Ik ben ook aan het bouwen in de kruipruimte.
Die was al ca 1m30 diep en ik heb er nog een meter bijgegraven (afgegraven dus

)
Ik ben wat paranoide wat foto's betreft, maar hierwil ik me wel aan wagen.
Tipje:
Tijdens het afgraven was het grootste probleem het inzakken van de wanden. Hoe dieper je graaft, hoe hoger de bult rondom wordt, die op zijn beurt ook weer meer druk uitoefend op de onderlaag die dan gemakkelijk inzakt!!
En omdat je niet van boven naar beneden kunt metselen

zit je al met het probleem dat je de boel moet stutten met palen. Ik weet niet of stutten het juiste woord is, want alle druk komt van de zijkant.
Ik heb daarvoor platen achter palen gezet om het afkalven te beperken.
De druk daarop is echter zo hoog, dat ik horizontale dwarsbalken heb gelegd tussen de bestaande muur/fundering en de palen met de platen erachter.
Pas toen ik alles redelijk weggegraven had (wat een kutklus is tussen al die verstevigingsbalken door) kon ik stukken buis, rond 40cm, lang ca 50cm in de
grond Persen!! met een hydrolische krik.
Steeds leegscheppen en verder persen.
Uiteindelijk had ik in een hoek van de kruipruimte (L vormig dus) in het "open" deel van de "L" 4 buizen geperst.
(Op de hoek 1, op de korte kant 1, en op de lange kant nog 2.)
Die heb ik volgestort met beton met een 3 tal stukken betonijzer naar boven.
Toen dat uitgehard was heb ik een houten bekisting gemaakt en een hele fundering gestort.
Daarop een balk gemonteerd met vertikale balken tot het plafond aldaar.
TOEN PAS kon ik die horizontale liggers weghalen en de boel verder gladgraven.
Van
een groot stuk landbouwplastic heb ik een soort van bak gemaakt waarover ik panlatten heb gezet langs de bestaande muur.
Tussen de latten aan de muurzijde en de balken van de nieuwe muur heb ik afzonderlijk verschillende isolatiematerialen gebruikt.
Ik ben nu met de gipsbeplating bezig.
Ik ga zo weer even verder met de beplating.
Waar je zeker rekening mee moet houden, naast dus het afkalven van de
grond en het grondwater, is dat je al de
grond weg moet zien te werken.
Als je een kuub afgraaft, heb je ca een 1,5 kuub hogere bult! Omdat de boel niet aangestampt is!
Ook het beton naar beneden krijgen, was voor mij een crime. Ik kom niet 123 bij de ruimte en moet nog een heel stuk kruipen door de originele ruimte.
Ik had er in de oorlog een flink aantal onderduikers in kwijt gekunt

.
IIG zal ik zo tóch wat foto's plaatsen.
Ik ben er best wel trots op.