nog steeds denken en modulair proberen bouwen.

Dit word dus het kweekplateau. Het vat zal straks
water oppompen, en als het pompje uit de stroom is zal het teruglopen.
Over naar de eb en vloed tafel zelf. Die liet ik maken op maat van de tent natuurlijk rekening houdende met de kratjesopstelling. Dat was een makkie want de eerste aardekweek lady cane was al voorzien van kratjes om dit te gaan doen hier.
Dit is ze dan, of hij, want er hangt tenslotte iets aan. Lol.

150 euro, pe 10mm pe plaat waterdicht gelast; op maat gemaakt.

Pp en pe platen zijn onmogelijk te kleven of wat dan ook, enkel lassen met juiste toestellen en ervaring. Ik geef toe, niet evident dit te vinden, dit is dan ook de grootste drempel van dit systeem.
De klussers onder ons zijn zelf vindingrijk genoeg. Een ideaal is er niet, als het maar doet wat het moet doen,
water in die bak krijgen, en eruit.

Alles op elkaar bekom je dus dit,

Een lichte helling naar voor, het
water loopt altijd netjes weg. Ook belangrijk is dat het vat niet groot genoeg is om voor overstroming te zorgen. Hoelang het pompje ook inzit straks.
Nu de pomp aansluiten, een gewoon aquariumpompje is meer als voldoende.

Kost iets meer als 10 euro.(twee van deze gekocht, 1 om te pompen en 1 24/7 circulatiepomp)

Al die koppelingen dat was een beetje zoeken, maar de klusjesmannen in de gamma weten dat wel snel.
Dit systeempje op de buis schuiven en klaar.

De tent is helemaal klaar om 100%
hydro te gaan draaien in een eb en vloed systeem.

Die
mapito staat hier al klaar, maar dat is natuurlijk niet zomaar uitkappen in de kratjes en eraan beginnen natuurlijk. Daarom eerst even daar wat informatie over spoelen en dus preparen van die
mapito.
Mapito is oneindig bruikbaar, zolang je het maar juist behandeld.
Tot stof zal het vergaan, en niet anders.
Stap voor stap hoe je moet spoelen nu.
De kratjes best buiten vullen met mondmasker en handschoenen ergens op een plaats waar straks makkelijk honder liter
water kan weglopen.
En hopla de tuinslang erop, het
water mag er echt minuten uitzeiken onderaan, wat roeren met een houten lepel helpt het spoelen. Let op want echt proper kan je het niet altijd krijgen, soms zijn er wat cocosresten in vermengd, dan weer iets anders.( Als het
water de eruit lekt dezelfde
ph EN
ec waardes heeft van wat je erin spoot, is het in principe klaar.)
Alle kratjes worden zo gedaan.
Terwijl de kratjes nu verder staan uit te lopen moet een eerste vat aangemaakt worden met bepaalde waardes qua
ec en
ph voor de finale inwatering voor persen.
Dat vat was bij mij 70 liter. Ik nam hesi
groei hydrovoeding en ik maakte het vat op 1.3
ec adhv een
ec meter. Hierna volle dosis rootjuice, en volle dosis cannazym.
Tot slot werd de
ph op 5.6 geplaatst met
ph-
groei van canna.
Al dit
water werd verdeeld over mijn kratjes, het
water zeikt er terug uit, te nat weer om iets te gaan beginnen.
Daarom met een extra 7de kratje(waar geen gaten in zitten of je hebt natte voeten) gewoon dat erop leggen en er ff in gaan staan, om te persen. Niet lang, second of 10 a 15 is goed.
Hierna maak ik de
mapito netjes los terug met een houten lepel en dat kratje is klaar om op de tafel te gaan staan.
Klaar om de
stekken erin te pleuren.

Per kratje word nog eens 5 liter ingewaterd(dus van bovenaf, laatste keer) met net dezelfde waardes als het eerste inwateringswater, alles in cirkels rondom de stekjes.
Ook op die waardes word het eerste vat aangemaakt dat binnen 3 dagen gebruikt zal worden voor de eerste vloedbeurt.
Dus:
3 dagen na inwatering, eerste vloedbeurt, … 3 dagen later opnieuw, … 3 dagen later opnieuw….
Tot het einde door met de
voeding “niet hoger dan 1.4”, de
ph blijft op 5.6 “altijd”
De aanvoer van 225 kub ligt aan wanneer de lamp aanligt, anders alles af, en dat de eerste 1.5 weken. Wat moet je met een filter als er niks ruikt en invoeren van
lucht dan nog eens veel beter is ivm vochtigheid die hoger ligt.
Ook het zeil doet weer dienst.

Het vlakke schema zal stap per stap besproken en getoond worden in een wekelijkse update.
Indien er vragen zijn of onduidelijke uitleg van me, roept u maar.
Groets esko,